Renault Mégane dCi 110 ECO2 Collection (2012) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 ECO2 Collection |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 163.200 km |
KM-stand laatst | 384.401 km |
Eens wat anders
- 163.200 km
Na de nodige problemen met de Mazda 3 1.6 citd en krap 80000 km erop gezet besloten hem in te ruilen met 295000 kms op de klok. Mazda heeft niet echt iets wat me zint in de bouwjaren 2010 tot 2013 dus verder gaan kijken. Vanwege goede ervaringen met Renaults op mijn werk en de zeer scherpe prijzen van jonge gebruikte Megane's kwam deze op mijn netvlies. Eigenlijk kun je er niet omheen gezien je krijgt voor het geld.Na ruim 35 jaar Mazda nu dus een Renault Megane 1.5 Dci, 110 pk. Afgelopen zaterdag 9-2 opgehaald en een kleine 200 km mee gereden. Eerste indruk: fijn weggedrag, voelt solide aan, mooi afgewerkt, soepele diesel, stil. Kortom een fijne auto en rijd buitengewoon prettig. We gaan zien hoe die zich verder houdt. Nu nog weinig van te zeggen. Hij is overigens afkomstig van de eerste eigenaar , geen leaser en ondanks de kmstand buitengewoon netjes , zowel in- als exterieur. Keurig onderhouden, kortom een zuinig baasje gehad. Later meer bij meer kms.
10000 km verder
- 173.300 km
Inmiddels de eerste 10000 kms er op gezet. Ervaring tot nu toe: matig tevreden. Al een enkele keer een storingsmelding in het display die ook net zo snel weer weg was als dat ie kwam.....blijft raar dat franse techniek en electronica niet de meest gelukkige combinatie is .
Hij is toe aan zijn eerste kleine beurt +apk. Olieverbruik nihil, inmiddels dus wel een wiellager kapot. Is me in ruim 30 jr Mazda niet eerder overkomen binnen de 250.000 km. Hopen dat het hier voorlopig bij blijft. Brandstofverbruik valt me niet mee, de 3 deed 1 op 19 (1 op 22 fabrieksopgave) de megane 1 op 19....ondanks een veel beter van fabrieksgebruik van 1 op 28,7. Hier is door Renault veel geld aan verdiend door een veel lagere bpm . Die japanners zijn toch een stuk eerlijker in de verbruiksscijfers. Teleurstellend had veel beter verwacht , zeker gezien mijn rijstijl die vlot en soepel is , maar zeker niet geen scheurneus of hard rijder. Boven de 120km/h gaat het wel heel hard omhoog.
Verder het rijden is goed te noemen, maar zeker niet beter dan de 3 en de 6 die ik voorheen had. Wel wat stiller , maar qua sturen en rijden op zich staan die beide op een hoger plan.
Verder valt op hoe weinig aflegruimte er is en een onbruikbare cupholder. Niet van deze tijd.
Verder valt op dat ik blij ben er na een uur woon/werk reizen ik blij ben dat ik eruit kan. De stoelen vallen me tegen, te weinig steun onderin de rug (heb al rugklachten) en een te hoog zittende lendesteun voor mij. De 3 en metname de 6 zaten stukken beter en reed ik rustig 2 uur door zonder klachten. Helaas kom je hier achter als je er langere tijd in rijdt. Ben nu aan het kijken voor een opblaasbare lendesteun om in te bouwen , want dit ga ik geen 3 jr en 150000 km volhouden zoals in de planning zit.
Al met al gematigd tevreden en een niet al te beste start.
Apk afkeur
- 177.500 km
De Megane voor de apk, wat schetst onze verbazing, beide achterveren gebroken. Is niet sinds een paar weken, dus bij de verkoop al niet ok. Hier is het laatste woord dus nog niet over gesproken met de dealer waar ik hem gekocht heb. In 35 jr Mazda rijden is dit me nog nooit overkomen. Al 2 wiellagers vervangen , nu dus de achterveren die niet opgewassen zijn voor een langdurige taak en een fuseekogel die eraan komt.
Wat wordt het volgende met die Megane? Ben bang dat dit geen verbintenis wordt van 3 jr en 150000 km , zoals de bedoeling was. Na een dikke 4 maand begin ik de eigenaardigheden van Renault aardig zat te worden. Stiekum toch weer aan het rond kijken voor een Japanner, met het europese spul ( op werk ook renault , skoda en VW met teveel problemen) heb ik inmiddels geen hoge pet meer op.
Maar zien of ik ongeschonden de 2 ton kms haal met dit apparaat.
En weer ergenis
- 201.600 km
Wederom bij 195000 km ergenis. Eerst storinglampje inspuitsysteem , plots onderweg weer verdwenen , volgende morgen na 10 km weer. Na het werk kwam er nog een storing bij en noodloop. Naar de renault garage waar we de bedrijfsbussen ook hebben, uitlezen, bleek slangetje poreus te zijn naar het roetfilter. Bekende kwaal , maar zit op een vervelende plek tegen het schutbord. Na een uurtje werk , overigens prima service van de dealer en monteur die zijn middagpauze (12 uur) opofferde omdat ik nog krap 100 km naar huis moest. Wel weer 160 euro armer.
Inmiddels weer een wiellager aan de beurt , dus nu de laatste 2 maar vervangen.
Teevens een deur die niet op slot wilde , eentje van de sloop gehaald en ingebouwd. En zo blijf ik bezig.
Bij 203.000 zijn volgende beurt, kijken wat daar weer achterweg komt.
Motorisch verder wel ok , al valt trekkracht en verbruik me tegen met op zijn best en met veel moeite 1 op 19 , waar de Mazda 3 toch eenvoudig de 1 op 20 haalde. Weinig beter dan mijn oude 6 die gem. 1 op 17,5/18 haalde.
Vervolg
- 237.000 km
Wederom storing in het display, deze keer airbag controleren. Is weer net zo snel weg als die terugkomt. Schijnt deze keer gebrekkige stekkers onder de voorstoelen te zijn. Geadviseerd wordt de draden aan elkaar te solderen....... Verder af een toe diverse storingsmeldingen die nog sneller weg zijn dan ze verschijnen. Frans en electronica is en blijft een drama, zie het ff aan, maar komt me langzaam maar zeker aardig de strot uit. Verder af een toe diverse storingsmeldingen die nog sneller weg zijn dan ze verschijnen. Wederom eem beurtje bij 233000, olie , filters , motortje houdt zich keurig al ga ik over op 20000 km olieverversen. Die 30000 km is me te lang. Olieverbruik een liter op 30000 km. Verbruik valt nog steeds tegen ondanks de 100 km/u max.
Inmiddels 5 jaar verder
- 358.000 km
Tja , nog steeds onderweg met de Megane en inmiddels staat de teller op 358000 km. De laatste 2 jaar eigenlijk probleemloos op een enkele airbag en start stop melding na. De startstop melding wordt veroorzaakt door de accu die niet meer de volle capaciteit heeft , maar rij er inmiddels alweer 2 jr mee en ben dus eindelijk af van die vervelende startstop waar ik me dood aan ergerde. Scheelt me weer de knop in te drukken bij elke rit om hem uit te zetten. De auto start zelfs na 2 jr nog prima op de oude accu , terwijl de garage vond dat ie op was........ Inmiddels aan het kijken naar een vervanger , want tot nu toe nog geen injector, turbo, koppeling o.i.d. vervangen , dus dat zit er aan te komen al loopt ie nog als een zonnetje, olieverbruik nihil. Maar een andere geschikte diesel met een redelijke kmstand en prijs kan me tot op heden niet bekoren, dus besloten door te rijden en de 400k kms vol te maken. Zet er eerst rondom nieuwe schokdempers en veren onder, achter weer 2 gebroken veren (hij vreet veren lijkt het wel) en dempers zijn ook wel op na ruim 350k kms. Distributieriem vervangen, grote beurt en door.
En door
- 384.401 km
Nog steeds onderweg met de Megane, inmiddels ruim 384000 km op de klok en nog steeds probleemloos. Verbaast me hoe mooi het motortje nog snort , olieverbruik nog steeds nihil. De 30.000 km beurt sinds de 300k kms teruggebracht naar 25.000 km. Schokdempers en veren rondom vervangen incl. toplagers, stabilisatorstangetjes vervangen bij ca 350 k kms. Rijdt weer zonder rammels en geklapper. Op naar de 4 ton kms.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.