Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016)

autoreview

Renault Kadjar
Renault KadjarRenault Kadjar BoseRenault Kadjar BoseRenault Kadjar BoseRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar BoseRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault Kadjar X-modRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Intens
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 365 km

Na 5 jaar hybride te hebben gereden overgestapt op mijn oude merk Renault.
Wilde wat hoger zitten, vanwege leeftijd en overzicht, en uiteindelijk gekozen voor de Kadjar dci 110 EDC (automaat).
Echter wat er aan vooraf ging waren 4 proefritten.
Wilde per sé een automaat.
Allereerst in een benzineversie Qashqai met CVT gereden, daarna in een Kadjar benzine handgeschakeld om het gedrag te ervaren, vervolgens in een Honda HRV, tenslotte in de Kadjar dCi 110 EDC (6-traps).
De Kadjar benzine reed heerlijk, echter geen automaat dus viel af.
De Honda HR-V was een deceptie. Te korte zittingen van de stoelen. Motor hield geen gelijke tred met CVT, veel lawaai, daarnaast enorm veel banden geruis.
De Qashqai CVT reed heerlijk doch viel uiteindelijk af vanwege het interieur, te veel glimmende elementen en mindere passing van onderdelen en benzineversie is erg dorstig. Als laatste een proefrit met de 1,5 diesel met automaat. Een totaal nieuwe ervaring, omdat ik voor het eerst met een diesel reed. Keus was snel gemaakt.
Dus kozen we voor de kleine diesel 110 met 6-traps automaat, want dit was ook het enige model met automaat.

Eerste indruk van de Kadjar.
Mooi gelijnde auto met een mooi en ruim interieur met veel bewegingsruimte. Stoelen zitten als gegoten, goede zijdelingse en bovenbeen ondersteuning.
Dik stuur met goede grip. Besturing is redelijk direct. Zwaartepunt auto ligt hoger als bij Lexus, daar dient wel rekening mee te worden gehouden. De eerste kms waren een fijne ervaring.
De diesel met z'n hoge koppel van 250nM laat merken, dat hij veel power heeft bij lage toeren, echter bij 1.500 toeren begint het echte werk. Trekt snel op en is in staat vlotte inhaalmanoeuvres te maken, waarbij de automaat heerlijk soepel schakelt. Remmen grijpen gelijkmatig aan en zijn goed te doseren. Wat niet bevalt is het stop/start systeem, zeker bij filerijden, dan moet dit worden uitgeschakeld.
Hoewel slechts 365 km werd afgelegd met veel stadswerk en weinig autoweg is het verbruik toch alleszins aanvaardbaar 1:21. Kofferruimte is meer dan ruim.
Achter passagiers zitten ruim en hebben veel bewegingsruimte. Navigatiesysteem werkt naar behoren. Een prachtige auto. Wordt vervolgd.

Vervolg

  • 1.500 km

Op de lange ritten, die inmiddels zijn gemaakt, geven de stoelen een zeer goede steun en zit je heel ontspannen te chaufferen, dit geldt ook voor de mede-inzittende.
De motor loopt mooi rustig, zelfs bij inhaalmanoeuvres.
Alle mechaniek werkt naar behoren. EDC-automaat doet z'n werk vloeiend en in stilte.

Wat wel jammer is, dat de radio niet separaat is uit te zetten, want zodra je de volumeknop terugdraait, wordt ook het belsignaal van de telefoon zwakker en kun je daardoor oproepen missen, tenzij ik de crux nog niet heb gevonden.

Wat mij voor een zo volwassen auto tegenvalt is het geluid van de claxon, een ug ug-geluidje, die je nauwelijks hoort en hierin ook niet thuishoort.
Het had beter geweest als Renault er een 2-tonige claxon op had gezet. Het vervangen van de claxon blijkt een zodanig ingewikkelde klus te zijn, dat ik er maar vanaf heb gezien. Mijn vroegere Laguna en de recentere Lexus CT200h hadden een mooi vol 2-tonig geluid. Jammer, dat Renaul;t een dergelijk geluid niet heeft gemonteerd op deze auto.

De eerste 1.500 km zitten er op en ik kan vaststellen, dat het een fantastische reisauto is, die zeer comfortabel rijdt en bovendien uitermate zuinig is, 1:23, waarmee het vorige verbruik werd overtroffen. Dit verbruik is gemeten door het aantal km's te delen door het aantal getankte liters, dus niet de boordcomputer.
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Wordt vervolgd.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens