Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2016) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy TCe 130 Intens |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 98.515 km |
De eerste 1000km met mijn Renault Kadjar
- 73.800 km
Door mijn autorijdersleven heen heb ik de meeste tijd doorgebracht in Toyota's met links en rechts een uitstapje naar een ander merk. Het is voor het eerst dat ik als bestuurder in een Renault rijd. De eerste indrukken van de Kadjar (dus al 800km) zijn overwegend positief. Het is een 7bak automaat die redelijk anoniem functioneert. De enige waar ik aan moest wennen is bij het optrekken van stilstand. Als je de gaspedaal iets intrapt wil de auto nogal pittig optrekken. Dit kun je voorkomen door de gaspedaal maar iets in te drukken, zodat de auto eerst iets rolt, daarna verwerkt de automaat het optrekken prima. Qua zuinigheid valt de Kadjar niet tegen. Ik ben van huis uit een rustige passieve rijder en haal volgens de boordcomputer 6,4 liter op 100km. Dat vindt ik netjes voor deze auto. Tijdens het rijden hoor je hier en daar een kraakje (af en toe) van de plastic delen in het interieur, maar daar kan wel mee leven. Op de autobaan is het een fijne reisauto, waar je de wind en banden wel iets hoort, maar de motor hoor ik helemaal niet. Hopelijk blijft alles zo positief als ik het nu ondervindt. Wellicht kom ik later nog met een update....
5000 km verder
- 78.300 km
Inmiddels 5000km verder. wij hebben inmiddels 1 vakantie met de Kadjar gereden. Ik kan niets zeggen anders zeggen dat het nog steeds een fijne auto is. Ik vindt vanuit stilstand (dus in de eerste versnelling van de automaat) optrekken nog steeds pittig in de ECO stand. Dit mag voor mij wel iets subtieler. Wellicht dat dit met een software update is op te lossen. (ik weet het niet). De eerste 3000 km heb ik gereden met een zomerband van Michelin, waarmee ik 6,6km op 100km reed. (ik ben een defensieve rijder en dus een rustige rijder). Nu voor de winter moest ik kiezen koop ik een winterband met een extra set velgen of stap ik over naar een all season band op mijn huidige set velgen. Voor het laatste heb ik gekozen. Mijn keuze is gevallen op de Kleber quadraxer 2 all season met een geluidniveau van 69dB. Hiermee heb ik nu 1000km gereden mijn verbruik zit nu op 6,7l. op 100km volgens de boardcomputer. De Kadjar heeft nog geen bijzondere problemen gehad. Inmiddels heb ik er voor gekozen om smart driver van de ANWB te installeren, zodat ik de conditie van mijn auto kan volgen.
Inmiddels 12200 km verder
- 85.500 km
De Kadjar bevalt me op zich prima. Ik vindt het optrekken in de 1ste versnelling pittig. Dat zou voor mij wel iets minder vel mogen zijn. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 6,7 liter op 100 kilometer. Er kwam wel wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar naar boven. Remschijven en remblokken aan de voorzijde en de multi riem moest worden vervangen. Dit alles is nu gedaan dus mijn Kadjar staat er top bij. Het is een fijne reisauto.
Software update gedaan op eigen verzoek
- 89.333 km
Mijn Renault Kadjar bevalt me uitstekend....
Ik ben wel een nieuw project gestart.
De R-link2 versie in mijn auto was 2.2.... en had dus geen Android auto. Ik stond dus voor de keus om mijn gedateerde wegenkaart een update te geven bij de Renault dealer of proberen Android auto wel geïnstalleerd te krijgen. Ik heb een dealer gevonden die bereid was de software een update te geven naar versie 7.024.161, maar gaven geen garantie dat Android auto dan actief zou zijn in R-link2 wat dus ook het geval was. Na de update die goed is gegaan ben ik weer gaan onderzoeken hoe ik Android auto wel werkend kan krijgen. Ik heb een tutorial gevonden waar ik Android auto wel werkend kan krijgen. De stoute schoenen aangetrokken en de stappen uit de tutorial gevolgd. Na het aanpassen in de Developer mode heb ik nu Android auto werkend gekregen. De eerste weken heb ik Android auto (Google Maps / Flits Meister) via de USB kabel gebruikt, maar dat vond ik niet handig. Ik heb gezocht op internet om Android auto draadloos te koppelen. Ik ben uitgekomen op AAwireless Deze geïnstalleerd en ben nu erg tevreden over het resultaat. Binnen enkele seconden is Android auto automatisch gekoppeld aan mijn mobiele telefoon. Wordt vervolgd.....
Update
- 94.300 km
Inmiddels een A en B beurt verder. Deze was prijzig omdat de vorige eigenaar de automaat olie te lang heeft laten zitten. Vervangen olie en de A en B beurt was ik 800 euro verder bij de officiële Renault dealer.
De Kadjar doet het verder prima. Al moet ik zeggen dat de automaat in de winter wat bokt, maar ik vind dit persoonlijk niet storend. Mijn Android auto wireless voldoet goed. Als ik in de auto stap is binnen de 10 seconden de connectie tot stand gebracht. Ik ben nog wel wat aan het zoeken naar de juiste Navigatie die ik wil gebruiken. Maar mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar Waze. Verder geen bijzonderheden.
25000km verder sinds de aanschaf
- 98.515 km
De Kadjar voldoet prima. We hebben geen storingen gehad. Het is een prima reis auto. We moeten binnenkort een afspraak maken voor een A beurt. Volgens voorschrift moet nu ook de remvloeistof worden vervangen. Mijn Android Auto wireless bevalt mij prima. Gemiddeld over 25000km gebruikt de Kadjar 6,3 liter op 100km. Ik moet er wel bij vertellen dat ik een rustige rijder ben. Verder geen bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Kadjar 1.6 TCe160 Bose | Navigatie | Parkeersensoren & Camera | Panoramadak | Lederen Bekleding & Stoelverwarming |
- 2017
- 31.185 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens | Leder | Camera | LED | Keyless | Stoelverwarming | Parkeerassistent | Dodehoekassistent | 19'' inch
- 2018
- 79.282 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens NL AUTO ORGINELE KM STAND MET NAP.....
- 2017
- 89.879 km