Renault Clio RT 1.4 (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RT 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 105.500 km |
KM-stand laatst | 108.500 km |
- 107.800 km
6 weken geleden besloten om een tweede auto aan te schaffen. Moest klein en zuinig zijn maar wel groot en veilig genoeg om 2 kinderen in te kunnen vervoeren.
Budget was 1500 euro. Opdracht van het thuisfront was het vinden van een nette Renault Twingo.
Ik wilde de zoekstraal niet groter hebben dan 25 km rondom huis dus werd de spoeling erg dun. Van de 15 twingo's die binnen het budget vielen was er welgeteld 1 die er netjes uit zag. Verder stonden alle auto's bij bedenkelijke handelaren waarmee ik zelfs voor 1500 euro mijzelf geen buil wilde vallen.
Tijdens de zoektocht was mijn oog al gevallen op een bordeaux rode clio 1.4 RT met maar 105.500 km op het klokje. Auto stond bij een net bedrijf en zag eruit om door een ringetje te halen.
Clio was voorzien van allerlei oties die voor het soort auto en bouwjaar erg netjes zijn. Daarbij moet je denken aan El.ramen, el.spiegels, centr. vergrendeling, stuurbekrachtiging, toerenteller, in hoogte verstelbare stoelen en nog een paar kleine gadgets.
Na een proefrit de knoop doorgehakt en de auto gekocht voor 1600 euro. Op zich een stevige prijs voor een clio van 15 jaar oud maar de auto verkeerde echt in geweldige staat en had pas 1 eigenaresse gehad. Omdat er wat olie onder de auto lag werd er afgeproken dat dit opgelost zou zijn bij aflevering.
Na een weekje werd de clio opgehaald en bleek men het kleppendeksel pakking vervangen te hebben.
Na enkele dagen bleek de auto nog steeds te lekken en werd de garage gebeld. Deze hebben de auto nogmaals grondig geinspecteerd en kwamen tot de conclusie dat de koppakking mogelijk lekte. Deze is door hen kostenloos vervangen.
Nu lekte de auto inderdaad niet meer, echter bleek ineens dat de verwarming niet meer warm wilde worden. En dat met het weer van de laatste dagen.
De garage wederom gebeld welke aangaf dat we zaterdag de auto kunnen brengen zodat ze ernaar kunnen kijken.
Al met al bijna 2000 km gereden. Ondanks de tegenvallers(welke geweldig opgelost zijn door garage) zijn het veel plezierige km's
geweest met een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Dat is wat anders dan met de espace die met moeite 1 op 7,5 doet.
We hopen er na zaterdag weer een beetje warmer bij te zitten(letterlijk) en dan nog lang kunnen genieten van de clio.
==================================
problemen 105.500---->107.500:
-lekkende koppaking. gemaakt door garage.
-geen verwarming meer na vervangen koppakking. (nog onbekend)
Betrouwbaarheid hou ik nog wel op voldoende daar de auto al lekte bij aankoop en het verwarmingsprobleem mogelijk verband houdt met het vervangen daarvan.
Gebruikskosten momenteel goed daar de auto per maand ongeveer 15 euro aan wb heeft en 12 euro aan verzekering. Onderhoud heb ik nog niet gehad.
1e onkosten gemaakt
- 108.500 km
Tussen kerst en oud op nieuw is door de garage onder garantie de verwarming gerepareerd. Ondertussen begon de uitlaat wat brommeriger te worden en bleek de middendemper lek te zijn. Deze is vervangen wat een kostenpost van 90 euro met zich mee bracht.
Verder blijft het verbruik tussen de 1 op 13 a 1 op 14 liggen bij veelal stadsritten en 80 km-wegen.
Enige puntje van kritiek is dat de bestuurdersstoel kraakt als een bezetene. Maar dat was in 1994 nog Renault eigen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren