Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Expression (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate 1.6 16V 110 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 91.652 km |
Even geduld A.U.B.
- 450 km
Na het aanvaarden van een nieuwe baan heb ik een lease auto mogen uitzoeken. De keuze was beperkt en daarom voor mij niet erg moeilijk. Ik heb eigenlijk, op twee uitstapjes na, altijd frans gereden en daarom de keuze voor de Renault Megane Estate. Het had ook een hatchback kunnen zijn maar gezien de extra bijtelling van €10,- per maand heb ik gekozen voor de Estate. Hij is begin november besteld en afgelopen vrijdag (4 februari) geleverd.Dus wel even geduld A.U.B. In de tussentijd heb ik een tijdelijke auto gehad en dat was een Toyota Aygo. Omdat we zelf een Peugeot 107 hebben erg bekend en vertrouwt. Maar voor de lange afstand niet echt geschikt. Ik was dus blij hem om te ruilen voor de Megane.
De keuze van uitvoering was beperkt tot de uitvoering, Expession 1.6 16V 100pk. Wel was er de mogelijkheid extra opties er bij te bestellen (voor eigen rekening uiteraard). Ik heb gekozen voor de 110pk uitvoering i.v.m. de 6de versnelling, prettig op de snelweg!
Verder is de auto voorzien van Pack City, gescheiden climate control en een Arkamys radio met bluetooth en USB aansluiting.
Hij is donkergrijs van kleur, Gris Eclipse B66.
De eerste indrukken zijn erg positief. De auto voelt solide aan en rijd erg rustig. Hij is stil en gezien de harde wind van de laatste dagen niet erg zijwindgevoelig.
De bestuurderstoel laat zich goed instellen al is de zitting wel wat aan de korte kant.
De achterpassagiers zitten ruim en hebben voldoende ruimte.
Ik hoop dan ook dat deze Renault mij de komende jaren probleemloos over de wegen gaat vervoeren. Gezien mijn recente ervaring met onze Scenic (zie mijn andere review) heb ik wel enige scepsis.
Volgens mij heeft de Megane ongeveer dezelfde motor als de Scenic en dat was niet bepaald een betrouwbaar exemplaar.
Ik zal jullie in de komende tijd op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Mijn waardering heb ik dus nog niet naar waarheid kunnen invullen!
Prima!
- 2.050 km
Na drie weken en ruim 2000km een aardig beeld van de auto.
Dit is echt een prima auto! Rijd erg solide en rustig en stil.
Ook het verbruik valt ook bepaald niet tegen tot nu toe 7,3l / 100km. Ik ben alleen nog niet helemaal thuis in de bediening van de radio.
Maar dat komt vooral door mij zelf want de gebruiksaanwijzing zal wel uitkomst geven. Alles werkt goed de navigatie is na de update echt up to date. Er zijn een aantal zaken die ik niet zo goed begrijp: Er wordt vrij negatief geschreven over de Arkamsys radio, het geluid valt tegen! Dat vind ik dus helemaal niet. Er zit een prima geluid in en hij is goed in te stellen naar je eigen voorkeur. En wat mij opvalt is dat de TCE motor door iedereen de hemel wordt ingeschreven en de 1.6 16v een ouderwetse achterhaalde motor is. Tot nu toe blijkt de motor erg goed te presteren en valt het verbruik erg mee. Dus graag wat positiever schrijven over deze motor!!! Wordt vervolgt.
Prima auto!
- 6.100 km
Ik heb inmiddels 6100km met de Megane gereden en ik moet zeggen dat waren fijne kilometers.
De auto rijd erg lekker, de stoelen geven een goede steun en de auto wordt steeds zuiniger!
Over die kilometers heb ik gemiddeld 6,9l /100km verbruikt, of te wel 1 op 14,5km!
Vind ik voor zo'n grote auto, want dat is ie, best netjes. De Megane is namelijk uitgevoerd met de "ouderwetse" 1.6 16v motor. Ik heb totaal geen problemen met deze motor en als ik de andere reviews lees is het verbruik van de 1.4 TCE over het algemeen een stuk hoger.
Ik moet wel zeggen dat ik veel op de snelweg en op buiten wegen rij en daarbij netjes de snelheid aanhoudt + 4km die je dan mag rijden. Maar vergeleken met mijn vorige Peugeot 307 is deze zeker een 0,5l per 100km zuiniger.Dat scheelt dus al 30l en dat is met de huidige benzineprijs mooi meegenomen, voor mijn baas!
Een aantal dingen die mij zijn opgevallen: Ik vind de eerste versnelling aan de korte kant, pas in zijn twee gaat de auto goed versnellen.
De radio kan niet aangezet zonder ook de navigatie aan te zetten. Die heb je lang niet altijd nodig en dan zou het handig zijn om de RDS informatie
wel in beeld te krijgen maar gaat niet.
De auto is lekker stil tot ongeveer 120km/h, verhoudingsgewijs wordt hij rumoerig boven deze snelheid. Op de A7 waar je 130 mag valt dat op.
Ook blijft de bekerhouder op een erg vreemde plaats zitten! Alleen laag spul kan er in mist je de USB aansluiting niet gebruikt want dan zit het klepje in de weg. Wie dat bedacht heeft? Ik ben op de auto RAI geweest en heb veel auto's van binnen bewonderd en heb toch wel een aantal betere oplossingen gezien: Weg met dat klepje of de aansluiting in de middenarmsteun (veel beter i.v.m. voorkomen van inbraak). Dus bij de eerste facelift graag even aanpassen Renault.
Maar al met al dik tevreden en ik heb nu al zin in de volgende 6100km!
De eerste 10000 km zitten er op
- 10.500 km
De afgelopen week heb ik de eerste 10000km op de teller gezet. En hoe is het bevallen?
Ik moet zeggen dat het prima is bevallen.
Het verbruik over die kilometers is 6,8 l / 100km geworden dus 1 op 14,7 km. En ik moet zeggen dat mij dat erg mee is gevallen.
Ik rijd wel veel kilometers op de snelweg en buiten de bebouwde kom. Maar ik ben er erg tevreden over.
De auto is éénmaal terug geweest naar de garage omdat het klepje van de benzinetank niet goed was gemonteerd. Verder geen enkel probleem gehad en gezien mijn vorige ervaring met een Renault is dat ook wel eens prettig.
Eigenlijk kan ik niets negatiefs opnoemen.
De auto rijd prima, de stoelen zitten goed en de radio bevalt erg goed. De bluetooth aansluiting werkt goed en ook de USB-stick is echt een uitkomst als je lang in de auto zit. Ik heb een bagagenet bij de auto en daardoor kan er erg veel bagage achter in de auto mee. Voor de vakantie heb ik extra dakdagers gekocht voor de dakkoffer. Is mijn vrouw ook weer blij want dan kan er nog meer mee!
Als ik toch een aandachtspuntje moet noemen dan is het uiteraard de bekerhouder die echt op een verkeerde plek zit en het klepje van de USB aansluiting die echt in de weg zit.
Maar als het niet erger wordt!!!
Even een tussenstand
- 13.200 km
Nu mijn auto een beetje ingereden is blijkt dat het verbruik toch nog wat verder naar beneden is gegaan. Na 10000km gaat het gemiddelde verbruik weer op nul. Ik blijk nu over ruim 3000km 6,4 l / 100km verbruikt te hebben. Dat komt overeen met 1 op 15,6 km.
Ik let er niet speciaal op om extra zuinig te rijden of zo. Maar ben wel een aanhanger van het nieuwe rijden. Snel op schakelen en veel cruise control kilometers.
Ik denk wel dat dit het plafond is!
We wachten af.
De kilometers gaan maar door!
- 20.500 km
Van de week de 20000km op de teller gekregen.
Na een half jaar probleemloos rondtoeren.
Dit is mijn vierde Renault en tot nu toe ook de beste. Nog geen moment spijt gehad van de keuze voor de Megane. Nog regelmatig krijgt hij complimentjes over zijn uiterlijk en ook als mensen voor het eerst meerijden zijn ze positief. Toch leuk voor hem!
De 2de 10000km was het gemiddelde 6,3 l / 100km ( 1 op 15,9) en dat vind ik erg goed.
Ik rijd niet rond met een baksteen op het gaspedaal maar houd wel van doorrijden.
Heb oa een stuk autobahn gereden met een gemiddelde van 150 km/h met een stuk 180 km/h
Dus best tevreden.
Volgende week gaat de Megane naar zijn thuisland op vakantie en wij mogen mee.
Ben benieuwd hoe hij het doet met een volle auto + dakkoffer.
U leest het ik ben dik tevreden.
De eerste beurt gehad.
- 31.018 km
Omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik iets heb geschreven en de kilometers gewoon doorgaan tijd voor een update.
In augustus zijn we naar Zuid- Frankrijk geweest met de Megane. Ruim 3500km zonder een centje pijn. De auto nokkie vol en een dakkoffer op het dak en gaan met die (ba)Megane. Zoals in de eerdere review's is te lezen houd ik het verbruik altijd bij en dat heb ik nu ook weer gedaan. Tot de vakantie was dit 6,3 l / 100km en dat was na de vakantie opgelopen tot 7,4 l / 100km. Dan merk je dus dat de 1600 motor er flink aan moet trekken om op snelheid te blijven. Niet dat je dat merkt want de auto rijd gewoon lekker door. Omdat ik ook een Scenic heb gehad met een zelfde motor ga je toch wat vergelijken en de Megane heeft minder moeite met de hellingen dan de Scenic. De hoogte hiervan zal vast wel de boosdoener zijn.
Het verbruik is na de vakantie weer teruggelopen tot 6,9 l / 100km. Al met al dus best acceptabel.
De auto is van de week voor zijn eerste beurt (30000km) geweest. Er was niets bijzonders en dat is ook wel eens prettig.
We rijden dus weer lekker verder...........
Vooral doorgaan!
- 40.825 km
In 10 maanden tijd zijn er nu ruim 40000km onder de banden door gerold. En dat zijn probleemloze kilometers geweest. Tot nu toe geen centje pijn en geen enkele storingen gehad. Dus dat valt gelukkig mee. Zoals al eerder gemeld heb ik slechtere ervaring met Renault dus tot nu toe aangenaam verrast.
Ik heb inmiddels een Mini USB-stickje gekocht die achter het klepje past. Die werkt prima en zorgt dat het klepje "gewoon" dicht kan.
Inmiddels winterbanden onder de Megane gezet zodat de horrorwinter mag komen! De afgelopen 10000km was het verbruik 6,5l / 100km wat hoger als daarvoor. Weet niet of de banden invloed hebben of dat het de temperaturen zijn. Aangezien ik een tankpas heb zijn de kosten niet voor mijn rekening maar ik vind het wel "leuk" het verbruik in de gaten te houden en zo zuinig mogelijk te rijden. Dus op naar de 50000km.
Horror Winter
- 48.185 km
Jaja daar is ie dan eindelijk de horrorwinter. Al lang geleden voorspeld en lang op zich laten wachten. Van mij had hij weg mogen blijven, ben meer een zomertype!!
De Megane maakt het allemaal niet uit die doet gewoon zijn werk. Ik rijd 3 a 4 dagen in de week ruim 230km per dag dus heb wel een beetje kennis van de Megane gekregen denk ik. De auto is voor een inspectiebezoekje bij de garage geweest. De intervallen zijn te groot!! Zeggen ze bij Renault. Of te wel anders verdienen we niet genoeg aan de auto's! Maar werderom niets te melden de auto werkt probleemloos en heeft tot nu toe vlekkeloos gefunctioneert.
Het verbruik is door de winterbanden en de winterse temperaturen wel omhoog gegaan en schommelt tussen de 6,8 en 7,0l per 100km.
Dus wel wat hoger dan van de zomer. Leve de tankpas zullen we maar zeggen zeker met de huidige prijzen van het voeibare goud!
Ik ben nog steeds erg tevreden en blij met de keuze voor de Megane. Ik weet niet of je voor de keuze staat en de Megane is er één van? Ik zou niet twijfelen en gaan voor de Megane!!!
De eerste grote beurt gehad.
- 60.500 km
Na 15 maanden staat de teller op ruim 60000km. Ja ik weet het waarom een benzineauto met deze hoge kilometerstand? Ik kan alleen maar zeggen dat moet je aan mijn werkgever vragen!
Ik blijf er bij dat dit een erg prettige auto is en buiten een aantal kleine dingetjes is dit een probleemloze auto.
Ook het verbruik blijft mij erg meevallen, het schommelt rond de 1 op 15 / 16 en dat is heel netjes. Zeker voor een ouderwetse 1.6 16v ik denk dat de meeste Tce rijders deze waarde niet halen.
Het enige ergernispunt blijft de bluetooth verbinding van het audiosysteem. Deze doet het soms wel en soms niet en dat blijft erg vervelend. Het blijkt dat mijn telefoon niet compatibel is met het Renault systeem.
Blijft voor mij erg vreemd omdat alle telefoons gebruik maken van hetzelfde systeem.
De winterbanden hebben hun werk goed gedaan en het viel me op bij de omschakeling op de zomerbanden deze een stuk stugger zijn.
Maar ik ben er alweer aangewend.
Verder gaan we vrolijk verder met kilometers maken en zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Op naar de ton!!!
- 78.000 km
75000 km in ander half jaar in een benzine auto!!! Dat doen niet veel mensen me na denk ik. Als je er over na denkt is het aardig wat maar als ik er op terug kijk is het snel gegaan.
De laatste 10000km zijn we oa op vakantie geweest naar Oostenrijk. Dak koffer er op en de kofferbak vol. Zoals al eerder vermeld ben ik geen scheurder dus in Duitsland meestal 130 - 140 km/h gereden. Het verbruik over de laatste periode was daardoor 6,7 l /100km = 1l op 14,9km. Ik stel de verbruiksteller eigenlijk nooit in en na 10000km begint hij weer opnieuw met het gemiddelde bij te houden.
Op dit moment heb ik 1200km gereden met een gemiddelde van 6,0 l / 100km = 1l op 16,6km.
Ook dat doen niet veel mensen me na denk ik. Het lijkt wel alsof de auto steeds nog wat zuiniger wordt. Goed voor mijn baas dus met de benzineprijzen die weer op een nieuw record afgaan.
Ik wacht nog steeds op het eerste mankement aan de Renault!!! Wat een probleemloze auto is dit. Hij doet het altijd en er heeft zelfs nog nooit een lampje gebrand of zo!!
Echt bijzonder, volgens mij heeft Renault zijn zaakjes goed voor elkaar de laatste tijd.
Morgen gaat de auto voor een controlebeurt en ik verwacht niks bijzonders.
Gezien mijn Renault ervaring uit het verleden eigenlijk erg bijzonder!!
Ga zo door.........
Helaas afscheid nemen.
- 91.652 km
Doordat het slecht ging/gaat met het bedrijf waar ik voor werkte heb ik helaas mijn ontslag gekregen. Dit is op zich al erg vervelend en daarbij komt dan ook nog dat ik de "mijn" auto moest inleveren.
Na 91652 km met mijn Megane heb ik de sleutels ingeleverd. Toch een beetje met pijn in het hart!
Ik kan alleen maar zeggen dat alle kilometers naar volle tevredenheid zijn verlopen. De auto was volkomen probleemloos. Dus ik wens de volgende eigenaar veel schadevrije kilometers.
Nu ik mijn kilometers zelf weer moet bekostigen heb ik een Renault Megane 1.5 dci hatchback gekocht en ik zal van deze auto een review gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.