Renault Clio 16V (1994)

autoreview

Renault Clio 16V (1994)

Signalement

UitvoeringClio 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf218.755 km
KM-stand laatst229.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oude liefde roest soms

  • 218.755 km

We schrijven 2011. November om precies te zijn. Na lang lullen als brugman, eindelijk de eerste eigenaar van een Renault Clio 1.8 16V zover kunnen krijgen dat hij zijn tuinornament aan mij verkoopt. 'Tuinornament', want hij staat op dat moment al een goede 5 jaar in de voortuin/ oprit. Er wordt echter niets mee gedaan, want zakelijk staat er een Golf V Gti. Dat rijdt stukken makkelijker naar klanten, stel dat je aankomt in zo'n jaren '90 bommetje!
Na het nodige onderhoud, eens kijken of het beestje er nog zin in heeft. Na al die jaren stilstand, kan er wel eens wat vast gaan zitten of de zin in functioneren verliezen.
Zo ook de wiellagers. Die zijn op sterven na dood. Clio's kennende en goed ingelezen zijnde, zoek ik een paar goede fuseestukken bij een autodemontagebedrijf 'om de hoek'. Het idee is om die van een Clio 2 RS aan te passen om onder de 16V te passen. Zo gezegd, zo gedaan. Remtangen gereviseerd en een eigen mengsel bordeauxrood geverfd. Lijkt goed op de kleur van de auto, al zeg ik het zelf.
De schijven zijn ook meteen een maatje gegroeid daardoor. Van 256mm naar 280mm.
Op deze manier ben ik gaan rijden met de kart voor volwassenen. Het bijzondere aan deze auto, is dat de motor en versnellingsbak onder handen zijn genomen door iemand die ze ook bouwde voor de Clio Cup van de jaren '90.
Schijnt bijna 200 pk op de voorwielen los te laten. Na de nodige ritjes met de auto, geloof ik alles hierover. De auto trekt moeiteloos tot 8200 toeren per minuut! De fut is er pas zo'n beetje na de 7500 toeren uit. Zodra je op het gas gaat, krijg ik het idee 'dit is best een vlotte 16V!'. Eenmaal voorbij 3500-4000 tpm, gaat de 2e gasklep open en klinkt het 'bwaáááárp'! Alsof er nog een register open getrokken wordt, komt er opnieuw trekkracht bij! Op dat moment klinkt de auto nog beschaafd, want het originele uitlaatsysteem zit er op een sportieve einddemper na, nog geheel onder.
Mijzelf kennende gaat dat niet lang duren. Eerst een tijdje rijden, kom er vanzelf één tegen, denk ik nog.

Tja, jaren '90 hè

  • 229.000 km

Het is zover.
De APK.

En wat voor verrassing staat mij te wachten? Juist! Het bekende kwaaltje van zo'n beetje elke auto uit de beginjaren '90: de roestduivel. Spatbordranden achter, dorpels. Wie weet wat ik nog méér tegenkom, wanneer ik daaraan begin. Ik kan zelf lassen en heb het gereedschap op het thuis te kunnen. Dit klusje pak ik dus zelf op.

Gezien de heftige motortuning besluit ik eerst het 'hart' eruit te hijsen en op een motorbok te monteren.
De versnellingsbak had ik in de tussentijd al vervangen wegens een weigerende synchromesh van de 3e versnelling. Hier heb ik best lang over gedaan naar mijn idee, ik wilde de auto 'bruikbaarder' maken voor het Nederlandse wegennet. Alles opgezocht over welke versnellingsbakken in mijn Clio zouden passen èn op dit motorblok. Welke overbrengingsverhoudingen en bijbehorende toerentallen bij 30, 50, 80, 100 en 120 kilometer per uur (de toengeldende max).
Uiteindelijk bleek de versnellingsbak van een Clio 1.9D de beste keuze te zijn op papier. Dit in de praktijk gebracht door er één te kopen en te monteren. Hierbij ook gelijk de keerring van de krukas vervangen, die kost niet veel en nu kon ik er toch makkelijk bij. Nu rijd ik met 100 km/u maar 2500 tpm in plaats van 3000 en bij 120km/u rijd ik net 3000 toeren per minuut in plaats van een zeer irritante (resonantie) 3800 toeren.
Grote verbetering. Nu het motorblok nog.

Van de vorige eigenaar weet ik dat hij ooit een liter teveel olie had gevuld na een paniekerig moment op de Franse snelweg. Gaan we testen. Alle bougies eruit, vloeistof erin en wat blijkt? Van 2 zuigers de veren naar hun 'grootje' toe. Heb nieuwe, monteren maar! Meteen de krukaslagers, hoofdlagers en drijfstanglagers vervangen voor exemplaren van ACL. Die zijn bestand tegen hogere belasting, want voor autosport ontwikkeld. Viel mij wel op dat op de originele (?) lagers de onderdeelnummers nog als nieuw te lezen waren! Goed onderhoud met de juiste olie, waarschijnlijk :-).
Verder alle pakkingen en keerringen vervangen, ook al leek het niet nodig. Ben toch bezig nu. Voor de remmen vóór, remleidingen naar de hoofdremcilinder vervangen en bij de wielen RVS omvlochten remslangen toegepast. Kon er nu toch makkelijker bij. Hoofdremcilinder vervangen voor een nieuwe van een (500kg) groter model Renault, meer remkracht mag best! Dat doet ze nu ook zéker :-).

Linksachter wielrand: complete rand vervangen was ooit al eens gedaan, prutswerk. De oude 'lasrand' ook weggehaald en met 'gezet' plaatwerk vervangen. De dorpel hierna aangepakt, evenals meerdere 'post-it' stukjes vloer. Met een zelfgeplooid stuk de vloerrand naar de dorpel hersteld en daarmee een basis gecreëerd voor de dorpel zelf. Er was flink wat weggerot achter het zichtbare deel van de dorpel. De dorpel zelf custom aan moeten passen aan de widebody van de 16V, gezien die een portie breder is dan een normale Clio (1.2, 1.4, 1.8 8V of 1.9D).
Rechtsachter volstond het herstellen van 2 delen spatbordrand en een iets korter deel dorpel. Hier echter ook weer in de vloer 'post-it' formaat stukjes vervangen en de vloer opnieuw gehecht aan de dorpel. Aan deze zijde echter ook het krikpunt vóór hersteld.
Achter de spatschermen vóór ook de nodige 'rot' vakkundig verwijderd en vervangen door nieuw materiaal, achter de achterbumper/ achterlichten was ook wat herstelwerk nodig.

Het puntje op de spreekwoordelijke 'i' bestond uit het vervangen van de voorruit en herstel van de sponning hiervan aan de onderzijde. Dit was eigenlijk het makkelijkste deel. Meteen wat verbeteringen aangebracht om de paravanplaten mooier op hun plek te zetten en de voorruitlijst netter aangebracht.

Nu nog sparen voor een complete spuitbeurt. Voorlopig heb ik het zelf even beschermd met wat spuitbussen die op kleur waren. De wens voor een andere kleur rood bestaat echter wel, gezien de motorruimte felrood is en de buitenkant bordeauxrood... Rouge Flamme vind ik wel wat hebben, al is het een pittige kleur om te spuiten.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.