Renault Mégane Coupé 1.6e (1999)

autoreview

Renault Mégane Coupé 1.6e (1999)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 1.6e
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf227.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Megane Coupé op G3

  • 227.000 km

Ik wilde dit model al drie jaar geleden kopen. Destijds had ik een Seat Cordoba 1.6 op G3 en die reed nog zeer goed. Zodoende was het niet per se noodzakelijk om van auto te wisselen.

Ik vind dit model leuk en sportief van uiterlijk. Ik heb ooit eens eerder een sportieve franse auto gehad (Renault Fuego 2.0 GTX) en ondanks de kleine electrische storingen, reed die behoorlijk goed. Maar goed, ik kocht die auto dan ook voor een prikkie (Fl. 250,-).

Mijn vorige auto (Opel Omega) had ik te koop staan en in de tussentijd zocht ik dus dit model. Er stonden toen zo'n 40 te koop op internet, in de prijsklasse die ik zocht. Op problemcar.nl heb ik gekeken wat de "zwakke punten" van deze types waren, maar die waren wel te overzien. Ik heb me daarom gericht op type motor want dat scheelde weer in de "vaste lasten" (MRB-verbruik-verzekering).

Ik heb diverse coupes gezien en proefritten in gemaakt, maar er was er maar eentje die de opties had die ik echt wilde hebben. Ik zocht nl. expliciet naar de combinatie schuifkanteldak en airco. Er stond er eentje te koop in Borculo / Ruurlo. Zwart van kleur en van bwjr. 1999.

De distributieriem moest vervangen worden en ik heb tegen de prijs van deze reparatie elders een complete motor kunnen kopen van een Renault monteur. Op deze motor was een nieuwe distributieriem gemonteerd én een nieuwe koppakking. Daarnaast had de motor slechts 125000 km gedraaid. Deze motor is vorig jaar in de auto gezet, aangezien het originele blok al de geest gaf na zo'n 5000 km. Een slechte gok van mijn kant, maar een gelukje bij een ongeluk zeg maar.

De coupe is een stuk goedkoper in de "vaste lasten" en het verbruik is ook redelijk goed (1 op 11). Echter, ik heb nog wel last van enkele electrische storingen. Mijn linker portierraam is deels defect. Het geleidertje (een waardeloze constructie) van de ruit loopt telkens uit de rubberen geleiders van de raamsponning. Mijn schuifkanteldak, kantelt op dit moment alleen nog maar. Enfin, als het weerbeeld het toelaat ga ik ermee aan de slag. Nu is het nog steeds te koud.

Ik moet er overigens wél bij vermelden dat ik de reparaties laat uitvoeren bij een uitmuntende garage, welke zeer betrouwbaar is en zeker de helft goedkoper is dan vergelijkbare "goedkope" adressen. Deze garage is gevestigd in Meppel en het overwegen waard. Zelfs al moet je vanuit Rotterdam komen. Je bent dan nog goedkoper uit!

Historie:
November 2009 - Aanschaf auto
- Aanschaf motorblok
- Nieuwe ruitenwissers en stuurwielhoes
December 2009
- Motorwissel (kop van oude motor gescheurd)
- Vervanging van wiellager linksvoor
- Storing linker portierruit (electr.)
- Montage 4x winterbanden (tweedehands)
Januari 2010
- Storing schuifkanteldak (kantelt nog wel)
- Vervanging van wiellager linksvoor (garantie)

De auto rijdt verder prima en brengt me nog steeds zonder morren waar ik ook naar toe moet. Wat ik echter nooit eerder heb gehad bij vorige LPG auto's, maar toevallig wel bij deze zijn kleine backfire probleempjes. Tot nu toe 2x gehad, zonder schade overigens. Binnenkort wil ik de bougies vervangen en de onsteking helemaal nalopen. Wellicht dat dit probleem verholpen zal zijn.

Tot zover mijn review over de Megane Coupé. Foto's volgen nog.

UPDATE (24-04-2010):

De km stand staat nu op 244000km. Onlangs een kleine storing gehad met de LPG installatie. De motor draaide alleen nog op benzine. De oorzaak van de storing bleken geoxideerde zekeringhoudertjes te zijn in de motorruimte. Even schoonmaken en wat contactspray was voldoende om "het euvel" te verhelpen.

De voorgaande gemelde storingen zijn overigens (nog) niet verholpen. Geen tijd voor gehad. Binnenkort komen er andere velgen (tweedehands) op. Een maatje groter (15 inch) dan wat er nu onder zit (14 inch). Daarnaast wil ik de uitlaatdemper vervangen voor een sportief exemplaar (ooit eens een universeel model gekocht) en heb ik nog een (nieuwe) open K&N filter liggen die erop geplaatst gaat worden.

Voor de rest rijdt de auto nog steeds goed. Geen bloedsnelle strepentrekker, maar vlot genoeg en tegen lage kosten. De jaarlijkse APK keuring komt er ook binnenkort aan. Even afwachten of mijn bolide hier zonder al te veel "kleerscheuren" vanaf komt.

UPDATE

  • 271.353 km

Ik rijd nog steeds in de Megane Coupe. Afgelopen twee weken serieus gezocht naar een wat meer "degelijk" model (Opel Astra) in een station uitvoering. De beperkte ruimte speelt me de laatste tijd parten en mijn twijfel naar de bouwkwaliteit van deze auto is zondermeer bevestigd.

Ik ben toch maar niet verder gegaan dan alleen wat rondkijken naar een "andere". Ik heb besloten om door te rijden met de Megane, aangezien het finacieel gezien voor mij nu de beste optie is. De "eigenaardigheden" van deze auto neem ik maar voor lief.

Onlangs is een deel van de deurklinkmechanisme van mijn linkerportier half in de deur gevallen. Ik kan de deur van binnenuit met enige improvisatie nog wel openen. De "begrenzer" van het scharnier werkt overigens ook niet meer. Om dit te repareren moet deze deur weer deels gedemonteerd worden. Eergisteren is mijn luchtrooster zomaar "eraf" gevallen. Hier zat een bekerhouder aan gemonteerd. Alles erweer ingeklikt, maar wel vreemd.

De nieuwe APK keuring is wel goed verlopen. Het enige wat eraan mankeerde was een klein stadslichtje wat tijdens de keuring haperde (chapeau dus!).

Hiervoor heb ik de voorwiellager tot 2x toe laten vervangen. Hoewel deze nieuw is blijft deze een beetje "zingen". Het schuifkanteldak werkt weer naar behoren. Ik heb het motortje uitgebouwd en ben alle bedradingen en stekkerverbindigen nagelopen. Ik kon overigens geen beschadigingen of oxidatie vinden. Daarna alles weer ingebouwd en het dakje werkte weer naar behoren. Heel vreemd, maar wel prettig!

Er zit nu een K&N sportluchtfilter in (57i kit). Deze heb ik geimproviseerd, maar wel netjes ingebouwd. Vanaf zo'n 3500 tpm hoor je nu een dieper sissend geluid en trekt de motor merkbaar beter door. Werkt overigens heel verslavend. Hierna heb ik de sportdemper laten monteren. Wat een geluid! Idioot hard en eigenlijk was er niet met goed fatsoen meer te rijden. Zeker niet als de auto dagelijks moet gebruiken voor je woon-werk verkeer (± 150km/dag). Ik heb daarom een extra tussendemper ertussen laten lassen. Nu is het geluid wel hard, maar op een meer acceptabel niveau. Door deze constructiewijzigingen zijn er meerdere delen van uitlaat gelast en is de ophanging ervan aangepast. Na de 3e keer om deze mofificatie goed trillingsvrij te bevestigen is het nu eindelijk goed voor elkaar. Ik ga dit overigens niet nog een keer doen bij mijn volgende bolide.

Wat is er nu onlangs vernieuwd/vervangen/bijgesteld?
Kleppen gesteld
Bougies vervangen
Olie ververst en nieuw filter geplaatst
Ruitenwissers vervangen
4x banden vervangen (winterbanden)
Voorwiellager vervangen
2x H4 lamp vervangen (was defect)
K&N 57i kit ingebouwd
Sportdemper ingebouwd

Wat moet nog gerepareerd/vervangen/ververst worden ?
Ruitenwissermotortje vervangen (ging plots defect)
Koelvloeistof verversen
Bi-Xenon verlichting inbouwen (scheelt echt enorm!)
Wieluitlijning
Deurmechanime repareren

De Megane is dus bijna "winterklaar".

Tot op heden heeft deze auto mij 1x laten staan (vorig jaar). Er is daarna een andere motor ingezet. Voor de rest best een betrouwbaar karretje, maar wél met soms vreemde mankementjes.

UPDATE

  • 300.000 km

Momenteel rijd ik nog steeds in de megane. Afgelopen winter had ik een donor auto erbij gekocht om enkele plaatdelen over te zetten (motorkap en kofferklep), maar dat is uitgebreid naar linkerportier, uitlaat en complete motor en versnellingsbak. De vorige versnellingsbak draaide helemaal vast en de 2e motor had een lekke uitlaatklep waardoor ik met regelmaat last had van backfire. Dus, nu zit de 3e motor er alweer in! Tot op heden loopt deze behoorlijk goed. De cockpit heb ik vervangen door eentje met witte wijzerplaten en ook heb ik er nu 17 inch velgen onder gezet (donorauto). Daarnaast zijn de originele koplampen vervangen door zgn. Angel Eyes en de achterlichten zijn van het Lexus type (black). Ik vang helaas elke keer achter het net wat betreft het aanschaffen van lederen bekleding. Dat is eigenlijk het enige wat nog mist. Maar goed, meer investering plegen in het "tunen" is niet echt verstandig gezien de leeftijd én km stand. Daarnaast vind ik deze auto niet echt een toonbeeld van degelijkheid en betrouwbaarheid. Momenteel heb ik al 4x een beroep moeten doen op de hulpdienst van de ANWB sinds ik deze auto rijd. Dit is werkelijk ongekend hoog als ik dit vergelijk met al die andere auto's waar ik in gereden heb. Desondanks kan het model me nog steeds bekoren. Ik heb overigens in de tussentijd een leuke oldtimer erbij gekocht. Dat is een Audi 100 Avant 1.8 van bwjr. 1983. Deze auto is mijn "backup" voor de ellende waar ik nu in rijd en tevens mijn hobby auto. Welliswaar het instapmodel, maar nog wel een hele nette auto. Ik zit er nu serieus over te denken om de Megane te verkopen en mijn woon-werk verkeer km's af te gaan leggen met een youngtimer op LPG. Lekker goedkoop en simpel én waarschijnlijk betrouwbaarder dan mijn huidige auto...
De laatste reparatie (2 weken geleden) was het vervangen van de startmotor. Op dit moment moeten de multiriem en V-snaar vervangen worden en komt de distributie er ook weer aan. Tja, wat is wijsheid?

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.