Renault Clio Estate Dci 110 GT-Line (2017)

autoreview

Renault Clio Estate Dci 110 GT-Line (2017)

Signalement

UitvoeringClio Estate Dci 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst3.176 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 3176 km / 1 maand

  • 3.176 km

1 maand en 5 dagen verder met de Clio, alweer 3176 kilometers op de klok 8)
De eerste indrukken na een maand rijden:
Wat is goed?
- de motor in deze auto, fantastisch hoe weinig moeite deze motor met deze auto heeft en dan is deze nog niet eens echt los (ik handhaaf wel altijd een stevig inrij programma maar echt los is een motor nooit voor de 10k). Vijftig in de 5 is geen enkel probleem en daar boven op ook gewoon behoorlijk versnellen als je hem dan de sporen geeft. Iedereen die een nieuwe clio 4 dci overweegt, ga voor de 110 :P . De motor zelf is ook echt een nog fijnere unit als de 90 pk, ook bij 1250 toeren is het koppel volledig aanwezig maar deze gaat gewoon door tot 4250 toeren.
- bak verhoudingen zijn een stuk beter (aanzienlijk korter dus ook daardoor trekt het echt flink snel op). Voor het vergelijk, de dci 90 bij 140 in de V = 2500 toeren, de dci 110 bij 140 in de VI = 2750 toeren.
- full LED verlichting, onder alle omstandigheden een bak licht waar je heel vrolijk van wordt. Ook in de mist geen enkel probleem, dimlicht tekent erg scherp af dus geen strooi licht, het schijnt er mooi onder door. Groot licht beter niet aan doen met mist, dan kijk je wel tegen een witte muur aan :+
- R-Link werkt eigenlijk erg lekker, interface na een week gewenning eigenlijk gewoon erg fijn en vlot. Tom Tom live / connected / what ever ook mooi, files, flitsers (ook de mobiele) komt allemaal mooi in beeld.
- Geluid gewoon dik voor mekaar, zo wel volume, als weinig vervorming ook op hogere volumes, helder, bereik ook goed (voldoende laag, voldoende hoog, zonder dat dit ten koste gaat van het midden bereik). Tuurlijk het wordt nooit zo mooi als wat je in de huiskamer hebt staan (in mijn geval heco mythos 500 i.c.m. HK3480 versterker voor de kenners) maar voor een auto (laat staan in deze klasse) bovengemiddeld goed. Het bose gebeuren klinkt nog iets beter wat ik in de showroom beluisterd had maar dit doet er echt weinig voor onder.
- Verbruiks gebeuren / rit rapport ook een leuke toevoeging en enigzins confronterend m.b.t. tot hoe je rijdt.
(schakeling en anticapitatie zijn goed, blokjes helemaal naar rechts, acceleraties zijn wat minder, ongeveer 1/4 :P ).
- rijstijl indicator onderin de klokkenwinkel kleurt mooi mee met hoeveel gas je geeft (dus rood als je hem plankt). Schakel indicator ook goed geregeld, als je rustig rijdt geeft deze het schakel moment aan voor zuinig rijden (rond de 1900 toeren). Als je wat sportief aan het doen bent ( :o ) dan geeft deze het juiste schakelmoment aan om door te schakelen om op een mooi toerental terug te vallen waarin die weer goed door trekt (afhankelijk van de versnelling tussen de 3750 en 4500 toeren, lagere versnellingen verder door trekken hogere minder ver). Dus goed geregeld, weet niet of dit specifiek GT / GT Line is (vermoed van wel, bij de Laguna GT was dit wel zo).
- Stuurwiel is top, lekker dik, niet te groot, ideaal voor het betere stuurwerk
- Onderstel lekker scherp (veel scherper als de gewone), niet te hard, niet te zacht, elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter als de gewone, alleen licht onder de 15 en daarna precies goed, niet te licht. Hij ligt ook daadwerkelijk lager dan een gewone clio (ik heb de afstand onderzijde wielkast / grond gemeten, het scheelt 22 mm), dus het onderstel is daadwerkelijk anders.
- Stoelverwarming (aangenaam in deze periode, ook al is het niets meer dan pure luxe)
- Stoelen zijn echt een genot in de GT Line, geen last van je rug of wat dan ook op langere ritten, gewoon relaxed uitstappen _/-o_
- Kofferbak is mooi ingedeeld, geen rare hoeken / gaten oid dus heel praktisch bruikbaar. Heb er wel een rubberen kofferbak mat voor besteld die precies past, zodat het tapijt mooi kan blijven (zelfde stof als de vorige en in mijn ogen gevoelig voor vervuiling). Dubbele bodem ook zeer handig, alle spullen die normaal los in de kofferbak liggen, liggen nu mooi onder de dubbele bodem uit het zicht.
- ruimte achterin is in de Estate een stuk beter, kan er nu gewoon zitten zonder dat het nodig is om je hoofd naar beneden te doen (dak lijn loopt niet af).
- Alle geinige dingetjes als follow me home (seinen met groot licht --> follow me home 30 secoden, 2 keer seinen 60 secoden, etc.), spiegels klappen vanzelf in/uit met op slot / van slot (hoeft niet meer met een draai knopje), dagrij leds die aanblijven als op slot gaat voor 30 seconden + achterlichten die in 30 seconden dimmen (zo dat je nog even kunt kijken hoe cool je dagrij leds zijn als je bij de auto weg loopt en achterom kijkt :P :+ ).
- binnen verlichting is nu ook led, werkt ook allemaal mooi en goed over nagedacht (gaan pas uit als je deur open doet i.p.v. na x-tijd na afzetten motor).
- radio die pas uit gaat bij openen v/d deur i.p.v. na 30 seconden.
- de fase 2 is echt daadwerkelijk stiller, geen wind geruis tot 130, daarna komt er wel wat maar niet storend, tot de 170 kun je gewoon een gesprek voeren (verder ben ik nog niet geweest, verder doen we maar niet op de NL snelweg, die 170 alleen als er geen kip bij de weg is, het moet wel een beetje verantwoord blijven ;) ).
- motor isolatie is ook een stuk beter en hoor je dus ook minder.
- het verbruik kan ik me nog niet helemaal over uitlaten, even kijken hoe dat stabilisteert rond de 10k. (de meeste motoren zij pas vanaf dat moment op hun zuinigst). Ook rij ik dit moment nog wat te sportief. Laatste tank was 1 op 18,5 dus dat vond ik eigenlijk niet verkeerd. Voorlopig blijft ie nog even bij goed staan met de verwachting dat het nog wat omlaag gaat.
- regen sensor werkt een stuk beter als op de fase 1 (ik heb hem nog niet hoeven bij stellen en je zit nooit te wachten tot die deze aangaat). let wel, de vorige sensor was eigenlijk ook goed maar niet perfect. Deze lijkt dat wel te zijn.
- licht sensor werkt wel een stuk beter, als het ook maar enigzins schemert gaat de volledige verlichting gewoon netjes aan. Nog wel een minpuntje maar die komt op het andere lijstje.
- parkeer sensoren prima, volume instelbaar en weergave op het scherm.
- ramen zijn extra getint en warmtewerend op de GT Line, kwa warmte moet ik het nog ondervinden maar met laagstaande zon goed te merken, je hebt niet direct een zonnebril nodig
- had ik de kleur al benoemd :*)

Uiteraard kunnen er ook nog wel dingen beter:
- 1 usb aansluiting, je kan dus niet tegelijk android auto en een usb stick gebruiken. Niet onoverkomelijk maar wel een quick win als verbeter punt.
- licht sensor en mist geen goede combo, dus bij mist gewoon zelf je licht aan zetten en niet vertrouwen op de techniek (spreekt uiteraard voor zich al lijkt gezond verstand bij veel mensen afwezig onder mistige omstandigheden :P ). Niet echt een punt natuurlijk want gezond verstand.
- Ik doe ff heel erg mijn best om iets te bedenken wat beter zou kunnen maar kan niets verzinnen :P

Samen gevat wordt de Clio 4 heel volwassen :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.