Renault Kadjar Energy TCe 165 Intens (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy TCe 165 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Keuze & 1e 6500km
- 6.500 km
Keuze:
Na bijna 4 jaar Ford C-Max mocht er weer een vervanger gezocht worden. De zoektocht bleek deze keer knap lastig.
Binnen het beperkte merken- & type beleid diende een keuze gemaakt te worden.
Mijn favoriet, Peugeot 3008, mocht helaas niet van de werkgever.
Final shortlist was uiteindelijk: Renault Scenic, Renault Kadjar en BMW 2 serie active tourer.
De BMW viel snel af, te duur om een complete auto samen te stellen.
Twijfel tussen Kadjar en Scenic
Na twee proefritten uiteindelijk nipt gekozen voor de Scenic.
Alleen 2 weken na bestelling bleek de dealer niet de geconfigureerde Scenic meer te kunnen leveren ivm het WLTP verhaal.
Oplossing: Wachten tot de nieuwe/hogere WLTP prijzen bekent zijn of een voorraad auto kiezen.
Na goede hulp van de dealer (hulde aan Renault Velserbeek) gekozen voor de laatste optie.
Voor een Scenics TCE140 op voorraad kon ik niet slagen, wel een Kadjar TCE165 Intense in de juiste kleur gevonden.
Opties oa: Panorama dak, easy park, 19 Inch Velgen, Focal speaker upgrade, Side bar chrome.
Ervaringen na 6500 km:
Positief:
- Fijne krachtige 165pk 1,6 turbo motor
- Verbruik gemiddeld zo'n 1:12.5 wordt wel steeds iets beter
- Fraaie auto, combi grote velgen icm. grijze kleur staat de auto erg goed.
- Android auto (of Apple Car play) werkt erg goed. Navigatie via je telefoon daardoor altijd up to date.
Commando's via OK Google, speel Micheal Jackson, stuur whats app bericht naar... etc ..etc..
Het is even wennen, maar o zo makkelijk.
Let wel erop dat je een goede kwaliteit USB kabel koopt, anders valt de verbinding af en toe weg.
- Focal audio upgrade bevalt goed, flink aan het instellen geweest..duurde zo'n 1000km, maar daarna prima. Vol geluid, goede bas.
Jammer alleen dat deze set niet de speakers in de achterdeuren vervangt. Alleen de speakers voor (4x) en een subwoofer.
Negatief:
- Koppeling, gas geven en aangrijpen van de koppeling gaat niet makkelijk. Heb echt tijd nodig gehad hieraan te moeten wennen om soepel zonder (te) veel gas weg te rijden.
Lukt me ondertussen uiteraard wel, maar als ik de auto meegeef aan iemand anders dan moeten die ook altijd wennen hieraan.
- 1,6 tce motor geeft vanaf 2500tpm zijn maximale koppel, zou veel eerder mogen zijn. De nieuwe 1,3 tce motor is echt beter hierin (mee gereden in de Scenic).
- Stuurgevoel.. dat valt tegen.. zeker tov. een Ford C-Max.
Het went wel uiteraard, maar een auto om lekker van bocht naar bocht te rijden is de Kadjar niet. Het is eerder een fijne lange afstand cruiser.
- Midden zitting op de achterbank is slecht en erg oncomfortabel.
Dit komt door de armsteun in de achterbank dit in je rug "port. "
Zal er zelf nooit zitten maar toch.. minpunt.
- Handsfree entry.. waarom op een knopje drukken op de handgreep ?
Deur moet gewoon openen als je aan komt lopen, Zal wel door de Nissan "roots" van de Kadjar komen.
Lees bij andere reviews veel over storing van electronische aard mbt het R-Link 2 systeem.
Heb daar gelukkig geen enkel moment last van gehad.
Vermoed dat Renault dit nu toch echt wel onder controle heeft bij deze generatie.
Ruim 1,5 jaar verder
- 44.500 km
Nog altijd een prettige auto om mee onderweg te zijn.
1.6 tce motor soepel en vlot, zou m graag willen chippen, zit veel meer vermogen in. maar verwacht niet dat de leasemaatschappij hier blij mee zal zijn.
Auto heeft wel nog een aantal dagen bij de garage gestaan ivm een vreemde resonantie tussen de 3000-4000 toeren.
Na lang zoeken bleek het probleem het kachelhuis te zijn.
Onder garantie vervangen en sindsdien heerlijk stil.
Verbruik winter 1 op 11,5 zomers max 1 op 13.
Afscheid Kadjar
- 80.000 km
De Kadjar heeft zich bewezen als een trouwe partner voor comfortabel vervoer.
Geen grote storingen, altijd paraat en fijn om te rijden.
Enig probleempje is af en toe dat de headunit/navi etc niet op wil starten bij wegrijden, maar dan komt hij na 15 seconden alsnog online.
Waarom de Kadjar dan eruit ?
Kon nog eind dit jaar een EV krijgen/leasen en dat is met de huidige belasting regels nog interessant en betaalbaar.
In 2022 wordt de bijtelling veel minder interessant waardoor een zakelijk rijder weer eerder voor een brandstof motor zal kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Kadjar 1.2 TCe Bose | Camera | Navigatie | 57453km! | Climate & Cruise Control | Parkeersensoren | Hoge Instap
- 2015
- 57.453 km

Renault Kadjar TCe 130 EDC
- 2016
- 78.894 km

Renault Kadjar TCe 130 Limited Renault Kadjar 1.2 TCe Limited | Navigatiesysteem | Trekhaak | Automatische Airconditioning
- 2017
- 104.449 km