Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic (2023) #5

autoreview

Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic (2023)

Signalement

UitvoeringMégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke EV rijdersauto

  • 15.000 km

Auto in ontvangst genomen eind september 2023. Het was kiezen tussen de Renault Megane E-Tech, Kia Niro, MG4 en ID3. Los van smaak, viel de ID3 af omdat er geen trekhaak voor een aanhanger onder kan (wel voor fietsendrager). De MG4 viel qua looks buiten en binnen af. Niet ons type auto. De Kia is een serieuze concurrent en biedt veel. Ondanks gevoelsmatig iets ruimer, viel het praktische voordeel daarvan bij de testrit wat tegen. Qua rijbeleving voor mij ook de minder attractieve auto. De Renault is in onze optiek de mooiste en fijnst sturende auto en ondanks het formaat, in praktijk goed bruikbaar qua ruimte aanbod. Met nu een circa 15.000 kilometer op de teller genoeg ervaringen om te delen.

Met nog een aantal mooie weken in oktober viel het verbruik de eerste periode best mee, gemiddeld circa 14,5 kWh op 100 kilometer. Je probeert toch wat stoplichtsprintjes in begin niet? In de winter kruipt het verbruik wat omhoog tussen de 16-18 kWh, vanaf mei gaan we weer naar 13,5-14,5. Hele keurige cijfers zonder daarbij 100% zgn. eco green te hoeven rijden. Een rijbereik van 400-420 kilometer is met normaal rijden prima haalbaar.
Ik heb bewust de versie zonder warmtepomp. In praktijk haalt de warmtepomp zijn rendement pas bij langere ritten volgens onderzoek van automobile Propre (en ADAC). Terwijl je toch altijd het gewicht van de warmtepomp (ook bij warm weer) meeneemt. Onze praktijk is dat de ritten in meeste gevallen de 40-50 kilometer niet overschrijden en in die zone de warmtepomp niet genoeg voordeel oplevert om de investering (+bijtelling) te rechtvaardigen. De mogelijk iets langere opwarmtijd nemen we hierbij voor lief. Voor mensen die jaarlijks op wintersport gaan is de overweging wellicht anders.

Met een gewicht van net iets boven de 1700 kilo, rijdt de Renault goed. Of moet je zeggen ondanks het gewicht? Je wordt uitgenodigd tot een 'lekker potje sturen'. Op rotondes merk je echter wel de drang naar de buiten. Gewicht is nu eenmaal een gegeven, echter heeft Renault een heerlijk sturende auto weten te maken. De aandrijflijn is in bebouwde kom fijn doseerbaar en vanaf circa 40-50 km/uur gereed om echt power te leveren. De auto komt lekker stil en vlot mee met het verkeer daar waar het echt van pas komt. Spinnende voorwielen? Ja, als je echt ‘plankt’ vanuit stilstand en de weg is nat. Maar dan zoek je, zoals ik het ervaar wel het randje op van wenselijk verkeersgedrag.
Het kunnen instellen van de rem regeneratie o.b.v. de verkeerssituatie is erg prettig. Vergt in begin wat gewenning. Je hoeft pas heel laat echt te remmen om tot stilstand te komen. Ik ga door het gebruik ervan meer anticiperend rijden, meer ontspannen.
Qua dynamiek en stuurgedrag zit het goed met de Megane. Het is een heerlijke rustige en kilometervreter die dus soms uitnodigt om wat scherper aan te zetten. Wij kunnen het in elk geval erg waarderen.

De Iconic versie kent met leer beklede stoelen en een groter infotainment scherm (Techno ook) dan de standaard uitvoering. Dit is ook gelijk een nadeel voor het praktische gebruiksgemak van de middentunnel. Een Dopper past nog net daaronder, iets groter niet meer. Een wat grotere fles kan wel in het midden geplaatst worden direct na de armsteun. Ook de wat groot uitgevallen middenarmsteun had naar mijn idee iets meer echte opbergruimte mogen hebben gezien de omvang.
Achterin is het wat krapper, echter is het volgens de kinderen wel gewoon lekker zitten. De bank en leuning hebben body. Van binnen ziet alles er netjes en afgewerkt uit, alles zit op de goede plek. Aangename stuurplek.

Is de auto feilloos? Nee. Vergeef je het 'm? Jazeker. Wat dan?
Aantal punten:
De kunststof raambekleding van de kofferbak heeft in begin geresoneerd op klinkerwegen. Is verholpen. Dat geldt ook voor de rubber dempers aan de veerwegen achter. Allemaal garantie en keurig uitgevoerd door de dealer.
Het infotainment kent soms wat bugs. Tot het spontaan niet (meer) herkennen van namen en telefoonnummers tot zonder aankondiging uitvallen van linker e/o rechterkanaal. Het uit/aanzetten verhelpt de storing. Ook al aantal updates gehad, over the air.
Het draadloos opladen van zowel een iPhone of een Pixel, is op basis van mijn ervaring niet aan te raden. De telefoons worden erg warm en geven zelfs melding van 'te heet' als het te lang duurt. Ventilatie op de unit zou kunnen helpen bij de facelift. Qua systemen en bediening is het echter heel dik in orde. Ook dynamische herberekening van routes en laadstops. Je wordt op de goede manier ontzorgd.
Ander puntje is dat het voor de eerste keer activeren van de cruise control elke rit, een positieve gasrespons tot gevolg heeft. Heel kort wordt een 'pufje' versnelt, waarbij ingestelde tempo wel wordt aangehouden. Is de cruise control eenmaal geactiveerd, kun je de rem regeneratie niet aanpassen. Op zich logisch, maar niet als je van stadsverkeer naar snelweg gaat. Je wilt dan niet op de snelweg ineens vol regenereren bij het deactiveren van de cruise control. Inmiddels is het routine om dat vooraf te doen, maar je vergeet het soms.
Let er op dat de waterafvoer aan bestuurderskant (door de wisser setup) het water langs de auto, dus ook zijruit stuurt. Raam open en dak nog nat? Dan kun je bij een drempel getrakteerd worden op een armdouche. Met de tanden op elkaar zou je nog kunnen zeggen dat dit een gevolg is van een goede stroomlijn en design. Echter niet voor de kofferklep. Deze is van kunststof en kent een dikke onderrand. Die geleid de waterdruppels de kofferbak in bij het open doen. Dat is wel een ontwerpfoutje. Kan beter. Ondanks de korte maar diepe kofferbak, vinden wij deze in de praktijk erg bruikbaar. Er past meer in dan je op eerste oog misschien zou zeggen. Om een indruk te geven: Vier supermarktkratten en een rugzak ernaast met wat kleine ruimtes nog over voor bv. een jas of losse spullen.

Plussen (in orde van belang)
- Rijdynamiek + comfort
- Fijne aandrijflijn
- Rem regeneratie + bediening
- Design buiten + binnen
- Rijbereik
- Rijhulpsystemen en timing van signalering (+ ingrijpen)
- Google integratie, user interface + fysieke knoppen
- Harman Kardon geluidsinstallatie
- Zitcomfort voor en achter

Twijfel
- Android soms buggy
- Bedieningsinstrumenten rechts van stuur
- Praktische bruikbaarheid middenconsole
- Cruise control eerste keer instellen + gasrespons (update?)
- Tijdens cruise control niet kunnen instellen van rem regeneratie niveau
- Voetenruimte achter passagier onder de voorstoel niet aanwezig tot beperkt

Cons
- Draadloos laden onbruikbaar, zorgt voor oververhitting telefoon
- Afvoer van regenwater kofferklep en dak

Link artikel: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/moet-je-echt-kiezen-voor-warmtepomp-in-elektrische-auto

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.