Renault Mégane Coupé TCe 130 Bose (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé TCe 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 158.500 km |
Mijn eerste auto
- 152.000 km
Ik ben al mijn hele leven autoliefhebber. Ik bezoek vaak meetings, en verdiep mij dagelijks in auto's (vooral de auto's welke ik niet kan betalen). En ik droom al vanaf dat ik klein ben van mijn eigen auto. Nu dat ik eindelijk een paar maanden 18 ben en al lange tijd heb gespaard werd het tijd om mijn eigen auto te kopen.
Ik was in eerste instantie opzoek naar een oudere Audi (Audi A4/B7, Audi A6/C6) omdat ik dit hele gave wagens vindt welke vaak vol zitten met vele opties. Maar deze auto's zijn niet vrij van problemen en het onderhoud is erg duur. En dan hebben we het nog niet eens over de verzekeringskosten per maand voor een 18-jarige. En zon auto aanschaffen en goed onderhouden met slechts een parttimebaan van 20uur per week is simpelweg onmogelijk.
En dan hoor ik u denken hoe komt hij van een Audi a4/a6 naar een Renault Mégane? Een kort antwoord op die vraag is toeval. Ik had een occasiondealer bij mij om de hoek vertelt naar wat ik opzoek was. En gevraagd of hij een oogje open wou houden als hij iets leuks zag. Toen ik hem verleden week een bezoekje bracht om hem naar iets te vragen viel mijn oog op (mijn huidige) een prachtige zwarte Renault Mégane coupe 1.4Tce Bose edition. Het is een hele mooie auto met enorm veel opties. De dealer had de wagen net binnen gekregen, er zat nog niet eens een prijskaartje op. Toen de dealer mij een rondleiding gaf door alle opties en de wagen zelf werd ik nog enthousiaster. Hij bood een proefrit aan en na die rit wist ik het zeker. Dit word hem! Maar ik moest nog onderhandelen dus ik moest het niet te erg laten merken bij de dealer. Ik had van tevoren een Finnik check erover gegooid en zag dat de wagen maar 2 eigenaren heeft gehad. Waarvan 5jaar lang lease wat betekend dat de wagen altijd goed en op tijd het benodigde onderhoud heeft gehad.
Uiteindelijk met de dealer om tafel gezeten en naast de auto ook nog 6 maanden BOVAG garantie en groot onderhoud gekocht. Niet perse nodig maar wel fijn als zekerheid voor mijn eerste auto. Ook heb ik de auto op mijn eigen naam laten verzekeren, duur voor nu maar handig voor later omdat ik no-claim opbouw.
Dit is mijn eerste bericht over mijn ervaring met deze Renault Mégane coupe Bose edition 1.4Tce en ik zal deze ongeveer een maal per maand updaten. Ik heb veel in de planning staan zo wil ik onder anderen de ramen blinderen, de grijze vlakken in de voorbumper zwart laten spuiten, de auto laten chippen, een blowoff monteren en verschillende dingen aanpassen aan het exterieur. Genoeg om over te praten dus.
Tot volgende maand!
Eerste 2weken
- 153.500 km
Mijn auto is nu al twee weken in mijn bezit. Raar als ik erover na denk want het voelt nu al zo natuurlijk een eigen auto te hebben. Ik heb er inmiddels al weer een kilometer of 1500 mee gereden en mij is het een en ander opgevallen.
Allereerst het comfort van de wagen. De Renault rijdt enorm fijn, schakelt goed en stuurt erg soepel. Het onderstel ben ik ook erg tevreden mee, zeer comfortabel en niet vooral te stug. Ook merkte ik dat ondanks dat deze Renault "maar" 130pk heeft, hij toch best veel pit heeft.
Daarna is het verbruik van de wagen mij opgevallen. Dit ligt fors hoger dan ik had verwacht. Nou rijd ik wel wat pittiger dan de gemiddelde bestuurder maar vooral op de snelweg met de cruise control valt het mij op. De wagen heeft over de afgelopen 1500km gemiddeld 8.7l/100km gereden. Best fors voor een 1.4 turbo motor. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik ook één halve tank heb gebruikt om de auto beter leren kennen. Dus mede daardoor ligt het verbruik wel erg hoog. Met mijn laatste tank deed ik het al beter en reed ik 800 kilometer op één tank wat neerkomt op zon 7.5l/100km.
Als laatste een paar kleine dingetjes.
+ De stoelen zitten enorm comfortabel
+ Het geluidssysteem klinkt goed en ben ik erg tevreden mee.
+ De wagen is verassend ruim, mijn buurjongens (beide bijna 2meter) konden achter elkaar zitten zonder dat het extreem oncomfortabel was. En ikzelf (1.91m) stap altijd met gemak in en uit de auto.
+ Wagen klinkt leuk en is pittig
- Soms werkt het dag/licht meganisme niet helemaal goed, zo kan hij al een donkere setting hebben om 16:00 als er donkere wolken hangen.
- Het radiopaneel onder het infotainment systeem is niet verlicht en is in het donker een nachtmerrie om te vinden.
- Hoog verbruik
Dit weekend ga ik twee dingen aanpassen aan de wagen. Zo zal ik een K&N sportluchtfilter monteren en zal ik de achterste ramen blinderen. Dit doe ik samen met mijn neef, mede-eigenaar van MCRestyling. Ik zal na het uitvoeren van deze taken mooie foto's online zetten van de auto. Met de hoop dat het mooi weer is uiteraard. Dit is namelijk wat mij tot nu toe heeft weerhouden om professionele foto's maken van de wagen.
// EEN VRAAG AAN DE LEZER: //
Ik zit erover na te denken om de wagen te laten chippen. Maar ik hoorde laatst dat de 1.4Tce dit niet aan kan? Heeft iemand hier ervaring mee?
Tot volgende maand!
Nog steeds leuk
- 155.000 km
Het is al weer iets meer dan twee maanden dat ik de eigenaar ben van deze Renault Megane uit 2011. In de afgelopen maanden heb ik vooral veel snelweg kilometers gereden en daarmee is mij opgevallen dat de wagen een enorm fijne cruiser is. Dit is verklaarbaar door de fijne stoelen en de stille motor. Wanneer ik rijd op de snelweg bied de auto veel comfort. Ik weet dat ik dit al eerder heb gezegd maar wil het nog een maal benadrukken. Ook over hobbels voelt de wagen erg comfortabel, natuurlijk niet zo comfortabel als luchtvering maar dat kan je ook niet verwachten in dit prijssegment.
Verbruik:
Zal hier het gemiddelde actuele verbruik neerzetten wat ik tot nu toe heb gereden. Voor de lezers die deze informatie willen hebben. Houd er rekening mee dat ik redelijk vlot rijd en ook echt 130 rij waar ik 130 mag.
Cruise control Snelweg 100: 5.6l/100km
Snelweg 120-130: 7.3l /100km
Stad: 9.9l/100km
Gemiddeld over alles: 7.6l/100km
Over de aanpassingen:
Eind februari heb ik mijn ramen geblindeert (3% lichtdoorlatendheid), dat is echt heel donker. En dat merk je van buiten, maar ook zeker van binnen. Van buiten kan je echt niet meer naar binnen kijken en dat ziet er enorm mooi uit. Van binnen zie je overdag alles maar zie je savond's alleen koplampen van auto's. Dus mocht je er over na denken om je ramen 3%, 5% of 10/15% te tinten, weet dat je zicht, helemaal in het donker, wel veel minder is.
Door de sportluchtfilter van K&N voelt de response op het gaspedaal directer en sneller. Of dit daadwerkelijk zo is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, omdat ik simpelweg niet genoeg ervaring heb op dit gebied.
Onderhoud:
Ik heb in maart onder BOVAG garantie mijn kentekenverlichting laten vervangen, een van de lampen werkte niet meer. Ook zijn er nieuwe achterlichten op de wagen gezet omdat er vocht in zat.
Tot volgende maand!
// PS: lezers, veel dank voor het antwoord op mijn vraag! //
Bijna een half jaar eigenaar
- 158.500 km
Na een lange tijd geen update meer te hebben gepost vond ik het weer eens tijd om iets te schrijven. Er is sinds mijn laatste bericht veel gebeurt en dit wil ik graag met jullie delen.
Om te beginnen heb ik afgelopen week een volledig uitlaatsysteem met kleppen onder de wagen gezet. Dit in combinatie met het monteren van een andere (en in mijn ogen mooiere) gt-line achterbumper. Dit heb ik samen met een bekende en tevens ook zeer vakkundig man gedaan. De middendemper is verwijdert en vervangen door rechte pijp. De einddemper is in plaatsgehouden, vlak voor de demper zit de klep welke mijn gasstroom bepaald. Zowel van de einddemper als de rechte ongedempte pijp zijn de uiteinden met elkaar verbonden en door de achterbumper geleid. Hierdoor komen hoe dan ook de uitlaatgassen uit mijn sierstukken en is dit evenredig verdeelt. Wel zo mooi. Het kleppen systeem is besteld via aliexpress en is op afstand bestuurbaar. Ik heb voor dit project ook 4 meter RVS304 rechte 2inch pijp moeten aanschaffen, drie 90graden bochten ook RVS304 en 4 uitlaatklemmen. De sierstukken zijn van akrapovic en hebben een diameter (aan de achterkant) van 90mm. Het gebrul van de motor is donker en erg gaaf, de turbo is ook goed hoorbaar en het klinkt als muziek in de oren. Foto's en video's comming soon.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 2.0 Dynamique Automaat NIEUWE APK / TREKHAAK / AIRCO / CRUISE /
- 2012
- 178.644 km

Renault Mégane Coupé 1.4 TCe Dynamique | 2E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | AIRCO | NAVI | CRUISE
- 2010
- 209.909 km

Renault Mégane Estate 1.2 TCe GT-Line Airco/ECC,Navigatie,Camera EXPORT PRIJS
- 2012
- 256.181 km