Renault Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Positieve ervaringen
- 25.000 km
Heel veel gemak. Key less entry, prettige automaat, automatische handrem, ruitenwissers, achteruitkijkspiegel, koplampen en stembediening van veel accessoires.
Heel veel luxe, een snel navigatiesysteem, tv schermpjes voor de kinderen met draadloze koptelefoons, rolgordijnen, apart te openen achterruit, armleuningen op alle stoelen en niet te vergeten een enorm open dak.
Heel veel rijgemak. Scheuren is er natuurlijk niet bij, maar onvermoeibaar doorrijden, uren en uren achter elkaar maakt het één van de plezierigste auto's om in te vertoeven. Hele prettige meesturende bi-xenon verlichting, een optie die ik niet meer wil missen, de bochten met name bij N wegen worden heel goed verlicht.
Heel veel ruimte, ook met 4 stoelen achterin kan 1/3 van het hockeyteam mee met de keeperstas en allerlei andere meuk. De stoelen zijn erg makkelijk te verwijderen en te verplaatsen. Met 4 mensen in de auto kunnen er 3 in 'lie flat' stand. In 9 nachtelijke uren direct naar het skigebied en dan 's morgens toch fit skiën.
Goede afwerking, deels leer, een klein beetje opgeleukt met rode stiksel. Geen kraakjes of zaken die afbreken, geen elektronica die weigert, eigenlijk geen enkel probleem.
Mindere punten?
Toch wel een erg hoog verbruik. Ik rijd niet hard, trek niet hard op, redelijk veel snelweg maar deze combinatie, (2,0 T met automaat) komt niet onder de 11 l/100 km. Gek genoeg loopt het verbruik niet hard op op de Duitse autowegen, waar ik wel gemiddelde rijsnelheden (excl. stoptijden) haal van 160 km/u. Overigens kan je ook niet echt verwachten dat je zuinig rijdt met zo'n zware bak met veel luchtweerstand.
De radio zelf kan je direct bedienen, op het stuur en met de afstandbediening. De laatste begrijp ik niet, het kost net zoveel moeite om de radio direct te bedienen en minder op het stuur. Waarom dan nog een losse afstand bediening.
Lastig is de plaats van de bekerhouders voorin, voor de versnellingspook in een kastje. Verder is het jammer dat de lichten niet over het contact geschakeld kunnen worden zodat ze automatisch uitgaan.
Tot slot, een hele prettige reisauto, met heel veel luxe, comfort en gemak. Kijkend naar reviews op deze sit ben ik wel benieuwd hoe de afwerking en de motor zich zullen houden. Mocht daar de komende 2 jaar nog spectaculair positief of negatief nieuws over zijn zal ik nog een update geven.
Na een klein jaar
- 500.000 km
Bijna een jaar rijden wij nu in deze auto. Sinds de vorige review twee keer naar Italie geweest om te skien. Dan merk je hoe prettig en relaxed het in de Espace rijdt. Cruise control op 160 op de plekken waar het mag en kan, voor muziek aan, achter filmpje op en in een goede 9 uur in Noord-Italie. Het is nog steeds geen 'hard geveerde auto' die strak een bocht door kan, maar daar is hij ook niet voor bedoeld, wel voor comfortabel reizen. Vorig jaar met een Volvo V50 naar Italie gereden in de auto van een vriendje, maar dan merk je dat je veel meer last hebt van vermoeidheid. Verbruik loopt dan wel ernstig op naar 1 op 8,5 ofzo.
Problemen
Eigenlijk heel erg weinig, de gewone beurten. Eén armsteun van de stoelen achter werkt niet goed. Binnenkort wordt binnenwerk vernieuwd. Verder is een keer de navigatie uitgevallen, wat natuurlijk opgelost is door te resetten (motor aan en uit). Geen kraakjes ofzo.
Bij 100.000 km laat ik wel weer horen of alles nog werkt zoals het hoort.
voor alle scherpslijpers inderdaad een nul teveel
- 50.000 km
.
een ton
- 100.000 km
Na nog geen twee jaar en 100.000 km ben ik nog steeds tevreden over de Espace. Hij wordt niet echt gespaard, vaak met hockeyteams onderweg, maar ook regelmatig voor verhuizingen van studerende kinderen gebruikt. Nauwelijks problemen gehad, de belangrijkste zijn, de achterkant van een stoel is eraf gevallen (misschien iets blijven haken tijdens een verhuizing) en één van de stoelen heeft enorm gekraakt. Het eerste is gerepareerd, het laatste is spontaan overgegaan.
Nu voor het eerst gezien dat de oliemeter op 4 bolletjes staat i.p.v. 5, maar de 100k beurt is volgende week.
Verbruik blijft hoog met zo'n 1 op 9, maar ja het is een zware auto, automaat en redelijk veel fileverkeer.
Tijdens vakanties genieten de kinderen van de ruimte en de schermen in de hoofdsteunen. Ik ook trouwens, wanneer mijn vrouw rijdt ga ik achterin zitten of eigenlijk liggen, rugleuning bijna helemaal plat, koptelefoon op en South Park kijken.
Nog één jaar en dan moet er een nieuwe komen. Afhankelijk van het aantal kinderen dat nog thuis woont weer een Espace, anders iets kleins.
laatste kilometers
- 140.000 km
drie jaar en 140.000 km verder heeft de Espace ons nooit in de steek gelaten. Wel af een toe een kraakje dat weer verdwijnt, maar de auto is ook een halve verhuiswagen, dus ik weet nooit of het een kraakje van de auto is of van de dozen en andere troep. Geen grote reparaties aan de auto, zelfs niet aan de vele electronica die erop zitten. Ben erachter gekomen dat de auto zelfs meldt wanneer de batterij van de sleutel leeg dreigt te worden. Netjes. Verbruik valt wel tegen en lijkt wel slechter te worden.
Nu nog maar 1 kind thuis en we gaan dus over op een echt kleinere auto, een Peugeot 508 4Hybrid. Natuurlijk nog niet mee kunnen rijden, maar Peugeot kennende zal dat wel goed komen. Dankzij minder dag 95 gr CO2 geen wegenbelasting enzo, waardoor de auto onverantwoord luxe uitgevoerd kan worden, t/m standverwarming aan toe. Ik geloof dat alles erop en aan zit dat besteld kan worden. En natuurlijk 14 % bijtelling, zo'n € 300 per maand netto minder kosten. toch leuk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.