Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)
Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.6 dCi 130 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst251.700 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Grand Scenic III

  • 120.000 km

Een review schrijven over mijn eigen Renault. Dat had ik tot een halfjaar geleden echt nooit verwacht. Een Franse auto, daar moest ik in het verleden niks van weten. Het past ook niet echt in het rijtje:
Opel Kadett 1.4+1.8 (destijds ook wel Kadettillac genoemd), Audi A4 2.4, Audi A4 2.8 Avant, Ford S-Max, Opel Omega 3.0 V6 en de 2e auto's: Peugeot 307, Nissan Almera, Audi 80 2.3 station.
Dat in 18 jaar tijd, dat lijstje valt best mee. Mede dankzij de Audi's waar ik bij elkaar meer dan 8 jaar in heb gereden.
Mijn voorlaatste auto was een Ford S-Max. Een fijn sturende auto, maar over de kwaliteit en de kosten van het onderhoud ben ik niet tevreden. Zie m'n review over de S-max. Er zat weer groot onderhoud aan te komen en dan heb je de keuze: laten doen en doorrijden of verkopen/inruilen.

Ik wilde eigenlijk voor een youngtimer gaan, maar de auto's die ik leuk vind (Volvo S80, Volvo V70, Audi A6, BMW 5) zijn eigenlijk niet heel erg geschikt voor een gezin met 3 kleine kinderen, maar het kan wel.
Tijdens de zoektocht vond ik de prijzen voor goede exemplaren vaak erg hoog en exemplaren die lager waren geprijsd, tja daar zag je het ook wel duidelijk aan af. Ik zag ook extreem dure voorbij komen. Bijvoorbeeld een Volvo V70 met +/- 200.000 km op de teller voor +/- 12.000 euro. Met een bijtelling van 35% over de dagwaarde kun je je doelstelling van "goedkoop en leuk' rijden ook wel gedag zeggen. En als de overheid (net zoals bij de wegenbelasting voor oldtimers) een rare sprong maakt door "de lage bijtelling' af te schaffen, dan is je auto straks in één klap bijna niks meer waard.

In het kader van doe eens gek heb ik een tijdje in een Opel Omega 3.0 V6 gereden met automaat op LPG. De gedachte was: lage dagwaarde en dus bijtelling icm met goedkoop tanken. Op zich was dit heel lekker cruisen, echter al snel bleek dat de auto rijp was voor de sloop. Kat in de zak dus... Weer van geleerd. Het was voor mij ook meer iets dat op het lijstje stond, omdat mijn vader er vroeger één had en ik het toen al zo'n lekkere cruisebak vond. Gelukkig had ik de S-max nog en kon ik daar weer mee verder.
Maar helaas onderhoud kon niet lager wachten en er moest een keuze worden gemaakt. Na het schrappen van youngtimers van het lijstje gezocht naar een betrouwbare gezinsauto. Vanwege de jaarlijkse km's (minimaal 30.000 km) moest het een dieselauto worden. Het liefst met 7 stoelen en een dakje dat open kan en een goede geluidsinstallatie.

Geen Ford meer, no way. Volkswagen Touran? Hmm 2.0 tdi, tik dat maar eens in op google. En wat een prijzen ook. Laat maar. Wat dan? Een SUV; te zwaar, te dorstig. Seat Altea XL. Had gekund, maar helaas geen 7 persoons. En dat was toch eigenlijk wel fijn. Seat Alhambra dan? Hmm € 18.000 voor een exemplaar van 2012 met meer dan 200.000 km's? Lees ik dat goed? Net een ander huis gekocht, daar zit ik niet op te wachten. En na lang puzzelen en reviews lezen en verdwalen op autosites kwam ik er niet meer uit. Ken je dat?

Totdat er ineens een lampje ging branden: Die Renault Scenic III van mijn ouders (korte versie) rijdt best wel lekker. Zal ik toch een keertje kijken voor zo'n Grand Scenic III ? Ik ... Renault .... Uhh uhhhh... ja maar, ja maar... Oké, kijken kan geen kwaad toch???

Daar stond ik dan (met de rest van het gezin erbij) bij de Renault Dealer in Utrecht (stam Renault). Op papier precies wat we willen: open dak, 7 stoelen, Bose geluidsinstallatie enz enz. Wel jammer van de krasjes hier een daar. Zelfs een kleine braakschade bij het portier. Maar wel maar 110.000 km op de teller. Na lang wachten met een (aardige) verkoper een prijs overeengekomen. Ik hoefde na inruil van de S-Max "maar' € 5.000 bij te betalen. Na een proefrit was de deal gesloten en met tegenzin ruilde ik de S-Max in.
Tot zover de introductie :-)

Mijn eerste gedachten tijdens het rijden in de Renault:
- wat een stilte!
- is dit wel een diesel?
- wat is de koppeling soepel, ik trap "m na vier jaar Ford S- Max rijden uit automatisme zowat door de bodem!
- en dat schakelen, wat fijn! Zo lekker licht en precies...
- het sturen, tja anders dan de S-max. Maar wel prima op zich.
- wat een fijne geluidsinstallatie! Niks meer aan doen!

En nu (10.000 km later) kan ik niet anders dan bekennen dat ik eigenlijk nog steeds heel erg blij ben met de auto. Natuurlijk de Ford S-max had echt wel veel meer ruimte. Die was ook echt een stukje breder en langer, maar wandelwagentjes hebben we niet meer en de verhuizing is achter de rug, dus who cares! De bagageruimte is voor normaal gebruik groot genoeg. En de kinderen passen er prima in met z'n drieën. En als er één vervelend is, dan is daar altijd nog de derde zitrij voor...

Het rijden is heerlijk. Je merkt dat de Renault erg op comfort is gericht en dat is eigenlijk harstikke fijn. Bij erg slecht wegdek (zoals hier in Zuid Frankrijk, waar ik de review aan het schrijven ben) kan het soms een beetje deinerig worden. Maar beter dat, dan dat je vullingen uit je kiezen trillen.

Wat opvalt is dat je ten opzichte van de S-Max veel minder hoort en voelt van dwarsliggende riggels op de weg. Qua wegligging doet de Renault wel onder ten opzichte van de Ford. Met de Ford kon je bergweggetjes echt "aanvallen'. De Renault kan op zich ook best hard door de bocht, maar dat gaat wat minder natuurlijk. De Renault helt wat meer over en de banden gaan erg piepen. Kortom je gaat automatisch wat rustiger rijden. Wat betreft de beleving van het koppelen, remmen, sturen en schakelen gaat alles veel en veel lichter dan in de S-Max. Ik vind dat persoonlijk wel fijn.

Verder kan ik het panorama dak (dat heel vaak open staat) ook erg waarderen. Het maakt boven de 80 km per uur wel al best wel veel herrie, maar ach, dan zet je de muziek maar wat harder.

Waar ik erg aan moest wennen is de plaatsing van het instrumentarium zoals dat zo mooi heet. Die is in het midden geplaatst i.p.v. direct achter het stuur. Nog steeds vind ik dat niet mooi, maar ja, het went.

Verder heeft de auto "keyless entry'. Leek mij echt onzin, maar blijkt echt super fijn te werken. Zodra de sleutelkaart binnen een bereik van een meter bij de auto is, gaan de deuren automatisch van het slot op het moment dat je een handgreep vasthoud. Ik doe de sleutelkaart altijd in m'n portemonnee, zodat ik deze nooit kan vergeten als ik de auto in stap...

Wegrijden zonder sleutel (stel je laat je tas met sleutel naast de auto staan) kan wel, alleen zie je direct een melding gevolgd door een alarmsignaal dat de sleutel weg is.

Ook de automatische handrem was in het begin even wennen. Bij het uitschakelen van de motor springt automatisch de handrem er op. Hier hoef je dus nooit meer aan te denken.

Daarnaast werken de parkeercensoren voor en achter erg goed. Ook de achteruitrijcamera werkt prima. Ook kun je vanaf de bestuurdersstoel het kinderslot instellen voor de achterdeuren, dat is heel handig in de praktijk. Wel is het goed opletten of je het aan of uit hebt staan. Eén keer deed één van de kinderen de deur achter open tijdens het rijden, dat was niet te missen want werkelijk alle alarmbellen gaan dan af en de binnenverlichting begint dan te knipperen.

Wat betreft de motor: dat is een 1.6 dci met 130 pk. Dit schijnt een betrouwbare krachtbron te zijn. Ik ben benieuwd... De auto heeft er best wel wat trekkracht mee binnen een groot toerenbereik. Bij de S-Max was dat bereik veel kleiner en moest je veel meer schakelen. De onderhoudsinterval is om de 30.000 km. Dat was bij de S-max 20.000 dus dat scheelt elke 60.000 km weer een beurt.

Zijn er dan ook minpunten? Ja, een paar.

- Het uiterlijk; wat moet ik ervan zeggen, je kunt "m hooguit "schattig' noemen. En gezien het innerlijk zo goed bevalt, kan ik het uiterlijk ook steeds meer waarderen.
- Het uiterlijk doet ook iets met medeweggebruikers. Ik heb echt veel meer last van bumperklevers dan bij de Ford. En dan heb ik het echt over onterechte bumperklevers. ;-) Ook bij het ritsen word je er soms niet tussengelaten. En je kan de klok erop gelijk zetten dat ze naast je willen staan bij het stoplicht. Het zal allemaal vast te maken hebben met het feit dat de Scenic III heel erg populair is bij ouderen, en dan met name de kortere versie. Een leek ziet echter het verschil niet.
- Bediening, is even wennen. Maar dat went snel genoeg. Wel vind ik het jammer dat het knipperlicht niet standaard 3 x z'n werk doet wanneer je een tikje geeft aan je richtingaanwijzer.
- Wanneer je probeert op te trekken in de 2e versnelling onder de +/- 1500 toeren, gebeurd er echt helemaal niks. Dat is best gevaarlijk. Bij de S-max zat je dan net in het bereik waarin je vol koppel had. Erg handig als je bijvoorbeeld snel een rotonde op wilt rijden als je plotseling toch een auto ziet aankomen. De Renault geeft dan echt niet thuis. Dan moet je echt eerst terug naar de 1e versnelling. In de 3e versnelling heb je laag in de toeren ook wel een dip, maar dan komt ie daarna veel sneller op stoom.
- Verder zit er nauwelijks verschil tussen 5e en 6e versnelling. Ik schakel vaak van de 4e naar de 6e versnelling. Misschien hadden ze de 6e versnelling iets "zuiniger' moeten maken.
- het verbruik valt mij namelijk best wel tegen. Ik kom over 10.000 km uit op een gemiddelde van 1 op 16. Het verbruik van de S-Max is 1 op 15. Die is echter wel een stukje groter en zwaarder. Daarnaast is de theoretische waarde 1 op 22. Dat is wel een erg groot verschil. Ook de boardcomputer is te optimistisch. Die geeft meestal aan 5.5 /100 km, of terwijl 1 op 18,2.

Qua onderhoud heb ik bij aankoop via m'n eigen garage een grote beurt laten uitvoeren bij een km stand van 110.000. Deze week ben ik (hier in Frankrijk) voor het eerst naar de garage geweest na die grote beurt voor een storing (km stand 120.000) Ik kreeg de melding "nakijken luchtverontreiniging'. Na wat zoeken op het internet blijkt dat dan vaak het EGR klepje de oorzaak is. Met dat in het achterhoofd naar een Renault Dealer gereden hier in Argeles-Sur-Mer. Zonder afspraak reden we langs. De melding werd direct uitgelezen en er werd geprobeerd om uit te leggen wat het probleem was aan de hand van een offerte. Voor het uitlezen en nakijken rekende ze maar liefst € 200 en voor het vervangen van de EGR klep € 300. Wel kon het s avonds of direct de volgende ochtend. Natuurlijk word je dan genaaid, maar ja, als je geen tegenwoord hebt in het Frans (ze verstonden geen woord Engels) en je hebt je auto nodig tijdens je vakantie, wat moet je dan? Het zoeken naar een garage die het goedkoper kan en het onderdeel al op voorraad heeft liggen gaat je echt niet lukken. En dat weten ze bij Renault....

Volgende dag zijn de afspraken wel netjes nagekomen en heb ik (nadat ik er zelf om vroeg) de oude en nieuwe onderdelen gezien. De EGR klep was niet vervuild als ik het goed heb begrepen. Hij is "zomaar' stukgegaan en niet van het dichtslippen of iets dergelijks.
Dat was toch wel een beetje een domper. Weg roze wolk. Aan de andere kant, in Nederland had het denk ik voor de helft gekund en tja het blijft een auto, er kan wat stuk gaan. Zo erg als met de Ford kan het niet worden toch? Toch ???

60,000 km verder

  • 170.000 km

Update 170.000 km

Het werd weer eens tijd voor een update. De Renault is inmiddels alweer 2 jaar in bezit en er is 60.000 km sinds aanschaf mee gereden. In de twee jaar heeft de Renault gezorgd voor vele comfortabele ritjes, maar er zijn ook wat minpunten op te noemen, daar kom ik straks op terug.

De Renault rijdt nog steeds heerlijk comfortabel. Geen spectaculaire acceleratie, maar wel voldoende koppel om vlot weg te rijden en een top van 200 km per uur. En verder heeft de Renault een lekker stil motortje dat ergens op de achtergrond z’n werk doet. Je moet echt goed luisteren, wil je horen dat dit een dieseltje is. Ik heb niet het idee dat de auto anders rijdt dan toen ik ‘m kocht. Dieselverbruik is gemiddeld 1 op 16,08 km gebleken over 60.000 km aan ‘echte’ tankbeurten. Hierbij tank je in de praktijk zonder de grenzen op te zoeken ongeveer na 800 a 900 km rijden. De auto is op z’n best in vakantiemodus. Lekker cruisen op de cruisecontrol met een volle achterbak. Of als er vriendjes van onze 3 kinderen mee moeten is het erg handig dat er nog 2 extra stoelen beschikbaar zijn. Het olieverbruik kwam neer op 1 liter per 30.000 km. Dat vind ik erg netjes. Net voordat je weer een beurt moet laten doen moet je nog even bijvullen...

Deze auto is voor ons 1e viool en gebruiken we zo vaak mogelijk. Onze 2e viool gebruiken we alleen als het nodig is. Dat is een Audi 80 avant 2.3e uit 1993. In de praktijk een mooie combi.
Vanwege het verbruik rijdt je redelijk zuinig met de Renault diesel. De Audi als 2e auto heeft een goedkope oldtimerverzekering en is zo degelijk gemaakt dat die nog wel een keer 27 jaar mee kan, dus al heel lang al geen afschrijvingen meer. En een 5 cilinder is natuurlijk een leuke afwisseling. Dan het onderhoud. Hieronder een lijstje:

19-12-2017 / 110.290 km: aankoop
22-12-2017 / 110.500 km: grote beurt + multiriem € 500
03-05-2018 / 120.000 km: ERG klep vervangen in Frankrijk (Zie verhaal hierboven) € 500
14-12-2018 / 138.500 km: kleine oh beurt; 2 banden , achter 2x remschijf+lagers € 1.300
19-12-2019 / 168.000 km: grote beurt + remschijven+blokken voor + 2 banden € 1.400
10-01-2020 / 169.600 km: uitlaatgasdruksensor vervangen € 500

De reguliere beurten vond ik best aan de prijs, maar dat komt onder andere door het vervangen van de remschijven. Vooral de schijven achter zijn duur, ik dacht vanwege die elektrische handrem. Echter dit hoort bij regulier onderhoud. Totaal regulier onderhoud staat nu op € 3.200 over 2 jaar en 60.000 km.

Wat minder prettig was is dat we op een storing kregen ‘STOP risico op motorschade’.
Dit gebeurde vlak voor de grote beurt eind december 2019. Lang verhaal kort: dit had te maken met een kapotte druksensor voor uitlaatgassen van de turbo. De leiding van de druksensor was door roet geheel verstopt geraakt. Volgens onze garagehouder (na onze verhuizing: James in Mijdrecht: uiterst tevreden over!) is dit te danken aan een fabricagefout van Renault. De kans is namelijk zeer aanwezig dat dit over 170.000 km weer gaat gebeuren. Serieus minpuntje dus.... Rijgedrag etc heeft hier weinig invloed op. Wel is er een gemodificeerde sensor in gekomen, wellicht kan die wel tegen roet? ;-) Totaal niet regulier onderhoud: € 1.000.
Totaal onderhoud dus: € 4.200 over 2 jaar. Is dat veel? Als je een Ford S max hebt gehad niet, maar het blijft een hoop geld voor 'simpele' gezinsauto.

Blik vooruit in 2020: dit jaar zal de auto naar verwachting ongeveer 40.000 km per jaar rijden. We hopen natuurlijk dat dit lukt zonder onderhouds poespas, maar ik heb er wel weer vertrouwen in.

Laatste bijzonderheden om te vermelden:
-Start stop systeem leidt een beetje een eigen leven. Soms gaat het aan soms niet. Of soms maar voor een paar seconde. Ik schakel het altijd handmatig uit, misschien laat ik het een keer softwarematig uitschakelen.
- We hebben ook een aantal keer heel kort een melding gekregen van Rem systeem fout. Dit bleek terecht, na het vervangen van de remmen geen melding meer gehad.
- Ruitenwisser; ik heb me lang gestoord (mijn eigen schuld) aan een een ruitenwisser die een hoop geluid maakte bij het wissen. Na vervanging bleef het uit.
- Achterruit links vervangen, tijdens onze vakantie in Italië ging er op de camping bij het grasmaaien door de tuinman een steen door onze ruit. Deze is vervangen door Carglass, zie je niks meer van.
- De navigatie werkt niet meer optimaal door een update van Tom Tom, er wordt namelijk geen rekening meer gehouden met file info e.d. De kaarten zijn sowieso al oud, dus we gebruiken eigenlijk altijd Waze op de telefoon. Maar als je zou willen kun je nog een update kopen.

Volgend jaar weer een nieuwe update...

80,000 km verder

  • 251.700 km

80.000 km verder….

En toen was het weer tijd voor een review. Ten opzichte van de laatste review zijn er veel onverwachte gebeurtenissen geweest. Auto gerelateerd: we hebben er een vierde bij gekregen, waardoor de derde zitrij onmisbaar werd. Bovendien zijn de gereden kilometers aanzienlijk verminderd door meer thuiswerken. Maar één ding is onveranderd: we rijden nog steeds in onze Renault genaamd ‘Franky’.

Waarom na 5,5 jaar nog steeds? Ten eerste omdat de auto nog steeds goed bevalt. Maar ook om dat 7 persoons alternatieven schaars en duur zijn. Daarnaast hebben we de auto ook altijd goed laten onderhouden en is de restwaarde niet om over naar huis te schrijven. Als je er over nadenkt: wanneer heb je het meeste profijt van een goed onderhouden auto? Op het moment dat deze wat ouder wordt en meer kilometers heeft gelopen. Als een auto goed bevalt en het onderhoud is betaalbaar, waarom zou je ‘m dan weg doen?

Als ik kijk naar een geschikte opvolger kom ik uit bij een Renault Espace (vanaf 2017), een Chrysler Town & Country (vanaf 2012-2015). Dan heb je het over een prijsklasse tussen de 20K en 30K. Ga je hoger dan vind ik de Kia Sorento plug in Hybride wel wat of een Ford Explorer hybride. Maar dan vis je in de prijsklassen 55K – 70K. Als je volledig elektrisch zou willen rijden dan is de Tesla Model X op de occasionmarkt al een stuk betaalbaarder. Nieuw komt er een KIA EV9 uit met 7 (of 6) stoelen. Dan ga je richting de 50K voor een Tesla en 78K voor een nieuwe KIA.

In het Nederlandse belastingklimaat bekijk ik auto’s meer als een boekhouder / investeerder. Het is me niet waard om zoveel te betalen voor een auto als dat geen rendement oplevert. Het werd misschien wel een beetje saai om zo lang door te rijden met dezelfde auto. Onze Audi 80 (2.3 Avant) hadden we ook al 8 jaar. Deze hebben we weggedaan en als 2e auto hebben we nu een Seat Leon FR DSG(2008). Deze is compromisloos: stug geveerd en hangt agressief aan het gas, geweldig voor alle landweggetjes bij ons in de buurt. Precies het tegenovergestelde van een Renault. Maar nu we de Seat al wat langer hebben, merk ik dat ik voor de langere afstanden toch weer naar de Renault grijp. Met een snelheidslimiet van 100km per uur en m’n rijstijl die over het al gemeen rustig is, heb je met de Renault meer comfort en een betere geluidsinstallatie. Sukkelend over de snelweg heb je eigenlijk niet meer nodig.

Wat valt er te melden over de Renault? Daar gaat het tenslotte om.

Ook met z’n zessen is het goed te doen in de Renault. Vanaf de achterste zitrij heb je net aan voldoende ruimte, mits je de middelste rij iets naar voren schuift. We rijden dan in een opstelling waarbij de kinderstoel in het midden is geplaatst van de middelste rij. Hiermee behoud je een groot deel van de kofferbak omdat er op de achterste rij maar één stoel omhoog geklapt hoeft te worden. Soms rijden we voor de afwisseling een tijdje in een opstelling 2 /2 /2. Dit heeft als voordat dat de achterste rij makkelijker te benaderen is er een zee van ruimte in het midden vrijkomt voor de (steeds langer wordende) benen vanaf de achterste zitrij.

Het verbruik is over 140.000 km (ik hou het nog steeds bij) gemiddeld 1 op 15,9. Ik heb verschillende testjes gedaan. Als je 104km per uur op de snelweg rijdt en je probeert zuinig te rijden dan haal je 1 op 20,5 (gemeten over een afstand van 350 km). Wat het verbruik naar beneden haalt is de korte ritjes. Gezien de auto ook altijd wordt gebruikt voor de korte ritjes en het feit dat we er vaak met z’n allen in zitten lukt het helaas niet om zuiniger te rijden.

Als we ermee op vakantie gaan hebben we een trekhaakkoffer met een inhoud van 500 liter van het merk Norauto, daarmee redden we het makkelijk met de bagage. Wel opletten dat je die niet te zwaar belast. En wat ook wel irritant is, is dat de klep net niet open kan, als de koffer er achter hangt. Je moet dus goed nadenken waar je welke spullen stopt. Zware spullen zoveel mogelijk in de auto. De trekhaakkoffer heeft nauwelijks effect op het verbruik. Je mag er niet harder mee dan 130 km per uur, dus we rijden er juist zuiniger door (als we door Duitsland moeten rijden).

Het onderhoud. Ten opzichte van de vorige update is er het volgende verspijkerd:

13-7-2020 / …. Accu € 295: Na het vervangen van de accu werkt het start en stop systeem weer prima. Al schakel ik het nog steeds liever uit. Het schijnt dat de accu zo duur was i.v.m. dit systeem.
27-10-2020 / 190.500: APK + 2 nieuwe banden (continental) € 508
28-4-2021 / 198.000: kleine beurt € 506
17-7-2021 / 202.500 aircoservice € 139
23-11-2021 / 210.000: apk+ turboslang naar intercooler vervangen € 314
22-4-2022 / 217.000: 2x nieuwe banden (continental) + remblokken voor + compressor airco vervangen € 1.587
7-7-2022 / 224.000: remschijven achter vervangen (in verband met versleten wiellager)
1-8-2022 / 228.000: nieuwe ruitenwissers € 40
22-8-2022 / 230.500 : grote beurt geen bijzonderheden alleen filters etc. € 581 (wat een geld)
2-12-2022 / 235.500: APK € 45
7-3-2023 / 240.500: 2 x nieuwe banden ( Michelin) + schokdempers achter + sierstrip versnellingspook (ging bladderen) € 820
4-4-2023 / 241.500: radiator vervangen i.v.m. afbreken steun € 620
4-7-2032 / 249.000: Dynamo poelie vervangen+ waterpomp + multiriem € 1.070.

Totale onderhoudskosten vanaf aankoop (jan 2018) : € 11.176 totaal gereden kilometers 140.000. Onderhoudskosten per kilometer € 0.08. Wanneer ik ook brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting, afschrijving etc meeneem kom je op € 0,32 per kilometer. Oftewel een maandbedrag van € 743 per maand bij 25.300 km per jaar. Voor een ‘simpele’ gezinsauto vind ik dat heel veel geld.

Er zijn denk ik niet veel mensen die dit achter de komma uitrekenen, dus als je hiervan schrikt: dit lijkt veel maar ik denk dat het ook weer niet buitensporig veel is. Veel mensen vergeten ook de afschrijving mee te nemen in hun berekening. Als je het helemaal goed zou willen doen moet je ook nog rekening houden met inflatie. De aanschafprijs in 2018 (toen 6 jaar oud) was € 11.000, wanneer je rekening houdt met alleen de inflatie zou je nu voor dezelfde auto een aanschafprijs van € 14.200 betalen. Er is ook schaarste op de occasionmarkt, dus voor die prijs gaat het je niet lukken om een 6 jaar oude 7 zitter aan te schaffen.
De hoge inflatie was ook te merken bij de kosten van het onderhoud. Hopelijk lukt het nu om wat onderhoudsvrije kilometers erbij te rijden, zodat het bedrag per kilometer verder omlaag gaat.

Genoeg boekhoudkundig gepraat, laten we nu eens naar de bijzonderheden bij het onderhoud kijken:

Een turboslang naar de intercooler moest worden vervangen; op een gegeven moment klonk de auto als een trekker bij het gasgeven. Gelukkig zag de garage snel dat het aan de slang lag en werd het probleem snel opgelost.

De compressor van de airco moest worden vervangen; er kwam witte rook uit de blowers en ook begon de airco slecht te werken. Na de vervanging werkt de airco weer prima. Wel is het zo dat als je langer dan een uur aan het rijden bent en vervolgens stilstaat, je een slepend geluid hoort (het lijkt wel het koeren van een duif). Het is niet ideaal, maar het is alleen bij stationair draaien. Wanneer je naar de garage rijdt om het na te laten kijken, blijkt het geluid uiteraard niet hoorbaar te zijn. Dus we wachten af totdat het erger wordt, maar voorlopig blijft het al maanden hetzelfde. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?

De remschijven en wiellagers (die als één geheel worden vervangen) zijn vervangen. Ze hebben 'slechts' 85.000 km meegedaan. De remschijven waren nog lang niet versleten, maar helaas waren de wiellagers dat wel. Genadeklap was denk ik de zwaarbepakte rondreis door Zweden.

De schokdempers aan de achterzijde moesten worden vervangen; op een gegeven moment merkte je dat de auto bij drempels begon na te deinen, vooral als je helemaal achterin zat. Na de vervanging kregen we een compleet andere auto terug. Het was een enorme verbetering en dit alles voor relatief weinig geld. Hulpveren bleken niet nodig, omdat de vering al stug genoeg is. Zelfs met 6 personen en bagage hangt de auto niet naar achteren.

Het enige wat nu opvalt is dat de vering aan de voorzijde wat slapper lijkt dan aan de achterzijde. Dat is logisch, maar aangezien het nog niet hinderlijk is, vind ik het zonde om ook de voorzijde te laten vervangen.

De radiator is vervangen vanwege het afbreken van een radiatorsteun. Dat was wel een beetje jammer. Gelukkig kwam ik er op tijd achter, doordat ik af en toe de motorklep open doe om te kijken of er iets opvallends te zien is. Het viel me op dat het koelwaterreservoir aardig leeg was. Na bijvullen bleek het koelwater toch snel weer te verdwijnen.

Als laatste maakte de motor een raar geluid bij lage toeren, het leek wel op het geluid van een grasmaaier. De monteurs in de garage hebben naar het geluid geluisterd met de motorkap open (buiten hoorde ik het zelf niet overigens) en dachten te horen dat de dynamopoelie vastzat. En dat bleek inderdaad het geval te zijn. Om dit te vervangen moest de hele voorkant van de auto er weer af. Tegelijkertijd werd ook de multiriem vervangen en uit voorzorg werd de waterpomp meegenomen. De multiriem moest overigens volgens het onderhoudsschema een paar duizend kilometer later, dus dat is iets naar voren gehaald nu.

Kortom, het is weer een behoorlijke lijst geworden. Is het veel? Tja, ik vind van wel. Als ik andere reviews lees, valt het me op dat men vaak een lange lijst heeft en dan zegt dat het allemaal wel meevalt. Dus oordeel zelf maar.

Wat betreft de pluspunten, deze blijven: de comfortabele afstelling, fijne stoelen, stille motor, voldoende trekkracht, goede geluidsinstallatie, panoramadak, redelijk moderne voorzieningen (achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, keyless entry), redelijk verbruik (ten opzichte van grotere 7-zitters), een relatief laag gewicht voor een 7-zitter (ivm dieselwegenbelasting), en het is een prettig formaat om mee te rijden (niet te groot). De binnenmaten zijn goed en het is als het ware een Ikea-auto, waarbij je alles kunt schuiven om de ruimte optimaal te benutten.

Negatieve punten zijn wellicht dat het een beetje saai kan zijn om mee te rijden, de uitstraling (is persoonlijk), er is geen luchtventilatie op de 3e zitrij en het had iets ruimer mogen zijn op die 3e zitrij.

Concluderend: we rijden nog steeds tevreden rond, hebben net veel onderhoud gehad, de inruilwaarde is praktisch nul en er zijn geen betaalbare geschikte opvolgers. De auto is al half Europa doorgereden, daar kunnen nog wel meer landen bij, dus we blijven maar doorrijden…
En dat is zeker geen straf. Als er in de toekomst een enorme recessie plaatsvindt en de occasionmarkt instort, dan gaan we wel weer shoppen. ?.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.