Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Eerste ervaring
- 365 km
Na 5 jaar hybride te hebben gereden overgestapt op mijn oude merk Renault.
Wilde wat hoger zitten, vanwege leeftijd en overzicht, en uiteindelijk gekozen voor de Kadjar dci 110 EDC (automaat).
Echter wat er aan vooraf ging waren 4 proefritten.
Wilde per sé een automaat.
Allereerst in een benzineversie Qashqai met CVT gereden, daarna in een Kadjar benzine handgeschakeld om het gedrag te ervaren, vervolgens in een Honda HRV, tenslotte in de Kadjar dCi 110 EDC (6-traps).
De Kadjar benzine reed heerlijk, echter geen automaat dus viel af.
De Honda HR-V was een deceptie. Te korte zittingen van de stoelen. Motor hield geen gelijke tred met CVT, veel lawaai, daarnaast enorm veel banden geruis.
De Qashqai CVT reed heerlijk doch viel uiteindelijk af vanwege het interieur, te veel glimmende elementen en mindere passing van onderdelen en benzineversie is erg dorstig. Als laatste een proefrit met de 1,5 diesel met automaat. Een totaal nieuwe ervaring, omdat ik voor het eerst met een diesel reed. Keus was snel gemaakt.
Dus kozen we voor de kleine diesel 110 met 6-traps automaat, want dit was ook het enige model met automaat.
Eerste indruk van de Kadjar.
Mooi gelijnde auto met een mooi en ruim interieur met veel bewegingsruimte. Stoelen zitten als gegoten, goede zijdelingse en bovenbeen ondersteuning.
Dik stuur met goede grip. Besturing is redelijk direct. Zwaartepunt auto ligt hoger als bij Lexus, daar dient wel rekening mee te worden gehouden. De eerste kms waren een fijne ervaring.
De diesel met z'n hoge koppel van 250nM laat merken, dat hij veel power heeft bij lage toeren, echter bij 1.500 toeren begint het echte werk. Trekt snel op en is in staat vlotte inhaalmanoeuvres te maken, waarbij de automaat heerlijk soepel schakelt. Remmen grijpen gelijkmatig aan en zijn goed te doseren. Wat niet bevalt is het stop/start systeem, zeker bij filerijden, dan moet dit worden uitgeschakeld.
Hoewel slechts 365 km werd afgelegd met veel stadswerk en weinig autoweg is het verbruik toch alleszins aanvaardbaar 1:21. Kofferruimte is meer dan ruim.
Achter passagiers zitten ruim en hebben veel bewegingsruimte. Navigatiesysteem werkt naar behoren. Een prachtige auto. Wordt vervolgd.
Vervolg
- 1.500 km
Op de lange ritten, die inmiddels zijn gemaakt, geven de stoelen een zeer goede steun en zit je heel ontspannen te chaufferen, dit geldt ook voor de mede-inzittende.
De motor loopt mooi rustig, zelfs bij inhaalmanoeuvres.
Alle mechaniek werkt naar behoren. EDC-automaat doet z'n werk vloeiend en in stilte.
Wat wel jammer is, dat de radio niet separaat is uit te zetten, want zodra je de volumeknop terugdraait, wordt ook het belsignaal van de telefoon zwakker en kun je daardoor oproepen missen, tenzij ik de crux nog niet heb gevonden.
Wat mij voor een zo volwassen auto tegenvalt is het geluid van de claxon, een ug ug-geluidje, die je nauwelijks hoort en hierin ook niet thuishoort.
Het had beter geweest als Renault er een 2-tonige claxon op had gezet. Het vervangen van de claxon blijkt een zodanig ingewikkelde klus te zijn, dat ik er maar vanaf heb gezien. Mijn vroegere Laguna en de recentere Lexus CT200h hadden een mooi vol 2-tonig geluid. Jammer, dat Renaul;t een dergelijk geluid niet heeft gemonteerd op deze auto.
De eerste 1.500 km zitten er op en ik kan vaststellen, dat het een fantastische reisauto is, die zeer comfortabel rijdt en bovendien uitermate zuinig is, 1:23, waarmee het vorige verbruik werd overtroffen. Dit verbruik is gemeten door het aantal km's te delen door het aantal getankte liters, dus niet de boordcomputer.
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens / Trekhaak / Panorama / 6-Bak / 130 PK / DAB / Blind spot warning / Keyless entry / Camera / PDC V+A / Lane assist / LM Velgen /
- 2018
- 113.167 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens 50% deal 7.475,- ACTIE Pano / Navi / Clima / Telefoon / Cruise
- 2017
- 123.090 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Limited | Keyless | Trekhaak | Navi | Stoelverwarming | Ketting vv
- 2017
- 74.417 km
Lees ook

Hoe zuinig is de Renault Kadjar dCi in de praktijk?

Renault Kadjar - Suzuki Vitara - Dubbeltest

Jeep Compass - Renault Kadjar

Renault Kadjar TCe 165

Hyundai Tucson - Renault Kadjar
