Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 99.918 km |
De eerste 1000km
- 1.343 km
Tjonge, wat een verrassing is deze auto. Wat een heerlijke motor: stil, soepel en zelfs in de eco-stand zit er nog leven in.
En wat hebben de autofabrikanten een belangrijke sprong gemaakt in termen van techniek en zuinigheid. Had ik over de Kia al niet te klagen met zo'n ca. 6 ltr/100 km, Renault doet er nog een schepje bovenop en haalt easy de 5,2 ltr/100km over m'n eerste tank. En dat terwijl alle toegestane snelheden ook daadwerkelijk gereden worden (50, 80, 100, 120 en 130) en de motor bepaald nog niet ingelopen is. Ik vind dat echt knap!
De Kadjar is uitgerust met Pack Lumière, Pack Winter (eindelijk m'n verwarmde voorruit weer terug!) en Pack Technology (met uitzondering van Emergency Brake Assist).
Nog een trekhaak erbij genomen en je kunt wel zeggen dat de auto heel compleet is uitgerust met de meest zinnige (en natuurlijk ook onzinnige) zaken.
De eerste indruk is meer dan goed, een waar feest om mee te rijden en een comfort van zeer grote klasse.
Ik hou u op de hoogte!
De eerste 5000 km zitten erop!
- 5.000 km
Net de auto de auto weggebracht voor een storing aan het Bluetooth systeem. Reden? M'n telefoon (iPhone 6S) is ontzettend slecht te verstaan door anderen. Aangezien ik denk dat dat niet aan de 6S ligt en Renault zelf ook aangeeft dat dit een bekend probleem is (waarom los je dat dan niet meteen op?) de auto dus maar aangeboden voor een controle/reparatie.
Mijn ervaringen van de eerste 5000 km zijn overigens gunstig, het verbruik ligt inmiddels rond de 4,7-4,9 ltr/100 km (*) en dat zijn geweldige verbruikscijfers voor een auto van dit kaliber, nog niet eerder meegemaakt. De auto rijdt, ook volgens mijn gezinsleden, verfijnder dan de eerdere Kia Sportage. Ze is wat comfortabeler afgeveerd, het voelt allemaal soepeler aan als je dat vergelijkt met de Kia.
Ik zeg er wel bij, ze helt ook wat meer over en dat is een andere ervaring in de 270 gr. bocht bij de olifanten op de A6 (A27>A6). Je gaat automatisch van het gas af, en absoluut eerder dan bij de Kia.
Maar goed, verder een prima wegligging, stuurt soepel en direct met een tikkie onderstuur zoals het hoort. Het geeft in ieder geval een veilig gevoel.
Over de 110DCi motor niets dan lof! Aanvankelijk een lichte aarzeling bij 'maar' 110pk, maar dat is echt lariekoek. In de Eco stand komt ze prima mee in het verkeer, maar is dan ook wat tammer.
Als je dat systeem echter uitschakelt dan komt er echt leven in de turbo-brouwerij en is het een heerlijk soepele motor met pit geworden. Ik merk dat ik bij stoplichten nog wel eens de neiging heb de Eco stand even te laten voor wat het is ;-).
Ik heb nog geen kraakjes of rammeltjes gehoord, de afwerking is op hoog niveau en ze ziet er in Flamme Rouge gewoon lekker uit.
Nog klachten? Jazeker, ik weet niet wat de software ontwikkelaars tegenwoordig met navigatiesystemen uitvreten maar blijkbaar moet er zoveel mogelijk informatie tegelijk op zo'n 7 inch schermpje getoverd worden. Het wordt er in ieder geval allemaal niet overzichtelijker op. Je kunt het allemaal wel wat persoonlijker maken, maar juist dat wat ik wil zien (zo effectief en efficient mogelijk) kan nou net niet.
Verder is het systeem al verouderd als je het in gebruik neemt en je schrikt je kapot als je in het R-Link store zoekt naar de andere mogelijkheden van Tom Tom. Heel eerlijk? Ik vind dit zo weinig service gericht van de fabrikanten. Hou toch op met die flauwekul en zorg dat het systeem in een eerste gebruiksjaar gewoon up-to-date is en blijft.
Ondanks dat, ik ben blij met de Kadjar en voor de rest? Ik hou u op de hoogte!
(*) De verbruikscijfers zijn gebaseerd op de weergaven in de boordcomputer. Het vermoeden bestaat echter dat deze te optimistische data genereert en daarom wordt op dit moment het aantal verreden km's en daadwerkelijk getankte liters nauwkeurig bijgehouden. Zodra eea wat beter bekend is meld ik dat!
Nagekomen (1):
Het beschreven probleem van de gebrekkige telefooncommunicatie is geheel verholpen door een systeem-update. 't Werkt nu prima met (nog) slechts een lichte ruis volgens de luisteraars aan de andere kant van mijn telefoon.
Nagekomen (2):
De garage meldt dat de kaartupdates de eerste 3 maanden gratis zijn, en te verkrijgen via de R-Link Store.
't Is weliswaar geen 1 jaar, maar beter dan niets. Benieuwd of er updates zijn...., wordt vervolgd.
Verbruik in werkelijkheid vs boordcomputer
- 6.510 km
Zoals ik al eerder had aangegeven verdacht ik de boordcomputer van een wat optimistische berekening van het brandstofverbruik. Welnu, dat blijkt te kloppen. Inmiddels 2x een tank tot de laatste druppel gevuld en vergeleken met de data van de bc.
Voorbeeld:
De bc geeft een verbruik aan van 4,8 ltr/100 km ( 1 op 20,83), in werkelijkheid is dat echter 5,1 ltr/100 km (1 op 19,68). Is allemaal niet zo dramatisch, het betreft een te gunstige bc afwijking van 5,8%. Denk overigens dat dat wel binnen de foutmarge valt en laten we wel wezen, voor een auto van dit kaliber zijn het natuurlijk fraaie verbruikscijfers en daar gaat het om, toch?
De eerste 10.000 km zitten erop!
- 10.000 km
De 10.000 km is gepasseerd maar onderhoud is nog niet noodzakelijk want de eerste onderhoudsbeurt is pas met 30.000 km.
Zoals het hoort bij een nieuwe auto geen echte klachten ondervonden, de kleine manco’s die na oplevering werden ontdekt zijn door Auto Haag Zeeuw in Delfgauw keurig verholpen. Die garage is overigens een voorbeeld van een klantvriendelijke opstelling en benadering. Kleine dingetjes meteen en ter plaatse verholpen en een noodzakelijke voorbumper her-montage (klemmetje losgeraakt) op afspraak incl. gebruik van een leenauto. Wat me opvalt is de beleefdheid van het garagepersoneel waarmee de klanten te woord gestaan worden en hun servicegerichtheid, een verademing!
Opvallende zaken en zaakjes in en aan de Kadjar:
Ik heb iets met de navigatiesystemen, ook dit systeem (TomTom) is er eentje waarvan ik me werkelijk afvraag wat voor ontwikkelaars hierachter zitten. Een paar voorbeelden?
a. Annuleringen van suggesties blijven je achtervolgen op een hinderlijke manier. Na een annulering volgt om de minuut hetzelfde annuleringsscherm dat voor ca. 75% het scherm bedekt en daardoor verder niets meer te zien is. Dit systeemdeel is nu uitgeschakeld.
b. Het systeem adviseert omleidingen bijv. bij een file op een bizarre manier.
Voorbeeld: verlaat de weg via de afrit, steek de kruisende weg over en rij de originele weg weer op via de volgende oprit. Volgens mij valt dit onder de noemer aso-rijgedrag en dit advies is soortgelijk. Dit systeemdeel is nu uitgeschakeld.
c. Als je in het systeem een omleiding pas laat activeren bij tijdwinst van bijv. 15 minuten dan maakt dat het systeem helemaal niets uit, ze activeert een omleidingsroute wanneer het haar uitkomt en bijv. slechts 5 minuten bedraagt. Dit systeemdeel is nu uitgeschakeld.
d. Over de navigatie updates zullen we het maar niet meer hebben, degene die in staat is om in überhaupt in de R-Link webshop te komen verdient werkelijk een pluim! Renault Nederland geeft geen sjoege, reageert niet op de info request e-mails. Gemiste kans Renault!
De resultante van het uitschakelen van systeemdelen is dat het navigatiesysteem voor een groot deel zelfstandig werkt, zonder allerlei waarschuwingen en past de routes naar hartelust aan. Ik let er maar niet meer op, uiteindelijk volgt ze de route die ik wil toch wel.
Kortom, ik had in de Kia opmerkingen over hun (Navtec) systeem, maar dit TomTom-systeem is vele gebruiksonvriendelijker en kan alleen maar ontworpen door ontwikkelaars die nog nooit in een auto gereden hebben of zelfs maar in de buurt van een auto zijn geweest.
M’n R-Link systeem geeft al een tijdje aan dat m’n Coyote app licentie gaat verlopen. Maar beste Renault zelfs al zou ik het willen verlengen, het gaat niet eens (zie opmerkingen onder d. hierboven)!
Overigens wel een beetje zuinig van Renault om een app maar 3 maanden vrij ter beschikking te stellen.
Overige zaken:
Het dode hoek waarschuwingssysteem in de spiegels heb ik 1x handmatig uit moeten schakelen. Na een nacht vol regen brandden beide lampjes in de spiegel en wilden alleen uit na de-activatie van het systeem via R-Link. Een dag later was dat probleem opgelost en is ook (nog) niet teruggekomen.
Ondanks bovenstaande is de Kadjar een ongelooflijk prettige auto om te gebruiken, mijn gezinsleden gaan graag mee en in vergelijking met de Kia Sportage rijdt de Kadjar ‘verfijnder’ zeggen ze.
De motor van deze Kadjar is ongelooflijk stil en nog belangrijker ontzettend zuinig! In aanmerking nemende dat ik een wat vlottere rijstijl hanteer is het nog niet gelukt om boven de 5.0 ltr/100km te komen. Zit meestal (opgave bc) op de 4,8 ltr/100 km en dan mag je ook in aanmerking nemen dat ik af en toe even uit de eco stand ga.
En alle elektronische fratsen daargelaten, het gaat uiteindelijk toch om dat rijcomfort en dat is in zeer hoge mate aanwezig!
Tot ziens bij de 20.000 km passage!
De eerste onderhoudsbeurt komt er aan!
- 29.639 km
De eerste onderhoudsbeurt, 30.000, komt er aan en is ingepland. Mijn klachten? Nihil!
De Kadjar is een fijne reisauto gebleken en kent een paar opvallend positieve zaken, te weten:
a. Zuinig, het overall gemiddelde over de gehele gebruiksperiode is 5,35 ltr/100 km (1:18,7) en dat lijkt me niet verkeerd. De zuinigste tank kwam op 4,49 ltr/100 km (1:22,3), de duurste was 5,78 ltr/100 km (1:17,3) en dat zijn cijfers waarmee je thuis kunt komen lijkt me. Uit de praktijkmonitor Autoweek blijkt overigens dat het nog beter kan, ik zou echter niet weten hoe ik dat zou moeten realiseren zonder nog boven de 100 km/uur te komen...
b. Comfortabel, stil en ruim.
Paar onhebbelijkheden:
a. Het navigatiesysteem, zie de eerdere opmerkingen. Ik heb er het er niet meer over maar recent moet zelfs een complete reset uitgevoerd worden om het systeem weer aan de praat te krijgen. Prima gelukt maar wel het geheugen met de opgeslagen bestemmingen leeg natuurlijk.
b. Zenders blijken plotseling uit het DAB systeem verwijderd te zijn. Met name Sky Radio ben ik met enige regelmaat kwijt.
Voor het overige heeft Renault een prima auto op de markt gebracht. Ik ga er met plezier de komende 30.000 km weer mee rijden!
Sensor defect
- 44.050 km
Opeens waren er storingsmeldingen, 3 op een rij: "Stop&Start controleren", "Controleer inspuitsysteem" en "Controleer luchtverontreiniging". Aan het rijden zelf kon ik niets merken, geen vermogensverlies o.i.d., wel een cruise control die er niet op bleef op het moment dat zo'n waarschuwing verscheen.
Renault Assistance erbij gehaald (overigens top service, binnen 35 minuten ter plaatse) en de monteur adviseerde de auto naar de garage te brengen.
De oorzaak? Een defect opname-element (sensor die temperatuur meet) in de turbo, zonder afspraak binnen 2 dagen gerepareerd (onderdeel niet op voorraad) en waarschuwingen verleden tijd.
Rijdt een stuk geruster ;-)
De eerste bandenwissel
- 51.250 km
Vandaag de eerste bandenwissel uitgevoerd. De voorbanden waren op. De Continentals (ContiEcoContact 215/60 R17) hebben zich prima gehouden en zo’n kilometerstand lijkt me prima voor een stel voorbanden. De all weather eigenschappen, daarover niets dan lof. Ondanks het wat magere profiel voor winterse omstandigheden hebben de banden me geen moment in de steek gelaten. Achter nog een ruim profiel en voorlopig hoeft daar niets me te gebeuren. Ik meld me weer bij de 60.000 km!
De 60,000 km gepasseerd!
- 61.000 km
De auto was toe aan de 60.000 km beurt. Eigenlijk geen technische klachten sinds de sensor reparatie (28/11/2017) ondervonden, de auto gedraagt zich zoals het hoort.
Toch wil ik stilstaan bij een 2-tal punten, meer op het vlak van kwaliteit. De voorruit-omlijsting is losgelaten aan de bovenzijde en veroorzaakte een hinderlijk bromgeluid tijdens het rijden. De ruitenspecialist heeft het aanvankelijk verholpen door het opnieuw kitten van de omlijsting. Maar dat bleek niet afdoende, afgelopen week vlak voor de onderhoudsbeurt liet de omlijsting weer los en nu heeft Bochane (ik werk tijdelijk voor een AVG/GDPR project voor deze groep) in Veenendaal een nieuwe omlijsting besteld. Ik wacht op de uitvoering, tot die tijd een paar flinke stroken tape erop.
En dat tweede punt?
Ja, ik blijf het zeggen. Autofabrikanten moeten zich diep, heel diep schamen hoe ze omgaan met hun navigatiesysteem-updates. Ik rij nu al bijna twee jaar met de Kadjar en een verouderd navigatiesysteem rond, geen update te krijgen. Dat houdt bijvoorbeeld in dat ik op de route Almere-Schiphol van de 30 minuten reistijd er 15-20 volledig in de 'blind' rij.
Schokkend en uniek voor Renault? Nee hoor, bij de Renault Captur met een ander systeem exact hetzelfde verhaal, maar ook bij Mercedes weet ik uit eigen ervaring. Ik weet het nu zeker, in mijn volgende auto geen navigatiesysteem meer van de fabrikant, ik zorg voor Apple CarPlay en regel het verder zelf wel. Kan ik Flitsmeister op een groot scherm zien en eh, die zijn wel up-to-date qua kaarten......, voor een kleine 9 Euro per jaar actuele informatie, actuele wegen en een prachtig early-warningsysteem voor mobiele (en vaste) flitsers.
Eigenlijk zouden we massaal een schadeclaim richting autofabrikanten moeten indienen, hun update-beleid deugt werkelijk van geen kanten en ze spreken het volgens mij onderling nog af met elkaar ook, althans die schijn heeft het.
Zo, dat is eruit!
Voorruitomlijsting vervangen
- 61.500 km
't Heeft even geduurd maar op 5 september jl. is de rubber voorruitomlijsting vervangen. Tijdens de onderhoudsbeurt op 6 juni jl. maakte Bochane (Veenendaal) me erop attent dat een en ander nog onder de garantie viel en zij wilden dat met plezier regelen. Nu dus gerepareerd en ziet er weer als nieuw uit.
Leuke bijkomstigheid: Ik was door een nare rugblessure niet in staat om de auto naar Veenendaal te brengen. Bochane wilde het toch graag verzorgen en bood aan de reparatie in de vestiging Almere (mijn woonplaats) uit te doen voeren. Aldus is geschied en gegeven de aard van mijn blessure hebben zij de auto opgehaald en weer teruggebracht. Wat een voorbeeldservice, dank Bochane! Top!
Mysterie?
- 79.750 km
Bij stilstand (file) en vrijgeschakeld merkwaardige brom/trilling linksonder bij koppelingspedaal merk- en hoorbaar. Het euvel verdween zodra versnelling weer ingeschakeld was, maar bleef de rest van de rit (Almere - Utrecht) aanwezig. In ieder geval zodanig dat ik eea dezelfde dag door Renault heb laten controleren. Even onverwacht als dat het euvel optrad was het ook weer verdwenen. Voor de monteur volledig raadsel, en in de afgelopen week ook niet meer opgetreden....
Bekleding
- 80.000 km
De bekleding van de Kadjar, met name het kunstlederen gedeelte van de bekleding, laat hier en daar te wensen over. Na twee en een half jaar gebruik vertoont de bekleding van de bestuurdersstoel een serie haarscheurtjes en daarnaast grotere slijtageplekken op de hoes van de versnellingspook. Dat getuigt niet echt van kwaliteit Renault!
Geen bijzonderheden
- 90.000 km
90000 km beurt uitgevoerd. Geen enkele bijzonderheid te melden.
Dag Kadjar!
- 99.918 km
De leasetermijn is verstreken en de Kadjar wordt ingeleverd. Ze heeft me goede diensten bewezen in de afgelopen 3 jaar met weliswaar wat technische problemen maar niet van dien aard dat ik ergens stil kwam te staan. Vind wel dat Renault aandacht moet besteden aan het kwaliteitsaspect, het materiaal van de bekleding (kunstleer) is benedenmaats en niet bestand tegen langdurig en/of veelvuldig gebruik. De omlijsting van de voorruit liet om onverklaarbare reden los en wat meer kleinere zaken als rare brommen en trillingen die plotseling optreden (en ook weer verdwijnen). De eindinspectie door de leasemaatschappij leverde verder geen bijzonderheden op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens | trekhaak | achteruirijcamera | nav | climate | cruise | telefoon |
- 2015
- 132.003 km

Renault Kadjar 1.5 dCi Intens - Leder - PDC - NAP - Camera
- 2018
- 140.592 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Intens *Navi+Camera*Climate Control*Cruise Control*Zeer nette auto!
- 2015
- 88.411 km