Renault Mégane Coupé dCi 110 Dynamique (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Aankoop:
Begin december heb ik het gewaagd, een Franse auto. Voor mij als autofanaat toch een grote stap maar het totaalpakket heeft de doorslag gegeven.
Zelf was ik aan het twijfelen tussen:
vw scirocco (afgevallen wegens budget)
Mazda 3 (afgevallen wegens minder emotie en slechte voorwaarden dealer).
Na een bevredigende testrit en goede verhalen over de nieuwe renault's heb ik de Mégane gekocht.
Het betreft wel de 1,5dci met 105 commonrail en niet de 110 FAP. Ikzelf ben Belg en hier verkochten ze de 105pk ook, persoonlijk liever zonder de roetfilter.
Kleur éclips grijs.
Dynamique uitvoering (uitgebreider tov een scirocco bijvoorbeeld)
Ervaringen na 2500km:
Prestaties: Motor is in lage toeren (lees voor 1800toeren) vrij zwak maar eens de turbo komt helpen gaat hij zeker vlot mee. Ikzelf heb 1 maal met een warme motor de chrono erbij genomen en kwam op een 10.7seconden. Niet fout voor een auto met maar 105pk. Dit was bij mijn vorige auto, een BMW 116i van 2004 wel wat anders, deze was beduidend trager.
Comfort:
Voordelen:
- Goede stoelen die meer aan sportstoelen doen denken
- Klimaatregeling
- Radio bediening achter stuur (op radio moeilijker wegens geplaatst achter handbak)
- Telefoonsysteem werkt perfect. Het geluid van de radio mocht beter (luider).
- Armsteun die stevig lijkt (mocht van mij wel wat meer naar voren geplaatst worden).
- Automatische regen en lichtsensor werkt perfect.
- Snelheidsregelaar en begrenzer zijn leuk en slim ontworpen
Nadelen:
- Met min 1.90m toch vermoeiend lange ritten (knie tegen dash)
- Rammeltjes en kraakjes hier en daar
- Windgeruis
Zicht naar achteren is goed, schuin naar achteren is dit ondermaats maar je hebt spiegels uiteraard ;) Het blijft een coupé, dit weet je op voorhand.
Betrouwbaarheid: Het is mij opgevallen dat de motor als hij koud staat (eerste 10km) serieuze herrie maakt, dit misschien door het winterweer maar normaal vind ik het niet. Ik laat het nakijken bij de dealer bij de beurt van 30 000km (later meer hier over). Qua motor en elektronica heb ik nog geen problemen gehad, vorige eigenaar ook niet.
Gebruikskosten:
De eerste beurt zou mij een 150 euro kosten, dit vind ik niet veel na 30 000km. grote intervallen al zal hij bij mij toch sneller binnen gaan aangezien ik minder km's doe dan 30 000 op 1 jaar.
Verbruik valt mee.
In de stad: 7l/100km bij sportieve rijstijl
Autostrade 120 km/h : 4,5l/100 km
Autostrade 140 km/h : 5,5l/100km
Problemen:
momenteel niets noemenswaardig.
UPDATE
Ondertussen heeft hij 30500 km en heeft hij het eerste onderhoud gehad. 158 euro zoals beloofd. Het geluid is heeft hij de laatste 2 weken niet meer gehad (het heeft toch wss met het winterweer te maken). Renault heeft het nagezien en dacht dat het aan een stang lag, deze is ook vervangen dus dit kan het ook geweeest zijn.
Update
- 45.000 km
Ondertussen 45000 km op de teller van de megane. Nog steeds vol lof over de auto al heb ik deze week een eerste probleem gehad:
Auto startte al enkele dagen zeer moeilijk tot op een vriesdag hij het helemaal niet meer deed, naar de concessiehouder dan maar.
Probleem: Opwarmingselement van gloeiboegies was defect inclusief gloeiboegies zelf. Ook was er een bedrading gelost die voor storingen zorgde.
Netjes verholpen door de dealer en na enkele uren weer terug op de baan.
Auto was 2 maand uit fabrieksgarantie. Dealer heeft aan hoofdkantoor Renualt een tussenkomt van 95% gevraagd, ik moest dan ook niets betalen bij afhaling. Renualt geeft minimaal 50 % en hopelijk de volle 95, 100 niet mogelijk wegens door de wet.
Mooie service! Nooit meegemaakt bij mijn VW of BMW dealer, daar kon je de volle pot betalen en deden ze nog wat extra om de kost te boosten.
Hulde aan Renault!
Probleemloos
- 51.000 km
Niets mis en geen problemen.
Nog elke dag rijplezier die ik niet eerder ervaarde.
Binnenkort groot onderhoud.
Eerste grote beurt
- 53.000 km
Ondertussen eerste grote beurt gehad op 53000 km.
Niets noemenswaardig, geen onvoorziene kosten.
Factuur 360 euro.
Ondertussen week na grote onderhoud wel linkerkoplamp moeten vervangen, 40 euro wat ik vrij veel vind ma bon. Als het hier mee blijft hoor je mij niet klagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.