Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)

autoreview

Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)
Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)Renault Grand Modus 1.2 16V Dynamique (2011)

Signalement

UitvoeringGrand Modus 1.2 16V Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf97.425 km
KM-stand laatst101.432 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een puur rationele aankoop

  • 99.098 km

De reden om een review te schrijven van deze auto, is dat er vrij weinig actuele reviews van zijn.

Nooit gedacht dat wij ooit een Modus aan zouden schaffen. Hoe is dat dan toch zo gekomen?

De voorgeschiedenis:

Als 2e autootje hadden wij voor mijn vriend een geweldige Mitsubishi Lancer (1989, zie review). Deze heeft 3 jaar lang als een tierelier gereden. Enig nadeel vond mijn vriend het ontbreken van airco en stuurbekrachtiging. Maar dat was geen reden om actief iets anders te zoeken.

Echter deed de droevige omstandigheid zich voor dat mijn oudoom, waar deze auto van was, zou komen te overlijden. Mijn oudtante heeft geen rijbewijs, dus deze auto mocht verkocht worden. Voor het schappelijke bedrag van EUR 1500 mochten wij hem overnemen.

Zij waren de 1e eigenaar en de auto was bij Bochane aangekocht en altijd onderhouden. Mijn oudoom is daar 50 jaar monteur geweest, dus technisch was de auto goed bijgehouden. Optisch was hij minder, nadat her en der een paalte geraakt was en de auto wegens zijn ziekte al een jaar geen poetsdoek meer had gezien.

We hebben de voor- en achterbumper laten spuiten en de auto van binnen en buiten laten cleanen. Ook de airco bij laten vullen en de leren pookknop vervangen met een nieuw exemplaar. Het totaal van de auto kwam hiermee op EUR 1750. Ik denk een goede deal, elders waren we zo het dubbele kwijt geweest.

De Lancer hebben we aan een enthousiast stel verkocht voor EUR 250 meer dan we er in 2019 voor betaalden. Dat deed wel een beetje pijn. Erbij houden, hebben we overwogen, maar als je rondom het centrum woont, is 3 auto's echt te veel en onhandig. De auto zou er ook niet beter van worden, dus toch gekozen er iemand weer blij mee te maken.

De Modus:
De auto is als volgt samengesteld:
Grand Modus 1.2 16v 75 pk Dynamique trim in de (veel verkochte) kleur beige cendre metallic.

Bij de introductie in 2008 werd de Dynamique als meest luxe versie standaard met de 1.2 tce 100 pk geleverd. De 16v versie was voorbehouden aan de goedkopere versies.

Deze versie is uit het eind van de levenscyclus van de Modus en toen werden de goedkopere versies geschrapt en werd de Dynamique de nieuwe instapper, gekoppeld aan de 75 pk motor. Deze Dynamique is ook niet meer voorzien van climate control en regen-lichtsensor. Dit om de aanschafprijs te drukken. Echter laat de aankoopbon die nog aanwezig was, zien dat deze auto EUR 17.800 rijklaar kostte. Absoluut geen koopje dus!

Hij zal worden ingezet als 2e autootje voor mijn vriend, voor max. 4000 km/jaar.

Het rijden
Zoals hierboven benoemd, is deze auto voorzien van slechts 75 pk. In de Twingo vind ik die al niet vlot, laat staan in de loggere Modus. Het is toeren maken om mee te komen met het verkeer. Rond de 3500 tpm gebeurt er een beetje iets in het vooronder. Ik snap wel dat de 1e pookknop versleten was ;).

Op de snelweg rijd je al snel >4000 tpm. Ik vind dat zelf nogal vermoeiend, maar de auto volstaat meer dan goed voor hoe hij wordt ingezet.
Lange afstanden rijden we toch altijd met mijn X1

Wel moet ik zeggen, dat hij ontzettend comfortabel is. Fijne stoelen, redelijke geluidsisolatie, comfortabel geveerd, prima (tikje hakerig) schakelgedrag.

Sturen gaat, naar mijn smaak, een tikkeltje te licht en gevoelloos.

Heel stiekem was de Lancer een tandje pittiger en schakelde onovertroffen, waardoor de Modus niet per se prettiger rijdt dan zijn bejaarde voorganger.

Het verbruik
De auto verbruikt 1 op 13,3 (aan de pomp), dus dat vind ik netjes gezien de winter, korte stukjes, motor die eraan moet trekken. Op de snelweg is 1:16 goed haalbaar.

De uitrusting
Alles wat je nodig hebt en verwacht op een auto, is aanwezig; airco (handbediend), cruise control + snelheidsbegrenzer, radio cd + stuurbediening, boordcomputer, leren stuur + pookknop, voetruimteverlichting, bochtenverlichting, mistlampen, regelbare interval, in hoogte verstelbaar stuur en stoel, alles meegespoten en elektrisch, etc.

Dat is, buiten 22 jaar jonger rijden, de grootste plus aan deze auto voor ons.

De ruimte
Het uiterlijk vinden wij nu niet direct mooi en hij is ook voor een andere leeftijdsgroep bedoeld.

Voordeel is wel de ruimte. De auto zit lekker hoog en is overzichtelijk. Zoals het Renault betaamt: overal bakjes, klepjes en vakjes.

Vooral de luiken in de vloer, onder de matten zijn leuk gevonden. De grote voorruit draagt bij aan dit ruimtegevoel.

Omdat dit een Grand Modus is ( zoals de meeste van de 2e generatie modus) is deze een aantal cm langer dan de gewone Modus, ten gunste van de ruimte achterin.

Standaard plek voor 3 personen achterin en de achterbank is verschuifbaar in lengte. Uiteraard ook neerklapbaar. Wat dat betreft veel handiger dan de Lancer.

Met onze 1.90m passen wij goed achter het stuur. Wel zitten we naast elkaar snel met de schouders tegen elkaar aan.

Ik snap dus wel dat een bepaalde doelgroep, voor wie een Scenic net te groot/duur is, voor deze auto kan vallen.

De kosten:
Belasting EUR 44 en valt me, net als de verzekering wel mee. Nog geen grote defecten gehad.

Wel valt me op dat er lampjes stuk lijken achter het centrale display, niet alles is even sterk oranje verlicht.

In december apk gedaan en zonder onkosten door gekomen.

Wel meldde de keurmeester dat volgend jaar remschijven en blokken en subframe voor vervangen dienen te worden. Dat zal dus geen goedkope apk worden.

Plussen
+ruimtewonder, zonder bijbehorende vaste lasten
+comfortabel en luxe;

Minnen
- traag. Ga voor de tce 100 motor!
-oubollig

Samengevat:
We hebben maar EUR 500 bij hoeven leggen om 22 jaar jonger en stukken luxer te rijden. Met die rationele gedachte ook gekocht en onze verwachtingen op ingesteld.

Auto stelt absoluut niet teleur en mijn vriend is er blij mee. Met dit 2e autootje kunnen we weer een tijd vooruit. De Lancer werd wel echt oud en spartaans.

Toch wordt de Lancer wel gemist en zal nog als een zonnetje draaien, wanneer deze Modus oververmoeid naar pensioen snakt.

Zodra er problemen/bijzonderheden zijn, volgt er een update.

Groot onderhoud

  • 101.432 km

Zo, het eerste jaar zit erop en dat betekent: onderhoud en apk.
Hierbij is een grote beurt uitgevoerd en de distributieriem + waterpomp vervangen.

Voor de apk moesten er tevens nieuwe remschijven en blokken op en laswerk aan de (niet dragende) delen van het subframe. We wisten dat dit eraan zat te komen en daarbuiten moest het 3e remlicht vervangen worden.
Totale schade: EUR 1.200.

Volgens de monteur verder een zeer nette, goed verzorgde auto die er weer een paar jaar tegenaan kan.

Ook een zeer praktische. De kerstboom van 2.60 meter hoog en behoorlijke breedte, paste er gemakkelijk in met de banken geklapt en de kofferbak gesloten.

Mijn vriend heeft inmiddels een andere baan op 2 km afstand en tevens meegedaan aan het fietsplan. Woon-werk wordt dus nu 90% met de e-bike gedaan en de Modus wordt nog incidenteel gebruikt voor andere ritten.

Eigenlijk is een 2e auto hiermee niet meer nodig, maar gezien de lage aanschafprijs, het feit dat hij droog kan staan bij ons appartement en relatief lage vaste lasten, willen we hem ook niet wegdoen. Het is immers een stukje vrijheid en je weet nooit of je voor werk weer meer km's moet maken.

Gemiddeld verbruik: 1 op 13,5 / 1 op 14.
Alleszins redelijk voor het type auto, korte stukjes en motor die er hard aan moet trekken.

Nog steeds geen spijt dat we de auto hebben overgenomen en afgelopen jaar ook 0 problemen of gedoe met elektronica gehad, waar ze nogal eens bekend om staan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.