Renault Grand Scénic TCe 130 Sélection Business Sport (2010)

autoreview

Renault Grand Scénic TCe 130 Sélection Business Sport (2010)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 130 Sélection Business Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst74.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring eerste 1,5 jaar

  • 38.000 km

Voordat mijn nieuwe leaseauto besteld werd heb ik uitgebreid de tijd genomen om de verschillende mogelijkheden te overwegen. Een MPV stond hoog op mijn verlanglijst; voornamelijk in verband met de veelzijdigheid, de praktische bruikbaarheid, de hoge zit en het comfort. Ik wilde het liefst ook een moderne en compacte turbomotor in verband het hoge koppel onderin. Een dieselauto behoort in principe niet tot de mogelijkheden volgens het leasereglement van mijn werkgever en qua bijtelling is dit ook niet ongunstig, maar het hoge koppel onderin bij een dieselauto rijdt wel fijn vind ik zelf.
Vanwege de optimale veelzijdigheid wilde ik ook een MPV met 7 zitplaatsen en vervolgens kwamen de volgende auto’s op mijn “shortlist”:
De Opel Zafira had geen moderne motor en de bediening van de schakelaars vind ik ook erg onprettig; daarnaast was het model inmiddels verouderd.
De Ford S Max vind ik een mooi model, maar de motorisering vond ik ook wat achterhaald en daarnaast is deze ook redelijk prijzig.
Een VW Touran stond hoog op m’n verlanglijst; met name in verband met de 1.4 TSI motor, maar uiteindelijk is deze het ook niet geworden aangezien het model al wat verouderd was (facelift kwam op het moment van kiezen pas later) en de auto inclusief opties redelijk prijzig wordt.
De Peugeot 5008 was helaas nog niet beschikbaar anders had ik deze ook graag overwogen.
De vorige Renault Grand Scenic vond ik behoorlijk lelijk (ondank praktisch bruikbaarheid) en aan de nieuwe moest ik ook even wennen; in eerste instantie was ik er niet van gecharmeerd, maar ik ben toch een keer een Renault showroom ingelopen en was toen erg onder de indruk van het interieur, de standaard uitrusting en de praktische mogelijkheden. Na een proefrit was ik vrijwel direct overtuigd.

Na wikken en wegen is het de Dynamique uitvoering geworden, maar dan in de business variant; dus een Selection Business Sport (met navigatie en telefoonvoorbereiding). Als opties heb ik gekozen voor een introductiepakket met Xenon verlichting en parkeersensoren, 17 inch velgen, donkergetinte ramen, bagagenet en een reservewiel. En ik heb zoals je op de foto’s gekozen voor een witte. Ik heb mokka bruin overwogen, maar wit heeft ook wel wat; zeker met de juiste velgen en donkergetinte ramen

Sinds januari 2010 is de auto in gebruik door mij en ons. Inmiddels staan er circa 38.000 kilometer op de teller. Het inrijden hebben we nu dus wel gehad. We zijn er ook al mee op vakantie geweest, waar onder 1 keer naar Hongarije. Een lange rit dus en samenvattend is de rit erg goed bevallen. Stoelen blijven goed zitten en mede gezien mijn lengte (203 cm) is dat in veel auto’s helaas ook wel eens anders geweest.

Pluspunten:
- Ruim, flexible en praktisch
- Comfortabel; ook op langere ritten en voor lange mensen
- Prima motor; niet heel sterk maar zeker voldoende
- Goede en luxe uitrusting met o.a. parkeersensoren rondom die ook uitgeschakeld kunnen worden, maar ook voor weinig geld xenon verlichting en navigatie
- Geen aparte benzinedop onder klep, maar geïntegreerd dus als benzineklep open gaat kan je gelijk het vulpistool erin hangen
- Digitaal dashboard ben ik geen fan van, maar door verschillende instelmogelijkheden is het wel enigszins naar smaak te regelen

Opmerkelijk:
- extra stukje onderin gaspedaal; ik heb niet het gevoel dat het heel veel extra power teweeg brengt
- USB aansluiting: foutmelding ivm bestand beschadigd. Andere Review bekeken: ligt aan kwaliteit / bitrate mp3 bestand; verbeteren kan met Audacity (bijvoorbeeld)
- inhouden of stotteren van een nog niet warm gereden motor in koude jaargetijden; met name in de wintermaanden dus. Dit heeft te maken met het benzinemengsel; door een modernere en duurdere brandstof te tanken kan dit opgelost worden. De kleine turbomotor is hier kennelijk gevoelig voor.

Kritiekpunten / puntjes:
- automatische parkeerrem niet nodig
- knopjes cruise control op stuur niet verlicht; had leuk en mooi geweest
- bekerhouders op onmogelijke plaats tussen middenconsole en versnellingsconsole; laag
- achterklep sluit niet altijd even soepel
- navigatiescherm kan niet apart aan of uit gezet worden. Als radio-installatie ingeschakeld wordt gaat dit scherm ook automatisch aan
- volumeknop voor radiosysteem is niet herkenbaar; de grote (selectie)knop in het midden wordt hier vaak voor aangezien; een ergonomisch missertje
- schuifgedeelte van middenarmsteun schuift redelijk licht en dus ook redelijk vaak ongewenst
- verbruik: het is een leaseauto dus mijn baas betaalt weliswaar de brandstof maar het valt me op dat ik redelijk wat moeite moet doen om 1 op 11 te rijden en 1 op 12 is een uitdaging, maar het normverbruik van 1 op 14 lijkt me een utopie. Ik ben geen zuinigheidswonder en ik vind een beetje doorrijden wel fijn, maar ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik het normverbruik van een auto niet haal.

Reparaties / storingen:
- tot nu toe alleen een check voor de vakantie en een 30.000 km beurt gehad; geen bijzonderheden
- parkeersensoren aan achterkant doen het “ineens” niet meer. Ook niet na uit- en weer inschakelen dus dit zal ik binnenkort eens na laten kijken. Ik heb al eerder ervaren dat ze het niet altijd doen

Update juli 2012

  • 58.000 km

De kilometerteller is inmiddels de 58.000 gepasseerd dus zachtjesaan weer tijd voor een update. De auto bevalt nog steeds prima en de bovenstaande punten gelden wat mij betreft nog steeds. Ik heb ook geen last gehad van rare storingen en de betrouwbaarheid is vooralsnog dik in orde.

Het probleem met de parkeersensoren is na een bezoek aan de dealer inmiddels opgelost. Ze waren wat van slag en in de veronderstelling dat er nog een aanhanger of iets dergelijks achter de auto hing. Ik heb wel eens een fietsendrager op de trekhaak dus wellicht dat het daarmee te maken heeft gehad. Ze werken nu weer prima in ieder geval.
Verder is de elektrische raambediening van het zijraam rechtsvoor vervangen. Het raam kon nog wel open en dicht, maar de automatische stand (1 keer klikken en de rest gaat vanzelf in plaats van knop ingedrukt of omhoog houden) om te openen en te sluiten werkte niet meer. Dit is vervangen.

Het verbruik is nog steeds 1 op 11 of als ik m’n best doe 1 op 12. Dat heb ik al gemeld dus hier is verder niets aan veranderd; had ik ook niet verwacht overigens. De actieradius is behoorlijk dankzij de grote tankinhoud; minimaal 600 kilometer op een tank is eenvoudig haalbaar.

Update augustus 2013

  • 74.000 km

Helaas inmiddels schade gehad rechtsvoor. Dat is netjes verholpen. Een aantal weken later hoorde ik wat gebonk voorin en een rammel achter. Dat leek dus redelijk onheilspellend. De rammel achter had te maken met een loszittend reservewiel (hangt onder de auto); dat viel dus mee. Het gebonk voorin ben ik nog mee bezig. Ik ben eerst naar de schadereparateur gegaan; deze heeft goed werk verricht door te laten zien dat het aan de stabilisatorstang linksvoor ligt. Daar zit wat speling op. Vervolgens heb ik een afspraak gepland bij de dealer, maar deze heeft het probleem niet kunnen traceren en gek genoeg is het gebonk ook al minder geworden. Niettemin krijgt dit nog wel een vervolg. Wat ervaringen betreft heb ik verder weinig toe te voegen. Het is eigenlijk een prima auto. Het leasecontract loopt in januari af dus ben ik aan het rondkijken voor wat anders. Toen ik deze auto net had heb ik overwogen om 'm over te nemen als het leasecontract zou eindigen. Daar zie ik echter vanaf. Voornamelijk vanwege het brandstofverbruik. De motor voldoet prima, maar privé hebben we inmiddels een Espace uit 2004 met een V6 motor. Deze is ruimer, ook goed uitgerust, rijdt prima en hiermee is 1 op 10 redelijk goed haalbaar. De Scenic biedt in dat opzicht weinig of geen voordelen. Belasting en verzekering scheelt wel wat en misschien ook onderhoud, maar voorlopig is de Espace in het voordeel wat betreft de afschrijving. Ik zal tzt ook een review plaatsen voor de Espace.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.