Renault Clio 1.5 dCi 80pk Dynamique (2002)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 80pk Dynamique (2002)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 80pk Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

UPDATE 22 OKTOBER 2007:
Inmiddels weer lekker veel kilometers ermee gereden, met lekker weinig diesel. Bij de benzinepomp, waar ik dus weinig kom (hoe werkt dat eigenlijk, tanken??) is het verbruik minstens 23 km per liter, terwijl de boordcomputer aangeeft dat het gemiddeld 3.7l per 100km moet zijn, maar die heeft zelf waarschijnlijk een paar liter diesel tot zich genomen. (maarja, hoe kan de auto dan zo zuinig rijden?) Goed alles bij elkaar bevalt de auto perfect. Een Megane zit nog beter dan deze, maar ja die drinkt dus ook meer.

Sublieme prestaties, een verbruik waar je echt u tegen zegt alleen verschrikkelijk veel vieze penetrante, stuitende rammeltjes aan boord. Als ik in de laguna van papa rijd, 2.0 16v techline van 2007 (ja, met de mooie GT-velgen) lijkt het wel alsof ik doof ben. Ben ik misschien ook, maar daar rijd je diesel voor. Voorgloeien is er tenslotte ook nog bij, merkte ik toen ik gisteren even met mijn neus je op keiharde feiten werd gedrukt toen ik me afvroeg waar die stank toch vandaan kwam na een wat moeizame start. Was dus de zwarte rook van onverbrande diesel. Auto deed normaal toen ik moest wachten op dat priemende lampje middenin vanochtend.

Dat probleem van dat starten is trouwens opgelost, een deel van de injectiepomp bleek kapot te zijn. Oei, een rekening van 230 euri’s is natuurlijk altijd verrekte irritant. Maar als dan voor dat zelfde geld verstuivers en hogedrukleidingen worden vervangen (vraag me niet waarom) kan het wel grappig zijn. Voor mij dan. Ghehe. Auto startte dus gewoon perfect, in elke omstandigheid.

Ben er ook nog mee naar Frankrijk en Duitsland geweest. Frankrijk was natuurlijk het saaiste omdat ze er allemaal keurig 130 rijden. Duitsland heb ik de 203 gehaald, een hele volle tank alleen maar plankgas gereden met dus als ik geluk had 203 en als ik wat minder geluk had 195. Verbruik: 6,1l per 100km. Daar ben je nederlander voor! Kreeg bij een tankstation nog een opmerking van een andere kaaskop die al een tijdje om mij heen reed met zn dikke deawoo station uit bouwjaar kruik (je scheurt wel he, met dat dieseltje! hij rookt alleen een beetje!) Tja. Hij heeft gelijk, alleen waarschijnlijk kon ie het niet verdragen dat telkens na een prop op de autobahn (vrachtwagens die elkaar gaan inhalen omdat de een 90 rijdt en de ander 91) ik met mn 248Nm en 110pk in een Clio diesel toch echt sneller weg was.. in een hogere versnelling..:P

Auto rijdt dus goed, remt goed, stuurt goed, en heeft een hekel aan de benzinepomp. Wat wil je nog meer? Nou, climate control is wel leuk, cruise control ook want dan hoef ik minder te tanken (noem me sloeber) en als het ff kan iets meer vermogen wat dan natuurlijk ook weer te chiptunen is ghehe.
Echt geen nadelen? Tja, die climate control dus en de motor is er een van de wat nerveuse soort. Eerst niks en vervolgens alles. Maarja, dat heeft ook z’n charmes.

Ik ben dus langzaam aan het kijken naar de clio 1.5 dCi 100pk. Ook een betere versnellingsbak (uit de megane) en betere remmen met schijfremmen achter, hoewel ik met deze remmen ook geen problemen heb. Ik bied de auto te koop aan op marktplaats voor een dikke prijs, omdat ik de auto dus niet echt kwijt hoef maar toch misschien in de nabije toekomst een andere wil. Als er iemand dat geld ervoor betaalt, wil ik natuurlijk wel dat de auto in goede handen komt en niet in vieze handen van ranzig gespuis van de eerste orde. .

Degene die deze auto koopt, is een waardig mens. Hij of zij dient de auto als mens te behandelen zoals ik dat ook heb gedaan en nog steeds doe. De roetmeting raakte mij diep in het hart. Ik zag aan de motor dat het niet fijn was. Toch hebben we elkaar er doorheen gesleept.

Ik zal deze auto nooit vergeten. Als ik hem ooit kwijt ben, verwerk ik dit helse verdriet niet door te rouwen maar door hem te eren.

Wordt vervolgd.

UPDATE 16 FEBRUARI 2007:
Bedankt voor jullie reacties in de eerste plaats!! Het startprobleem doet zich nog heel af en toe voor, maar er schijnen luchtbellen in de brandstofleidingen naar of vanaf het brandstoffilter te zitten, moet ik ontluchten, maar ik ben nog steeds een leek :) en wat betreft dat lampje.. ik merk het vanzelf wel als ik van de weg word gehaald door oom agent :P
Hij is trouwens bij ZipTuning getuned, daar had ik toen toevallig 50 euro korting waarmee ik het meeste vermogen had icm de laagste prijs (329 euro). Het verbruik is gedaald van 5,1l naar 4,6l per 100km. Ik kan het je aanraden, hij trekt echt als een lier. Nadeel: motor warmt slecht op. Misschien moet de thermostaat vervangen worden; ook gaat het warmtelampje branden (jaja, ik heb iets geleerd!!!) terwijl de meter nog in het midden staat. Maar goed, roken blijft. Ik begin alleen niet aan een filter, weet je wat dat kost? Voor dat geld laat ik wel Xenon-lampen inbouwen ofzo:p

Deze derde Clio heb ik sinds oktober 2006 gekocht met een vrij hoge kilometerstand van bijna 174.000 km. Ingeruild een 2002 Clio 1.2 16v met ’maar’ 71000 km.
Ik kan zeggen dat ik er totaal geen spijt van heb gehad ondanks een hardnekkig probleem (zie verder bij problemen)..

Het is een D44 Bleu Odyssée 5-deurs Dynamique-versie en dat bevalt goed. De kleur is het mooist wanneer de auto net volledig gepoetst is of wanneer de auto onder het zand zit wat nu het geval is. Iets er tussenin en het is een gewoon saai-blauwe huis-tuin-en-keuken-wagentje met lichtmetalen velgen. Wat ik nog gedaan wil hebben is het in de kleur spuiten van de dakspoiler, glanzend (geen taartschep maar wat subtieler), het in kleur spuiten van de stootstrips op de deuren en bumper, mat, een grille tussen de koplampen van de Sport (inmiddels besteld), witte zijknipperlichten en eventueel motorkap + zijschermen opnieuw spuiten vanwege de steenslag. Maar het mag natuurlijk niet teveel geld kosten. Ik ben namelijk 20. Ik parkeer de auto ook nooit naast een andere auto want voor je het weet heb je pitten in je deuren omdat men niet kan omgaan met andermans spullen. Dat haat ik dus zo: er zijn teveel mensen die waarschijnlijk ’hard gewerkt’ hebben en ’per ongeluk’ hun deur tegen de auto ernaast aanslaan. Kots. Maar goed, ik heb de auto bijna 4 maanden en ik heb het nu redelijk onder controle.

De auto heeft genoeg extra’s waarbij ik het alleen jammer blijf vinden dat er geen Climate Control aanwezig is, maar gelukkig wel airco. Daarnaast natuurlijk gewoon ABS, centrale deurvergrendeling met bliep, electrische ramen voor met sneltoets voor de bestuurder, spiegels electrisch verstelbaar en verwarmbaar, warmtewerende voorruit en een Dynamique-interieur met heerlijke sportstoelen. Maar ook lichtmetalen velgen 15inch, met leer omkleed stuurwiel, mistlampen en Radio Renault CD-spelert.

De auto rijdt heel erg comfortabel, behalve de zachtheid waarmee hij oneffenheden in het wegdek verwerkt. Het gedrag is dan ronduit stuiterig maar dat heeft dan wel weer als keerzijde dat ik er best hard mee bochtjes kan ronden. Misschien hebben de wat bredere banden 185-65-15 er iets mee te maken, ik ben natuurlijk geen expert.
Ook is op snelheid niet te merken dat het een dieseltje is waarmee het geluidscomfort goed is. Alleen bij koud maakt hij wat traktorgeluiden, verder gewoon stille auto. Bij accelereren hoor je alleen een beetje gesis van de turbo. Vooral koud krijst de turbo erop los, maar na een paar minuten is hij gesmeerd en hoor je het minder. Wil trouwens niet zeggen dat ik het geluid vervelend vind, integendeel: ook nu in de winter zet ik graag het raam open om de turbo te horen, dan maar snotteren! Je bent een autogek of je bent het niet.

De motor is echt prachtig. Ik rij niet veel met de auto maar hij rijdt echt geweldig. De Renault-diesel wil wel graag dat je gaat voorgloeien voordat je doordraait maar dat heb ik ervoor over. Wat maakt mij die 3-4 seconden nou uit, kan ik bijvoorbeeld mn gordel omdoen, maar dan nog? De auto maakt het ruimschoots goed tijdens het rijden. Hij pakt mooi op vanaf stationair en heeft veel koppel, als je een keer geen zin hebt om terug te schakelen dan wordt dat bijna altijd wel geaccepteerd door de dCi. Bij ongeveer 1900 toeren/minuut versnelt de auto best explosief, wat ik niet erg vind. Men klaagt in autotests altijd over een turbogat of niet geleidelijk opbouwen van kracht maar ik vind die duw in de rug juist prachtig. Alsof je in een vliegtuig zit. Met sprinten gaat de toerenteller moeiteloos door tot 4800 toeren/minuut, maar de kracht houdt bij ongeveer 4500 wel zo’n beetje op.
Wat gebruik je nou met die auto? Nou met mijn korte stukjes staat de boordcomputer op 5,1 liter op 100 km wat overeenkomt met 1 op 19,8. Wat reed die Volkswagen nou? Een Polo Bluemotion met allemaal aanpassingen voor verminderde luchtweerstand en rol

PROBLEMEN

De auto heeft een startprobleem waar de dealer niet uitkomt. Alleen als het 30 graden onder nul is start de auto probleemloos bij wijze van spreken. Als ik de auto stilzet met warme moter en 10 minuten later weer start, slaat hij slecht aan. Vervangen luchtfilter en brandstoffilter en olieverversen en ’flushen’ zorgt ervoor dat de motor veel minder vaak dit probleem vertoont. Na een reiniger in de brandstoftank te hebben gedaan en de BDP-sensor vervangen te hebben lijkt het probleem opgelost.
Na het tunen is de motor duidelijk de aandrijving de baas. Bij fel accelereren voel je hem in het stuur ’trekken’. Ook grijpt de begrenzer nu pas in bij 5000 toeren/ minuut en ik weet niet of dat wel zo goed is. Verder gaat bij die 5000 toeren ook een aantal lampjes branden, namelijk STOP, een of ander rood ding met een propellortje en STOP erin, en het voorgloeilampje. Gingen allemaal wel meteen weer uit toen ik van t gas ging. Nog een eigenaardigheidje: sinds het tunen rookt de auto wat meer als ik een beetje fel optrek. Trek ik vanuit stilstand plankgas op, dan komt er echt een hele zwarte rookwalm uit de uitlaat. Ik weet dus nog niet of ik de software erin laat zitten.
Verder doet de CD-speler af en toe gek (niet zo erg, gewoon terugspoelen).
Ook gaat wel eens het mistachterlichtcontrolelampje aan en uit als ik mn rem intrap, de achteruit inschakel of het knipperlicht naar rechts aandoe. Stoort me niet echt, ik kijk er gewoon niet naar. Soms doet ie het weken niet, dan weer wel.
Voor de rest gewoon een leuke auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.