Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Evolution (2023) #2

autoreview

Renault Mégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Evolution (2023)

Signalement

UitvoeringMégane E-TECH EV60 220pk Optimum Charge Evolution
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een volwassen elektrisch antwoord op het elektrisc

  • 25.000 km

De eerste 1000 kilometer zitten erop inmiddels.

Daar was dan het moment aangebroken. Als autoliefhebber met de nodige ervaring in kleine tweedehands auto's mocht ik dan eindelijk een leaseauto kiezen uit de pool. Een stiekeme droom die eindelijk uitkwam: de Suzuki Splash uit 08 die wij thuis hebben staan mocht eindelijk doorgeschoven worden als boodschappen autotje.


Oke, dus geen nieuwe auto, maar eentje uit het bestaande elektrische wagenpark. Waar kon ik uit kiezen.
Een sloot aan ID3's, een aantal verouderde Hyundai Kona's (dus niet het nieuwste model. Die is wel echt een stuk gaver dan de huidige), een tweetal Peugeot's 20(0)8 waarvan ik weet dat het elektrisch verbruik niet optimaal is. Ik vind auto's leuk, en als het elektrisch moet zijn dan gelijk goed. De shortlist zag er als volgt uit:
1. Renault Megane Optimum Charge Equilibre 220
2. Renault Megane Optimum Charge Evolution 130
3. Kia Niro Dynamicline

Ik heb een tijdje lopen stoeien met de naamgeving van beide Renaults, en kom dan gelijk bij de eerste tip uit voor mensen die een auto uit de pool gaat kiezen.
Let op goed op wat de auto te bieden heeft. Tegenwoordig bestaat het modellengamma uit drie soorten, namelijk Evolution, Techno en Iconic. De Equilibre is niet meer leverbaar, maar is gemerged met de Evolution zover ik kon uitzoeken. Daarbij had Auto 1 een kleiner scherm, waarbij ik sterk twijfelde of er wel internet connectiviteit op zat(?) . Auto 2 had dit namelijk wel en deze stond op het moment dat ik zat te twijfelen ook direct klaar bij de wagenparkbeheerder. Even kort een afspraak gemaakt om dubbel te checken en gelukkig was dit meegeleverd.

Welnu, de Kia vond ik 'te praktisch' en gaf me het gevoel een familiewagen te zijn, terwijl ik nog geen kinderen heb. De Megane gaf voor mij de doorslag in zijn algehele vorm. Het is gewoon een ontzettend stoere auto om te zien, zeker met de aflopende daklijn. De Kia was zeker niet slecht, maar voelde net even wat minder sportief aan.

De misser:
En daar was ook meteen de tweede kanttekening. Zo stoer dat hij er uit ziet, zo onoverzichtelijk is het om er in te rijden. Het kleine achterraam zorgt voor weinig overzicht. Daarbij was dit model niet voorzien van de optionele camera binnenspiegel. Ik kan niet ervaren hoe het was als ik deze optie wél had, maar waar Renault dan wel weer een misser in slaat, is dat het achteruitrijd camera op het display dermate klein is dat ik bijna geen overzicht heb of ik nu wel of geen stoep raak. Met andere woorden: het display wordt niet volledig benut als je de auto in zijn reverse zet. Dat zorgt onnodig voor veel steken als je niet gewend bent om in zo'n grote auto te rijden. Ik heb mijn vader (70) erin laten rijden, maar die kreeg hem dus niet ingeparkeerd.

Het rijgedrag:
Met mijn ervaring in tweedehands Spartaanse auto's moet ik zeggen dat deze auto als een dijk op de weg ligt. Het comfort is subliem, de kleinere bandenmaat bij dit model zorgt voor een goede demping en de rijgeluiden zijn minimaal. De 130 pk sterke motor heeft voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen. De ESP schakelt, ondanks het bescheiden aantal pk's wel snel in. Ik merk dat elektromotororen en voorwielaandrijving niet heel goed hand in hand gaan om het vermogen goed over te brengen. Daarnaast is de auto, zoals bekend met elektrische wagens, relatief zwaar, en heeft de vering het er moeilijk mee. Subtiele hobbels op een 60 weg hier in de omgeving moeten met 50 worden genomen, anders liggen je passagiers met hun hoofd door het dak.

De ergonomie is erg goed. De stoelen zijn in de goedkoopste versie die ik momenteel heb met een witachtige stof bekleed, wat er erg luxe uitziet. Ik vind het er mooier uitzien dan het zwarte leer bij de luxere versies. Een zeker pluspunt van Renault! De stoelen zitten fijn. Achterin met drie volwassen kerels is het zelfs gelukt om naar Brussel te rijden zonder dat het inleverde op comfort.

Multimedia:
Hier merk je dat Renault wat minder goed in is, maar Google als troefkaart in heeft gezet. Android auto en openlink werkt goed. De standaard apps werken goed, en spraakcommando's werken oké, maar niet zo goed als bijvoorbeeld Siri via mijn IPhone. De basis commando's zitten er alleen maar in, maar wil ik bijvoorbeeld naar een donkere modus schakelen op mijn maps applicatie in de Renault, dan kan dat weer niet. Ook even snel mijn werklocatie of thuis locatie aanpassen zit er ook niet in. Klimaatcommando's werken daarentegen weer wel goed.

In mijn model zitten overigens maar 4 speakers, die voorin de auto geplaatst zijn. Dit is voor mij oké, want meestal zit ik toch alleen of met mijn vriendin in de auto. Wil je achterin wat horen, dan raad ik toch het meer uitgebreide speaker systeem aan. Vanaf de Techno versie wordt dit volgens mij al gecoverd met 6 speakers. Daarnaast is het mij opgevallen dat er ook geen lampjes voor de achter passagiers zijn. Zuinig hoor.

Verbruik:
Het verbruik zit momenteel bij mij rond de 15kw/100km gemiddeld. Volgens mij is dit redelijk. Bij het opladen naar 80% kan ik om en nabij 380 km ver rijden. Ik heb geen struggles met laden gehad. Dit doe ik gewoon thuis, twee straten verderop aan een publieke laadpaal. Ik woon overigens in een klein dorp nabij een grote stad in het midden van het land. Dus ik heb geen last van laadpaaldrukte.

Ben ik in zijn algeheel tevreden? Ja! Kijk ik vervolgens wat mijn catalogusprijs is i.v.m. de bijtelling? Dan schrik ik. De prijsopgave uit 2023 betreft 47.000 euro!!! Daar schrik ik een beetje van, want inmiddels heeft Renault een prijsverlaging doorgevoerd. Stel ik de meest luxe Megane momenteel samen, dan kom ik echt van een koude kermis thuis. De 'alles erop en eraan Megaan' komt dan ongeveer anno 2024 op dezelfde prijs als die van mij uit. Daar schrok ik toch wel even van. Dus ook hierbij beste (toekomstige) leaserijders, let goed op wat je kiest als je iets uit de pool mag uitzoeken.

Wat mis ik nu het meest?
De ACC. Die zit hier dus niet bij in. Dat had ik nou erg graag willen hebben op dit model.

Belangrijkste tips:
Is de keuze gemaakt voor een Megane, zorg dat je het Tech pakket hebt. Hier zitten net de wat betere handigheidjes
Renault loopt nogal te shuffelen qua inhoud en naamgeving. Ik had dus blijkbaar het meest kale model met geen adaptieve cruise control.


Hoe moet ik snel weten of ik met een 'goedkoop model' te maken heb, maar ik heb geen optielijst meegeleverd gekregen?
- 'plastic' achterportieren i.p.v. het zogenoemde pianolak
- kleine velgen
- geen middentunnel splitter
- geen multisenseknop op je stuur
- niet doorlopende achterlicht
- geen flashy dashboard verlichting (mis ik niet overigens)
- dunne binnenspiegel (cameraspiegel is aanzienlijk dikker)

Vragen? Stel ze gerust. Ik zoek graag alles voor je uit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.