Renault Mégane dCi 90 Selection Business (2009) #2

autoreview

Renault Mégane dCi 90 Selection Business (2009)

Signalement

UitvoeringMégane dCi 90 Selection Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf76.600 km
KM-stand laatst146.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 79.150 km

Na 1 jaar en 10 maanden in een Renault Megane Estate 1.6 16v Expression 110pk te hebben rondgereden heb ik helaas de sleutels moeten inleveren. Omdat mijn werk stopte moest ik op zoek naar een nieuwe baan. Deze heb ik gevonden, ik moet alleen dagelijks 234km woonwerk verkeer overbruggen. Daarom de keuze voor een diesel. Gezien mijn erg positieve ervaringen met mijn vorige Megane heb ik wederom voor een Megane gekozen.
Waarom? Met de Megane lijkt Renault zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben. Ik vind het een mooi model en hij rijdt ook nog eens erg lekker.
Ik kan de benzine uitvoering dus mooi vergelijken met de diesel.
De diesel nodigt meer uit tot rustig rijden! Ik was al niet zo'n stoplicht sprinter en dat is nu nog minder geworden.
Dit alles heeft tot gevolg dat ik de eerste 2400km gemiddeld 4,3l /100km heb verbruikt. Dat is precies 2l /100km minder dan de benzine Megane. Aangezien ik ruim 50000km per jaar rijd is dat 1000l brandstof verschil!! Dus pak hem beet €1500,- per jaar.
De uitvoering die ik heb is een stuk soberder als die ik had.
* geen climate control maar handbediende airco
* een eenvoudige radio zonder USB aansluiting
* geen parkeersensoren
* geen inklapbare spiegels
Maar ik moet zeggen het wend snel! De auto rijd heerlijk en is een stuk stiller dan de benzine Megane. En ook zonder de luxe is het nog steeds prima rijden in de Megane.
Ik zal jullie de komende tijd op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Eerste onderhoudsbeurt gehad

  • 101.269 km

Op dit moment heb ik de Megane ruim 6 maanden.
In die 6 maanden heb ik ongeveer 24500km gereden. En gisteren is de auto voor de eerste beurt naar de garage geweest.
De beurten moeten om de 30000km plaatsvinden en tussendoor wordt geadviseert iedere 15000km de vloeistoffen te laten controleren.
Dat doe ik dus niet, die controleer ik zelf wel.
De eerste beurt heb ik iets eerder laten uitvoeren omdat ik volgende maand op vakantie ga. Ik heb de auto in december gekocht en hen geen enkel mankement gehad en ik was dus erg tevreden over de auto.
Hij rijd lekker en is zuinig in het gebruik.
Ik heb in april de winterbanden vervangen door zomerbanden en sinds dien is het verbruik omhoog gegaan!! Terwijl winterbanden de naam hebben meer brandstof te verbruiken. De auto is als je geen zware rechtervoet hebt zuinig. Ik rijd sinds april 4 of 5x per week over de afsluitdijk en daar vang je dus altijd wind. Deze wind is duidelijk van invloed op het verbruik. Ik rijd over het algemeen rustig, het verbruik schommelt tussen de 4,5 en 5,0 l per 100km.
Gemiddeld 4,73 l / 100km.
Gisteren voor het eerst dus voor een beurt geweest. Bij aankoop had de auto een grote beurt gehad dus ip nu een kleine beurt.
Het was afwachten wat de rekening zou brengen. Heb ik (zoals ik zelf dacht) een goede auto gekocht of een kat in de zak!
Gelukkig een goede auto want er mankeerde helemaal niets aan en er zit ook niks aan te komen!! Dus een kleine €200,- onderhoud voor bijna 25000km. Kijk dat is een mooi gemiddelde
Ik hoop dat het zo blijft, maar dat kunnen jullie hier lezen... wordt vervolgt.

Stil going strong

  • 125.000 km

De kilometers lopen gestaag op. De 125000km staat inmiddels op de teller. De auto is nu een jaar in mijn bezit dus ik heb een aardig beeld gekregen.
De Megane heeft een maand geleden zijn eerste grote beurt gehad, en het enige wat extra moest worden vervangen waren de remblokken voor. Het onderhoud laat ik niet door de dealer doen omdat ik daar slechte (lees dure) ervaring mee heb.
Tussendoor werkte de airco niet goed, en natuurlijk net tijdens de vakantie in het warme zuiden. Het bleek dat er veel te weinig koudemiddel in het systeem zat, minder dan de helft! Hoe dat kan bij een gesloten systeem is mij een raadsel. Maar daarna geen problemen meer gehad.
De Megane rijd verder probleemloos en ik stap er iedere dag nog met plezier in. Het verbruik schommelt rond de 1l op 20km.
Afhankelijk van de wind en de gereden snelheid kan het zuiniger maar op vakantie met volle auto en dakkoffer is het 1l op 17,5km, best netjes dus.
Ik kijk met vertrouwen naar de komende kilometers want na 140000km in 2 verschillende Megane's weet ik dat dit betrouwbare auto's zijn.
Over 25000km moet de distributieriem worden vervangen en dat is wel een kostbare aangelegenheid. Weet iemand een adres waar dit voor een schappelijke prijs wordt gedaan. Ik hoor het graag.
Wordt vervolgt.

Afscheid van de Megane

  • 146.600 km

Begin Juni heb ik afscheid genomen van de Megane. Ingeruild voor een Citroen C3.
Ik heb 1 1/2 jaar met veel plezier rond gereden in de Renault. Maar omdat er kosten aan zaten te komen heb ik besloten om niet te investeren maar om in te ruilen.
70000km is er onder de banden doorgegaan en dat waren aangename kilometers.
Je vraagt je misschien af waarom de auto dan inruilen?
Vorig jaar had ik problemen met de airco die is toen gerepareerd maar werkte inmiddels weer niet optimaal. Waarschijnlijk lekte het systeem en zaten er flinke kosten op dat punt aan te komen.
Verder moest de distributieriem worden vervangen, een grote beurt worden uitgevoerd en de achterbanden worden vervangen. Voor mij een reden om de auto in te ruilen.
Hij heeft mij nooit in de steek gelaten en was een prettige reisgenoot.
Ik wens de volgende eigenaar nog vele kilometers reisplezier.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.