Renault Austral hybrid 200 Techno (2023)

autoreview

Renault Austral hybrid 200 Techno (2023)

Signalement

UitvoeringAustral hybrid 200 Techno
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met Renault Austral

  • 1.000 km

Na ruim 4 jaar trouwe dienst moest mijn vorige auto, een Skoda Superb, vertrekken.
Eerder schreef ik over die auto enkele reviews.
Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition (2018) review (autoweek.nl)

Omdat dieselen bij mijn werkgever niet meer mogelijk is ben ik al een flinke tijd bezig met het zoeken naar een opvolger voor de Skoda. Helaas wordt de Superb hatchback niet meer gemaakt en valt de station boven de maximum co2 uitstoot.
De keuze dus tussen benzine of elektrisch. Gelet op de lange afstanden die ik rijd en het gemak gekozen voor benzine, al dan niet hybride.
Een korte opsomming van auto’s die ik heb getest (Honda HRV, Toyota Corolla Cross, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Skoda Octavia combi, Skoda Karoq en Renault Austral). Alles met een CVT viel na de testrit voor mij af, vanwege de rijeigenschappen en het geluid. Tucson kon ik niet lekker in zitten vanwege display wat in de weg zit van rechterknie. Skoda viel op zich niet af, maar tweemaal werd een bestelling geannuleerd door Skoda (of de leasemaatschappij) vanwege te lange levertijd of het helemaal niet kunnen leveren.
Bleven er uiteindelijk 2 auto’s over. De Kia Sportage en Renault Austral (Techno uitvoering). Ik heb op eenzelfde ochtend met beide auto’s testritten gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de Austral. Enerzijds vanwege het financiele plaatje en anderzijds omdat ik in de Renault (ik ben vrij lang) meer hoofdruimte heb t.o.v. de Sportage (vanwege schuifdak). De optie om een lagere uitvoering van de Sportage te bestellen viel af. De pakketten die je daar moet bestellen leverden niet het gewenste totaalpakket op (lees, bijna alle opties maar dan zonder schuifdak).
De testrit in de Austral beviel goed. Stuurde lekker, rust aan boord en van alle gemakken voorzien. Wel vond ik de auto wat stuiterig, maar dat had volgens de verkoper vooral te maken met de 20 inch wielen.
Op 27 juli jl. de Austral in ontvangst genomen en ondertussen één week én 1000 kilometer verder.
Mijn ervaringen met de auto zijn heel wisselend. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik ruim 4 jaar een ander soort auto heb gehad.
Hieronder een opsomming van mijn positieve en minder positieve ervaringen (tot nu toe).

Positief.
Zitruimte is ruim voldoende. Je zit wat hoger en rechtop, hebt beter zicht (vooruit) en achterin zitten de kinderen beter dan in de Superb (qua hoofdruimte).
Radio geeft goed geluid (zelfs zonder het duurdere pakket).
De auto stuurt goed, strak en direct.
De displays zien er goed uit en geven alle benodigde informatie.
Het instellen van profielen is ideaal. De zitpositie, radio-instellingen, en airco zijn met 1 druk op het scherm ingesteld.
De adaptieve cruise-control werkt prettig (hierover later nog meer).
Wegrijden uit stilstand gaat heel soepel.

Minder positief
Samenspel tussen benzinemotor en elektromotor is simpelweg slecht. De overgangen zijn goed voelbaar, de accelaratie verloopt schokkerig (welke modus je ook kiest) en de uiteindelijke rijbeleving is onrustig. Als voorbeeld. Op het moment dat je 100 kilometer per uur rijdt op de cruisecontrol en de benzinemotor schakelt over naar de elektromotor (of vice versa) ervaar je een korte vertraging, gevolgd door accelaratie.
Bij accelereren gebeurt het regelmatig dat de voortgang even hapert om vervolgens dubbel zo hard weer verder te gaan.
Soms slaat de motor aan om de batterij op te laden. De motor ‘kiest’ dan een vrij hoog en hoorbaar toerental. Een rare ervaring.
De stoel is op veel manieren te verstellen, alleen is de kanteling van de zitting niet instelbaar. Ik ervaar relatief weinig steun achterin de stoel en juist veel (beetje klemmend) gevoel onder de benen. Kortom, ondersteuning over de hele zitlengte is voor mij niet gelijkmatig in te stellen.
De verkeersbordherkenning van de adaptive cruisecontrol werkt soms wel en andere keren niet. Vervolgens kun je e.e.a. in het menu weer aanzetten, maar het kan zomaar gebeuren dat 3 a 4 ritjes later het weer uitstaat.
Deze auto staat op 19 inch (i.p.v. de 20 inch waarmee ik test heb gereden). Desondanks is de auto op lagere snelheden én vooral op klinkerwegen naar mijn smaak te straf afgesteld.
Android auto is (draadloos) niet stabiel. Dat kan overigens ook aan de telefoon liggen. Na enig speurwerk heb ik dat anders opgelost. Ik heb een automatische tether app op de telefoon geinstalleerd waardoor de telefoon, na verbinding met de auto als hotspot fungeert. Na het installeren van een aantal apps (waaronder Waze voor navigatie en flitsmeldingen) gebruik ik Android Auto niet meer. Daarnaast biedt Renault de mogelijkheid tot een data abonnement via Orange.
Het benzineverbruik kom ik later op terug. Waarschijnlijk zal de auto nog een beetje moeten inlopen alvorens duidelijk is wat het exacte verbruik is. Ik wil dat gaan bijhouden als de eerste 5000 kilometer erop zitten.
Hoewel ik de auto op een aantal onderdelen prettig vindt zijn er voor dit moment zeker zoveel zaken die ik als minder prettig ervaar. De meeste zijn toe te schrijven aan de samenwerking (althans het gebrek daaraan) tussen benzinemotor en elektromotor.
Ook valt op hoe praktisch de Skoda eigenlijk was. Juist afgelopen week de paraplus’ gemist. De opbergvakken waren een stuk praktischer, prullenbakje in het portier en opbergvakken waren afgewerkt. In de Renault bestaat de binnenkant uit hard plastic. Dus alles wat je er in legt schuift hoorbaar heen en weer. Dat ondertussen opgelost door de binnenkant te ‘bekleden’ met muismatjes.
Kortom, het is nog behoorlijk wennen en ben vooral benieuwd of de auto na meer gereden kilometers wat soepeler rijdt.

Foto’s volgen nog zodra het beter weer is.

Ervaringen na 4000 km en na update

  • 4.000 km

Ondertussen ruim 4000 km gereden. Waaronder een korte trip naar Normandië. Kort voor vertrek een melding in de Renault app over terugroepactie. Daarover later meer.
Mijn bevindingen over de auto zijn op een aantal punten bijgesteld. De zitpositie is ondertussen prima ingesteld. De radio, USB/Spotify etc. werken nu goed.
Onveranderd is het slechte schakelgedrag van de auto. Ik rijd ondertussen altijd in de Eco stand omdat daar de verschillen het minst hinderlijk zijn.
Op 23 augustus jl. is de auto naar de garage geweest voor de terugroepactie. De problemen met het motormanagement zouden moeten zijn verholpen, aldus de garage. De praktijk is echter dat er bijna niets is verandert. Ik merk hooguit dat de software probeert om minder schakelmomenten in te bouwen. De motoren trekken wat langer door in toeren alvorens een andere instelling wordt gekozen. Het helpt echter weinig, want op het moment dat er wordt overgeschakeld gaat dat met een (behoorlijke) vertraging. In sommige gevallen remt de auto (voor het gevoel) zelfs af om dan weer (lomp) op te pakken.
Slotsom is dat er 2 manieren zijn om zonder al te veel schokken op te schakelen. Optie 1, plankgas. Dan moet de benzinemotor vol aan het werk. Gevolg, minder schokken, maar uiterst rumoerig en kan m.i. ook niet de bedoeling zijn.
Optie 2 is heel geleidelijk accelereren. Het lijkt er haast op dat voor zolang je maar maximaal het vermogen aanspreek van de elektromotor (ongeveer 65 pk) deze het kan ‘bijbenen’ met het opvangen van de schakelmomenten. De acceleratie is op dat moment ook passend bij dat vermogen (lees traaaag).
Ben benieuwd naar de volgende update, want voor deze prijs en werking bij concurrenten m.i. niet acceptabel.
Positief is dat de motor ondertussen wat rustiger loopt, deze is goed te doseren en goed bij de les.
Qua verbruik kom ik ongeveer uit op 1:16 als er sprake is van 50% snelweg vs 50% stadsverkeer.
Bij veel stadsverkeer en 80 km of 100 km wegen is bijna 1:19 haalbaar. Alles met elkaar is mijn “eco score” 80.

10,000 kilometer

  • 10.000 km

Ondertussen de 10.000 kilometer gepasseerd met de auto. In deze periode het verbruik bijgehouden en ondertussen rijdt de auto ongeveer 1:18,5. Dat is wanneer ik wisselend snelweg en binnenwegen rijdt. De auto is bijzonder zuinig tot ongeveer 100 km/uur. Daarboven loopt het verbruik op. Voor de medegebruikers van de Austral, mijn eco-score blijft steken op 80!
Na de update, die moest zorgen voor een beter motormanagement maar dat niet deed, heb ik me gewend tot Renault Nederland. Daar aangegeven ontevreden te zijn met de onrust in de aandrijflijn. Dat is ondertussen opgepakt en samen met een Renault monteur een testrit gemaakt. Kennelijk zijn er meer gelijksoortige meldingen binnengekomen (en niet alleen in Nederland). Eer is mij toegezegd dat één en ander wordt opgepakt en ik daarover wordt geinformeerd. Dat wacht ik voorlopig dan maar af.
Ik zet hieronder wat ik de afgelopen 10.000 kilometer in positieve of negatieve zin heb ervaren met deze auto.
Positief
Relatief rustig aan boord tijdens rijden. Precies bij 105 km/uur resoneren de banden. Binnenkort de wisseling naar winterbanden, kijken of dat verschil maakt.
Wegrijden uit stilstand gaat soepel, zeker een prettige auto om file te rijden.
Geluidskwaliteit en mogelijkheden (USB, Spotify, Bluetooth, DAB+ etc)
Dosering remmen, inclusief regeneratief remmen werkt goed.
Stuur biedt weinig respons, maar tegelijkertijd heel direct.
Opbergmogelijkheden (alles heeft ondertussen z’n plekje gevonden)
Zitpositie voorin en achterin en vooral veel hoofdruimte
Goed zicht rondom in combinatie met achteruitrij camera
Adaptive cruisecontrol en herkenning borden/wegcontouren
Stoelverwarming/stuurverwarming en algehele werking van de airco (stil).

Negatief
Zoals gemeld het samenspel (vooral het gebrek daaraan) tussen benzinemotor en elektromotoren
Bij een bepaald toerental is er flinke resonantie in interieur waarneembaar. Je hoort dan interieurdelen kraken (kan nog niet vinden waar)
Niet alles werkt altijd consistent. Dat geld o.a. voor de adaptive cruisecontrol, rijbaanassistentie, geluidsinstellingen, Android Auto, shuffle vanaf USB stick en instelling spiegels.
Bovenstaande zijn vooral softwarematige issues. Ik blijf het bijzonder vinden dat bij een auto waar – volgens Renault – zoveel kilometers mee is getest deze slordigheden er niet uit zijn gehaald. Ik kom ze in ieder geval binnen 10.000 kilometer meerdere keren tegen.

Uiterlijk
Deze auto staat op 19 inch lichtmetaal en ik krijg veel positieve reacties op het uiterlijk van de auto in combinatie met deze wielen. Daarnaast wordt vaak gevraagd (immers nieuw type auto) of het een verstandige keuze is. Tot nu toe raad ik de aanschaf af. Als de softwareproblemen en aandrijving worden aangepast dan is het zeker een auto om te overwegen.

20000 kilometer

  • 20.000 km

Ondertussen de 20.000 km gepasseerd. Ik gebruik de auto afwisselend tussen 80 km wegen en snelweg. Meeste ritten zijn 150 km of meer.
Lang verhaal kort, ik ben niet tevreden over de Austral. Vooral het wisselvallige karakter van de auto en de vele keren dat zaken niet of niet goed werken.
Tijdens de proefrit van ruim een uur was de rijbeleving beter. De vele zaken die niet of niet goed werken vielen mij destijds niet op. Daar kom je pas achter als je langere ritten maakt. Voor iedereen die denkt dat het bij Franse auto’s hoort, die mening deel ik niet (geheel). Ik heb de afgelopen jaren (voor de Skoda Superb) betere ervaringen opgedaan met een Peugeot 508 en later 308. Overigens zie ik ook veel tevreden uitingen over de Austral, dus wellicht betreft het op onderdelen mijn specifieke auto.
Uiteraard heb ik m’n ongenoegen geuit bij Renault Nederland. Dat is ook opgepakt, maar na de testrit met de monteur blijft het stil vanuit Renault. Dat vind ik opmerkelijk, omdat Renault bij mijn melding aangaf dat er meerdere soortgelijke meldingen waren binnengekomen die ertoe zouden leiden dat er werd opgeschaald naar Renault Frankrijk.
Hieronder de zaken die niet of niet goed werken:
• Cruisecontrol (instellingen)
• Lane assist (instellingen)
• Verbinding Android auto
• Verwarming valt soms in het geheel uit
• Lezen van muziek vanaf USB stick werkt niet altijd goed. Meestal eindigt het in een USB kaart die opnieuw moet worden geformatteerd.
• Kantelen spiegels bij achteruit rijden werkt slechts af en toe
• Voorkeursinstellingen muziek wijzigen ongevraagd
• Onverklaarbare waarschuwingssignalen die na enkele seconden weer verdwijnen.
• Toename van rammeltjes in het interieur
De auto heeft ondertussen een update gehad m.b.t. motormanagement (daarover meer) en de OpenRLink. Ik merk na de updates niet dat zaken zijn verbeterd.
Dan m’n grootste ongenoegen, de aandrijflijn. Ik begrijp dat Renault keuzes heeft gemaakt om te komen tot een lage emissie, maar de gemaakte keuzes resulteren in een onrustige/bokkige/lawaaiige aandrijflijn. Die lage emissie is overigens betrekkelijk. Waar ik deze zomer gemiddeld 1:19 reed is dat met de lagere temperaturen ondertussen opgelopen naar 1:15.
Het onrustige komt, mijn inziens, vooral door de keuzes m.b.t. de verbrandingsmotor. Die slaat regelmatig aan en kiest dan – vanuit het niets - meteen vol vermogen. Dat is hoorbaar en voelbaar. Soms schakelt de motor na een aantal seconden terug naar een lager toerental of heel laag toerental. Die laatste 2 zijn acceptabeler en geven ook minder onrust bij overschakelen naar elektrisch. Waarom kiest Renault er niet voor om bij (bijvoorbeeld) snelheden tussen de 80 en 120 de motor op de achtergrond aan te laten staan om de accu te blijven opladen? Meer in lijn met bijvoorbeeld de Nissan Qashqai.
Op die manier heb je veel minder momenten van overschakelen tussen verbrandingsmotor en elektromotor en dat komt de rijbeleving en voorspelbaarheid bij bijvoorbeeld accelereren ten goede.
Bij 30.000 km staat de eerste onderhoudsbeurt gepland. Hopelijk vinden er dan (of eerder) updates plaats die zorgen voor verbetering. Zo niet, dan is voor mij het aftellen naar het inruilmoment begonnen en keer ik het liefst zsm weer terug bij Skoda.

30000 kilometer

  • 30.000 km

Ondertussen heeft de auto de 30.000 km beurt gehad. Een aantal zaken zijn in positieve zin verandert een aantal andere zaken helaas niet.

Laat ik met het positieve beginnen. Het rijgedrag op snelheid (Duitse autobahn) is prima. Boven de 130 km/uur is er geen overgang van benzine naar elektrisch. Dat komt de rust aan boord ten goede. Ook het rijgedrag zelf is op rechte stukken en snellere bochten prima.

Ook zijn er ook 2 updates geweest m.b.t. het infotainment systeem. Dat heeft effect gehad. DAB+, Android Auto etc. werkt nu goed.
Zitpositie, stoelverwarming, massage en zicht rondom is prima. Ook de kwaliteit van de geluidsinstallatie ervaar ik als goed. Daarnaast werkt het opslaan van profielen prima. Wat betekent dat de auto, na 1 druk op het display de instellingen aanpast aan de andere gebruiker, vooral handig bij instellingen stoel en geluid.

Een aantal andere zaken werkt, ondanks de updates en de onderhoudsbeurt, niet goed. Samenspel motor en elektromotor is vooral bij snelheden t/m 90 km/uur niet goed. De 3 cilinder motor loopt bij hoge toerentallen en lage snelheid zelfs aanzienlijk rumoeriger dan een oude diesel. Naast het lawaai en de onrust zorgt het ook voor trillingen in de auto die vervolgens weer zorgen voor kraakjes/piepjes bij de plastic delen.

De adaptieve cruisecontrol werkt niet consistent. Regelmatig grijpt deze onverwacht in terwijl er niets aan de hand is en vervolgens gaat de auto volop in de remmen en/of schakelt de cruisecontrol uit. Ronduit gevaarlijk en irritant voor verkeer achter me.

Spiegels verstellen voor achteruit rijden werkt niet. Opmerkelijk genoeg werkt het bij sommige modellen in de garage wel en andere weer niet. Ook de monteurs bij de garage weten (nog) niet waar dat in zit. Daarnaast worden de spiegelinstellingen niet opgeslagen in het profiel, dus bij wisselen bestuurder moet je die alsnog (in tegenstelling tot stoelinstellingen) deze alsnog handmatig aanpassen.

Verbruik is netjes. Ik verstook gemiddeld 5,3 l op 100 kilometer. Bij lagere temperaturen (er wordt dan veel minder op elektrisch gereden) loopt het verbruik op tot 6,0 l per 100 kilometer.

Kortom, ik ben niet tevreden over de rijbeleving van de auto. Met een ander type motor en/of aanpassingen in de software m.b.t. schakelen is het echter - in de basis - een hele fijne auto.

Hopelijk pakt Renault Nederland de zaken eens serieus aan. Je hoeft maar te kijken op het Renault Forum om te zien dat veel klachten bij meerdere gebruikers zich voordoen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Austral

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.