Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na eindeloos veel ellende met mijn gas-auto had ik besloten om mijn twijfel over een diesel aan de kant te zetten. Ik had ooit wel diesel gereden, maar de prijs (bijtelling, ik ben een leaserijder) en de geluidsproductie had me toen doen besluiten om gas te gaan rijden. En vroeger, met de relatief simpele motoren, ging dat meestal wel goed, maar de huidige motormanagementsystemen houden kennelijk niet zo van gas, of niet van mij, want het was een voortdurend drama van garagebezoeken en reparaties. Dus op naar een diesel.
Daarnaast heeft het dagelijkse file-rijden me doen besluiten voor een automaat te kiezen. Ik had daarmee op vakanties in Canada al ruime ervaring opgedaan, en ik was er eigenlijk al een beetje voor gevallen. Verder was het glazen dak uit mijn vorige Peugeot 307 SW bij mij en vooral bij de kinderen een topper, dus ook die moest er komen. En gezien de drie kinderen op de achterbank moest het weer een midi-MPV achtige model woren.
Na een uitgebreide selectie en een aantal proefritten (Toyota, Peugeot, Ford, Skoda) toch nog even bij Renault langs gegaan, en ondanks het feit dat de Renault Grand Scenic niet eens op onze lijst stond (u weet wel, die vermeende onbetrouwbaarheid) vonden we dit gek genoeg uiteindelijk de meest geschikte kandidaat. Comfortabel, aardig interieur, een glazen dak en voldoende ruimte.
De keuze is op de zwaarste diesel met de nieuwe 6-traps automaat gevallen (in de 5 persoonsversie). Het prijsverschil met de 1.9 dCi automaat met de opties die ik wilde was zo gering (ik geloof €600), dat dit er ook wel bij kon. En het roetfilter dat gek genoeg wel op deze versie zat en niet op de 1.9 dCi is ook meegenomen. Het enige nadeel was dat de aflevering heel lang op zich heeft laten wachten. Besteld in oktober 2006, geleverd in maart 2007. Dit kwam omdat deze nieuwe versie pas vanaf begin 2007 gemaakt wordt.
Maar ik heb geen spijt van de keuze. Tot nu toe heeft de auto zich laten kennen als een zeer vlotte en stille auto. Het maakt niet uit bij welke snelheid je gas geeft, de automaat en de motor reageren soepel en de auto gaat er als een speer vandoor. Het is wel eens leuk om bij een stoplicht op een doorgaande weg het gaspedaal vol in te trappen en de automaat het werk te laten doen. Tot snelheden ver boven het toegestane word je nog in je stoel gedrukt. Wie verwacht dat van een Scenic? Maar ook file-rijden is uiterst comfortabel, de automaat schakelt soepel en bijna onmerkbaar. Het verbruik ligt rond 1:14, wat voor een stevige diesel+automaat met dit gewicht volgens mij niet slecht is. Maar echt zuinig is het uiteraard ook niet (oké, ik ben lease-rijder).
Voor wat betreft het comfort, het geluidscomfort vind ik heel goed. De motor komt zelden boven de 2500 toeren, en zelfs dan blijft deze keurig op de achtergrond. De vering en het zitcomfort zijn voor mij ook dik in orde. Van de rammeltjes, waar ik in vorige versies van de Scenic veel over lees, heb ik nog niets gemerkt (even afkloppen).
Kortom, na bijna 10.000 kilometer ben ik eigenlijk heel tevreden.
PROBLEMEN
Ik heb nog geen problemen gehad. Wel valt het windgeruis van het panoramadak wat tegen (hoewel niet echt hinderlijk) en vind ik het vreemd dat de inklapbare spiegels niet automatisch inklappen bij het afzetten van de motor. Dit moet apart met een knop, terwijl bijna alle andere zaken automatisch gaan!
Update 6-6-2007:
Geen echte problemen, maar ik begin een beetje te twijfelen aan de capaciteit van de airco. Het duurt langer dan ik gewend was om bij zomerse temperaturen de auto koel te krijgen (hij is natuurlijk ook wel erg groot....).
Verder had ik vergeten te melden dat ik helaas al weer mijn eerste schade heb gehad (na vier weken). Ritsen met een 60-tons vrachtwagen is niet verstandig, vooral als hij je er lekker niet tussen wil laten. Maar goed, het is weer keurig door CARE schadeservice gerepareerd. Ik heb een week een gloednieuwe Scenic benzine 1.6 automaat meegekregen. Dat is wel een verschil. De 4-traps automaat moet veel meer schakelen, en de motor maakt uiteraard ook veel meer toeren. Het rijdt kortom wat onrustiger en rumoeriger. Maar alle verschil is betrekkelijk. Het blijft een lekkere auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.