Renault Espace 2.0 Turbo 16V Expression (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 98.000 km |
ERVARINGEN
Heel wat heb ik getwijfeld over de aankoop van mijn Renault Espace 2.0 T automaat. Heel wat keren heb ik in dit forum en op andere plaatsen allerlei gebruikerservaringen gelezen en deze stemden mij meestal niet erg vrolijk. Maar ja, toegegeven ik was dan ook wel een beetje verwend na 3 Volvo’s V70, de laatste een XC70 die mij nooit teleurgesteld hebben. Waarom dan die XC70 wegdoen en een Espace kopen? Tja, de kinderen krijgen lange benen, zelfs de Volvo, voorwaar toch geen kleine jongen, werd wat te krap. Pubers willen met vakantie van alles meeslepen en dat werd steeds problematischer. Ik weet het, het zijn luxe problemen. Ik probeerde nog mijn Volvo aan mijn vrouw te slijten,die heeft nu een Mercedes A, omdat ik van de Volvo geen afstand van kon doen. Wat een heerlijke wagen was dat, leren bekleding, navigatie, alles drop en dran en altijd rijden en meer dan genoeg vermogen. Mijn vrouw wilde ´die grote bak ´niet en ook mijn argument dat ze een heleboel nieuwe schoenen in de Volvo kon doen als ze ging winkelen overtuigde haar helaas niet.
Reeds vorig jaar ben ik bij de Renault dealer wezen kijken. Een proefrit wilde ik niet maken. Kijken wel en tja die Espace is heel wat anders, eigenlijk onvergelijkbaar, maar ik durfte het niet aan. Dit voorjaar begon het weer te kriebelen en nu Renault het grote glazen schuifdak voor 1 uero aanbood en ook nog korting gaf op het Caminat audio en navigatie systeem, ruilde ik de Volvo in en bestelde ik (met pijn in mijn buik) de Renault.
Inmiddels heb ik hem 3 weken en zit er een krappe 5000 kilometers op de klok, dus inmiddels kan ik er wat over zeggen en het is maar goed dat ik mijn review niet in de eerste week heb geschreven want toen was ik nog niet erg onder de indruk van de Espace.
Toch vertel ik iets over die eerste week. Ik kon mijn zit niet vinden. Ik mis de mogelijkheid de stoel, die ze bij Renault iets megalomaan de ’captains seat ’noemen, horizontaal te verstellen. Ik bedoel dus de verstelbaarheid van de helling van het zitgedeelte. Ik had het gevoel te rechtop te zitten in de overigens prima stoelen. Ook miste ik de geborgen cocon-achtige zit van mijn Volvo. Die hatd iets knus’. In de Renault voelde ik me ziels alleen in die grote steriele ruimte en waarom die armleuning aan de stoel zit is me een raadsel. Als ik zit raken mijn armen de leuning niet tenzij ik mn schouders geforceerd naar beneden duw, maar dat zit niet erg lekker.
Gaandeweg begon ik mijn ’ bus ’ meer en meer te waarderen. Die kaart, in plaats van een conbtactsleutel, is even wennen. Nog steeds graai ik intuitief onder mijn stuur als ik de motor wil afzetten. Ik zie de handigheid van die kaart eerlijk gezegd niet erg in. Maar dat is niet zo erg belangrijk.
Hoewel de Espace opmerkelijk leeg is qua knopjes, is er voor de knopjesfreak voldoende te beleven, als je tenminste het Caminat systeem hebt waarmee je audio en navigatie kunt bedienen.
Op de plaats waar een auto gewoonlijk de handrem heeft zitten zit een soort joystick met daaromheen een aantal menu knoppen. Inmiddels hoef ik er niet meer naar te kijken, alles laat zich gemakkelijk en intuitief bedienen. De navigatie werkt zeer snel en de op allerlei manieren instelbare kaart is duidelijk. De juffrouw die mij de weg wijst is vriendelijk. Op het scherm verschijnen bij afslagen op snelwegen een soort ’foto’s ’die hetzelfde zijn van de borden die je op dat moment boven de weg ziet. Daaronder geeft het scherm met een pijl aan welke rijbaan gevolgd moet worden. Zekerheidshalve vertelt ook de juffrouw waar ik heen moet. Bij files wordt een alternatieve route getoond plus het aantal kilometers en de tijd die met de alternatieve route gemoeid is. Fraai en adequaat. Ook geeft het scherm op verzoek allerlei andere instellingen weer, onder meer van de audio waarin ook mp3 CD’s afgespeeld kunnen worden. Het geluid is van een zeer behoorlijke kwaliteit. Een minpuntje is de kwaliteit van het radiosignaal. Af en toe wordt de ontvangst slecht, soms is de ontvangst gedurende langere tijd zeer matig.
Hoewel de motor vergeleken met de Volvo zowat 1000 toeren meer maakt bij eenzelfde snelheid is het motorgeluid opmerkelijk gering. Eigenlijk is het zowiezo stil in de Espace. Er zijn geen hinderlijke motorgeluiden of andere harde geluiden. Vooralsnog heb ik zelfs geen rammeltjes.
Wel laat de motor nadrukkelijk van zich horen bij het snel optrekken. Hoewel de 170 pk turbomotor feitelijk voldoende is, mis ik toch wel wat pit. Ook hier was ik meer gewend. Wel rijd je gemakkelijk te hard zonder er erg in te hebben, en dat komt met name door de betrekkelijk geruisloze wijze waarop de motor zijn werk doet. Vooral bij een volgeladen auto, d.w.z. met 5 personen vind ik hem een beetje futloos. Ik kan er vooralsnog mee leven want een hardrijder ben ik niet. Als je van comfortabel en geruisloos zoeven houdt dan is de Espace een goede keuze.
Voor mijn doen is de auto van binnen erg opgeruimd. Waar ik vroeger de neiging had van alles rond te laten slingeren,heb ik nu een opgeruimde auto. Dat komt omdat de Espace talrijke kleinere en grotere opruimbakjes en vakjes heeft.
Het open dak is fantastisch, zelfs nu, oktober rijd ik hem geregeld open, omdat ik het niet kan laten af en toe een sigaretje te roken, en dat is goed te doen. De aerodynamica van het dak is uit de kunst. Weinig herrie en nauwelijks wind. Ook dicht is het glazen dak prachtig. De grote hoeveelheid licht maakt de auto nog groter dan hij al is. Ook de hoge zit in de auto vind ik erg prettig.
De versnellingsbak schakelt goed als je normaal rijdt merk je er weinig van. Bij stevig accelereren lijkt hij steeds even te moeten nadenken bij het opschakelen en valt er even een gat. Ik heb er overigens geen last van. Wel vind ik dat de automaat iets te progressief terugschakeld bij het loslaten van het gas. De XC70 schakelde onder de 80 km/uur helemaal niet terug totdat je gas geeft. Die rolde gewoon uit. Sommige Volvorijders vonden dat overigens een nadeel. Ik vond het lekker rustig.
Een ander pluspunt van de Espace is de wegligging. Allerminst heb je het gevoel een bus te besturen. Hij stuurt scherp, helt niet hinderlijk over en kleeft goed aan de weg. De remmen zijn prima.
In de bagaeruimte mis ik sjor-ogen of andere mogelijkheden spullen vast te zetten. In bochten schuift mijn koffertjke met gereedschap, startkabels en meer van die dingen steeds heen en weer. Daar moet ik iets op verzinnen. Het bijgeleverde bagagenet laat zich moeilijk vastzetten in de daartoe bestemde ogen.
De automatisch inschakelende verlichting en regensensor werken eveneens prima. Even wennen is de afwezigheid van een handrem. Die gaat electronisch aan en uit.
Ik twijfel nog over mijn oordeel over de ventilatie. De airco blijft niet vanzelf aan en schakelt pas in als dat nodig is. Op zich is dat wat mij betreft prima. Je kunt hem immers wel altijd handmatig inschakelen. Op de een of andere manier ontstaat er een koude luchtstroom langs de voeten, ook als de airco uit staat. Bij de enkele koude dagen die we hebben gehad krijg ik ijs-tenen. Als je de kachel wat hoger zet wordt het dan weer te warm. Ik schakel de luchtstroom onderin dus maar uit, maar dan is ook de automatische regeling onderbroken.
Ik ben er nog niet achter hoe goed of hoe slecht de ventilatie werkt.
Onder voorbehoud ben ik erg tevreden met de Renault. Ik heb veel gelezen over kapotte turbo´s en andere ellende en ook in het recente Autoweek overzicht van klanttevredenheid scoorde de Espace ver onder niveau. Ik houd mijn hart dus vast. De auto is op zich fantastisch en nu maar hopen datíe het blijft doen.
Ik houd jullie van verdere wetenswaardigheden op de hoogte.
UPDATE augustus 2008
Inmiddels heb ik de Espace bijna een jaar. Zowat 25.000 kilometer zijn verstreken. In het algemeen ben ik nog steeds tevreden over de rij-eigenschappen van de Espace. Toch was de auto niet geheel probleemloos. Na enkele maanden ging de navigatie op tilt. Hij positioneerde de auto ongeveer 30 km noorderlijker dan de werkelijke positie. Ook viel de telefoon uit. Dit euvel is verholpen. Sinds kort wil de auto af en toe moeizaam starten. Zowel warm als koud. De dealer kon helaas geen storing vinden. Ik hoop maar dat het probleem, dat vanzelf weer verdwenen is, niet terugkomt, want binnenkort ga ik naar Frankrijk. Ik heb er diverse lange ritten mee gemaakt,o.m. naar Zwitserland. Op de Autobahn probeerde ik uit hoe het is om hard te rijden met mn bus. Daar stond ik nog versteld van. Tot zo'n 170 km/u kan je nog spreken van ontspannen rijden. Het brandstof gebruik valt in het algemeen fors tegen. Ondanks mijn zeer rustige en anticiperende stijl van rijden, haal ik nooit de op 10.
PROBLEMEN
Tot nu toe geen
UPDATE
- 33.000 km
Ik kreeg de waarschuwing CHECK ESP in beeld. Dit verdween weer vanzelf. We wachten maar af.
Update
- 58.000 km
Inmiddels zitten er alweer 58000 km op de klok. Gemiddeld ben ik nog steeds tevreden. Wel duiken er van tijd tot tijd rare mankementen op waarvan de dealer er nog geen 1 heeft weten op te lossen. In het scherm verschijnen paniekmeldingen als : ESP defect, of STOP remmen defect en dat soort dingen. Als ik dan naar de minuutservice van Auto Haagzeeuw te Delfgauw rijd, waar ik doorgaans in plaats van minuten tot wel een uur moet wachten, blijkt men steeds niks te kunnen vinden. Op lange riten, dat wil zeggen honderden kilometers gaat de luchttoevoer langzaam dicht en wordt het in de cabine steeds warmer. De ventilatormotoren draaien volop, maar alle toevoerkleppen gaan langzaam dicht. Als ik dan een kwartiertje stop, dan komt er plostseling een enorme hoeveelheid water uit de afvoer van de airco, en dan doet alles het weer naar behoren. Na enkele uren treedt het euvel opnieuw op.
De dealer kijkt me bij het melden van dit fenomeen aan alsof ik sta te fantaseren. Ik bracht hem zelf op het idee om eens na te gaan of de slang zich niet vaccuum zuigt, of dat er iets bevriest, door foute niveaus van koelvloeistof of wat dan ook. Ik heb een afspraak gemaakt om dit tezamen met een 60.000 km beurt te laten bekijken. Dat was vandaag (Ja pas 58.000 km gelopen maar toch 60.000 beurt vanwege melding dat de remmen kapot zijn). Ik werd gebeld dat men geen tijd had voor de airco en dat ik een andere keer maar een nieuwe afspraak moet maken. Terwijl ik mijn auto 's ochtends had gebracht. Ook vergat men de melding dat over xxxx km een beurt nodig is te resetten, zodat ik ook daarvoor weer een uur bij de minuutservice kan gaan zitten. Hoewel de Espace een fijne auto is, is mijn merkbeleving aan erosie onderhevig. Dat komt vooral door de slechte service van de dealer. Nog nooit is er bij een bezoek aan de dealer iets in 1x goed gegaan. Er is geen bereidheid de klant echt te willen helpen.
Zoals t er nu naar uitziet, is het mijn 1e en laatste Renault. Niet vanege de auto, mar wel vanwege de dealer. Ik verlang weer hevig naar mijn Volvodealer.
UPDATE
- 74.500 km
Inmiddels is de auto 3 jaar oud. Van de dealer kreeg ik een e-mail om eventuele problemen te melden i.v.m. aflopen garantie. Keurig! Gelukkig heb ik niks te melden, behalve dan de ook deze zomer weer bevroren airco. Dat probleem is kennelijk niet te verhelpen, ook het vervangen van een sensor en het checken van vloeistoffen etc. leverden geen resultaat op. Mijn rechterbuitenspeiegl klapt na het electrisch inklappen niet goed meer uit. Dat zal ik melden binnenkort. Afgelopen zomer mee naar Zuid Spanje gereden en dat was alweer een prettige en comfortabele rit. Alweer begon er steeds minder lucht via de roostertjes binnen tekomen, terwijl de ventilatoren steeds maar harder begonnen te loeien vanwege de oplopende temperaturen in de auto. Een kwartiertje stoppen en wachten tot er een heleboel water uit de afvoerslang komt lopen, en rijden maar weer. Het probleem blijft dan een paarhonderd kilometer weg. Vrijwel zeker bevriest de boel ergens. Motorisch prima en opmerkelijk genoeg, kraak en rammelvrij! Heerlijke comfortabele wagen. Nog steeds gaat er af en toe een panieklampje branden, dat iets het niet doet. Dat verdwijnt vanzelf dus ook dat went. De Vraag is alleen, hoe reageer ik als er een keer een storing is.
NADENKEN OVER VOLGENDE AUTO
Mijn Espace gaat zijn laatste gebruiksjaar (bij mij althans) in.
Medio 2011 gaat'ie eruit. De vraag is, wat wordt het nu. Een XC 70 van Volvo wordt het niet meer. Als ik die weer wil met mobility line, leer navigatie enz. enz. wordt'ie (qua bijtelling) te duur.
Ik denk dat het een SKODA SUPERB COMBI wordt en dan de aangeklede versie, leren bekleding, navi enz. enz. Geen sexy auto wel goed en comfortabel. Ik ga zo langzaam aan maar eens een dealer in de buurt opzoeken. (Wie kan een goede aanbevelen in Regio Delft-Westland-Schiedam?) Ook aan de Renault heb ik tot dusverre goede herinneringen, maar de dealer is er de voornaamste reden van dat ik afscheid neem.
Hij gaat eruit ( met een beetje pijn in t hart )
- 98.000 km
Inmiddels nadert de Espace de 100.000 KM. Hij gaat er binnenkort uit Hij is 4 jaar en 3 maanden oud. 1 ding wil ik rechtzetten. Dat Franse auto's de Espace in het bijzonder rammelbakken met een hoop problemen zijn, is absoluut niet wat ik ermee heb meegemaakt. De laatste 25.000 km heb ik geen gekke storingsmeldingen meer gehad; sterker nog; ik heb niets bijzonders meegemaakt. De Espace is een heerlijke ruime en betrouwbare reiswagen en nog steeds rammeltjesvrij. Hij ziet er niet afgeleefd uit. Alles is nog strak, ook in het interieur. Het lijkt wel of de motor steeds stiller en soepeler is gaan lopen. Ik gun hem, of eigenlijk moet ik zeggen; Ik gun Haar (La voiture is vrouwelijk) een goed nieuw baasje met een gezin waarin de kinderen ruim, veilig en comfortabel nog veel kilometers zullen maken. Kinderen vinden dat glazen dak overigens geweldig.
Ik heb hieronder al geschreven dat ik een Superb overweeg. Inmiddels heb ik een offerte aangevraagd. Ik hoop over niet te lange tijd over mijn Superb een eerste review te zullen schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.