Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Techno (2023) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Techno |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 11.500 km |
Zeer prettig rijdende auto en echt zuinig
- 6.200 km
In februari de ruim 2 jaar gereden en zeer goed bevallende ZOE ingeruild voor een iets grotere EV met snellere oplaad mogelijkheden. Zodat je er nu ook eens fatsoenlijk mee op vakantie kan. De MeganE vond ik vanaf de eerste beelden van de prototypes al zeer fraai en veelbelovend. Extra mooi is het dat het prototype model bijna 100% door is gezet naar het seriemodel. En daarmee is de eerste grote plus: het design. Gewoon een heel fraai en dynamisch uiterlijk. Heel wat anders dan de ZOE waarover de meningen nogal sterk verschillen.
Het is ook werkelijk een totaal andere auto. Je zit lager en het voelt in het interieur nu als een ruime middenklasser. Maar het beste is nog waar het echt om gaat: het rijden. Deze auto klopt gewoon qua rijgedrag aan alle kanten. Een echte “rij auto”.
Rijgedrag
Met de verschillende modi kun je lekker easy of heel sportief rijden en die verschillen zijn aanmerkelijk. Zelf heb ik de stuur spanning op Sport gezet (voor het meeste “weg gevoel”) en de rest op Comfort.
In de Sport modus is hij zeer vinnig op het gas en in Comfort kun je heel gemoedelijk en mooi gedoseerd rijden.
De wegligging is prima. Ik zou zeggen een bijna perfecte combinatie van rijcomfort en dynamiek. Het bochten gedrag is haarscherp. Kleine hobbels komen door maar niet te veel, op de snelweg is hij in zijn comfortabele element.
Stoelen zitten echt goed, niet te zacht of te hard, met prima zitting lengte en steun. Een fijne electrisch verstelbare lendensteun.
Kortom: gewoon een feestje om in te rijden, elke keer weer.
Rijhulpsystemen en multimedia
Google systeem is werkelijk fantastisch in de auto. De nieuwe norm wat mij betreft. Werkt zeer snel en stem commando’s gaan eindelijk hoe het hoort - bijna alles is meteen raak. Behalve 1 keer de GPS even kwijt (ok, ergens diep in Friesland) verder alleen maar lof.
De geluidskwaliteit van de Arkemis standaard bij Renault is acceptabel maar houdt niet over. Dat was iets beter bij eerdere Renaults. Helder geluid maar matig in lage tonen. Wij vinden het wel prima maar een kritische audio fan kan beter voor de HK upgrade gaan. Kwestie van smaak of voorkeur ook.
De ACC (adaptive cruise) doet het erg goed vind ik. Vooral het anticiperen bij inhalen (na richtingaanwijzers al langzaam gas bij ondanks binnen de afstand met voorligger) en als iemand even lekker vlak voor je invoegt. Geen overdreven reacties en paniek ingrepen. Top gedaan door Renault.
En ja, ook wel een paar “spook ingrepen” gehad maar dat bleek dan later structureel op dezelfde plek - dus afhankelijk van de weg situatie en evt zelfs de Google Maps info. Geen radarsysteem bug ofzo. En als de ingreep er is gaat dat heel moderaat. Laat me hier dan niet beginnen over de lease CLA die ik heb…
Bovendien: je kunt alles perfect personaliseren en aan of uitzetten.
Zuinig!
Renault pretendeert hiermee een van de meest efficiënte EVs te hebben. Ik denk dat dit aardig klopt. In de winter kwam hij nauwelijks onder de 330km range en nu bij 20 graden gaat het richting 400km en zelfs meer. Een verbruik van 12 - 14 KWh / 100km is in deze tijd van het jaar heel goed haalbaar zonder sloom gedoe of Eco stand. En dat ook zelfs zonder warmtepomp. Heel erg netjes en minstens zoals gehoopt.
Wat ook perfect is: AC laden met 22 kW. Dat kunnen maar weinig EVs en dat betekent dat je bv aan straatladers in Düsseldorf (uit ervaring) gewoon in ruim 2 uur je accu weer vol hebt.
Minder goed is het echte snelladen. De geclaimde 130kW wordt maar heel even of nauwelijks gehaald en dan zit je al snel op 60. Dat betekent dat je in de praktijk al snel minstens 45 min. aan de laadpaal staat op je vakantie naar het Zuiden. Maar ach, wat is dan 5 of 10 min meer tov wat alternatieven in de markt die dat denk ik beter doen. Dit mag echter beter en ik hoop op een update daarvoor.
Is er verder nog iets te klagen? Niet echt eigenlijk, tenzij je altijd mensen achterin hebt met dikke voeten. Want die ruimte onder de voorstoelen is voor de achterpassagiers niet best. Dat is jammer en had Renault denk ik toch op kunnen lossen door een wat aangepast stoeldesign. Hoe dan ook, voor onze situatie is het niet spannend en verder ook geen last van. Ook iemand van ruim 1,90m had recent geen klagen bij achterin meerijden.
Dan is er op 1 soort klinkerweg (ook echt alleen daar gehoord) een kleine trilling/resonantie te horen in de stijl met volgens mij de gordel versteller als oorzaak. Laat ik bij de eerste beurt wel even naar kijken. Verder is alles mooi rammel en kraak vrij.
De ook wel bekritiseerde hoge til drempel bij de achterbak? Was even wennen, maar de bak is door zijn enorme diepte ook echt groter dan je denkt. Ga maar eens met (ook een grote) reiskoffers proberen en het is verbazingwekkend wat erin gaat. Die 440 liter is dus echt meer dan menig concurrent in deze klasse.
Kortom: behoorlijk hoge score tot nu toe. Betrouwbaarheid heb ik “maar” 4 sterren gegeven, want dat is na 6200km nog niet echt duidelijk.
Erg fijne auto, nog steeds
- 11.500 km
Inmiddels alweer 11.500km rondgereden met deze auto en hierbij daarom een update van de bevindingen.
Het blijft gewoon een heerlijk rijdende auto. Wat vooral blijft opvallen is de "lichtvoetigheid" waarmee deze auto zich beweegt. Inmiddels ook rond gereden in wat alternatieven qua EVs zoals bijvoorbeeld de Volvo C40 of zelfs Polestar 2, maar deze kunnen niet tippen aan het gevoel van de Megane-E op dat gebied. Het streven naar gewichtsbeperking van Renault heeft hier echt zijn uitwerking gehad.
Het gemak waarmee je van ultiem "easy riding" kunt switchen naar serieus opschieten en hem zonder overpakken toch behoorlijk de bocht kunt omgooien blijft heerlijk. Het is dan geen hot-hatch, maar de auto blijft in mijn ogen qua rijgedrag wel een heel geslaagde mix van een dynamisch rijdende maar toch ook comfortabele auto.
Inderdaad stoot de auto met zijn hoge koppel en vermogen op de voorwielen bij nat weer in de sport-stand wel eens even aan zijn grenzen qua grip, maar dat komt in de praktijk eigenlijk nooit voor. Het is bij ons vooral erg relaxed sturen en lekker economisch rijden.
Over dat laatste nog even de verdere ervaringen: zodra de 20 graden C in zicht komt is een rijbereik van 400km + gewoon prima haalbaar. Gedurende de laatste zomermaanden heb ik een verbruik van 12 - 15 kW/100km structureel kunnen noteren. Daarmee blijft deze auto denk ik gewoon een van de meest efficiënte op de markt. We hebben echter bewust de versie zonder warmtepomp gekozen, en zullen over de gehele komende winter dan wel ervaren hoeveel het bereik echt weer terugloopt. Maar in Februari / Maart van dit jaar viel ook dat allemaal reuze mee.
De aanvankelijk enkele "spookmelding" tijdens gebruik van de Adaptive Cruise Control, zoals ineens gas loslaten bijvoorbeeld, was eigenlijk al vrij snel verdwenen. De conclusie is dat dit bijna zeker uit de kaartmeldingen vanuit Google Maps moet zijn gekomen. Op de zeldzame plekken waar het eerst nog gebeurde is dit nu niet meer het geval. Lang leve de updates.
Voor de rest werken de rijhulpmiddelen eigenlijk structureel zeer goed. Geen acute en brute ingrepen, alles mooi met beleid en heel logisch. In de loop van de afgelopen weken heb ik ook steeds meer de uitstekend werkende Lane Assistent aangezet op de snelweg. Ik geloofde daar aanvankelijk niet in, maar als je dit eenmaal vaker gaat gebruiken... is het super relaxed en verhoogt het de feitelijke luiheid achter het stuur meteen aanmerkelijk.
Stond ik echter tussentijds bij de dealer met iets? Ja, een maal. Na omstreeks achtduizend kilometer was er ineens een apart knakkend geluid hoorbaar bij sterk insturen op lage snelheid. Bijvoorbeeld tijdens het insturen bij een parkeerplaats. Niks dramatisch, maar wel irritant. De dealer hoorde het ook duidelijk en kon het inmiddels ook al matchen met een in de Renault Service database aanwezig zijnde melding, met bijbehorend geluidsbestand. Ik was niet de eerste dus. Iets bij de schokbreker en het onderdeel werd na binnenkomst meteen vervangen. Opgelost. Zoiets kan gebeuren bij een relatief nieuwe auto op de markt en werd ook gewoon heel correct afgehandeld.
Gelukkig verder (nog) geen rare bugs en software ellende. Dat is al heel wat, zo begrijp ik in vergelijking met vele andere goed verkopende EVs op de markt, zonder verder namen te noemen. U heeft vast geen ID wat ik nu bedoel.
Dan nog even over die bewuste "klik" in het gaspedaal waar sommige gebruikers het over hebben. Het is een systeem dat via de (ik vind ideale!) flippers achter het stuur heel ongecompliceerd het uitgangsniveau van gas geven regelt. Als je die flippers naar meer afremmen/regenereren instelt neem je feitelijk als soort basisinstelling sterker het gas terug. Dat is de link met het gaspedaal en dus kun je dat dus soms waarnemen in dat pedaal. Maar wie doet dat nu met tegelijk zijn voet op het gas? Normaal gesproken gebruik je die flippers juist tijdens afremmen en daarmee doseer je dan evt. het afremmen/regenereren afhankelijk van de verkeerssituatie. Gebruik je het ook zo dan is er sws ook geen issue.
Voor de rest kan ik alleen maar herhalen dat het Google systeem in de auto echt geweldig is en voor ons bijna een must voor alle volgende auto's. Het werkt snel, super efficiënt en zeer trefzeker bij spraakcommando's.
Het oplaad-vakje eronder voor de telefoon is daarbij slechts deels een succes. Bij de nieuwere IPhone b.v. gaat het draadloos opladen wat lastig en het eruit halen van je telefoon is wel wat gepriegel soms. Het scherm waarschuwt ook steeds netjes je telefoon niet te vergeten bij uitstappen, maar dat gebeurt dan ook vrij snel als deze zo mooi draadloos aangesloten half in je dashboard verstopt ligt. Daar moeten die Fransen nog maar eens verder over nadenken bij de opvolger, bij een goed glas wijn.
Voor de rest zijn wij dus behoorlijk content over hun brainstorms tijdens de ontwikkeling van deze auto en sturen vrolijk, stilletjes verder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.6 Plug-In Hybrid 160 Intens/ automaat!
- 2022
- 58.027 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 140 Techno | Trekhaak | Cruise control | Camera | Navigatie
- 2023
- 35.820 km

Renault Mégane Estate 1.6 Plug-In Hybrid 160 R.S. Line | Panoramadak | Camera | Dodehoek Detectie | Head Up Display | 12 maanden garantie ! |
- 2022
- 104.416 km