Renault Rafale (2024)

autoreview

Renault Rafale (2024)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst36.894 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2024 Renault Rafale Esprit Alpine 200

  • 36.894 km

De Rafale is sinds 12 juli 2024 onder mijn hoede. Deze auto is de eerste auto ooit die ik heb besteld zonder er eerst in te rijden. Zo uit de folder in februari 2024 en van de foto's op internet. Ik was op slag verliefd op deze hele mooie voiture! Vooral in die blauw metalic lak is hij oogstrelend.

Het is de HEV versie, dus de full hybrid zonder stekker in Esprit Alpine uitvoering in de kleur Blue sommet. Ik heb er Michelin Crossclimate 2 banden onder zitten in de maat 245/45 R20. Als enige optiepakket heb ik het Harman Kardon soundsysteem, simpelweg omdat ik graag een lekker stuk muziek hoor als ik rijd. De overige pakketten waren vooral nog meer waarschuwingslampjes/-geluiden en natuurlijk het (in mijn ogen veel te dure) optionele Solarbay glazendak. Als het een te openen dak was geweest zou het wel een optie zijn. Overigens is de auto een leaseauto van mijn werkgever, in full operational lease afgesloten voor 5 jaar en 35.000 km/jr.

COMFORT
Inmiddels rijd ik ruim 10 maanden met de Rafale en ben er ook al twee keer op en neer naar de Algarve mee geweest. Er staat dus al 36.894 op de teller en in die 10 maanden geen noemenswaardige problemen meegemaakt. Er zijn wel wat minpunten te noemen maar daar kom ik later op terug. De Rafale is een heerlijke auto om mee te rijden, zeker op lange afstanden. Het comfort van de stoelen is zoals je van Renault en een auto in deze klasse mag verwachten: gewoon goed. Geen superlatieven, maar fijne stoelen die voldoende steun bieden waar je die wilt hebben: bovenbenen, lendenen, rug en schouders. In combinatie met de verstelbaarheid van stoelen en stuur kan ik de bijna perfecte zit realiseren. Wat ik heel fijn vind is dat de hoofdsteun (niet verstelbaar) voldoende dicht bij het hoofd zit (is bij mij maar 2 a 3 cm speling). Wat ik mis is de mogelijkheid om de zitting te verlengen. Dat verwacht je wel standaard in een auto van ± €55K. De vering van de Rafale is zoals je van Renault verwacht: niet te stevig en ook zeker niet te zacht. In combinatie met de Michelin banden gedraagt de auto is uitstekend en voorspelbaar. Het rolgeluid van de Michelin Crossclime 2 is zeer acceptabel, zelfs op de Belgische, Spaanse en Portugese wegen.

De ruimte in de Rafale is groot. Voorin zit je als een vorst, maar achterin ook. Met flinke been en hoofdruimte. Ook de bagageruimte is flink. Dat in combinatie met de in delen neerklapbare achterbank, maakt dat je echt wel het nodige kan meenemen in de Rafale. En omdat het hier de full hybride versie betreft heb je een vrij lage vloer in de bagageruimte (want kleinere accu).

BEDIENING
Op het dasboard gelukkig niet alleen touchscreen knopjes, maar ook fysieke toetsen zoals voor de bediening van de airco, luchtstromen, verwarming etc. Overigens zijn de schermen van het openR link systeem flink van formaat, waarmee alles goed zichtbaar is. De bediening van het systeem is echter lastig tijdens het rijden. Ik zit er net even te ver van (of mijn armen zijn te kort). Even snel iets aanpassen in je route of met de muziek is niet altijd even makkelijk. Het stuurwiel ligt prettig in de handen en is mooi afgewerkt. Het sturen voelt i.c.m. met het 4Control Advanced-systeem zeer goed, zowel bij lage snelheden als hogere snelheden. De draaicirkel is voor een auto van deze afmeting dan ook wonderbaarlijk. Al meer dan eens meegemaakt dat mijn bijrijder zei 'dat redt je niet' en ik alleen maar glimlachte.

De stuurkolom bevat 4 hendels, te weten 1) bediening verlichting/richtingaanwijzer, 2) bediening van de automaat, 3) bediening ruitenwissers en 4) bediening van het openR link systeem. 1) zit aan de linkerzijde van de stuurkolom en 2), 3) en 4) aan de rechterzijde. En dat maakt de rechterzijde erg vol. Het is niet voor het eerst dat ik de ruitenwisser wil aanzetten en de hendel van de automaar pak. De hendel waarop de knopjes zitten voor het openR link systeem zit ook nog eens op een vervelende plek onder 2) en 3), nauwelijks zichtbaar achter het stuurwiel. Een van de 3 hendels naar de rechterzijde (die van het openR link systeem) was beter geweest. Of - zoals vele fabrikanten dat doen - de bediening van de automaat in de middenconsole. Enfin, die inrichting is weer typisch Frans (eigenzinnig en een beetje met de Franse slag).

RIJDEN/PRESTATIES/VERBRUIK
De Rafale Esprit Alpine is standaard al met de nodige veiligheidssystemen uitgerust, van adaptieve cruise control met stop & go functie, tot vermoeidheids waarschuwing. Een deel van die systemen kan je uitschakelen en/of programmeren in Persoonlijke instellingen. De waarschuwingen zijn niet echt vervelend, ook de waarschuwingen voor het overschrijden van de maximum snelheid niet. Maar het kan (deels) uit. De meeste systemen maken het echt wel veiliger en dat heb ik inmiddels ook ervaren (zoals plotseling opduikende fietsers/scooters als je wilt uitstappen of het paaltje achter de auto dat je net over het hoofd zag).

Ik ben een echte cruise control rijder. En daarmee kom ik op een negatief punt van de Rafale: de cruise control is wat onvoorspelbaar. Hij doet zijn werk prima als adaptieve CC, met snelheid verminderen en wanneer mogelijk weer verhogen. Ook het bedienen van de CC is simpel. Maar ik heb wekelijks wel een of meerdere keren een overbodige ingreep van het systeem. Dan schakelt de CC zichzelf uit of past zelfs een stop toe. De eerste keren schrik je je een ongeluk. Uit het niets ineens afremmen. Dat bleek in alle gevallen wel snel op te lossen door zelf met de voet weer te versnellen. Dan pakt de CC het ook weer op en lijkt er niets aan de hand. Navraag bij de dealer tijdens de 30K beurt leverde niets anders op dan schouderophalen en een gemompelde 'u bent niet de enige'.

Nog een minpunt vind ik de samenwerking - of liever gezegd - de wisselwerking tussen elektromotor en verbrandingsmotor. Die laatste lijkt vaak wel heel lang door te gaan in hoge toeren (en dus hoog brandstofverbruik). En het overschakelen tussen die twee gaat niet echt ongemerkt als dat van elektromotor naar verbrandingsmotor is. De auto heeft gecombineerd 200 pk en 410 Nm en beide zijn voldoende voor deze auto. Overigens is de 205 Nm voor de elektromotor alleen ook prima om door het verkeer te komen. De rem recuperatie is met flippers achter op het stuur in te stellen in 4 gradaties. Daarmee laadt je de accu eventueel sneller op bij afremmen op de motor. Dat systeem werkt zo goed dat ik het bijna altijd als rem gebruik. Het rempedaal beroer ik nauwelijks, alleen om echt tot stilstand te komen of voor fors afremmen. Fijn pluspunt van die rem recuperatie is dat als je die op sterkste stand zet, je bij plotseling moeten remmen in het tijdverlies van voet van gaspedaal naar rempedaal brengen, toch al aan het remmen bent.

Na ruim 10 maanden en 36.000 km is het gemiddelde verbruik nu 5,6 liter per 100 km. Daarmee haal ik bij lange na niet de actieradius van 1.100 km die Renault opgeeft. Ongeveer 950-970 km is realistisch als je veel snelweg werk doet en je heel netjes gedraagt. Vanaf 120 km/u gaat het verbruik flink omhoog en met 130 km/u door Frankrijk levert al gauw een verbruik van 7 liter per 100 km op (1:14,3). Die cijfers vielen mij tegen. Mijn vorige auto was een Ford Puma mild hybrid en die reed 4,9 liter per 100 km. Enfin, ik betaal het niet zelf. Ik mag dus niet klagen.

In het verlengde van het verbruik: de auto is begrensd op 175 km maximale snelheid. Ik heb het er nog niet mee gereden. Wel rijd ik door Frankrijk met ± 133 op de teller over de tolwegen. En of het nu 100 km in Nederland is of 130 km in Frankrijk: de auto rijdt gewoon erg fijn van A naar B. In 2 dagen naar Portugal is geen probleem voor deze 61-jarige.

INFOTAINMENT
Ja, die Harman Kardon die ik zo graag wilde. Was die het waard? Dat weet ik niet. Ik heb het niet kunnen vergelijken met het standaard Arkemis geluidssysteem van Renault. Het geluid is goed, uitstekend zelfs. Met als leuke gadget de door Jean-Michel jarre ontworpen 5 soundscapes. Ik geniet er elke keer weer van. Was die het waard? Voor mij persoonlijk als muziekliefhebber wel!

DE RENAULT APP
Daar ga ik niet te veel woorden aan vuil maken: waardeloos. Werkt meer niet dan wel en dus heb je er niets aan. Zeker niet als je auto ergens op een enorme parkaarplaats staat, het van zonnig weer ineens flink is gaan regenen en je snel je Rafale wilt vinden. Kansloos.

CONCLUSIE
De genoemde minpunten zijn wel storend. Maar niet overheersend. Zolang de cruise control 99% van de tijd normaal functioneert. En omdat ik inmiddels weet dat ik met wat spelen met het gaspedaal ook de toeren van de verbrandingsmotor kan beinvloeden en dus het automatisch schakelen iets kan beinvloeden. Die flippers achterop het stuur waren pas echt nuttig geweest als je op die manier zelf kan schakelen. Ook de drukke rechterzijde van het stuur met 3 hendels blijft onwennig en onoverzichtelijk.

Daarentegen maken de pluspunten van deze auto het bezit ervan wel tot een genoegen:
- Comfort
- Rijeigenschappen
- Vermogen
- Keyless entry
- Kleine draaicirkel
- Ruimte
- Wegligging
- Infotainment (als optie tegen meerprijs)
- Het zicht rondom incl. de achteruitrijcamera
- Instelbare rem recuperatie
- En een bijzonder mooie, stijlvolle auto om te zien (waar velen even voor omkijken)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Rafale

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.