Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Techno (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Techno |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Beslist positief, update 20,000 km
- 20.000 km
Dit wordt zo langzamerhand wel heel veel tekst. Ik zet hier bovenaan de belangrijkste plus- en minpunten van de Megane op een rij voor het geval je geen zin hebt om alles te lezen.
+ Geweldige wegligging met een mooie balans tussen comfort en sportiviteit
+ Zeer acceptabele actieradius
+ Volledig vrij van storingen en ander onheil
+ Fysieke knoppen voor alle belangrijke functies en feilloze spraakherkenning
+ Eenvoudig en permanent uit te schakelen rijhulpfuncties
- Te weinig zijdelingse steun van de te brede stoelen
- Te veel bedieningselementen aan stuurkolom
- Renault-app met tekortschietende functionaliteit en connectiviteit
- Redelijk hoogwaardig, maar wel saai interieur
===============================================
11 mei 2024, 500 km
Onze nieuwe Renault Megane E-Tech Electric staat op oprit. Ik doe hier in stappen verslag van onze ervaringen met de Megane, en dan probeer ik niet zozeer zijn gedrag op de oprit te beschrijven, maar vooral hoe hij in het gebruik is, te beginnen met de eerste indrukken nu.
Maar eerst nog een stukje over “wat vooraf ging”.
Alfa Romeo
Ik heb vrijwel altijd Alfa’s gereden, drie keer een 75, twee maal een drieliter 164, twee maal een 147 en als laatste een Giulietta, waarvan we nu met moeite afscheid hebben genomen. Zo’n legendarisch roestende Alfa Sud heb ik nooit gehad (waarschijnlijk doordat hij al was weggeroest voordat ik me die kon veroorloven) maar de kwaliteitsgroei daarna heb ik grotendeels meegemaakt.
Mijn eerste 75 was nog een ramp: van een niet functionerende snelheidsmeter en een doormidden trillende uitlaat tot dimlicht dat uitging als je de richtingaanwijzer gebruikte. Maar 25 jaar later maakte Alfa Romeo met de Giuletta een geweldige auto. Die van ons was nu 11 jaar oud, had 250.000 gelopen, zag eruit als nieuw, reed als nieuw, gebruikte geen druppel olie en was volledig roestvrij. De enige serieuze kwestie was een -voor een Alfa atypisch- probleem met de versnellingsbak, waardoor een revisie nodig was. Ik heb in de loop van de tijd verschillende keren een proefrit gemaakt bij andere merken, Audi, BMW, Kia, Renault, maar stelde telkens weer vast dat die op zijn best niets toevoegden aan onze Giulietta, behalve opbergvakjes en digitale dingetjes.
De 1.6 diesel met oorspronkelijk 105 pk heb ik laten tunen, waarbij ook de vanwege de fiscaliteit in het inlaatspruitstuk aangebrachte okkenokketjes weer werden verwijderd. Het oorspronkelijke maximum koppel van deze motor was op zich best redelijk, maar was alleen in een heel smal toerengebied aanwezig, wat maakte dat je gewoon te vaak moest schakelen. Maar na deze aanpassingen was de motor net zo fijn als de 1.9 liter 140 pk diesel uit de 147 daarvoor.
Gelukkig is de Giulietta in de familie gebleven.
Naar een nieuwe auto
En waarom dan toch een Megane E-Tech? Goeie vraag al zeg ik het zelf.
We wilden een EV. Dat stond voorop, ook omdat we ons overschot aan zelf opgewekte stroom willen gebruiken. Ik heb gewacht tot de belangrijkste gegevens van de Milano bekend werden, maar toen bleek dat de specs van de basisversie gewoon standaard Stellantis waren: 156 pk en rond de 400 km WLTP actieradius. Nog even los van wat je van dit beperkte vermogen kunt vinden, zou de actieradius bij winterse temperaturen voor ons net te weinig zijn. We willen ook in de winter onze vaakst voorkomende binnenlandse ritten kunnen doen zonder onderweg te hoeven bijladen. De Milano viel dus af. Het zou fijn geweest zijn als de creativiteit bij Alfa Romeo was aangewend om een wat grotere accu in de auto gepast te krijgen. Alfisti willen best wat praktisch gebruiksgemak opofferen voor meer rijplezier. Nu dreigde het toch iets te veel laadpaalplezier te worden. En toen de Milano ook nog Junior ging heten, was het helemaal klaar. Dat is misschien een goeie naam voor je eerste leaseauto na je afstuderen, maar niet voor een auto van een senior als ik. (Ik heb nog even een poging gedaan om mezelf als junior-bejaarde te zien, maar dat hielp niet.) Dus jammer, maar helaas.
Ik zal jullie niet lastig vallen met alle dingen die maakten dat andere EV’s afvielen, maar die varieerden van: te groot, te kil van binnen, te duur, te veel opgeklopte lucht, geen fysieke knoppen, irritante waarschuwingspiepjes, design om van te huilen en natuurlijk die te kleine actieradius.
Toen ik alle pro’s en contra’s van verschillende auto’s aan het afwegen was, kwam de Megane steeds nadrukkelijker in beeld. Het is een compacte, dynamisch vormgegeven auto met een mooi interieur, die afgezet tegen concurrenten met een vergelijkbare prijs gewoon veel te bieden heeft. De reële actieradius in het winterseizoen is, schat ik in, een 40 km groter dan die van de Milano, wat net het verschil maakt. Voor de belangrijkste functies zijn fysieke knoppen beschikbaar en de integratie van Android Auto is geweldig.
Minpunten leken me de verwarrende hoeveelheid uitstulpingen aan de rechterkant van het stuur, voor versnelling, ruitenwisser en geluidsinstallatie en het beperkte zicht naar achteren. Dat eerste valt in het gebruik buitengewoon mee en het zicht naar achteren heb ik verbeterd door de middelste hoofdsteun achter te verwijderen. Nu is dat nog steeds niet het sterkste punt van de Megane, maar er valt heel goed mee te leven. Ook had ik op zichzelf liever achterwielaandrijving gehad, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen nadelen ondervonden van het hoge koppel dat via de voorwielen overgebracht moet worden, ook niet in de sportstand. Daar moet dan weer bij gezegd worden dat ik alleen nog maar op droog wegdek heb gereden.
De Megane E-Tech
We hebben gekozen voor de 220 pk/60 kWh Techno-uitvoering in “zwart op wit”. Ik wilde eigenlijk rood als basiskleur, maar daar ging mijn vrouw voorliggen. En ze had gelijk. In wit/zwart is de Megane evenwichtiger en komt de dynamiek van het ontwerp beter tot zijn recht. Bovendien is het Renault-rood het eigenlijk net niet en zie je die kleur zo langzamerhand ook wel heel erg vaak.
De oorspronkelijk gemonteerde 20 inch velgen zijn vervangen door 18 inch. Die geven kleine oneffenheden in het wegdek minder door en dragen, hoop ik, ook bij aan een efficiënter stroomgebruik.
Ik wilde bovenop de standaard veiligheidsvoorzieningen niet allerlei irritante rijhulpsystemen en de Techno heeft die in deze uitvoering ook niet. Alleen dodehoekdetectie had ik wel willen hebben, maar daarvoor moest ik een ander voorraad-exemplaar nemen met twee omvangrijke optiepakketten. Dat zou dan wel een erg dure vorm van dodehoekdetectie geworden zijn. (En die had dan vast ook een blind spot bij mij als koper van de auto ontdekt.) De Techno heeft standaard adaptieve cruise control en een gemakkelijk uit te schakelen rijstrookcorrectie-functie, autonoom rijden doe ik zelf en dingen als Forward Collision Prevention en Cross Traffic Detection doet mijn vrouw graag. Die is daar als bijrijder beregoed in. En als ik alleen rijd, dan moet ik beloven dat ik goed uitkijk, wat ik dan natuurlijk doe - en anders ook trouwens.
Vermeldenswaard: in de 500 km, mix van stad en snelweg, die ik nu heb gereden was het gemiddelde verbruik 13,4 kWh per 100 km. Het waren ideale temperaturen, maar toch.
——————————————————————————
Update 9 juni 2024, 2.500 km
De eerste 2.500 km zitten erop, en nog steeds ben ik hartstikke tevreden over de Megane. Er zijn wel wat kleinere dingen -die heb ik hieronder op een rijtje gezet- maar het algehele beeld is absoluut positief. Op weg zijn met de auto is een feestje; ondanks het voelbaar hoge gewicht is hij sportief te rijden en eigenlijk onder alle omstandigheden toch comfortabel. Hij deint niet na bij verkeersdrempels en helt niet over, maar is ook weer niet te hard geveerd. En wat vooral ook opvalt is de rust aan boord. Ik dacht af en toe zelfs dat ik mee kon luisteren met het gepiep en gefluit van de tinnitus van mijn vrouw. Pas bij zo’n 130 km/uur is er nadrukkelijker windgeruis aanwezig. De rijhulpsystemen zijn goed in te stellen. De meeste kun je zelfs permanent uitschakelen. En als je wel een waarschuwing krijgt, dan is dat een beschaafd signaaltje. Aanvankelijk liep ik er tegenaan dat de auto op de snelweg wat onrustig was en te vaak om stuurcorrecties vroeg, maar door de stuurondersteuning in de laagste stand te zetten is dat wel opgelost.
Wat valt in minder positieve zin op?
- Het eerste heeft te maken met de app die bij de auto hoort. Je kunt op afstand wel het laden starten, maar omdat je met de Renault-app niet het maximale laadniveau kunt aanpassen, moet je alsnog naar de auto als je bijvoorbeeld voor een lange rit eenmalig naar 100% lading wilt, terwijl hij standaard op 80% staat. Dat moet gewoon beter kunnen.
- Het zicht naar achteren is door het verwijderen van de middelste hoofdsteun in orde. Dat kun je vanwege het kleine zijraam en de brede C-stijl van het zicht schuin naar achteren niet direct zeggen.
- De lane keeping assist houdt de auto niet mooi in het midden van een rijstrook. Misschien is hij daarvoor ook niet bedoeld, maar de auto heeft in ieder geval de neiging om tussen de strepen heen en weer te pendelen, welke mate van anticipatie ook gekozen wordt.
- In het dagelijkse verkeer komt de auto in de Eco-stand niets tekort. Het is alleen vervelend dat in deze stand de cruise control je ijzingwekkend traag weer terug laat keren naar een hogere snelheid. Om te voorkomen dat je een stuwmeer van seinende en toeterende mede-weggebruikers achter je krijgt te rijden, moet je dan toch nog gas bijgeven.
- De stoelen zijn comfortabel en hebben een goeie zitpositie, maar geven te weinig zijdelingse steun. Eigenlijk zijn ze gewoon te breed. Je zou verwachten dat de stoelen ook geschikt zijn voor frêle Françaises, maar dat is niet het geval en zelfs niet voor Nederlanders met een gemiddeld postuur. Ik hoor bij iedere bocht “zzzz pof”. Dat komt door het heen en weer schuiven van mijn vrouw op de bijrijdersstoel. Het enige goeie daarvan is dat ik niet op het dashboard hoef te kijken om een indruk te krijgen van de uitgeoefende g-krachten.
En om dan weer met wat positiefs af te sluiten. Het is een wonder hoe mooi de spraakherkenning werkt. Rijmodus, radiozenders, volume, temperatuur, reisdoel, weerinfo, Google heeft aan een half woord genoeg. Sterker, als je beleefd doet, dan vraagt ie wat je nou eigenlijk wil. Noem gewoon een bestemming en Google stelt de navigatie in, met een raming van het resterende accupercentage bij aankomst en zonodig ook de laadstops. Heel mooi.
En voor nu als laatste, het gemiddelde verbruik over de eerste 2.500 km was 13,8 kWh per 100 km, wat een actieradius van zo’n 430 km betekent. Dat is dan ook wel ongeveer het maximale bereik, omdat dit in mei en juni was bij optimale temperaturen.
——————————————————————————
Update 21 december 2024, 10.000 km
Het spijt me, maar er valt weinig nieuws te melden ten opzichte van de 2.500 km update. De Megane doet het uitstekend. Hij heeft geen enkele storing of foutmelding laten zien. Ik geniet elke rit weer van de acceleratie en het weggedrag van de auto, de stilte aan boord en überhaupt van het comfort. De balans tussen sportiviteit en comfort blijf ik opvallend goed vinden. Je merkt wel dat je met een relatief zware EV onderweg bent, en aanvankelijk vroeg ik me ook wel eens af wanneer hij in een snel genomen bocht rechtuit zou willen, maar niets van dat. Hij blijft uiterst nauwkeurig een eenmaal ingezette lijn volgen. Zoals hij trouwens ook na bijvoorbeeld een verkeersdrempel direct weer strak op de weg ligt, terwijl hij beslist niet hard geveerd is. Absolute klasse!
Puntsgewijs een paar dingen:
- Het verbruik in november en december lag gemiddeld op 16 kWh per 100 km, wat een reële actieradius van 375 km onder omstandigheden van mild winterse temperaturen betekent. Ik heb vrijwel uitsluitend snelweg gereden. Bij ander gebruik kan de actieradius dus wat omhoog.
- Het gebrek aan zijdelingse steun van de stoelen blijf ik een punt vinden. Daar tijdens het rijden wat over mijmerend, bedacht ik dat het eigenlijk vreemd is dat autofabrikanten niet verschillende stoelformaten als optie aanbieden. Het is onmogelijk om één formaat stoel te maken dat passend is voor een postuur van laat zeggen dat van Johan Vollenbroek tot dat van Frank Evenblij. Je kunt vaak de meest bizarre opties kiezen, maar voor zoiets wezenlijks als een stoel, is het kennelijk “one size fits all”. Niet dus.
- Dit is wel heel erg een kwestie van smaak, maar het interieur is weliswaar heel mooi verzorgd, met ook het gebruik van mooie materialen, maar vooral de stoelen zijn ontzettend grijs, en dan ook nog het soort grijs als dat van het favoriete pak van de saaiste oom uit mijn familie. Dat het grijs is, verbaast op zichzelf natuurlijk niet omdat de interieurkleur van deze Techno-uitvoering volgens de configurator op de website “grijs” is, maar nu wordt de herinnering aan mijn mislukte oom wel heel levend gehouden.
- Een ander punt dat ik al eerder noemde, is de Renault-app, c.q. de samenwerking tussen auto en app. Zoveel aandacht als naar de software van de auto gegaan is, zo weinig lijkt er hier naartoe gegaan te zijn. Je kunt met de app niet het maximale laadniveau van de accu instellen, ook kun je op de app niet zien welke temperatuur de auto bereikt heeft als je hem voorverwarmt of koelt. Verder komt het nogal eens voor dat de app geen verbinding met de auto kan krijgen. Dat zou aan een overbelaste server liggen, maar ook op evident rustige momenten als een zondagochtend doet het zich voor. Dat betekent dan dat je de auto bijvoorbeeld niet kunt voorverwarmen. Mijn vrouw had trouwens een betere verklaring daarvoor, nl. dat het gewoon te koud was om te kunnen voorverwarmen. Maar dit soort onvolkomenheden is toch jammer, te meer omdat het technisch niet heel ingewikkeld kan zijn om het op te lossen.
- In de categorie klein leed hebben we verder dan nog dat je IPhone op stil wordt gezet wanneer hij verbinding met de auto maakt, maar natuurlijk niet terugkeert naar de oorspronkelijke stand als je de auto weer verlaat. Daardoor heb ik al heel wat oproepen en berichtjes gemist. Ook is het zo dat op een donkere dag het centrale scherm heel snel naar de nachtstand overschakelt. Dat levert een irritant wisselen tussen licht en donker scherm op. Ik heb helaas nog geen functie kunnen ontdekken om het in één stand te vergrendelen.
Ik schreef het ook al bij de vorige update: als ik niet meer heb op te merken dan dit (en dat heb ik niet), dan geeft dat wel aan hoe goed de Megane is.
Elektrisch rijden
En dan nog iets over elektrisch rijden an sich. Voor ritten binnen Nederland is een actieradius van 350 tot 450 kilometer prima. Het komt maar zelden voor dat je onderweg de accu volledig moet opladen. Meestal is 10 of 20% bijladen voldoende om thuis te komen. Dat duurt maar een paar minuten en thuis kun je dan de accu weer verder opladen. Dat raakt dan aan je thuissituatie. Wij hebben de mazzel dat we de auto op de oprit kunnen zetten en daar kunnen laden, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. En ben je aangewezen op een publieke laadpaal, dan kan ik me voorstellen dat je het elektrisch rijden nog even aan je voorbij laat gaan. Het prijsvoordeel t.o.v. benzine valt dan weg, maar ik zou het vooral heel vervelend vinden om ‘s avonds laat nog op zoek te moeten naar een vrije laadpaal, dan wel zou ik me omgekeerd bezwaard voelen als ik ergens aan een paal kleef, terwijl iemand anders een vrije mogelijkheid zoekt. Het is jammer als dit redenen zijn om van een EV af te zien, want het rijdt geweldig, maar reëel is dat wel.
En verder: als ik regelmatig nog lange buitenlandse ritten van zeg meer dan een 1.000 km zou moeten maken, dan zou ik een grotere actieradius willen. De 60 kWh accu van de Megane is dan te klein. Als je er nl. van uitgaat dat je tot niet meer dan 80% snellaadt en niet verder dan tot 10% ontlaadt, dan moet je minimaal om de 300 km, ‘s winters zelfs om de 250 km een half uur pauzeren. Dat zou me net iets te veel zijn, hoe veilig of relaxed dat ook moge zijn.
Maar goed, voor mij geldt dat dus niet, en ik ben ook in dit opzicht absoluut tevreden met wat de Megane biedt.
——————————————————————-
Update 4 juni 2025, 20.000 km
Geen nieuws, en al helemaal geen problemen. Het gemiddelde verbruik -met mijn in het algemeen beheerste rijstijl- lag in de wintermaanden op 16,5 kWh per 100 km; vanaf april is het weer teruggezakt naar een 13,7. Dat correspondeert met een actieradius van 360 c.q. 435 km.
Nu ik een jaar in de Megane rijd, loop ik er toch tegenaan dat er aan de rechterkant van het stuur te veel bedieningselementen zitten. Als ik snel wil, dan grijp ik nog wel eens mis bij de versnellings- en de ruitenwisserhandel. Als de mediabediening daar niet zou zitten -die kan best gemist worden omdat de spraakbesturing zo goed werkt- dan zouden de beide andere handels verder uit elkaar geplaatst kunnen worden.
Iets leuks dat ik heb ontdekt is de vertaalfunctie van Google. Als je een passagier hebt en je spreekt elkaars talen niet, dan kan Google vertalen en kun je toch gewoon een gesprek voeren. Ik ben er helaas nog niet achtergekomen bij hoeveel talen dat werkt. Ik heb de plaatselijke Vietnamese restaurantuitbater al eens uitgenodigd voor een ritje, maar die had het te druk. Misschien moet ik het gewoon aan Google zelf vragen; ik hou je op de hoogte. Hoe ook, Google is geweldig, alleen jammer dat het Google is.
Wordt vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane 220pk EV60 Optimum Charge Techno Camera | Adapt. Cruise | Navi | Parkeersens. v+a | Stoel-/stuurverw.
- 2024
- 13.725 km

Renault Mégane EV60 Optimum Charge Techno 360' Camera, Adaptive Cruise Control, Trekhaak
- 2022
- 28.969 km

Renault Mégane Comfort Range Evolution 60 kWh
- 2024
- 12.000 km