Renault Mégane TCe 130 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Mégane TCe 130 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringMégane TCe 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst67.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie Megane III

  • 300 km

Van mijn vorige auto, een Alfa 147 uit 2001, heb ik enorm genoten. Uiteindelijk begon de ouderdom helaas aan de auto te knagen en had ik inmiddels ook weer een leuk bedrag gespaard om een nieuwe auto te kunnen uitzoeken.

Voor de Alfa heb ik ervaring opgedaan met een Renault Clio. Met deze auto had ik betreffende de looks niet echt een klik, maar de bediening van de auto was echt werelds. Zo zijn er maar weinig cruise controls die prettiger in gebruik zijn dan die van Renault. Er is niets prettiger dan het kunnen instellen van de snelheid op het dashboard i.p.v. het zelf moeten bepalen van de snelheid met het gaspedaal en deze daarna vast te klikken zoals bij de meeste systemen.

Op mijn keuze lijst stond lange tijd alleen de Audi A3 SportBack, maar met het uitbrengen van de nieuwe Megane was er eindelijk een concurrent gevonden. Na de nodige proefritten tussen beiden werd al snel duidelijk dat de A3 het toch ging verliezen van de nieuwe Megane. De degelijke Duitser was zeker netjes afgewerkt en een hele prettige auto, maar was een stuk saaier, gaat richting het einde van z'n lifecycle en laten we het over het kostenplaatje maar niet eens hebben.

Tijdens de proefritten met de Megane was ik al snel vol lof. Het enige wat minder was van de Renault was het motor geluid van de 1.6 motor. Deze is toch echt behoorlijk aanwezig in het interieur, terwijl de 180TCE stukken stiller is. Ik heb daarom nog zo'n 4 maanden gewacht met bestellen totdat de nieuwe 1.4 130PK motor beschikbaar zou zijn.

Besteld medio april, heb ik begin augustus eindelijk de nieuwe Megane mogen ophalen. Wat zit er zo ongeveer op:
- Panoramadak
- Climate control
- Cruise control
- Lederen bekleding
- Licht- en regensensor
- Navigatie en bluetooth carkit
- Handsfree sleutelsysteem
- 16" lichtmetaal

De auto heb ik pas sinds gisteren, dus ik zal mijn ervaringen over een tijdje nog moeten delen. Maar de eerste indrukken zijn prima. De 1.4 130TCE is een geweldige motor met veel power en heeft maar weinig geluid dat het interieur binnendringt.

De 6-bak is even wennen en vraagt om snel schakelen, zeker als je de schakel indicatie op het dashboard opvolgt. Bij 60km/u wil hij, op B-wegen, al graag dat hij in zijn 6e versnelling wordt gezet. Dit is eindelijk wel een versnellingsbak die zich bijna kan meten met die uit mijn vorige Ford Fiesta. Waar in de versnellingsbak van de clio erg veel communicatie zat (beweging in de pook bij bediening gaspedaal) schakelt deze 6-bak soepel, snel en met minimale trillingen bij het gas geven.

De lederen stoelen zitten heerlijk en geven veel steun. Leuke spielerei is, dat bij de lederen uitvoering, de bestuurderstoel elektrisch verstelbaar is en geheugenfuncties heeft. Of ik, in de winter, de stoelverwarming zal gebruiken weet ik nog niet, maar leuk dat het erop zit. Het vinden van een goede positie in de auto is geen enkel probleem (1.83) Het comfort van de auto is gewoon helemaal top met dit optie pakket.

Achter is de interieurruimte prima, zolang je niet vaak met volwassen achterpassagiers te maken hebt. Kinderen passen er prima in maar met volwassenen zal je als bestuurder al snel een beetje beenruimte moeten inschikken zodat er achterin meer beenruimte beschikbaar komt. Dit is eigenlijk het enige minpunt over de ruimte want voorin is er volop ruimte en heb je het idee met een flink brede auto op pad te zijn. Ook de achterbak is voor deze klasse erg ruim. Hij is bijna 2x zo groot als die van de Alfa 147 en heeft geen probleem in de toekomst voor een eventuele kinderwagen en -bedje.

Renault heeft het huidige tijdperk goed begrepen. Geen gedoe meer met losse navigatie units en carkits maar een goed geïntegreerd systeem voor een nette prijs. Dat Renault een samenwerking is aangegaan met TomTom is daarbij erg prettig. Grafisch is dit niet het meest mooie systeem maar in het gebruik moeilijk te verslaan. De afwerking van het scherm had misschien iets netter gekund. Het frame is van hard plastic en klapt na gebruik niet weg. Hopen dat het inbrekersgilde het scherm in de toekomst met rust laat. Mijn Iphone kan in mijn jas blijven en kan via de stuurbediening aangesproken worden. Ook kan de muziek zonder problemen over bluetooth of via usb afgespeeld worden.

Een klein nadeel dat 's avonds opduikt is de spiegeling in de zijruiten van de metalic dashboard strip en ventilatie roosters. Deze zijn duidelijk aanwezig bij het kijken in de zijspiegels. Kwestie van wennen want het levert verder geen hinder op.

Problemen met de dode hoek heb ik in deze 5 deurs hatchback niet. Andere auto's zijn goed zichtbaar in de zijruiten voordat ze verdwijnen in de zijspiegel.

Over een paar duizend kilometer zal ik mijn ervaringen aanvullen en ga ik hopelijk lange tijd genieten van deze prachtige bolide.

Vlak na de 1e onderhoudsbeurt

  • 31.000 km

Na een lange periode weer eens tijd voor een update. De auto bevalt nog steeds erg goed en maakt zich vooral erg waar op het gebied van comfort.

Renault heeft een mooi en rustig dashboard weten neer te zetten.
Wat als een minpunt opgemerkt kan worden is dat de passagiersruimte achterin te wensen overlaat. Maar dat is tegenwoordig helaas bij veel auto's in deze klasse. Verder valt op dat de USB toegang wat onhandig bereikbaar is wanneer het opberg bakje in de console staat en de achterbank niet netjes plat kan vanwege het opbergvak van de achterpassagiers in de middenconsole. De console steekt hier uit met een punt die dan in de bank terecht komt.

Wanneer ik de auto opnieuw zou kopen, dan zou ik toch wel de optie voor inklapbare spiegels en parkeersensoren kiezen. In de praktijk klap ik de spiegels vaak met de hand in en het achterruit parkeren met deze auto is met het aanwezige zicht toch vrij lastig in te schatten.

De keuze voor het 130TCE motorblok is een hele goede investering geweest. De motor is snel, soepel, stil en laat niets te wensen over. Wat opvalt t.o.v. motoren in mijn eerdere auto's is dat de 130TCE naar verhouding erg weinig afremt op de motor. In de bergen gebruik je hierdoor naar verhouding veel meer je normale remmen om snelheid te minderen. Vanwege de turbo laat ik de motor, bij het bereiken van de bestemming, eventjes 20 seconden stationair draaien. Het oliepeil van de auto is altijd prima en heb ik nooit hoeven bij te vullen.

Het verbruik van de auto valt absoluut niet tegen en zit op 7,2/100km waarbij ik vooral veel snelweg kilometers maak. Voor de liefhebbers, zie ook de foto met verbruiksgegevens.

Al met al ben ik nog steeds enorm tevreden met deze auto.

Op http://www.flickr.com/photos/redfoxnl/sets/72157622789533012/ staan nog wat foto's.

Verkocht

  • 67.000 km

De Megane is sinds het begin van dit jaar verkocht aan mijn schoonouders.

Het is altijd een hele fijne auto geweest zonder enig probleem.

Echte pluspunten zijn:
- de 1.4 TCE 130pk motor (een geweldige en heerlijke motor!)
- het ingebouwde tomtom navigatie systeem
- onderhoudsinterval van 30.000km

De Megane is zeker weten een auto om met heel veel plezier in te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.