Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Business Edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 24.555 km |
De eerste electrische auto
- 4.172 km
Via het werk mocht er een nieuwe auto gekozen worden.
Er was geen verplichting voor electrisch maar wel een grote wens.
Samenstelling:
We zijn met 2 volwassenen en een zoon van 15 en een hond. Ik rijd voor mijn werk ongeveer 45.000 per jaar.
Mijn vrouw rijd in de andere auto (diesel).
In de weekenden nemen we meestal mijn auto en in de vakanties de andere auto omdat deze groter is.
Keuze:
Binnen de merken keuze en het budget bleven er een paar modellen over. Tesla model 3, Kia Nero, Volvo EX30 en de Ranault Megane.
De keuze is gevallen op de Megane.
De tesla kwam met de autopilot een stuk hoger uit in de prijs. De video op autoweek tussen de Niro en Megane gaf de doorslag voor de Megane.
Ik had geen zin om maanden te moeten wachten op een EX30.
Aanschaf:
Bij de Dealer stond een voorraad model (niet op kenteken) van de Megane E-Tech Evolution Business ev60 / 130pk .
Via de leasemaatschappij verder eea afgehandeld. Er si ook een laadpaal thuis geplaatst.
Sinds 01 november nu op pad met de Megane.
Eerste kilometers:
Voor deze auto een jaar een Ford Puma (automaat) gereden. Nu dus electrisch.
De 130pk van de Megane kan vlot meekomen met het verkeer. Het is echter geen vechtersbaas. Bij de proefrit met de 220PK versie merk wel dat je in de stoel gedrukt word. De Puma is op papier zelfs sneller dan de Megane.
Wel is de Megane netjes stil, op de snelweg word dit verschil wel minder door het windgeruis.
Laden:
Thuis kan ik laden met 11KW en dan is de auto binnen 4 á 5 uur weer vol (afhankelijk hoe leeg hij is)
Op kantoor zijn momenteel 4 ladenpalen beschikbaar, meeste met lagere laadsnelheid. Vaak zijn deze bezet door collega's . Er komen binnen enkele weken 10 laadalen bij.
Voor het werk ben ik veel bij klanten in het land. Op deze locaties is meestal geen lader aanwezig. (graafmachines in het veld)
Het is nu nog even uitzoeken of ik op de heenweg al extra de snellader pak zodat ik einde dag in één kaar naar huis kan.
Ook al een paar keer een 22kw lader gehad bij vrienden in de wijk. Dan is na het eten de auto ook weer vol.
Onderweg kan er met 130kw geladen worden. Als een paar keer de 128 aangetikt, helaas is het niet altijd zichtbaar hoe de laadcurve verloopt.
Rijkwijdte:
op papier is dit 455 km in de praktijk natuurlijk niet.
Afgelopen weken zat dit meestal op 340km. Afgelopen dagen zakt deze naar ongeveer 300km met de nacht temperaturen onder nul.
Software:
De Megane draait op Android Automotive, het voordeel van de software dat deze zelf laadstops inplant als het eind doel niet gehaald kan worden. Nadeel is dat je nog geen percentage kan aangeven waarmee je op je eind doel wil bereiken.
De software heeft nog wel wat bugjes.
Naast de irritatie dat je een aantal "veiligheids" settings steeds opnieuw moet instellen bij iedere rit.
De App functies zijn wat beperkt maar voorlopig is het voldoende. Wat wel goed werkt is de verwarming op afstand aanzetten. Het is toch wel lekker om in een warme auto te stappen.
Bluetooth:
Ik heb een werk telefoon en prive telefoon (beide Android) , deze verbinden via Android Auto. Via het scherm kan er redelijk makkelijk geschakeld worden tussen beide telefoons.
ACC cruise control:
De Ford had wel normale cruise control maar geen Adaptive Cruise Control. De Megane heeft dit wel en is erg fijn in gebruik.
In de files volgt de auto netjes de voorganger. Dit icm lane assit wordt het bijna leuk in de files (geintje)
Ik weet dat niet iedereen deze funbtie fijn vind.
Verkeersbord herkenning:
Dit laat wat te wensen over.
Op provinciele wegen gaat dit in de meeste gevallen wel goed.
Op de snelweg heeft het systeem moeite met onze 100/120/130 gemengde borden.
Het systeem geeft een boord weer en je kan deze dan bevestigen met een druk op de knop. Dit kan ook automatisch, maar dan sprint hij er te vaak vandoor.
De eerste 4000 km zitten er op.
De winterbanden zijn net geplaatst dus laat koning winter maar komen.
Overal gevoel is erg goed. Het is een genot om te rijden in de Megane.
Over een paar maanden zal ik een update schrijven.
Bandenwissel
- 24.555 km
Momenteel aan het wachten om de bandenwissel.
Afgelopen maanden met veel plezier gereden in de Megane.
Vanuit het midden van het land regelmatig onderweg naar Groningen en Zeeland.
Het verbruik is dan wel afhankelijk van de temperatuur en de wind richting.
Gemiddeld was het in de winter maanden 330 km op een volle accu (60kw)
Afgelopen maand een paar warme weekend gehad dan zie je de teller al weer boven de 400 km komen.
Het is moeilijk om je verbruik terug te zien als je regelmatig de dagteller reset. Hij zet dan ook de verbruiksmeter op 0.
Via Fastned Autocharge geactiveerd, dit is wel erg makkelijk. Alleen stekker erin en klaar. Meestal is het iets bijladen om weer thuis te komen, daar kan de auto weer aan de eigen stekker.
Het spook remmen is de afgelopen maanden minder geworden. Het kan zijn dat in een update is meegenomen. Alleen geven de changelogs hier geen uitsluitsel over.
Toen de Volvo EX30 uit kwam de video bekeken op AutoWeek.
Toch mooi om te zien dat de Megane nog een goede concurrent is voor de EX30.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.