Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi Privilège Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.9 dCi Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 15 weken stond de via leasemaatschappij bestelde Grand Tour 1.9 dCi Privilege bij de dealer. De auto werd 10 dagen later in week 1 van 2005 op kenteken gezet, totale levertijd bijna 17 weken!
Mijn vorige auto, een Mondeo Futura TDci, viel bij mijn huidige werkgever helaas buiten mijn leasebudget. De GT was de best value voor money.
1000km
Na 1000km kan ik het volgende over de Megane GT zeggen: De auto is comfortabel, is stil, snel en erg compleet. Die Renault card is geweldig! De afwerking is goed maar net niet op “Duits” niveau. Climate control en regensensor werken zeer prettig, beter dan in de Mondeo. De boardcomputer is uitgebreider dan dat van de Mondeo. De motor is door de koppel schakellui te rijden en inhalen is een fluitje van een cent. De stuurbekrachtiging is op lage snelheden prima maar op hogere snelheden te sterk. Op rechte stukken moet je hierdoor corrigeren en in (snelle) bochten ben je geneigd te “zagen”. Desondanks kan je, indien je dat wilt, bovengemiddeld hard door bochten. Van overhellen is nauwelijks sprake. Voor een superstrak, sportief weggedrag moet je de GT niet aanschaffen maar met een kind op komst is het in mijn geval tijd om van rijstijl te veranderen. Het schakelen gaat een beetje hakerig maar met voldoende gevoel. Verder zitten de (zachte) stoelen prima ondanks te korte zittingen en iets te smalle rugleuningen op schouderhoogte. Het (optionele) lerenpakket maakt het geheel af. De stoel verwarming komt goed van pas in de winter. Verbruik is ongeveer 7.7 liter per 100km (1 op 13)
4400KM
De rijeigenschappen van de auto bevallen nog steeds goed. Waar ik in de eerste weken met de radio uit reed om te genieten van de rust in de auto rij ik nu met radio aan om de piepjes en kraakjes niet te horen, vooral als de temparatuur het vriespunt nadert. Ik had echt verwacht/gehoopt dat deze Fransman daar geen last meer van zou hebben, jammer! Nog een minpunt is het klapperen van de onderstegordelhouder aan de buitenkant van passagiers stoel. Dit doet zich alleen voor wanneer de gordel niet omgedaan is. Verbruik is ongeveer 7 liter op 100km (1 op 14)
10000 KM
Na 4 maanden en ruim 10.000 km verder zijn de ervaringen overwegend positief. Tot nu toe geen technische problemen gehad. Inmiddels de grenzen van de auto verkend. Door de lage geluidsproductie op topsnelheid (198km op de teller) is niet merkbaar dat het zo hard gaat. Het weggedrag op die snelheden is comfortabel. De besturing is op bochtige wegen veel te vaag. Snel schakelen gaat, vooral in de hoge versnellingen, hakerig hierdoor wordt sportief rijden nog meer ontmoedigd maar goed daar is de Megane duidelijk niet voor gemaakt. Ik heb nog nooit in een 4 maandn oude auto met zoveel rammeltjes gereden, echt teleurstelend. De met leer beklede stoelen voldoen op lange afstanden prima evenals de 120pk dCI die in souplesse uitblinkt. Het huidige verbruik ligt ergens tussen de 6l/100km (1 op 16½) en 6.6 (1 op 15½). Dit is iets beter dan mijn vorige auto(Mondeo) maar minder dan de TDI’s van de VW groep. Het navigatie systeem heeft (te) veel tijd nodig bij het berekenen van een route, soms zelfs 5 minuten. Verder is er nu al slijtage op de vloermatten. Op dit tempo zal ik ieder jaar een nieuw setje moeten kopen. Daar ik met een verbouwing bezig ben heb ik het laadvermogen van de Megane extra leren waarderen. Het is wel jammer dat de laadvloer niet helememaal vlak is doordat de achterbank leuningen niet volledig plat gaan.
20000 KM
De auto rijd nog steeds heerlijk. Ik ben vooral over de motor te spreken. Inmiddels ben ik vader geworden en ben de ruimte in de GT extra gaan waarderen. Tot nu toe geen technische problemen ervaren, over de betrouwbaarheid heb ik dus geen klachten. Dit is waarschijnlijk niet voldoende om mij in de toekomst weer Renault te laten rijden. De (mindere) kwaliteits indruk die de GT bij mij achterlaat is de hoofdreden. Achteraf gezien niet verwonderlijk na 3 Duitse en een Duits/Spaanse auto. Dat je voor iedere rit de regensensor moet activeren is mijn inziens te omslachtig. In de praktijk dat ik veel van de toeters en bellen van de GT niet gebruik. Dus in de toekomst waarschijnlijk toch weer Duits, Japans of een heel verleidelijke Italiaanse.
PROBLEMEN
PROBLEMEN bij 1000km
Helaas heb ik na 1000km al enkele gebreken geconstateerd:
- af en toe niet werkende achterruitenwisser
- passagiers stoelverwarming slaat af
- trillingen in interieur veroorzaakt door onbalans
- Cruise Control af en toe niet op 80km in te stellen.
- Ook bij mijn GT piepen de remmen
- Rechter ruitenwisser ligt in ruststand niet volledig
onderaan maar 10 cm boven de vooruit
Er is irritatie onstaan doordat de dealer mij een oude prijslijst gaf van waaruit ik de Pack Exclusive met cd-wisselaar besteld. De auto blijkt echter net na een assortiments en prijswijziging te zijn besteld, de Pack Exclusive wordt nu door Renault “exclusief” cd-wisselaar geleverd, overigens voor de zelfde prijs. Kortom ik heb géén wisselaar maar wél een “gat” in de middencolsole.
Contact opgenomen met de dealer voor de gebreken:
- Wisselaar: deze is alsnog zonder kosten geleverd en
ingebouwd. Tevens de gebruiks boekjes van de
radio/navigatie/wisselaar ontvangen + de extra
navigatie cd voor Noord-Europa die er standard
bijhoort. Let erop dat je bij levering beide cd’s
krijgt.
- Niet werkende achterruitenwisser: geen foutmelding
gevonden bij het uitlezen van de computer. Volgens de
dealer is de automatische wis-functie bij achteruit
rijden niet meer aanwezig op de GT. Volgens de
importeur klopt dit niet.
- Bijrijders stoelverwarming: Nieuwe schakelaar
geplaatst, problem verholpen
- trillingen in interieur: verholpen
- rechter ruitenwisser in ruststand: Is niet te
verhelpen, ligt aan het ontwerp.
Mijn complimenten voor de dealer voor de snelle oplossing.
PROBLEMEN bij 4400km
Geen
PROBLEMEN bij 10000km
Geen
PROBLEMEN bij 20000km
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane 1.6 AUT Cabrio Cammino Xenon Leder Navi
- 2004
- 198.843 km

Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6-16V Privilège Luxe Keyless | NL auto | Cruise | Windscherm
- 2005
- 124.668 km

Renault Mégane Grand Tour 1.4-16V Expression Airco Cruise Control TEKST LEZEN! All in Prijs Inruil Mogelijk!
- 2006
- 173.288 km
Lezersreacties (0)
Reageren