Renault Grand Scénic 1.6 16V Expression (2009)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.6 16V Expression (2009)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.6 16V Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf38.500 km
KM-stand laatst139.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste klussen

  • 41.600 km

Na vele jaren een andere gezinsbak op de stoep. Ik was op zoek naar de heilige graal en lijk hem nog gevonden te hebben ook: een vijfpersoons Renault Grand Scenic III (de laatste echte midi MPV van Renault, met volledig flexibel interireur), maar dan met de robuuste, klassieke 1.6 K4M motor. We vonden een 10 jaar oude binnenslaper, van de eerste eigenaar (met de aankoopnota nog in de map), volledig onderhouden en met maar 38k km's op de klok. Waarom specifiek deze uitvoering? Omdat hij op LPG moet natuurlijk. De TCE's kunnen op gas, maar zo goed als de K4M wordt het nooit. Vijfpersoons, omdat er dan een forse tank van 60 liter netto onder de vloer kan. Nieuwe installatie van Prins erin, met beproefde verdamper-techniek en het resultaat is een echte gezinsbak, geschikt voor de gemiddeld 5000 km lange vakantietochten die we er mee maken en betrouwbaar en betaalbaar in de overige 20k km die er per jaar mee gereden worden. Diverse SUV's 'gepast' met onze 3 kinderen. Een autoconcept wat me na het passen nog onbegrijpelijker is overgekomen. Qua ruimte en flexibiliteit kwam niets ook maar in de buurt van deze MPV met 5 losse stoelen, nagenoeg vlakke bodem en eindeloos veel bergruimte. En niet alleen 5 losse stoelen: iedere stoel is verschuifbaar, heeft een individueel kantelbare leuning en de achterstoelen zijn individueel om te klappen, door te klappen en eventueel uit te nemen. Maar ja, dat allesbepalende imago...

Rijden doet de auto prima, maar de af fabriek audio was echt om te huilen. Vier papieren eenweg speakertjes in de deuren, magneetjes ter grootte van een 2 euromunt en een simpel radiootje zonder enige vorm van connectiviteit. Wel een af fabriek Tomtom, maar dat is na 10 jaar ook geen pre. Dus dat werd het 2e project, na de gasinbouw. Alles, maar dan ook werkelijk alles uit het interieur gesloopt voor de technische upgrades. Goed gekeken hoe een Bose edition de audio heeft opgebouwd en daar dan dezelfde, maar betere componenten voor gekozen. Android Auto, Gladen speakers rondom (compo en coax), Stetsom versterker, Pioneer underseat subwoofer op de plek van de ladekast onder de bestuurdersstoel (exact dezelfde maat!), achtercamera, PDC, DAB+ en een vaste trekhaak met volledige 13 polige doos geinstalleerd. Deuren voorzien van in totaal 4 m2 alubutyl en 2 m2 schuim en MDF speakerdragers. Tja, dan leer je een auto wel kennen ;) Maar het geluid is echt fantastisch en de uitvoering nu precies hoe ik hem wil hebben. Een probleem bij de installatie waar veel Renaults last van hebben, was de doorvoermogelijkheid door het schutbord. Na 8,5 uur sleutelen lag de halve motorruimte inhoud op de garagevloer en had ik nóg geen mogelijkheid om een draad door het schutbord te voeren. Er zit een rubber dop waar de kabelboom van de auto doorheen loopt, maar net als het hele schutbord is ook die dop drielaags uitgevoerd. En de middelste laag is hard plastic. Daar kom je niet doorheen zonder boren en dat is een erg tricky dingetje naast het centrale zenuwstelsel. Accu, accbak en luchtfilter loshalen bood ook geen soelaas. Een duits forum wel: veel Renaults hebben onder in de a-stijlen een doorvoerdop! Dus linker parafan , linker ruitenwisser, ruitenwissermachaniek en lekbak eruit en tada, met een breinaald onder in de A-stijl door naar binnen. Het werkt, maar Renault, is een extra dopje in het schutbord niet veel handiger?

En wat ben ik dan verder zoal tegen gekomen? Allereerst zit deze Renault beter in elkaar dan de VW's waar ik de laatste jaren aan heb gesleuteld, op de interieurclips na. Wie deurpanelen wil loshalen doet er goed aan preventief een stuk of 30 clips achter de hand te houden, er breken er heel wat bij (de)montage. Maar verder is alles geschroefd. Toch heeft de wagen ook onhebbelijkheden. Frans karakter? Geen idee. Maar wie verzonnen heeft dat de zekeringenkast in het dashboard twee keer zo groot moet zijn als het gat waardoor deze bereikbaar moet zijn, heeft z'n jaarbonus niet verdiend. Dat gat zit achter een klep, maar de helft van de zekeringen is niet bereikbaar. Meteen een stuk eruit geslepen dus. Zie je niets van, veel handiger. De zekeringenkast onder de motorkap is nog maffer. Ding is geschroefd en geclipt, volledig waterdicht. Mooi. Maar welke e#kel heeft verzonnen dat de zekeringenkast op z'n kop in dat omhulsel moet liggen? Kunt dus geen zekeringen vervangen! Alsof je elektricien thuis de zekeringenkast achterstevoren tegen de muur geschroefd heeft. Waarna de stucadoor hem afgestuct heeft... Het interieurfilter is ook wel een dingetje. Volgens youtube moet het dashboardkastje eruit en staat er 40 minuten voor de wissel. Dat hoeft gelukkig niet, maar het filter is wel 2 keer zo groot als het klepje waar deze door moet. Bovendien zit het filter op een plek waar het vocht kan opnemen. Ons filter was beschimmeld en erger, de fanmotor zat vast. Kies een wat duurder filter met anti-
schimmelbehandeling, dat loont echt! De vastzittende fanmotor baarde me wat zorgen: het dashboard eruit halen is een aardige klus. Ook dit blijkt een Renault kwaaltje te zijn. Bij veel Meganes en Clio's zitten ze soms ineens vast, zonder echte aanwijsbare reden en soms al binnen een paar maanden na aanschaf. In de meeste gevallen is de fanmotor zelf niet stuk gelukkig. De aanstuurtransistor ("egeltje", als je de vorm ziet, snap je de naam) ook niet. De fan heeft een tikje nodig. Dat heb ik via het gat van het interieurfilter gedaan, onder het dashboardkastje. Met een breinaald en een endoscoop kun je via dat gat de dubbel uitgevoerde fan zien. Duwtje teen de schoepen en hij schiet los. Daarmee komt de fan nog niet op gang, daarvoor moet eerst de foutcode DTC9129 eruit. Wij kunnen dat gelukkig zelf, maar anders wordt dat misschien een dealerbezoekje. Belangrijk: het systeem is gevoelig voor vocht. Controleer goed de uitstroomopeningen van de parafans in achterzijde van de voorste wielkasten. Deze kunnen dichtslibben, waardoor een keten van ellende kan ontstaan.

Ten slotte de accu vervangen, door een grote Bosch S5. Af fabriek zit er 60Ah in, maar de accubak laat 77Ah ook nog toe. De accubak zelf is een onding. Dat ding is groter dan het gat waar hij doorheen moet. Toch moet de bak er nog wel eens uit voor onderhoud. Die bak dus maar een beetje verzaagd. Paar stukjes eraf en ineens gaat het allemaal een stuk soepeler. Ten slotte ook de bougies preventief vervangen. De motor ligt deels onder de voorruit en is moeilijk bereikbaar. D-riem vervangen staat 3,9 uur voor, dezelfde motor in de Laguna 2,5 uur... Maar goed om te weten: de parafan onder de voorruit kan heel makkelijk los. En dat maakt een wereld van verschil.

En hoe rijdt het? Tja, als een moderne auto. Dus afstandelijk en gevoelloos. Niet meer zo leuk als onze jaren 90 bakken. Geen stalen gaskabel, geen hydraulische stuurbekrachtiging, beetje afstandelijk qua schakelen. Maar het weggedrag is eerder Duits stevig dan Frans zweverig, de gasrespons is bijna zonder vertraging, alle systemen doen netjes wat ze moeten doen en er is na 10 jaar nog geen spatje roest te bekennen. Verbruik op LPG is 1 op 10 rond en prestatiegewijs komt de auto prima mee met het verkeer. Zeer tevreden dus. We zullen zien of het zo blijft!

Zelfdimmende binnenspiegel

  • 45.000 km

April 2020: Nieuw klusje van de lijst uitgevoerd. De Scenic/Megane 2 hadden bijna standaard een zelfdimmende binnenspiegel. Voor de Megane/Scenic 3 was deze optie een stuk zeldzamer. Op zich is de spiegelaansluiting op de ruit hetzelfde gebleven, dus de spiegels zijn theoretisch uitwisselbaar. Wel zit deze op de voorruit geklikt en het zit tamelijk vast, dus het risico op ruitbreuk is aanwezig. Nu heeft onze ruit recent helaas een steen meegepakt, dus die barst zit er toch al in :) Loshalen valt mee. De kap loshalen doe je door eerst de kap aan interieurzijde los te halen (met een kleine schroevendraaier voorzichtig loswrikken, aan de bovenkant beginnen), de kap aan de voorruitzijde schuif je langs het glas naar beneden eraf. Ik heb even wat droge WD40 tussen raamplaat en spiegelvoet gespoten en toen met een klein, stalen hamertje de voet van de plaat getikt. Aan de bovenkant van de voet, parallel aan de het glas naar beneden. De spiegel schuift naar beneden van de voet. Klikte zo los. Helaas is een Megane 2 spiegel niet helemaal plug and play, de vorm van de aluminium voet verschilt wezenlijk, net als de kappen eromheen. Die zijn niet zo maar om te zetten, aangezien de Scenic 3 kap lang en smal is om de regensensor af te dekken. Ik heb van twee voeten één gemaakt. Van de Scenic 3 spiegel heb ik het kogelgewricht van de voet gezaagd en het resterende deel in een kegelvorm geslepen. Van de Megane 2 spiegel het bovendeel van de voet. Het restant schuift keurig over de kegel. Twee componenten metaal lijm ertussen en voor de zekerheid nog een m3 boutje erdoorheen geboord. Zit keurig. Spiegel aangesloten op de geschakelde 12V van de leeslampjes in het dak en het werkt.

Verhogingsveren

  • 46.300 km

Juni 2020: Omdat onze favoriete vakantielanden niet voorzien zijn van de beste wegennetten ter wereld, we nogal eens de neiging hebben op 'ja' te drukken als de navigatie vraagt 'onverharde wegen toestaan?' (omdat de toegang tot de mooiste wandelpaden, ATB routes en kanogebieden daar nou eenmaal aan liggen) en omdat we dat ook plachten te doen met een volle achterbank, achterbak, LPG installatie en aanhanger op de haak werd het tijd voor de upgrade die al onze familiebakken standaard ondergaan: heavy duty verhogingsveren. Bij de Cordoba met Vario-veren, bij de Octavia en Fabia met hulpveren en hier met behulp van permanent versterkte veren van Carsupport, die beloven dat de auto 35 tot 45 mm hoger komt te staan, afhankelijk van de mate van belading. Ik wilde eerst de progressieve variant, maar dat werd afgeraden vanwege de extra grote LPG tank die onder de vloer ligt. Binnen een paar dagen op de mat, na een uurtje sleutelen zaten de grote groene jongens op de plek en stond de auto op de kop af 35 mm hoger. Ondanks de fors stevigere achterveren is de auto er niet oncomfortabeler op geworden. Comfortabel is wel dat hij nu met belading op een drempel niet meer op de bumpstops klapt, wat hij met de originele, zwarte veren wel deed. Nou is Roemenië dit jaar noodgedwongen even ingeruild voor Drenthe, maar hier gaan we veel lol van hebben.

Wat. Een. Vakantiebak.

  • 49.000 km

Okee. Met de kanttekening dat je vakantie niet bestaat uit het aanvallen van bochtige bergweggetjes, het aaneen rijgen van trackdays of flaneren op een boulevard. Maar als je actief op vakantie gaat, duizenden kilometers maakt met drie kinderen achterin, vijf fietsen erop, kayaks erin en een vouwwagen erachter, dan is dit toch wel je weapon of choice. Bepakt en bezakt 1 op 9 op LPG, heuvels pakt hij nog heel aardig dankzij de zesbak en zowel achterin als voorin zeeën van ruimte, zowel voor benen als hoofd. Daarnaast is het met de hedendaagse SUV- en aflopende daklijn trend niet meer vanzelfsprekend: grote ramen met veel uitzicht rondom. Alleen het zicht naar achteren is dramatisch, al eerder ondervonden dat zelfs grote aanhangers volledig uit het zicht kunnen verdwijnen. Lastig manoeuvreren. De hulpveren zijn perfect. Door corona vakantie helaas nog niet Scandinavisch offroad kunnen proberen, maar Nederlandse drempelwoonwijken zijn minstens net zulke slopers.

Ongewenst bezoek

  • 56.000 km

Hmm. Een ondefinieerbaar uitwerpsel op het motorblok deed m'n wenkbrauwen fronsen. Gezien mijn enigszins beperkte biologische kennis was een snelle check op Google nodig om mijn vermoeden te bevestigen. We hebben bezoek gehad van een steenmarter. Blijkbaar gaf deze de voorkeur aan een Franse baquette boven Spaanse tapas of Tsjechische topinka, die bijgerechten ernaast bleken onaangeroerd. Gelukkig was het blijkbaar meer te doen om de warmte, dan om de smaak van onze Fransoos. Hoewel ik de natuur een warm hart toedraag, stak het NIMBY principe hier toch wel de kop op. Na montage van een ultrasone toeter met lampje en schokplaatjes hoop ik er van verlost te zijn. Wel opvallend: de verjager leek eerst geen hoogspanning te geven. Dit werd veroorzaakt door een kortsluiting tussen een schokplaatje en de plastic (!?) brandstofleiding. Die bevatten dus iets van koolstof of zo. Nu maar hopen dat de marters ons huisje stilletjes voorbij sluipt...

En door

  • 139.500 km

Ook deze tuft lekker verder. Afgelopen zomer een grote ronde van en naar Griekenland gemaakt, over Italië heen en over het vasteland terug. 7500 km met vijf personen, vouwwagen en bagage verder met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 op lpg zonder een centje pijn of gezeur bij temperaturen tot letterlijk 50 graden (!). Het blijft voor mij totaal onbegrijpelijk dat zowel de mpv als lpg helemaal in de ban zijn gegaan, de kracht van deze voertuigen is ongeëvenaard. Het enige probleempje wat er momenteel is, is dat de Scenic aan het derde mistachterlicht toe is. Deze zit op een zeer vochtiggevoelige plek achter het achterwiel en staat vaak vol condens. Binnen twee jaar is de spiegel vervolgens zwart. Nog iets op vinden. Voor nu gewoon door.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.