Renault Austral hybrid 200 Techno (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Austral hybrid 200 Techno |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Eerste ervaringen
- 4.000 km
Een week vakantie in de Lot/Dordogne heeft voldoende gelegenheid geboden voor de nodige gewenning met de nieuwe auto.
Prettige zitpositie gevonden in de elektrische bestuurdersstoel. Ik heb wel de indruk dat de positie van de lendesteun niet mee opgeslagen wordt in het gebruikersprofiel. De drie bestuurders in het gezin hebben elk een eigen profiel in het systeem, wat eigenlijk wel een must is. Dit had wel meer benadrukt mogen worden door de dealer bij de aflevering.
Jammer dat de MultiSense-modus en de stand voor regeneratief remmen niet bewaard worden; ik schakel bij elke rit over van Comfort naar Eco en naar maximaal regeneratief remmen. Bij dat laatste kom je tot bijna one-pedal driving, wat wel een pré is. Heb in de heuvels wel ook gemerkt dat als de batterij na enkele afdalingen echt vol is, dat er dan ook geen energie meer in op te slaan is, waardoor je even verrast bent dat je toch weer het rempedaal echt nodig hebt.
De automatische aandrijving en schakeling is soms merkbaar aan het werk, maar ik kan er eerlijk gezegd alleen maar van genieten. Opvallend is dat bij files en in de bebouwde kom de auto er heel nadrukkelijk voor kiest om zoveel mogelijk meters volledig elektrisch te rijden en daarvoor dan regelmatig de benzinemotor kortstondig even flink laat draaien om de batterij op te laden. Hoe dat dan per saldo uitpakt voor de uitstoot, daar kan je heel lang over nadenken, maar ik ga er maar vanuit dat ze dat bij Renault zelf al gedaan hebben en kan zo steeds best genieten van die elektrische meters.
Rijhulpsystemen zijn nieuw voor mij en het was best even puzzelen om lekker te kunnen rijden met de actieve cruisecontrol en de rijbaancentrering (ik heb het pack active driver assist). Maar is zeker gelukt. Ik heb alle opties aan staan, behalve het automatisch volgen van de snelheidsverkeersborden, want dat gaat te vaak mis. De functie "naar de context van de weg", waarbij de auto automatisch afremt voor bochten en rotondes is opvallend goed. Sporadisch mist ie een bocht, maar het is nooit echt gevaarlijk geworden. Hij remt natuurlijk wat meer af dan je zelf zou doen, maar ik kon me daar goed aan overgeven; bij rotondes geef ik vaak zelf een beetje gas bij.
Helaas wordt ook de instelling voor het bijtellen van een x aantal km/u boven de snelheidslimiet (ik wil altijd 5 erboven) niet in het gebruikersprofiel bewaard! Anders zou ik vaak gebruik maken van het knopje waarmee je een door de auto correct van de borden gelezen limiet kan overnemen naar de cruisecontrol.
Het is me ook helaas nog niet gelukt om naadloos van de (actieve) cruisecontrol over te schakelen naar de snelheidsbegrenzer; ik zou graag met één druk op de knop de snelheidsbegrenzer activeren met de limiet die ik voor de cruisecontrol al had ingesteld.
Hoe het werkt met de dataverbindingen van de auto is me volstrekt onduidelijk. Ik heb de auto gekoppeld aan mijn account bij Orange, waar de simkaart van auto mee verbindt, gratis voor 3 GB in de eerste 6 maanden. Ik heb ook altijd m'n smartphone bij me en die koppel ik in principe altijd met Android Auto. Gebruikt Android Auto altijd de dataverbinding van de telefoon? En de auto zelf altijd Orange? Geen idee. En kan ik na 6 maanden de Google Maps van de auto nog gebruiken als ik niet maandelijks ga betalen voor Orange? En hoe zit dat met de "cruisecontrol naar de context van de weg", waarvan ze zeggen dat er "een abonnement" voor nodig is? Geen idee. De verkoper bij de dealer weet het ook niet.
Ik heb ook nog geen weloverwogen keuze kunnen maken tussen navigeren met de Google Maps van de auto en navigeren met de Google Maps van de telefoon. In de praktijk kies ik die van de auto, omdat dat net iets meer schermvullend is, en omdat mijn telefoon niet _altijd_ is gekoppeld met Android Auto.
Dat laatste heeft ermee te maken dat we vanuit onze vorige auto gewend zijn dat elke passagier met z'n telefoon kan verbinden om muziek af te spelen op de speakers (via Spotify). Het is ons nog niet gelukt om, wanneer Android Auto actief is, vanaf een tweede telefoon contact te krijgen met de auto.
In de Maps van de auto krijg je geen satellietbeelden, wat het soms heel moeilijk maakt een bestemming op de kaart aan te wijzen. Een gemiste kans is ook dat de zijwegen op de kaart onvoldoende te onderscheiden zijn van de achtergrond, waardoor de kaart niet helpt om een "gevaarlijke kruising" aan te zien komen.
We hebben in de vakantie 2750 kilometer gereden, waarvan verreweg de meeste km. met vier personen, bagage én dakkoffer én met 135 km/u. In totaal was het verbruik 7.1 liter per 100 km, dus zo'n 1 op 14. Vervolgens vanochtend 38 km. naar kantoor over een rustige snelweg -> 4.7 l/100, wat me positief verrast!
Terzijde: tolkastje (Bip&Go) in Frankrijk is absoluut een aanrader! Ondanks de 2.18 m. hoogte met de dakkoffer kom je alle poortjes wel door (mits de koffer niet mooi glanzend gelakt is en je dat zo wil houden). En je kan het kastje gewoon rechts naast de binnenspiegel plakken, ook al zit daar in deze auto geen "gestippelde zone".
Tegenvaller bij de bestelling was dat de elektrisch verwarmbare voorruit niet geleverd kon worden in combinatie met de pack active driver assist; moet ik toch weer krabben straks - jammer! Tegenvaller bij aflevering was dat de elektrische kofferbak niet handsfree (bewegen met de voet) te openen is; het instructieboekje suggereert dat namelijk wél.
Méévaller was de levertijd: er werd gezegd 4 tot 5 maanden en ik verwachtte 'm niet voor oktober, maar ik reed er 25 juli al mee weg!
De uitstraling en het gevoel van luxe en comfort in de auto vinden we geweldig! Die kleur alleen al; in elk licht heeft ie steeds weer iets magisch'. Ik vind onze met het rode dak en de chromen rand ook veel mooier dan dat zwarte dat alle andere Autrals hebben die ik ben tegengekomen (het worden er nu langzaam meer; in het begin waren ze echt zeldzaam!). De wielen/velgen van de Techno vind ik ook mooier dan die van de Iconic. En de bekleding mooier dan die van de Esprit Alpine. Ik heb de letters etc. van de achterklap af laten halen; ziet er heerlijk rustig uit.
Vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer omdat de My Renault app aangaf dat er een terugroepactie is wegens "auto start mogelijk niet"; hopelijk krijgen we daar niet mee te maken voordat ie op 30 augustus wordt nagekeken.
Jammer overigens dat je vanuit de My Renault app niets méér kan doen met de auto dan 'm laten knipperen of toeteren. Zou fijn geweest zijn als ie inderdaad kom voorverwarmen (zeker gezien het wegvallen van de elektrische voorruit); ik neem aan dat de volledig elektrische Megane E-Tech dat wel doet? Ook jammer dat er geen papieren instructieboekje (en idem voor het multimediasysteem) meer wordt meegeleverd; digitaal zijn ze telkens weer lastig terug te vinden en de informatie op het scherm is zo overweldigend dat het moeilijk is erdoorheen te bladeren.
De aanschafprijs van de auto ligt vrij hoog, dus ik ben benieuwd of ie net zo populair gaat worden als z'n voorganger de Kadjar, die je (misschien meer in Frankrijk, maar ook in Engeland, dan in Nederland) toch heel vaak ziet rijden. Voor ons pakte ie in de leaseregeling van de werkgever nog net goed betaalbaar uit.
Ondanks de nodige kritische noten vooralsnog heel tevreden met deze indrukwekkende auto.
Weggesleept!
- 4.500 km
Aan het eind van de afrit van de snelweg af, ineens een groot rood vak op het scherm: "Elektrische motorstoring!" en "STOP". Ik kon nog wat uitrollen om 'm langs de kant te zetten; verder gaf ie geen sjoege meer. Voordat ik bedacht had wie ik het beste kon bellen, kwam er een grote gele auto van de Provincie Gelderland. Later de sleepdienst.
Mogelijk verband met de terugroepactie, waarvoor ik al een afspraak had op 30 augustus. Ik ben benieuwd.
Update:
Problemen lijken aan de kant van te software te zitten. Er stond een heel rijtje storingen in het systeem; die hebben ze allemaal afgemeld en daarna startte de auto al weer. Vervolgens nog de handelingen uitgevoerd die bij de twee - blijkbaar waren er twee - terugroepacties hoorden.
Alles zou nu weer goed moeten zijn. Winstpunt is in ieder geval dat mijn draadloze connectie met Android Auto weer werkt, want die was ik de week ervoor ineens helemaal kwijt..
Telefoonkoppeling
- 12.000 km
Gebeurt toch nog vaak dat de draadloze Android Auto niet lukt. Remedie is dan om het multimediasysteem te rebooten; daarna gaat het weer goed. Rebooten kan door lang op de aan/uitknop (rechts naast het scherm) te drukken; het duurt gelukkig niet lang.
Inmiddels ook ontdekt hoe je muziek kan spelen vanaf de telefoon van een passagier (zonder de telefoon van de bestuurder te ontkoppelen). Dat lukt via het tabblad Muziek: daar kies je Bluetooth en dan de gewenste telefoon. Vervolgens lijkt het op het scherm in de auto of je er verder niets mee kan, maar wanneer je de telefoon pakt en muziek opzet, dan werkt het gewoon.
De wisselwerking tussen apps die zijn geïnstalleerd in de auto en dezelfde apps die zijn geïnstalleerd op de met Android Auto gekoppelde telefoon vind ik nog erg raadselachtig. Bijvoorbeeld Spotify, Podcasts of Pocketcastst. Aan beide kanten log je in met hetzelfde account, dus je zou zeggen dat de status van bijvoorbeeld wat je volgt en wat je al geluisterd hebt dan steeds gelijk is. Maar ik blijf toch vaak maar naar de telefoon-versie switchen op zoek naar "de waarheid".
Ook de internetverbinding vind ik raadselachtig. Ik had een account gemaakt bij Orange voor 3 maanden gratis data. Die periode is nu voorbij, maar alles werkt nog steeds. Gebruikt ie dan het internet van m'n telefoon? Waarschijnlijk wel, maar uitsluitsel vind ik nergens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Austral
Had je deze auto's al gezien?

Renault Austral 1.2 E-Tech full hybrid 200 evolution | Full hybrid | automaat | all season banden | stoelverwarming | incl. Bovag rijklaarpakket met 12 maanden garantie |
- 2025
- 1.782 km

Renault Austral E-Tech full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine
- 2024
- 17.676 km

Renault Austral 1.2 E-Tech full hybrid 200 techno TREKHAAK / CAMERA / ELECTRISCHE KOFFERDEKSEL / FABRIEKSGARANTIE TOT 01.2028
- 2023
- 25.567 km