Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 132.000 km |
De aanschaf & levering
Na zo’n 65.000km in de Fiat Punto Evo te hebben gereden kon ik deze overdragen aan een collega. In eerste instantie wou ik in plaats van de Punto altijd al graag een Mégane Coupé, maar die was met 20% bijtelling financieel gezien een stuk duurder. Nu met 14% bijtelling werd het ineens een hele interessante opvolger.
Gekozen heb ik voor de Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line, voorzien van vrijwel alle opties m.u.v. xenon, stoelverwarming en alarmvoorbereiding. Aardig full options dus :) De Mégane had ik besteld voordat ik wist hoe de facelift eruit ging zien en wat er aan gewijzigd ging worden. Ik vond de coupé altijd al erg mooi dus wat mij betreft waren minimale wijzigingen goed. Gelukkig bleek dit ook zo te zijn. Na +- 4 maanden gewacht te hebben kon ik mijn nieuwe auto ophalen bij de dealer (Segerink & Wolbers Deventer --> aanrader!).
De dealer was uitermate welwillend om mij te helpen bij het maken van de juiste keuze. Ondanks dat de dealer voor mij even rijden is kom ik hier zeker terug voor onderhoud. De inbouw van het leer ging niet geheel vlekkeloos vanuit het leerbedrijf, toch hebben ze bij Segerink en Wolbers er alles aan gedaan om het goed op te lossen waarvoor petje af! Ik heb inmiddels aardig wat garages meegemaakt maar niet een zo prettig als deze.
De eerste 1.000 km's
- 1.000 km
De eerste kilometers waren erg wennen aangezien het een hele andere auto is dan mijn vorige auto (Fiat Punto en ook 3 maanden een Alfa Romeo MiTo). De Punto heeft duidelijk een wekere vering en stuurt niet zo direct. De MiTo stuurt lekker direct en is heel veel stugger. De Mégane daarentegen is een zeer strak sturende auto waarmee je lekker door de bochten gaat en een goede balans heeft tussen comfort en sportief. De MiTo is stugger maar de Mégane is duidelijk de fijnere auto om in te rijden. Daarnaast kun je met de Mégane echt sneller door de bochten dan met de MiTo wat ik in eerste instantie niet had verwacht.
Ik had verwacht dat de Mégane een fijne auto zou zijn maar de eerste meters was ik toch zeer verrast. De Mégane reed écht heel goed en zeer boven verwachting (mede door het GT-line onderstel)! De motor kan erg goed en soepel meekomen en is absoluut niet aan te merken als 'spaardieseltje'. Kwalitatief zit de auto gewoon goed in elkaar. Qua ergonomie van de knoppen, het gebruikte materiaal, mooi lederen stuur enz.
Dat alle opties op de Mégane zitten ga je al snel waarderen. Zaken waarvan ik eerder nog dacht, 'dat is onzin' waardeer ik nu juist meer. Key less go en automatische handrem is zo'n optie. In eerste instantie dacht ik 'wat moet ik ermee', nu zou dat het eerste zijn wat ik opnieuw op de optielijst zou aanvinken. Nadat ik de oprit op rij druk ik alleen op de start/stop knop en stap de auto uit en loop weg. De handrem gaat er automatisch op en de portieren worden automatisch afgesloten. Kan het nog handiger?!
Misschien iets wat voorbarig na 1.000 km, maar voor mij staat alles vooralsnog op 5 sterren.
Inbouw lederen bekleding
- 11.500 km
Vandaag de auto ingeleverd bij de dealer om er lederen bekleding in te laten bouwen. Het leer dat fabriek af werd geleverd kon mij niet zo bekoren en heb daarom gekozen voor leer achteraf. Geen goedkope oplossing maar wel een stuk mooier. Zo kon ik ook kiezen voor nappa leder wat stukken mooier leer is.
Nu moet ik het een week zonder de auto doen en in een Clio rijden, bah! ;)
P.s. binnenkort voeg ik een foto's toe van de bekleding.
Audi A3
- 12.000 km
Vandaag eens in de Audi A3 Sportback (+-1 jaar oud) gereden van een collega. Wat viel dat tegen zeg! Ik miste meteen het mooie scherpe sturen en de communicatie met de weg. De A3 reed best wel afstandelijk. Daarnaast vond ik 'm van binnen erg tegenvallen. Ik lees dan altijd veel over Audi en premium maar ik kon het er niet uithalen. Dat terwijl het een mooie compleet uitgevoerde A3 was met 17 inch velgen. De Audi A3 Navigation Plus lijkt net een aftermarket ingebouwd navigatiesysteem...
Een mooie bevestiging dus :)
Ruim 2 maanden en 13.000km verder
- 13.000 km
Na 2 maanden en 2 weken staat er alweer een 13.000km op de teller. Het gaat hard met de kilometers. Ik merk dat ik stukken uitgeruster op de bestemming aan kom dan met de Punto. Rijden was al een hobby maar nu is het ook nog eens stukken relaxter. De auto voelt aardig vlot aan, is lekker stil en ligt goed op de weg. In tussentijd ga je aan opties wennen (de tijdelijke leen Clio rolde bijvoorbeeld van de oprit toen ik de handrem vergat ;) ).
Over het Bose systeem was ik in het begin wat sceptisch over, maar begin het nu wel te waarderen (moest het nog ingespeeld worden?). Zoek je voor 600 euro bij een goede audiozaak een paar goede boxen uit krijg je vast en zeker beter geluid maar dat was geen optie. Toch erg tevreden hierover.
Vorig weekend een bezoekje gedaan aan Duitsland. Natuurlijk even lekker gas gegeven. Op de klok de 194 km/h aangetikt. Verder kon niet aangezien het drukker op de weg werd. Ik had het idee dat er misschien nog een paar km/h bij op moet kunnen. Verder constant tussen de 170 en 180 km/h gereden en dan voelt de Mégane nog lekker stabiel aan.
TomTom Live is ook een zeer aan te raden optie. Tijdens de rit komt er soms een melding in beeld dat er een snellere route is gevonden, inclusief het aantal minuten besparing. Handig als je veel op de weg zit. Daarnaast worden de flitsers meteen weergegeven.
Zicht rondom van de Coupé is niet heel goed. Toch wen je hier vrij snel aan. Een erg handige optie is de achteruitrijcamera. Met alleen de parkeersensoren red je het ook wel maar de achteruitrijcamera maakt het allemaal net even wat gemakkelijker. Toch heeft mij dit geenszins belemmert te kiezen voor de coupé, uiterlijk boven functionaliteit :)
Nog steeds 5 sterren voor alles, hieronder een korte toelichting:
- Comfort: 5 sterren. De GT-Line sportstoelen zitten perfect. Veel zijdelingse steun en dat nappa leer is toch echt wel lekker luxe. Heerlijk zacht leer.
- Prestaties: 5 sterren (naar verhouding). Van een 14% diesel had ik minder verwacht. Gelukkig merk ik er niets van dat het een spaardieseltje is. Als het kon zou ik 4,5 sterren geven voor het turbogat, echter als je iets in de toeren blijft rijden merk je er niets van en pakt de Mégane goed op.
- Betrouwbaarheid: 5 sterren. Tot nu toe nog niets afgebroken, iets dat los zit of iets in die richting en de bumpers zitten goed aangesloten zonder grote naden.
- Gebruikskosten: 5 sterren. De Mégane Coupé is aardig voordelig in aanschaf met zoveel luxe opties erop. Zoals ik schreef heb ik ook in een A3 gereden. Ik zie de meerwaarde daar echt niet van in behalve de 4 ringen in de gril.
Het klinkt zo allemaal wel erg positief, is er dan niets waarmee ik niet tevreden ben?! Dat klopt voor 99%. Voor punten waar ik niet tevreden over ben moet ik diep graven en mierenneuken. Ik had er wel een paar maar tijdens het schrijven van de review kan ik ze mij zo niet eens herinneren.
Edit: toch nog 2 minpuntjes, mede dankzij de reactie van JBXS. Het wieltje van de stuurbediening laat niet toe om te wisselen tussen de voorkeuze zenders en het ontbreken van voice dialing.
Edit 2: nog een klein minpuntje naar aanleiding van de reactie van Opast: Het is niet mogelijk om de telefoon te bedienen via het scrollwieltje op de stuurbediening.
- 19.000 km
Eigenlijk heb ik niet veel te melden behalve dat de Mégane nog steeds erg goed aanvoelt. Stuurt nog steeds erg lekker door de bochten en is ook op lange afstand goed te bereiden.
In een toer door zijn we naar Praag gereden zonder ook maar iets last te hebben van de rug of vermoeidheid. Dan merk je wel dat de GT line stoelen een goede keuze zijn geweest. Waar mogelijk rond de 170 / 180 gereden. De auto voelt dan stabiel aan. Je hebt dan nog wel het idee een erg goede controle over de auto te hebben, iets dat met de Punto wel even anders was op die snelheid.
Ook nog een pluspunt, de Google search optie van de TomTom is ook gewoon in het buitenland te gebruiken zonder dat deze data nodig heeft van je telefoon. Iets wat ik erg handig vond!
Een half jaar in bezit
- 38.000 km
Inmiddels heeft de Mégane de 30.000km beurt gehad en zijn de winterbanden eronder gekomen. Problemen heb ik er nog niet mee gehad, wel merk ik dat de carkit niet duidelijk is. Een andere Mégane Coupé met panoramadak en Bose systeem heeft hier ook last van, dit terwijl de stations er geen last van hebben. Volgende keer maar eens even aangeven bij de garage.
Nog steeds een auto die ik voor de volle 100% aan kan raden! Krijg er ook veel positieve reacties op.
Daarnaast zitten de stoelen van de GT line voor mij perfect, nooit last gehad van mijn rug, dat was soms bij de Punto wel anders.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik over het jaar genomen +- een 75.000km op de teller zetten. Ben benieuwd hoe de Mégane zich houdt.
Still going strong
- 104.000 km
Na 104.000km maar weer eens tijd voor een update. De Mégane bevalt altijd nog erg goed en heb eigenlijk geen klachten. Ik blijf erbij dat het nappa leer toch wel een van de mooiste opties is geweest. Het blijft erg mooi en het is lekker soepel.
Waar ik ook erg blij mee ben is het aantal opties die ik erop heb genomen. Het meest tevreden ben ik over het volgende en wat ik iedereen kan aanraden:
- Keyless go en start (zou niet anders meer willen!)
- Bose geluidssysteem
- Panoramadak
- GT line onderstel
- Lederen bekleding icm de GT line stoelen
- TomTom Live services
Comfort --> 5 sterren omdat deze voor mij eigenlijk nog te comfortabel is.
Prestaties --> Doe meer dan wat ik ervan had verwacht.
Betrouwbaarheid --> Geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Auto = weg
- 132.000 km
Eind vorig jaar ben ik van werkgever gewisseld en is het leasecontract afgekocht. Jammer want ik had erg veel plezier van deze auto. Ik kan terugkijken op 2,5 jaar veel rijplezier en had graag deze auto gehouden. Als ik het kenteken opvraag bij de RDW is deze geëxporteerd naar het buitenland. Ik denk dat een Oostblokker veel plezier van mijn auto gaat hebben omdat het een probleemloze auto is!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.