Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011) #6

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst130.362 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wederom een Megane

  • 2.700 km

Wederom een Megane, ditmaal een III. Omdat de zaak goede banden had met een lokale Renault dealer was de keuze beperkt: Megane, Scenic of Laguna. Geen probleem want ik had al eens een Renault gehad en die was prima bevallen. (zie mijn andere review) Ook deze is er weer voor 4 jaar of 160.000 km.

Ik heb gekozen voor de Megane III Bose omdat dit (toendertijd) de enige auto was die in de 20% categorie viel, en ik persoonlijk de meerwaarde (lees grotere auto) niet vond opwegen tegen de veel hogere kosten (lees prijs en 5% extra)

Een korte tijd na bestellen kreeg ik bericht van de leasemij dat de bose niet geleverd kon worden ivm de ramp in Japan.

Hun voorstel was om de GT-Line te leveren tegen dezelfde voorwaarden als de Bose. Daar ben ik akkoord mee gegaan, dus de GT-Line it is. Gekozen opties:
- Speciale metaallak Orange Cayenne (kon niet op de bose en ik vind zwart en zilver eigenlijk toch maar saai en blauw had ik al gehad)
- Automatische parkeerrem (omdat de handmatige over de navi heen valt)
- Carkit
- Trekhaak (via een dealeractie)

Veel meer kun je ook niet nemen (xenon en een panorama dakkie) want eigenlijk dit er zo'n beetje alles op, van navi tot climate en parkeersensoren etc.

Ik heb de wagen nu 3 weken en wat opvalt:
- De GT ligt wat lager en is een stuk stugger geveerd (de vering lijkt ter vergelijking meer op die van de focus dan op die van de Megane II) ff wennen met drempels, maar de bochten zijn ook leuker ;-)
- Het verbruik is nog niet best: 1:16.7 (+/- 3x tanken), zal nog wel wat beter worden als de auto wat meer ingereden is.

In vergelijking met de megane II:
- Dimmende binnenspiegel is weg
- Geen gordijntjes achter meer
- Geen zonnebrilhouder meer bij bestuurder
- Slechte (geen) bekerhouders
- Stuk lager in de toeren (2000 bij 120 t.o.v. 2400 bij 120)
- Weer een stukkie stiller
- Pakt heel goed op in de lage toeren (al bij 1500 geen brom of problemen
- Geintegreerde tomtom is helemaal top! (gelijk de nieuwste kaarten via de pc geupload en live geactiveerd)
- Heerlijke stoelen: de GT-line stoelen sluiten goed aan en bieden veel steun. Echter het half leer biedt niet echt meerwaarde (bij warm weer is dit heet wanneer je gaat zitten) maar zier er wel leuk uit i.c.m. de stiksels en het stof.

Van het weekend er een aanhangwagen erachter gehad met zand en stenen (ff naar de stort) en dat trekt ie prima (+/-750 kg gok ik) Het trekgewicht is overigens 1500 kg volgens de autopapieren en niet 1300 zoals de site vermeld!

Voorlopig maar even wat sterren gezet (alles bevalt nu goed...)

Ik zal mijn review af en toe updaten zodat verbruik en problemen en andere zaken die nu nog niet aan het licht gekomen zijn inzichtelijk worden.

10.000 km grens

  • 11.567 km

Zo, 10.000 km gereden en ik kan zeggen dat de auto idd wat zuiniger is geworden.

De winterbanden zijn aangeschaft en er onder gelegd (maatje kleiner gedaan, namelijk 16"), en dat is te merken, meer lawaai tijdens het rijden en zwabberiger weggedrag. Maar dat kan er ook aan liggen omdat het deze winter niet zo winters is...

Mijn eigen ritten liggen zo op 1:18 - 1:19 mijn collega heeft laatst echter even gereden (stuk van 450 km) met snelheden van 140-150 en dat zie je terug in het verbruik. niet schokwekkend, want ik had nog steeds een respectabele 1:17 uiteindelijk. Tijdens de rit ging de boordcomputer echter van 5,2 ltr per 100 naar 6,8 ltr per 100.

De ruimte in de estate vind ik ook geweldig, ik heb een goede keuze gemaat t.o.v. de Laguna en geluk gehad met de GT-line i.p.b. de bose. (ik hoor slecht en ben toch geen audiofiel, dus de boxen mis ik niet en heb nu wel formidabele stoelen)

Ik op de site dat er nu weer een Megane is met 14% i.p.v. 20%... Mijn nieuwe collega mag nu uitzoeken en ik zou het wel weten nu!
Hij gaat binnenkort eenzelfde ritje van 450 km maken in de mijne... kijken of hij overtuigd wordt.

Wat verder is opgevallen is dat wanneer het regent en je de achterklep open doet, dat er aan beide zijkanten een straaltje water loopt. Even wachten dus voordat je je spullen pakt (auto staat thuis onder een carport)

De tomtom met live werkt formidabel! Live was begin dezember verlopen en ik heb het even zonder uitgeprobeerd, echter merk je dan dat het ding echt een stuk minder accuraat wordt (40 min, vertraging aangeven voor 10 min etc.) dus afgelopen weekend weer een abbo genomen op live. Voor renault carminat is dat 10 euro duurder van voor losse kastjes (daar snap ik dan weer niks van) en de aanbieding van 3 jaar kun je ook niet nemen. (site tom tom) Voor kaartupdate kreeg ik wel een aanbiedign (-40%) echter is er in +/- 3 maanden zo weinig veranderd dat ik dat het geld (nog) niet waard vond.

met mijn vorige Megane II reed ik +/- 40.000 per jaar, echter zit ik momenteel op een klus die relatief weinig reizen vereist.
Daardoor zullen de updates wat langer op zich laten wachten. zeker omdat deze kar maar om de 30.000 naar de garage hoeft!

Toch nog wat te melden

  • 25.000 km

Ik rijd al een tijdje rond met een raar rammeltje in de achterbak (wanneer je de klep opend en dichtdoet)

en de geluidsbox aan de bestuurderskant valt af en toe uit... maar doet het nu weer wel...

Het eerste is niet echt storend, dus gewoon ff melden bij de 1e beurt. Het 2e is wel vervelend, maar voor die laatste 5k km wacht ik toch nog wel ff.

krijg het verbruik niet echt boven de 1:18. met een nette rustige rijstijl (122 op de snelweg) rijd de wagen gewoon tussen de 5.1/100 en 5.8/100. Het verbruik is heel gevoelig voor wind en "heuvels". Wanneer je 100 of 110 op de teller hebt zakt het verbruik ergens naar de 3.3/100 - 4.2/100.

Mijn vorige Megane van het vorige type reed naar mijn idee met dezelfde rijstijl zuiniger. Met de wagen haalde ik zonder problemen eigenlijk altijd de 1:20. Dit zal wel weer de "eco" afstelling zijn waar een andere rijstijl bij hoort, maargoed als je normaal op de snelweg rijd zou je beter verwachten.

over 5k km laat ik jullie weten hoe de dealer bovenstaande punten heeft opgepakt. Met de vorige was ik erg te spreken over de klanvriendelijkheid van Arend (deze komt van Ter Wolde, maar gaan in onderhoud bij Arend)

28.000 1e onderhoud

  • 28.000 km

Na 30.000 km kan ik weer wat te melden, net voor de zomervakantie de 1e onderhoudsbeurt uit laten voeren:
- Het rammeltje in de achterbak is bij +/- 26.000km verdwenen en niet meer teruggekomen
- Box was inderdaad stuk en wordt onder garantie vervangen.
- Tijdens de beurt bleek dat de brandstofslang “zweette” en die is vervangen.
- Verder geen bijzonderheden

Over het normale verbruik ga ik het verder niet meer hebben, dat kun je terugvinden in de verbruiksmonitor incl. opmerkingen.

De auto, en vooral de GT stoelen bevalt nog prima, bijzonder lekker stil bij cruise snelheden.

Op vakantie geweest naar Engeland met een +/- 1100kg zware caravan, (max. trekgewicht van de auto is 1500KG) moet zeggen dat die erg stabiel lag achter de Megane bij snelheden van 60mph (96km/u)
Verbruik is dan 1:13 wat op zich nog best netjes is. (laat ik het zo stellen, ik had erger verwacht, want volle auto + caravan = +/-2750 KG)
Bij 1700-1800 toeren pakt de auto prima op met sleurhut erachter en met 96 op de cruise control rijdt relaxed. Je kunt nog redelijk vlot meekomen als je goed gas geeft.

Op naar de volgende 30.000

Het dak eraf

  • 32.000 km

Letterlijk, want de verf bladderde van het dak af. Ik dus naar de dealer, die komt eerst met een "vogelpoep" verhaal, wat er natuurlijk niet voor mag zorgen dat de verf er compleet afbladderd. (ik heb helaas geen foto's hiervan om toe te voegen)

Om een lang verhaal kort te maken: dealer heeft foto's gemaakt en naar de importeur gestuurd, 2 weken wachten en jawel, meneer DIT moet niet kunnen, dus complete dak overgespoten onder garantie. (netjes opgelost dus)

Sauna auto

  • 37.000 km

Tijdens het rijden viel mijn geluidsinstallatie uit en aan en uit en etc.
Bij iedere drempel, Mijn conclusie: losse stekken, dus naar de dealer.

Dealer constateert hetzelde en drukt de stekker terug.

Volgende dag naar het werkt en de auto wordt me nogal heet (max temp en blower op max en krijg 'm niet terug) uiteindelijk uitgeschakeld door de ECC uit te zetten.

Weer terug naar de dealer. Tijdens het terugplaatsen van de stekken per ongeluk de ECC stekker los geschoten. Dit werd met een paar sorry's binnen 15 min. gefixed. (achteraf kon ik en de dealer wel lachen om de term "sauna-auto")

Ondanks de klungeligheid wel goede en snelle service.

60.000 km beurt

  • 59.000 km

60.000 km beurt gehad, de batterij van de parrot snel leeg en werkt de carkit dan niet meer naar behoren. Batterij is uiteraard vervangen tijdens de beurt en het e.e.a. werkt nu weer perfect. Verder is er een standaard beurt uitgevoerd en is er niets byzonders geconstateerd.

Het onderhoudsinterval is 30.000 maar blijkbaar hebben dealer en leasemij nu 15.000 afgesproken want ik moet terug bij 75.000... Dat is op zich wel fijn i.v.m. bijvullen vloeistoffen en batterij van de carkit. ;-)

Ik moet zeggen dat de auto prima bevalt, met 2 kinderen op vakantie pas het allemaal in de kar.

Ondertussen is de caravan na deze zomer ingeruild voor een nieuwer exemplaar van 1300kg beladen ivm extra ruimte (bedjes) voor de kinderen, dus komende zomer even afwachten of deze net zo gemakkelijk wordt getrokken als de hobby van 1100 kg. Ik heb vantevoren uiteraard wat informatie / reviews doorgelezen hierover en de meeste mensen met dezelfde combinatie zijn tevreden over de prestaties.

Verbruik blijft ongewijzigd stabiel rond de 5.6l/100km (bijna 1:18) over de afgelopen 60.000. Het is wel zo dat de ritten met aanghangwagen/caravan hierbij in zitten.

75.000 km beurt

  • 75.000 km

Het rare is dat bij de Renault in Veghel werd verteld bij 75k km terug te komen en dat ze daar vervolgens in Eindhoven met vraagtekens naar me keken, want de auto moet toch om de 30 k.... Anyway, beurt gedaan niets te melden... nou ja, lampje vervangen en vloeistofjes enzo. Niks bijzonders...

Ik zit nu weer op een klus met langere ritten (en trajectcontroles) dus heb eens geprobeerd een persoonlijk zuinigheidsrecord te vestigen. Dat is gelukt: 1100 km op een tank! Nu is het hem verbruik op dit traject sowieso een stuk lager, wat wel lekker is omdat je dan een hele week met een tank kan doen!

90.000 Beurt

  • 91.730 km

Rammeltje in de achterklep is teruggekomen, net voordat de auto naar onderhoud moest. Dat kwam mooi uit, gemeld gevonden en opgelost ;-) verder niets bijzonders gevonden, standaard beurt, nog 2 lampjes vervangen, dat. Ik ben niet te spreken over de Parrot MKI 9200 die ingebouwd is, de batterij van de afstandsbediening gaat ongeveer 2 maanden mee, dat hadden ze echt beter moeten doen (er zit een display bij, daar hadden de knoppen ook op gekund)

Nog weg geweest met de nieuwe caravan. Deze is een stuk zwaarder dan de vorige (1300kg tegen 1000kg beladen), maar de auto heeft er in het geheel geen problemen mee. In het begin even zoeken naar de ideale kogeldruk, maar tussen de 75-80 dan ligt hij er mooi achter. Zuinig is de combinatie dan allerminst (1:10-1:15), maar dat wordt met woon-werk goedgemaakt (1:20-1:22) die 1 a 2x per jaar kost dan maar wat meer brandstof, belangrijker dat de auto de rest van het jaar zuinig loopt.

120.000 Beurt

  • 120.500 km

De auto heeft de 120.000 km beurt gehad. niets bijzonders, behalve dat de batterij van de MKi9200 zo ontzettend snel leeg is... aan de andere kant: om de 30.000 km een beurt is ook wel lekker. m.a.w. niets te klagen! Als diesel privé rendabel zou zijn, dan was deze auto een serieuze optie geweest.

Ik verwacht dat dit de laatste update is: de leasewagen gaat er eind augustus uit, dus het selectieproces voor een andere is gestart. Daar schrijf ik t.z.t. een review over.

Bijna einde contract... of toch niet

  • 125.600 km

De auto heeft nog een nieuwe voorbumper gehad i.v.m. het aantikken van een scooter, daardoor heeft deze bijna een maand niet gereden. Het was blijkbaar erg moeilijk om de juiste kleur te mengen en wat feestdagen gooiden ook roet in het eten voor een snelle reparatie... Dat is dus een nadeel van een mooie maar unieke kleur...

Vervolgens had de lease maatschappij besloten er een jaartje aan vast te plakken omdat de auto (relatief) weinig km's had gereden. (iets met kleine lettertjes in het contract ofzo)

Maar omdat de komende jaren alles op de schop gaat met bijtelling en ik graag ook nog 1x zou willen profiteren van een goede bijtelling leek mij dat niet zo'n goed idee en hebben we het contract afgekocht op 4 jaar, wat betekend dat deze auto er zo rond september uit gaat, niet dat deze auto mij enigszins is gaan vervelen of tegenvalt overigens...

Al met al is het een fijne reisgenoot geweest met weinig problemen.

De nieuwe auto is reeds besteld en staat al klaar sinds juni, maar daar schrijf ik t.z.t. wel een review over.

The End

  • 130.362 km

De auto is ingeleverd

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.