Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic (2023) #2

autoreview

Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic (2023)

Signalement

UitvoeringMégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand met de Megane

  • 864 km

Eind 2023 de aflevering van onze Renault Megane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Iconic door de Renault dealer. Na een afweging tussen diverse merken (o.a. Kia Niro / Tesla Model 3) toch gevallen voor de looks, de rijeigenschappen, ergonomie en de meer dan complete uitrusting van de Renault. De service en inspanningen van de dealer (Auto Heurkens) gaven het laatste zetje richting de keuze voor de Renault Megane. Direct een Alfen Single Pro-Line laadpunt / wallbox besteld via Essent die binnen 2 weken na bestelling werd geplaatst. Mooi op tijd voor de eerste EV op onze oprit.

Inmiddels zijn we een maand verder en zitten de eerste kilometers erop. De auto rijdt erg strak en comfortabel. De stoelen zitten prima en zijn heel goed elektrisch in te stellen. De stoelposities kunnen per gebruikersprofiel worden opgeslagen. Mijn vrouw is kleiner dan ik, dus dit is een handige optie.

De Harman Kardon speakers geven goed geluid. De auto zelf is vanzelfsprekend fluisterstil. Je hoort slechts de banden, af en toe windgeruis of de ventilator van airco/verwarming. Opvallend is dat er verder geen tikje, rammel of wat dan ook te horen is. Zo hoort het natuurlijk, maar dit hadden we in voorgaande auto’s wel. De Megane is duidelijk degelijk afgemonteerd.

Voorin is de auto zeer ruim. Achterin is de zitruimte beperkter. Voor ons echter prima. We zitten alleen of met zijn tweetjes in de auto. Ook de ruimte in de kofferbak is prima bruikbaar en groter dan hij op ’t eerste gezicht lijkt. Er gaat heel wat in. Nog meer ruimte nodig? Dan zul je de achterbank neer moeten klappen. Dan tref je echter een ongelijke laadvloer aan. In een handig vak onder de kofferbak kun je de laadkabel prima kwijt. Die slingert dus niet in de kofferruimte. De opbergruimte in deuren, middenconsole en dashboardkastje is meer dan voldoende.
We hebben een trekhaak laten monteren voor de fietsendrager of een aanhanger (max 900 kg trekgewicht).

Het grote centraal geplaatste touchscreen met Open R-Link systeem en Google integratie werkt snel en intuïtief. Ook de navigatie via Google Maps en spraakbesturing via Google Assistent werken probleemloos. Het dashboard achter het stuur is ook nog naar eigen inzicht in te stellen met diverse widgets. De eco-monitor widget is een aanrader.

Met de Multisense knop kun je uit enkele voorgeprogrammeerde rijmodi kiezen. De kleur van de LED verlichting in het interieur verandert dan mee. Ook kun je een volledig gepersonaliseerde rijmodus instellen. De kleur in het interieur is ook naar wens aan te passen. Zeer fancy allemaal.
Ik rij meestal in de Comfort stand. Dat vind ik het meest prettig rijden.

Gelukkig zijn er gewoon hendels voor ruitenwissers, richting aangeven en schakelen (D, R, N) en knoppen voor airco, ventilatie e.d. zodat je niet elke functie via het scherm moet bedienen.
Het afgeplatte stuur ligt goed in de hand. De afwerking van dashboard en deuren met kunstleer en ‘hout’ ziet er zeer netjes en luxe uit. Je smartphone kun je draadloos opladen in het laadpunt in de Megane.

Aan de spiegels heb ik even moeten wennen, ze hebben meer groothoek dan ik was gewend. Zeker met achteruitrijden / -parkeren even vreemd. Gelukkig zijn er overal camera’s om je te ondersteunen.
De achteruitkijkspiegel heeft ook nog een digitale stand waarmee je via een camera achteruit kijkt. Alleen met nat weer geeft de camera minder goed beeld. Het achterraam is niet hoog door de vorm van de auto, maar net hoog genoeg voor voldoende zicht naar achter via de spiegel. Wel de hoofdsteunen achterin omlaag zetten.

Er zijn tal van rijhulpsystemen waarvan ik enkele heb uitgeschakeld vanwege de voortdurende bemoeienis met mijn rijstijl. Gelukkig onthoudt de Megane deze instellingen en hoef je niet telkens weer alles uit of aan te zetten. Per gebruikersprofiel is dit overigens apart in te stellen. Top!
De dodehoek waarschuwing werkt perfect. De parkeersensoren reageren iets later dan ik gewend was / zou verwachten. Hierdoor sta je wel overal strak voor / achter geparkeerd.

De lichtopbrengst van de Megane is uitstekend. De koplampen geven goed licht en zijn adaptief. Ook het grootlicht is adaptief en dimt automatisch bij tegenliggers of lagere snelheid in de bebouwde kom. De 3D lichtsignatuur aan voor- en achterzijde is prachtig om te zien en zeer herkenbaar.

De Megane rijdt als een zonnetje, stuurt lekker strak en ligt als een blok op de weg. Heerlijke auto om in te rijden! Verkeersdrempels moet je niet te snel nemen, want dan voel je het wel. De regeneratieflippers werken erg prettig. Voor elke situatie kun je de Megane minder of sterker laten afremmen als je het gaspedaal / stroompedaal los laat. Bij sterker afremmen gaan ook de remlichten branden, zonder dat je de rem aanraakt. Helemaal 100% tot stilstand komt ie niet. Het laatste beetje moet je toch het rempedaal indrukken, maar als je een beetje anticipeert op je voorligger / verkeerslicht / spoorwegovergang of wat dan ook, dan hoef je niet gauw te remmen. Je moet je voet wel goed rechts op het stroompedaal zetten, omdat het rempedaal er vrij dicht op zit. Anders raak je net het rempedaal.

Het opladen gaat probleemloos. Ik heb nog geen snellader geprobeerd, alleen ons eigen laadpunt met een maximaal laadvermogen van 13.8 Kwh. De accu is dan binnen korte tijd weer opgeladen.

De Renault dealer gaf bij verkoop aan dat de Megane (WLTP tot 450 km) in de praktijk een actieradius heeft van ca. 350 – 400 km, oftewel zo’n 16 / 17 Kwh per 100 km, maar bij koude temperaturen dit lager uitvalt. Nou… dat kun je wel zeggen. De eerste laadsessie na een week met temperaturen tussen 5 en 10 graden haalden we nog een verbruik van ca. 18 Kwh / 100 km (325 km actieradius). Maar toen ging het stevig vriezen: Overdag 3-5 graden vorst en ’s nachts 8 -10 graden vorst. Toen haalden we een verbruik van ca. 43 Kwh / 100 km (140 km actieradius). Dat was wel even schrikken als kersverse EV rijder… Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat ik niet naar ecomodus ben geschakeld of iets aan de overige instellingen heb aangepast. Bij flinke vorst kun je dus nog wel wat besparen. Inmiddels lijkt de actieradius zich te herstellen naar meer acceptabele afstanden: ca. 20 Kwh / 100 km bij buitentemperaturen van 0 – 10 graden. Onze Megane staat overigens altijd buiten, dat heeft natuurlijk ook invloed.

Ik heb een Verbruiksmonitor aangemaakt om het verbruik over langere termijn te gaan meten voor een meer betrouwbaar beeld:
https://www.autoweek.nl/verbruik/31425/renault-megane-e-tech-ev60-220pk-optimum-charge-iconic-2023

De Renault app is functioneel. Je ziet o.a. de locatie van de auto, de totaal gereden kilometers, het niveau van je accu en bijbehorende actieradius. Ook kun je de klimaatregeling van de auto op afstand aanzetten. Direct of via een planning. Tijdens het laden zie je de voortgang van je laadsessie.

Pluspunt bij aanschaf van de Megane was dat we de garantieperiode naar wens konden configureren. Standaard heeft de auto 2 jaar algemene fabrieksgarantie, wat wij erg weinig vonden. We doen minimaal 5 jaar met een auto. We konden dit bij aanschaf dus voor een (zeer redelijke) meerprijs verlengen naar 6 jaar. Ook het aantal bijbehorende kilometers kun je zelf kiezen. Keurig!

Dit zijn mijn eerste bevindingen van de Megane. Ik ben heel tevreden en positief over deze auto. Vandaar dat ik (voor het eerst) de moeite heb genomen om een review te schrijven.

Ik vind het een hele fijne, complete, comfortabele, compacte en mooie auto. Een auto die je (gelukkig) niet op elk straathoek ziet. De Megane heeft echt een onderscheidend vermogen.

Met uitzondering van de actieradius bij flinke vorst, heb ik (nog) niets te klagen 😉

Ik zal deze review in de toekomst aanvullen met nieuwe ervaringen.

Na ruim 2 maanden Megane

  • 2.497 km

Inmiddels staan er bijna 2.500 km op de teller en zijn de Megane en ik aardig aan elkaar gewend. Ik ben nog steeds zeer positief. Hij rijdt heerlijk en er is nog geen probleem geweest. Af en toe is Android Auto minder stabiel, maar dat is het dan ook.

Ook de verbruikscijfers zijn aardig bijgesteld. Bij temperaturen tussen 0 en 10C verbruikt de Megane ongeveer 20 Kwh/100 km. Tussen de 10 - 15C kruipt ie richting de 18 Kwh/100 km. Dus ik hoop zometeen bij nog hogere temperaturen te ervaren dat ie richting de 16 Kwh/100 km gaat. Ik houd het in een verbruiksmonitor bij als je geïnteresseerd bent.

Een half jaar Megane

  • 6.000 km

Na ongeveer een half jaar en zo'n 6.000 km verder ben ik nog steeds zeer tevreden met de Megane. Hij rijdt probleemloos en ook Android Auto heeft niet meer gehaperd. Er zal wel een update zijn geweest.

Ik heb de hele maand mei in Eco-modus gereden. De auto gaf zelf aan dat mijn rijstijl overeenkwam met Eco-modus en stelde voor om over te schakelen om nog zuiniger met de energie om te gaan. Dat heb ik dus maar eens uitgeprobeerd. Het verbruik was inderdaad enkele laadsessies iets zuiniger (rond de 17 kWh) maar dat kan ook met de hogere buitentemperaturen te maken hebben. De laatste laadsessie was het verbruik in Eco-modus weer rond 19 kWh en ben ik direct weer overgeschakeld naar de Comfort-modus. Toch wat prettiger rijden met wat meer pit. De Eco-modus is wel heel braaf. De komende weken maar eens kijken of ie ook in Comfort-modus richting de 17kWh wil kruipen.

1 jaar Megane

  • 14.000 km

Inmiddels hebben we de Megane E-Tech 1 jaar in bezit. Nog steeds tevreden over rijeigenschappen en comfort. Hij rijdt als een zonnetje en we hebben geen problemen ervaren. Ook de vormgeving blijft aanspreken. Een aanradertje dus.

Eén tegenvaller; de range. Ik heb een jaar lang het verbruik bijgehouden in een (publieke) Autoweek verbruiksmonitor. Opvallend is de sterke terugval in de wintermaanden. Je haalt dan amper 300km op een volle accu.
Maar ook in de zomer hebben we onder ideale omstandigheden slechts 1x de 15 kWh/100km aangetikt, wat een range van 400 km betekent.
Gemiddeld over het hele jaar halen we echter 19,17 kWh/100km (1 op 5,22) wat toch een enorm verschil is t.o.v. de WLTP van 468 km.
Nu rijden wij zelden lange afstanden en kunnen eenvoudig thuis laden, maar toch...

Tenslotte; al maanden hapert de Renault app. Dan werkt ie, dan is ie weer niet beschikbaar. Er zijn ergere dingen, maar jammer dat dit zo lang duurt voordat dit is opgelost.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.