Renault Mégane Grand Tour 1.4 16V Authentique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.4 16V Authentique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik ’tweedehands’ als leasewagen, dat wil zeggen, de eerste berijder is ergens anders gaan werken voordat het leasecontract was afgelopen en ik heb dat contract overgenomen. De auto is door de eerste berijder niet bepaald voorzichtig behandeld aan de interieurschades te zien en aan de motor was ook het een en ander mis, want bij overschakelen op LPG ging steevast het motormanagement lampje branden. Na een poetsbeurt, een controlebeurtje c.q. reparatie aan de LPG installatie en vier nieuwe banden was de auto weer helemaal in orde. Inmiddels rijd ik al meer dan 55.000 km in deze auto en ik moet zeggen dat, afgezien van storingen in de LPG installatie die door belabberde service van een Renault dealer pas na lange tijd werden opgelost, de Megane prima rijdt. En ook financieel is het voor mij gunstig, de bijtelling is relatief laag, ik krijg zelfs geld terug van mijn werkgever omdat deze auto net onder de leasenorm duikt.
Allereerst over het leven in de auto: wat een ruimte en wat een comfort! Er zijn allerlei dingen die het leven van de automobilist enorm vergemakkelijken: regensensor, lichtsensor (lichten gaan automatisch aan bij het donker worden), bandendruksensoren, boordcomputer, cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, zonnerollo’s voor de achterportierramen, enorm veel opbergvakken, middenarmsteun (met opbergvak) voor én achter en de stoelen zitten ook goed. Het enige wat ik mis, is de automatische airco, want de handmatige airco is nogal rot te bedienen (gammele knoppen).
De bagageruimte is zo groot, dat na het inpakken van alle bagage voor 2 weken Frankrijk mijn vriendin mopperde wanneer ik nou eens de rest ging inpakken, maar alles zat er al in!
De enige dingen die ik toe moest voegen, waren een radio en speakers, want die zitten niet standaard in de Authentique uitvoering. Ik heb er een Pioneer DEH-P5800MP radio/CD/mp3 speler ingezet (een van de weinige headunits die je met amber verlichting kunt instellen zodat deze harmonieert met het Renault interieur) met Hertz DCX-130 speakers, die combinatie klinkt erg goed.
Wat het rijden betreft, het veercomfort is goed dankzij de lange wielbasis, maar het 1.4-16V motortje komt echt tekort en de LPG installatie snoept daar nog iets vanaf. Op papier ziet 98 pk er wel goed uit, maar het gebrek aan koppel manifesteert zich op hellingen (je moet al snel terugschakelen) en op de snelweg moet je bij het invoegen echt heel sportief rijden, anders zit de vaart er niet op tijd in. En je merkt echt als de airco aanstaat, dan is ’ie niet meer vooruit te branden. Ik denk dat een 1.6 toch het minimum is voor deze ruim 1200 kg wegende auto. Het verbruik is redelijk netjes, met een best wel stevige rijstijl rijd ik 1 op 11 op LPG. Met een effectieve tankinhoud van 42 liter (53 liter ringtank op de plaats van het reservewiel) kom je dus zo’n 460 kilometer ver. Mooi detail: de LPG vulnippel is weggewerkt achter het tankklepje, je ziet aan de buitenkant dus niet dat het een LPG auto is. En als we het toch over de buitenkant hebben: het is best een mooie auto om te zien. De mijne heeft dezelfde kleur als op de foto’s in de Carbase, Rouge de Feu metallic.
Problemen? Zie het lijstje hieronder.
Daarnaast komen er nu al dingen naar voren, die je eigenlijk bij een auto van 10 jaar oud zou verwachten. Bekleding die loslaat, plastic dat loslaat (de toplaag van de deurgreep linksvoor), ik krijg gewoon een erg ’goedkoop’ gevoel van de auto. Maar het kan ook liggen aan het feit dat de vorige berijder niet bepaald zuinig op de auto is geweest.
Oh ja, het vervangen van een koplampje is ook een avontuur op zich, je moet je arm door een klein gat in de wielkast wurmen, want van bovenaf kom je er niet bij. Gelukkig doet de dealer dat gratis voor je, Bochane-Coppes in Nijmegen is op zaterdagochtend geopend en als je er toch bent, controleren ze meteen de auto (km. stand was precies tussen 2 beurten in).
PROBLEMEN
Bij de vorige berijder zijn onder garantie reeds de bediening van de verwarming/ventilatie en de dynamo vervangen en is een lek in het koelsysteem gerepareerd.
De buitentemperatuurmeter gaf zelfs bij zonder-jas-buiten-temperaturen nog vorst aan. Sensor is onder garantie vervangen, klaar-terwijl-u-wacht bij Renault dealer Bochane-Coppes in Nijmegen. Prima service!
Er ontstond een lekkage in het linker portier (portiervak vol water) en een injector van de LPG installatie is kapot gegaan. Het duurde 2 maanden en vele bezoekjes (uiteindelijk moest de leasemaatschappijn ingrijpen) voordat Renault dealer Verdonk in Veldhoven geneigd was dit te repareren. De LPG computer was inmiddels ook stuk gegaan.
Een paar maanden later stond er ook in het rechter portiervak een laag water en kon ik al mijn wegenkaarten weggooien :-( Is netjes gerepareerd door Segerink & Wolbers.
Bij lage buitentemperaturen, wil het overschakelen naar LPG na een koude start (en een klein stukje op benzine rijden, conform het G3 systeem) niet echt lukken. Motor houdt compleet in, slaat af, even later (na weer een stukje op benzine rijden) komt de boel wel op gang, maar gaat het motormanagement storingslampje knipperen. Dit trad een jaar eerder ook op, toen was een slechte injector de boosdoener. Er wordt door een LPG-specialist naar gekeken binnenkort. Zwak punt, die LPG injectoren van Eurogas.
De plastic toplaag van de deurgreep linksvoor is aan het afbladderen en de interieurbekleding laat rechtsvoor (in de kick-space) los.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.