Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

autoreview

Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 2.0 16V T 250 RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst58.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 1.300 km

- Inleiding

Na anderhalf jaar in mijn Corsa OPC te hebben doorgebracht begon het toch weer te kriebelen. De Corsa OPC was een heerlijke auto, maar ik wilde toch wat meer luxe en net een slagje groter. Sportwagens zie ik voor dagelijks gebruik nog steeds niet zitten, dus de keuze viel al snel op het hot-hatch segment: snel, goed weggedrag en veel luxe opties en accessoires. Ik kwam al vrij snel uit bij de Renault Megane RS. Heb ook nog wat alternatieven bekeken, maar die zijn of te extreem (Focus RS) of ze doen me simpelweg niets (Audi S3). Ook nog gekeken bij een Scirocco R, maar daar had ik geen klik mee, hoewel ik die op de foto’s en de filmpjes erg fraai vond. Verder een nette auto, maar ik had niet het ‘wauw’-gevoel. Dat had ik bij de Megane RS wel, dus die is het uiteindelijk geworden. Half december besteld, 18 maart geleverd.
Heb ‘m besteld in zwart metallic met de volgende opties: Cup chassis, Recaro sportstoelen, 18” mat zwarte wielen (hoewel deze niet echt mat zijn, maar meer satijn), 3D Audio by Arkamys, Renault Sport Monitor, panoramadak (vast), pack essentiel (automatische verlichting, ruitenwissers en bi-zone airconditioning), pack visibilité (bi-xenon verlichting met automatische afstelling, dimmende binnenspiegel, LED dagrijverlichting en elektrisch verwarmde, verstelbare en inklapbare spiegels), privacy glass achter, een klasse III alarm en om het af te maken een setje wielsloten. Voor wie denkt dat de RS een koopje is in vergelijking met een Scirocco R of iets dergelijks: met al deze opties (waarvan er op de VW veel standaard zijn), komt de prijs akelig dicht in de buurt. ;)

- Exterieur

Renault heeft de ‘gewone’ Megane Coupe naar de sportschool gestuurd met een flinke dosis anabolen en het resultaat daarvan is de RS: alles is dikker en gespierder. Wat vooral in het oog springt aan de voorzijde is de F1-style lip met geïntegreerde dagrijverlichting en het kippengaas met daarachter de intercooler. Aan de zijkant de uitgebouwde wielkasten en de sideskirts, die meer weg hebben van vleugels dan van skirts. Aan de achterzijde de fraaie dakspoiler, diffusor en centraal geplaatste einddemper. De zwarte 18-inchers met daarachter de rode Brembo’s maken het plaatje verder helemaal af. :)

- Interieur

Een enorme tegenstelling met de extreme buitenkant is de vrij zakelijke en opgeruimde binnenkant. Het meest in het oog springend is de gele toerenteller en de gele gordels. Verder hier en daar wat gele stiksels, wat (nep) carbon en een Renault Sport logootje, dan heb je het wel gehad. De Recaro’s zitten fantastisch, nog een slag beter dan wat ik in de OPC had zitten. Verder ziet het er gewoon netjes uit, alles zit goed in elkaar en er is geen tupperware-plastic gebruikt. Achterbank wordt bij mij nauwelijks gebruikt, en als volwassene zit je daar ook niet echt ruim, dus dat is maar goed ook. Stuur en stoelen zijn prima in te stellen, dus het vinden van een goede zitpositie is geen enkel probleem.

- Performance

De twee liter turbo motor van de RS is gretig, maar niet zo’n extreem zenuwachtig geval waar je eerst niets voelt en dan ineens een knal in je rug krijgt. Vermogen wordt geleidelijk opgebouwd, lekker soepel. Zowel de sprint uit stilstand als de tussensprintjes verlopen razendsnel. De close-ratio zesbak schakelt heerlijk en de versnellingen zijn heerlijk gespatieerd. Tijdens het gasgeven gromt de uitlaat er rustig op los (vooral boven de 3500 toeren), maar een normaal gesprek voeren blijft nog steeds mogelijk. Met 250pk en 340Nm op de voorwielen verwacht je natuurlijk een berg torque-steer als je eens vol vanuit stilstand accelereert, maar hier doet de RS niet aan mee: torque steer is geen velden of wegen te bekennen, ook niet bij volgas in zijn één. Erg knap van Renault Sport.

Om na het versnellen weer tot stilstand te komen zijn de gegroefde schijven en rode klauwen van Brembo echt subliem. De eerste helft van de beweging heeft het pedaal wat minder weerstand dan in de tweede helft. Tijdens dagelijkse ritjes gebruik je dat ook eigenlijk maar, meer heb je niet nodig. Stamp je lekker door, dan komt de auto zeer snel tot stilstand, wat je een veilig gevoel geeft.

- Rijgedrag

Dit is echt het grote pluspunt van de Megane RS. De 235/40/R18 banden van Michelin in combinatie met het cup-chassis en het sperdifferentieel zorgen voor héél veel grip. Niet normaal hoe hard je met de RS door de bocht kan. En precies op het moment dat je denkt dat de voorbanden het qua grip voor gezien houden, komt het sperdifferentieel erin en hapt de auto weer naar de binnenkant van de bocht, heerlijk! De auto daagt je uit steeds verder te gaan, maar blijft je vertrouwen geven en je voelt precies wat er gebeurt.

Voor wat betreft de hardheid van het cup chassis: dit valt echt heel erg mee. Tenminste: zo lang je dit combineert met de 18” wielen en er niet ook nog de 19” bij neemt: van veel mede-eigenaren en uit reviews hoor ik dat de combinatie cup chassis + 19” de auto verandert in een stuiterbal, die gewoon niet lekker rijdt en daardoor ook nog minder grip en tractie heeft. Wil je per sé de 19 inch wielen, neem ‘m dan zonder cup chassis. Overigens heb ik proefgereden in een auto met cup chassis én de 19” wielen en ik vond ook die qua hardheid wel mee vallen eerlijk gezegd, dus ga vooral zelf proberen en kies wat je zelf het prettigst vindt. Grappig detail: de auto waarin ik heb proefgereden is exact dezelfde als waar Autoweek, Autoblog, etc. mee hebben getest.

- Sport Monitor

Zoals gezegd heb ik ook de Renault Sport Monitor besteld. Naast monitoring van allerlei gegevens (turbodruk, olie- en inlaat temperatuur, hoeveelheid gas, remdruk, etc. etc.) zitten hier nog een aantal leuke features in. Zo bevat het apparaat twee meters om acceleratie te testen: één van 0-100 km/h en één van 0-400m. De eerste kun je op de openbare weg nog wel gebruiken (met wellicht risico op een boete), maar de tweede absoluut niet, die 400m haal je echt niet zonder extreem illegale snelheden te rijden. Activeren van de meters gebeurt automatisch: als je de auto stop met de meters actief wordt het systeem geactiveerd. Zodra je dan gas geeft, beginnen de tellers te lopen. Bereik je de 100 km/h, dan stopt de eerste, de tweede stopt met tellen na 400 meter. Stop je dan weer, dan begint het feest opnieuw. Daarnaast bevat het apparaat nog rondetellers (handig voor op het circuit, maar gebruik ik verder niet), en een G-kracht meter, die zowel de G-krachten bij versnellen of remmen kan meten alsook de laterale G-krachten. Hij houdt rechts ook de historie vast, dus je kunt gewoon je ogen op de weg/baan houden en achteraf kijken hoeveel G je hebt getrokken. Ook kun je de RPM waarbij de schakel-indicator oplicht en klinkt aanpassen. Hierbij stel je niet direct de RPM in, maar hoeveel RPM je voor de begrenzer zit. Standaard staat hij op -1100 RPM (voor trage mensen ;)). Last, but not least kun je met de Sport Monitor ook de gevoeligheid van het gaspedaal instellen. Dat laatste kan alleen indien het ESP op de stand ‘Sport’ staat of uit. Filerijden met het gaspedaal op ‘Extreme’ kan ik trouwens van harte afraden. ;)

- Audio

De Sport Monitor is alleen te bestellen met de 3D Audio by Arkamys headunit. Prima headunit, met Radio/CD/MP3, bluetooth, stuurwielbediening en iPod/USB aansluiting. Bij aansluiting van een iPod kun je deze vanaf het stuur bedienen, lekker simpel dus. Speakers van de RS zijn nogal klein, dus geluid is niet geweldig, maar het voldoet zullen we maar zeggen.

- Minpunten

Zijn er dan nog minpunten aan deze heerlijke auto? Jazeker. Zoals gezegd zijn de speakers niet geweldig. Daarnaast is het zicht naar achteren gewoon ronduit slecht. De achterruit biedt door de aflopende daklijn net zoveel zicht als zo’n sleuf in een tank. Recht naar achteren zie je dus niet zoveel. In de hoeken links en rechts achter kijk je tegen een C-stijl van een centimetertje of 25-30 aan, dus daar zie je ook niets. Gelukkig zitten er parkeersensoren op de RS. ;) Verder niet echt minpunten kunnen ontdekken, is gewoon een heerlijke auto, waar je veel bekijks mee hebt. Hou deze plek in de gaten voor meer updates. :)

Heb voor 'betrouwbaarheid' en 'gebruikskosten' op 'goed' gewaardeerd, maar uiteraard moet de auto zich op deze punten nog bewijzen.

De kop is eraf

  • 10.000 km

Na een dikke 10.000 kilometers en zo'n 1.100 liter aan BP Ultimate maar weer eens een update. De auto is nu goed ingereden hij gaat me steeds meer bevallen. Het weggedrag is en blijft subliem en de hoeveelheid grip blijft me iedere keer weer verbazen; de auto kan veel verder dan ik zelf prettig vind. ;) Heb tot nu toe geen enkel nadeel aan deze auto kunnen ontdekken, anders dan de zaken die ik al eerder had geconstateerd. Heb overwogen om de auto te chippen naar zo'n 290pk/400Nm, maar daar zie ik toch vanaf. De manier waarop het onderstel, het sperdifferentieel en het vermogen/koppel bij elkaar komt is zo goed op elkaar afgestemd dat ik hem liever origineel laat. Het feit dat ik hier over twijfel zegt me wat dat betreft al genoeg (hoewel dat geen garantie biedt voor de toekomst uiteraard ;)). Verder is het een probleemloze auto: geen problemen, geen kraakjes, niets.

Volgende update zal zo tegen de herfst/winter zijn, als de winterwielen/banden erop gaan en de eerste beurt (20.000 km) heeft plaatsgevonden.

De eerste beurt

  • 20.150 km

Vandaag de eerste (20.000 km) beurt gehad. Zoals verwacht geen enkele bijzonderheid. Banden hadden vóór nog 4,1 mm en achter nog 5,0 mm profiel, meer dan ik had verwacht. ;) Kunnen dus nog best eventjes mee.

Ik ben er met dit natte weer wel weer achtergekomen waarom ik ook alweer zo'n hekel heb aan Michelin Pilot Sport (2) banden: matige grip op nat. Volgende keer gaat er absoluut Bridgestone Potenza RE050A onder. :)

Verder niets bijzonders te melden; heerlijke en probleemloze auto. :)

Nieuwe voorbandjes

  • 27.000 km

Na 27.000 probleemloze kilometers waren de voorbandjes toch echt aan vervanging toe. Zoals al eerder aangegeven heb ik de Michelins vervangen voor Bridgestone Potenza RE050A in de maat 235/40/R18 (zelfde maat als de Michelins). Heerlijke banden, bergen met grip, zowel op droog als op nat! Achterbanden kunnen nog wel een maand of twee mee, dus die heb ik nog even laten zitten. Ook daar gaat straks Bridgestone onder.

Verder weinig te melden over deze heerlijke, probleemloze auto. Normaal begin ik me anderhalf á twee jaar toch wel te irriteren aan bepaalde (kleine) dingen of eens rond te kijken voor wat anders, maar dat heb ik met deze auto totaal niet. Iedere dag is weer genieten!

2e beurt

  • 40.500 km

Tsja, het wordt een beetje saai, maar het is iedere keer hetzelfde liedje. Geen enkel probleem en het blijft gewoon een heerlijke auto, zou niet snel weten wat ik hier nu voor in de plaats zou moeten nemen in dezelfde prijsklasse (35-40K). Auto heeft weer een beurt gehad, geen enkel mankement geconstateerd.

Nieuwe bandjes

  • 51.000 km

Heerlijke banden, die Potenzas, maar ze gaan wel snel op. Dacht er nog wel een paar duizend mee te kunnen rijden, maar toen ik dit weekend op 't profiel keek, heb ik maar gelijk de garage gebeld, was niet veel meer van over. ;)

Op zoek naar vervanging dus. Ik was enorme fan van de Potenza RE050A, maar heb er voor aanschaf van een nieuwe set toch maar eens wat testen op nagelezen (o.a. ANWB en ADAC), en wat schertste mijn verbazing toen ik las dat de Vredestein Ultrac Vorti daarin heel erg goed scoort, op alle vlakken. Vooral op nat wegdek, geluid en slijtage zouden ze veel beter moeten scoren dan de Bridgestones of Pilot Sports. Toch maar eens proberen dan?

Setje van vier aangeschaft en eronder laten zetten. Bridgestones staan bekend om nogal aanwezig te zijn qua geluid, dus dat verschil zouden we moeten kunnen horen. En inderdaad, de Ultracs zijn veel stiller. Op nat wegdek blijven ze (in tegenstelling tot de Bridgestones en Michelins) veel langer grip behouden. Grip op droog is super (maar goed, dat is met Potenzas en Pilot Sports niet anders) Slijtage kan ik uiteraard nog niet beoordelen.

Het begint wel op een bandenreview te lijken, maar over de auto valt verder weinig meer te melden: geen problemen, heerlijke auto!

Aan alles komt een eind...

  • 58.000 km

...zo ook aan mijn eigenaarschap van de Mégane RS 250 Cup.

Samengevat en terugkijkend is dit een heerlijk rijdende en betrouwbare auto gebleken, niets dan lof voor wat RenaultSport hier klaar heeft weten te spelen.

En mijn volgende auto? Dat wordt een flinke verassing denk ik. :D

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.