Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

autoreview

Renault Mégane Coupé 2.0 16V T 250 RS (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 2.0 16V T 250 RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mëgane RS, wat ga ik jou missen!

  • 110.000 km

Deze auto is met afstand de best sturende auto die ik heb gehad. Ondanks het feit dat ik onvrijwillig afstand heb moeten doen van deze geweldige Mégane R wil ik hier een verslag neerpennen van de ruim vijf jaar dat ik de Renault in mijn bezit had. De wagen werd half december 2020 op klaarlichte dag gestolen en sinds die tijd spoorloos. Wel heb ik het kunnen regelen met de verzekering wat het verlies in ieder geval financieel draaglijk maakt. Maar liever had ik hem nog in mijn bezit gehad.

De Mégane kocht ik in 2015 van de eerste eigenaar die het supernetjes heeft onderhouden. En helemaal compleet met geweldige leren racestoelen, Cup-onderstel, andere uitlaat en nog wat zaken. In ieder geval helemaal rijklaar en geschikt voor de autotoertochten met een groep vrienden. De eerste eigenaar had de wagen al iets opgevoerd, van 250 pk naar iets van 290 pk, maar daar merkte ik niets van omdat ik de Mégane met het verhoogde vermogen heb aangekocht. Later, in 2020 zou ik de wagen nog een keer laten tunen bij Dekker Motorsport en was toen goed voor 300 pk en maar liefst 480 Nm aan koppel. Dat laatste was supergoed merkbaar bij het invoegen op de snelwegen, tjonge, wat vloog de Mégane er vandoor!

Een bochtenridder pur sang!

  • 110.000 km

Hierbij de aanvulling op mijn eerdere verhaal. Blijkbaar kan je de reviews niet op een soort van pauzestand houden om later de tekst aan te vullen en dan pas te publiceren op AW.

De Mégane RS heb ik gekocht omdat ik naast mijn Subaru WRX 2.5 (ook te vinden op de Reviews) nog een strakke voorwielaandrijver wilde waarmee je loeihard dor de bocht kan. Dat kan absoluut met deze RS.

Plakkerige banden
Het is een genot om de RS te piloteren door lange en korte bochten. Hij blijft als op rails lopen, geholpen door de mechanische sper op de voorwielen. Je hebt altijd grip, ook op haarspeldbochten in de bergen. Het plakken in de bochten werd verder verhoogd door de aanschaf van Nankang NS-2R semislicks. Goedkoop, enorme plakkracht, maar wel veel lawaai en slijten als een gek. Veel racescholen op de Nürburgring rijden op Nankangs viel me op toen ik de Ring aandeed. De Nankang banden waren een maatje kleiner (225/40 ZR18) dan normaal (235) maar dat kon prima op de bestaande velgen (een enkel centimetertje meer en minder is mogelijk).

Akoestisch minder spannend
De motor van de RS is minder bruut en akoestisch minder spannend dan de 2.5 boxerblok van mijn Subaru WRX ondanks dat ze allebei een vergelijkbaar vermogen hebben. De Renault motor heeft af en toe een lekker knettergeluid bij het terugschakelen, maar het hoog in de toeren jagen heeft maar weinig meerwaarde, zowel in geluid als in koppel. Wel valt op dat de motort in zijn zes rustig bij 1500 tpm kunt laten tokkelen en dan zonder terug te schakelen in één ruk door naar de topsnelheid (ruim 250 km/h) kunt jagen. Zo schakellui is de Subaru nooit geweest. Die moest je echt boven de 2500 tpm houden. De turbo komt bij de RS voelbaar eerder in (vanaf ruim 2500 tpm)dan bij de WRX vanaf 3000 tpm).

De Brembo-remmen zijn eveneens geweldig: heel mooi is de wagen gelijkmatig en krachtig tot stilstand te brengen. Van enige fading - zelfs niet in de bergen -heb ik nimmer gemerkt. Zeer vertrouwendwekkend!

Het verbruik? Wat bij de WRX het aantal liters per 100 km is (gemiddeld 11 liter per 100), is bij de RS het aantal km per liter (1 op 11 ) gemiddeld. De RS is een voorwielaandrijver, de WRX drijft uiteraard alle wielen aan, beide ongeveer hetzelfde gewicht (circa 1350 kilo). Het verbruik en de andere kosten hou ik sinds jaar en dag bij in de handige MyCars app.

Hoewel de RS een prima vierzitter is met werkelijk fantastisch meubilair (voorin zat je goddelijk, je wilde nooit uitstappen), raad ik het af om lange ritten met zijn vieren te rijden. Heb het wel gedaan, een keer naar Engeland met vrouw en twee lange puberzonen. Achterin is het claustrofobisch, de kofferbak is echter reuzegroot.

Geen grote problemen
Ik heb weinig echte issues gehad met de RS, behalve dat de eerste koppeling moest worden vernieuwd bij 90.000 km. Dat kostte maar liefst ruim €1760 bij een Renault dealer in het zuiden van het land waar ik strandde. De (eerste) koppeling van de WRX ging maar liefst mee tot 170.000 km en kostte een heel stuk minder bij een niet-merkdealer. Daarnaast flipte de zekering van de sigarettenaansteker voorin meerdere keren. Gelukkig was er nog eentje achterin zodat ik altijd wel stroom had voor de mobiel.

Het ingebouwde TomTom navigatiesysteem is geen fijn systeem, omslachtige invoer, niet bij de tijd en slechte graphics. Heb eenmalig een update gekocht voor 100 euro maar later heb ik de TT alleen gebruikt als planner om routes voor de toertochten in te voeren.

Kosten
Dankzij de MyCars app kon ik heel snel uitrekenen wat de RS me in de afgelopen 5 jaar en 4 maanden heeft gekost voordat de wagen werd gestolen. De kosten van de aanschaf minus de vergoeding van de verzekering, wegenbelasting, beurten, verzekering, boetes, de latere tuning en ander klein grut kwam ik uit op zo'n 29.800 euro totaal. Daarvan circa 8800 euro aan benzine voor in totaal 56.000 km in 5,33 jaar. Dat komt neer op bijna €466 per maand. Echt geen geld voor zo'n geweldig rijkanon met 300 pk en 480 Nm.

Conclusie
Ik kan deze Mégane RS III van harte aanraden voor een ieder die op zoek is naar een foolproof kanon voor de openbare weg. Dit type is alleen nog tweedehands te koop, maar koop het wel bij een liefhebber (liefst van iemand van de Renault Club Sportives). Zet er direct een tracker of extra beveiliging in en vertrouw niet op de keyless entry. Hoogstwaarschijnlijk hebben de boefjes de code op een afstand gekopieerd en konden ze daarmee wegrijden. Ook al was ik voor diefstal verzekerd, achteraf had ik dit beter wel kunnen doen. Ik had de wagen graag langer gehouden.

Eind goed, niet goed

  • 114.000 km

De Renault is terecht! Maar helaas niet (meer) bij mij. Wat is er gebeurd? Nadat ik half februari dit jaar door de verzekeraar schadeloos ben gesteld voor het verlies van de auto, bleek de Renault weer op te duiken. Ik kreeg via via contact met een autoliefhebber op Facebook die de Renault heeft zien staan bij een BCA-autobedrijf in het noorden van ons land. Bij BCA worden auto's van verzekeraars geveild. Het gaat met name om auto's die teruggekomen zijn van diefstal of anderszins.

Ik was compleet verrast en ook boos op de verzekeraar. Waarom mij niet meer gebeld dat de wagen weer terecht was?

Uit de veilinggegevens van BCA bleek dat de Renault vrijwel onbeschadigd is en nauwelijks extra kilometers heeft gemaakt. De verzekeraar heb ik hierop gewezen en die vertelde mij dat ze mij in principe niets meer hoeven te vertellen over de auto omdat ik al afstand van had gedaan. In het verleden hebben ze voormalige eigenaren wel geattendeerd dat hun auto weer terug was, maar dat leidde tot veel administratief gedoe en troubles bij het terugkopen wanneer extra defecten opdoken.

Mij lijkt het een kleine moeite om de eerst gedupeerde eigenaar een belletje te geven en hem de mogelijkheid te bieden de wagen terug te kopen onder voorwaarde van afstand doen van alle nakomende motorische malheur als gevolg van de diefstal. In de praktijk willen veel mensen hun gestolen auto niet meer terug of hebben in de tussentijd al wat anders gekocht, zo vertelde de verzekeraar aan mij. Vandaar dat ze de teruggevonden auto's meteen doorzetten naar de autoveiling.

Ik heb nog een poging gedaan om mee te bieden op die autoveiling die een paar dagen later plaatsvond (nadat ik het ontdekte). Daarvoor heb ik samengewerkt met de jongen van Facebook die de wagen ontdekte. Zijn vader had een autobedrijf en mocht meebieden. Ook dat lukte niet, ik wilde niet verder gaan dan €13.500 inclusief veilingkosten. Iemand anders heeft dus meer geboden. Had nog een stille hoop dat het een autobedrijf was die de Renault voor latere verkoop had aangekocht.

Maar na weken van speuren op occasionsites heb ik het maar laten zitten. Mocht de nieuwe eigenaar belangstelling voor hebben: gratis zijn bij mij de leren hoofdsteunen voor de achterbank te halen. Die ontbreken nog. Ook kunnen bij mij de velgen (zelfde motief maar dan zilver) met winterbanden voor een zacht prijsje worden overgenomen. Een onverkwikkelijk einde maar met een positieve noot: de nieuwe eigenaar van 88-PRK-3 zal er een geweldige wagen aan hebben die goed is voor jaren rijplezier. Zeker na de laatste tuning.

Inmiddels heb k een zeer adequate vervanging gevonden, waar ik binnenkort op Autoweek verslag zal doen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.