Renault Mégane RS Cup (2011)

autoreview

Renault Mégane RS Cup (2011)

Signalement

UitvoeringMégane RS Cup
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf49.500 km
KM-stand laatst81.500 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Megane III RS Cup

  • 49.500 km

Is momenteel mijn 4de auto (naast een M6, Porsche 993 en een volvo s60 als daily)...

Heb de wagen eigenlijk puur gekocht als trackday auto. Voorheen gebruikte hier de M6 voor maar buiten de pk's die hij in overvloed heeft is het toch niet de scherpst sturende auto.

Was eigenlijk eerst ah kijken voor een Clio RS cup tot ik las dat zijn turboloze 2 liter motor ruim 4000 toeren draaide bij 120 op de snelweg....leek me wat vermoeiend omdat ik vaak richting de Nurburgring rij... Dus uiteindelijk op deze zwarte Megane III RS cup uitgekomen. Deze wagen is af fabriek reeds heel goed aangepast voor trackdays mee te doen. Het enige wat ik er nog aan wil/ga veranderen is een regelbare ophanging type KW clubsport waarmee ik hoogte en camber kan regelen en een halve rolkooi (hele rolkooi is niet toegelaten in Belgie voor op openbare weg). Remmen zijn reeds van Brembo en moeten voldoen alhoewel ik op de Ring laatst na een rondje of 6 toch wat fading waarnam. Verder is de wagen ook omgebouwd naar lichte vracht, bij de Belgen onder ons welbekend, hierbij is de achterbank eruit en vervangen door een vaste laadvloer met oostaande rand achter de voorzetels. Hierdoor met men slechts 75 euro jaarlijkse wegentaks betalen en een soortgelijk bedrag voor de éénmalige inschrijving.

De wagen is uitgerust met de belangrijkste moderne snufjes; leder (wagen heeft de lederen recaro's) cruise control, bluetooth, navi (geen RS monitor!), automatic climat control,...

Mijn RS had ook al een tuning ondergaan en heeft momenteel 301pk ipv de standaard 250pk wat ruim voldoende is. Nog verder tunen is mogelijk maar dan zal er een zwaardere turbo opmoeten, weet ook niet of dit de levensduur vd motor zal bevorderen.

De cup uitvoering heeft buiten de rode brembo klauwen ook het mechanisch sperdifferentieel, dit is een wormdifferentieel, geen platendifferentieel. Je voelt dit sperdif heel duidelijk, ga je snel een bocht in dan voel je ineens de wagen vanzelf nog scherper de bocht insturen. Op droog wegdek is deze wagen bijna niet op onderstuur te betrappen, erger nog bij te snel insturen zal er eerder overstuur optreden dan onderstuur. De wagen plakt werkelijk aan de weg. Het speelse kontje is trouwens enkel onder hevig remmen of te snel een bocht aansnijden en is heel goed controleerbaar. De wagen rijdt bijna te makkelijk aan heel hoge snelheid. Op de ring ben ik met deze wagen na 2 dagen al sneller dan met de M6, vooral de bochtensnelheden die je met de RS kan halen zijn indrukwekkend. Je kan ook veel eerder op het gas in een bocht dan met de achterwielaandrijvers. De M6 is dan weer sneller op de snelle stukken en vooral stabieler, gerustvoller aan snelle bochten boven de 200. De Megane op de snelweg gaat heel snel naar de 200 maar daarna is het liedje wel een beetje over, hij gaan tov van gewone wagens nog wel vlot naar 250 of ietsje hoger maar daar is de M6 toch een ander kaliber... 200 doe je id M6 enkrm relaxed...even terugschakelen naar zijn 5 en je gaat nog als een raket naar de 300...nu op het circuit heb je niet zoveel hieraan...zeker op de kleine circuits haal je zelden 200, en net tot ad 200 is de RS heel snel, moet ie niet veel onderdoen voor bvb een Porsche 991/997 of M6.

Verder is het rijden met turbomotor wel even aanpassen, zeker nadat ie getuned is. Tot 3500 a 4000 toeren is de Megane RS eigenlijk een heel dociele wagen, niets speciaals, maar als de turbo inschakeld heb je beste de eerste keer je beiden handen maar ah stuur. Ook moet je heel goed opletten niet id toerenbegrenzer te verzeilen, voor je het weet moet je al opschakelen, de piepende schakelindicator helpt je gelukkig daarbij, als je hem tenminste hoort boven de Miltek sportuitlaat die een enorme herrie maakt. Deze Miltek sportuitlaat laat ook heerlijke plofjes horen bij het gaslossen of terugschakelen. Verder is hij wel irritant op lange snelwegritten.

Voor trackdays ook best de 18 inch wielen eropleggen met een semislick band. Ik heb nu de Michelin Pilot sport cup 2 eropliggen. Bevallen me uitstekend, moeten wel warmgereden zijn voor beste performance zoals bij iedere semislick, dus op de openbare weg als je af en toe een keertje sportief rijdt kan je beter een Michelin supersport nemen of een Pirelli...

Even samenvatten:

Positief:

-fenomenale motor
- uitstekende remmen
- zeer fijn en kort schakelende versnellingsbak
- toch prima afgewerkt voor een fransoos, auto is van 2011 en heb nergens een rammeltje
- gaat als een trein de bocht om, enorm moeilijk van zijn stuk te krijgen, kont zal eerder uitbreken dan dat je over de voorwielen zal beginnen slippen.
- kijk maar op youtube naar rondjes op de eing waar Megane 3 RS met gemak veel snellere Porsches en BMW bijhoudt, zegt genoeg...en is ook makkelijker te rijden op dit soort curcuits....

Negatief:

- gordel is niet verstelbaar en snijdt me id nek, ik ben 1,84, vraag me af hoe mannetjes van bvb 1,70 met deze wagen rijden, die zijn na een trackday een oor kwijt denk ik...echt irritant dus!
- echt oppassen als de turbo aanslaat, voor onervaren chauffeur die wat achteloos is kan het wel eens tricky worden, echter als je al wat gewend bent niets om zorgen over te maken
- Miltek sportuitlaat kan wat vermoeiend worden op lange ritten
- remmen na een tijdje toch fading maar niet enorm veel fading
- ophanging ok voor okkasioneel trackday gebruik, voor de hardcore track user toch beter te vervangen door KW of Ohlins clubsport exemplaren

Verkocht

  • 81.500 km

Update: -VERKOCHT-

Upgrades: stage 1 tuning (+-310pk), milltek cat back uitlaat, Wagner intercooler, originele cup ophanging vervangen door trophy (R) regelbare Öhlins ophang die dan weer een upgrade heeft ondergaan van RSC (Competition Öhlins Pro upgrade), Autec wielen met Dunlop Direzza Semi Slick, rondom Pagid RSL29 remblokken, Castrol SRF remolie, zwarte powerflex polyurethane bussen,...

Erbij: orginele lederen achterbank en gordels (kan dus perfect terug omgebouwd worden), originele 18” wielen (zwart) met Nankang AR1 semi slicks en spacers, originele cup veren, set remschijven voor,...

Onderhoud: deze wagen heeft elke 10.000km (ipv elke 20.000km) groot of klein onderhoud genoten, in 2017 distributieriem vervangen, in 2019 zijn achterste remklauwen vervangen.

Auto enkel gebruikt voor trackdays en nordschleife ritjes. Altijd heel betrouwbaar geweest, nooit defecten gehad.

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.