Renault Mégane Cabriolet 1.6e (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Cabriolet 1.6e |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto hebben wij bijna 4 jaar geleden gekocht en sindsdien geen een seconde spijt van gehad. Hij heeft overal naartoe gebracht (door heel Italië, Sicilië en Zuid-Frankrijk topless getourd, Eiffel meerdere malen aangedaan, de Ardennen zijn inmiddels ons achtertuin geworden en alle mogelijke routes in NL kennen wij inmiddels ook al uit ons hoofd). Zodra de kap eraf gaat, is elke rit 100% genieten. Als ’petrolhead’ ben ik van mening dat cabrio’s de hoogste maat van genot bieden op het gebied van autorijden.
Minpunten van onze cabrio:
-Ruimte (achterbank zeer beperkt bruikbaar maar we hebben geen kids dus... Wel korte stukjes met 4 volwassenen in gereden en niemand gewond geraakt)
-Geluidcomfort (zet de radio wat harder en klaar is Kees!)
-Doode hoeken (achteruit parkeren gaat met ander auto’s makkelijker maar oefening baart kunst)
-Torsiestijfheid (in tegenstelling met Duitse cabrio’s die deel uitmaken uit een veel duurdere marktsegment zijn winters enkele kraakjes waarneembaar. Deze verdwijnen zomers als sneeuw voor de zon. En dat na ruim 100.000 km!)
-Verbrandingsgevaar (goed insmeren met Factor 20 is bij mijn vriendin vaak nodig, vooral als we ten Zuiden van de Alpen rijden)
Weeg al deze punten tegen een dag lang in de volle zon touren een je weet dat zodra je de ’Cabrio-virrus’ te pakken hebt, nooit meer zonder wil.(zie foto’s, bij kenteken staat TT voor ’Tour-Topper’)
Pluspunten:
-Comfort (is een Fransman dus dat zit wel goed)
-Plezier (zie hierboven)
-Inzetbaarheid (wij gebruiken onze Cabrio als tweede auto en is ook prima in de winter te berijden of als boodschappenauto. Wel altijd in de garage gestaan)
-Looks (de auto blijf ik mooier vinden dan de gemiddelde Kia, Astra of Mondeo waar onze wegen door worden overspoeld)
U ziet ’t, wij zijn zeer content met deze auto geweest en zullen daarom hem behoorlijk missen. Maar de nieuwe, Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 225pk Quattro staat inmiddels al voor de deur, dus het leed zal ook meevallen.
PROBLEMEN
Ondanks dat het een Renault is, niet al tegekke dingen meegemaakt:
-Bij 80.000 km, tijdens het vervangen van de distributieriem, druppel water onder de waterpomp tegengekomen en omdat de boel er toch los lag, dacht ik : Ondanks stabiele niveau koelvloeistof, vervangen maar die pomp!!! Kost toch maar EUR 80,- en voor dat geld ga ik geen risico lopen.
-Bij 90.000 km zender centrale vergrendeling stuk, kreeg de auto niet aan de praat omdat de startblokkering niet uit te schakkelen was. Nieuwe zender besteld en ingelezen à EUR 60,-
-Bij 100.000 flex-gedeelte van het utilaat varvangen een weer water onder de pomp geconstateerd!!! Dus weer een nieuwe pomp en een nieuwe distributieriem onder gezet. Kosten: EUR 200,-.
Voor de rest alleen de gewoone onkosten die bij autorijden horen, in 4 jaar 4 nieuwe banden ondergezet (EUR 600), het reguliere periodieke onderhoud en zo nu en dan een nieuwe APK. Verder helemaal niets! Oh ja, vorig jaar, begin december, vond een of ander debiel dat onze navigatiescherm niet bij de rest van de auto paste maar dat is verzekeringwerk geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren