Renault Austral hybrid 200 Iconic Esprit Alpine (2024) #3
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Austral hybrid 200 Iconic Esprit Alpine |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 54.200 km |
Mooie auto maar hybride blijft wennen
- 54.200 km
Deze auto in 2024 nieuw ontvangen. Werkgever heeft als beleid dat er een Frans merk gereden moet worden, de Austral was voor mij de beste optie. Ik wilde nog niet stekkeren en dan bleef er weinig over. Het uiterlijk is net als vele andere SUV's. Misschien inwisselbaar maar toch heeft Renault er geprobeerd iets van te maken.
De uitvoering; Iconic Esprit Alpine. Zit alles op wat je nodig hebt. Ook dingen die ik niet of nauwelijks gebruik waarschijnlijk maar de belangrijkste, en comfort verhogende zaken zijn aanwezig.
De belangrijkste zal ik benoemen.
- Lane assist - werkt goed. Kun je in het menu aanpassen naar persoonlijke smaak hoe deze een signaal geeft. Trilling aan het stuur, tegendruk bij het sturen, visueel in de buitenspiegel. Perfect.
- Adaptive cruise control - laat best wat ruimte tussen de auto en de auto ervoor waardoor er vaak auto's tussen schieten, zelfs bij de kleinste afstand. Daarnaast, en dit is echt irritant, remt de auto met regelmaat zonder enig obstakel of wat dan ook voor je omdat het systeem iets waarneemt...? Ik weet niet wat maar kan me voorstellen dat de bestuurder die achter me rijdt denkt; "waarom remt die gast ineens". Echt, vrije baan, vrachtwagen aan het inhalen en dan ineens een piep en een remingreep van de auto.
- Automatisch grootlicht - gebruik ik vooral op binnenwegen en N-wegen maar staat tijdens snelwegritten voornamelijk uit. Lichtopbrengst is gewoon goed.
- 360 graden camera - leuke gimmick en handig met inparkeren. Geen noodzaak maar wel makkelijk.
- Parkeersensoren - vrij standaard inmiddels en werkt ook gewoon naar behoren. In combinatie met de camera is het onmogelijk om nog iets te raken lijkt me.
- Stoel -en stuurverwarming - Stoelverwarming heerlijk. Kent 3 standen en werkt top. -Stuurverwarming heeft iets meer tijd nodig om op te warmen en het lijkt me dat het stuur maar gedeeltelijk verwarmd wordt. Hiervoor reed ik BMW en daar werkte het toch beter.
- Voorruitverwarming - handig bij vorst. Werkt gewoon zoals het moet.
- Draadloos laden telefoon - werkt soms wel en soms niet. Zal ook wel aan het telefoonhoesje liggen maar is niet foolproof. Wat me wel opvalt is dat de telefoon erg heet wordt tijdens draadloos opladen.
Automatisch inparkeren - nog nooit gebruikt.
- Electrische stoelverstelling met geheugenfunctie. In het menu kun je je eigen stoelpositie in het geheugen zetten. Handig. Het systeem kent dan ook optie om de stoel helemaal naar achter te laten gaan als je de auto uitschakelt om makkelijker in en uit te stappen. Als je dan vervolgens de auto weer inschakelt gaat de stoel weer naar de ingestelde stand. Werkt absoluut niet feilloos. Stoel blijft regelmatig in achterste positie staan waardoor je de auto weer moet uitschakelen en opnieuw inschakelen. Starten is het eigenlijk niet omdat je de startknop indrukt en de auto in de elektrische modus wegrijdt. Maar goed, ook geen perfect werkend systeem. Stoelen zelf zitten erg goed.
Op de beetje rare massagefunctie na die ik niet erg begrijp. Zie er de meerwaarde ook niet echt van in hoewel ik dit bij VW of Volvo wel kon waarderen. Vooralsnog bij de Austral niet.
Dan het rijden. Rijdt op zich goed hoewel de combinatie en samenwerking elektromotor benzinemotor niet altijd soepel verloopt. Schokkerig bij overgang en vooral bij even snel inhalen en gasgeven ontstaat er een vertraging. Je geeft gas en je gevoel zegt dat de auto moet versnellen maar er gebeurd even niets. Daarna gaat hij wel en is ook verrassend vlot.
Auto heeft bij constante snelheid echt comfort. Rijdt dan ook gewoon heerlijk. Stil, stevig op de weg en goed overzicht. Comfort is goed. Hobbels voel je wel, heeft ook de 20 inch velgen maar stoort me niet.
Wat wel opvalt tijdens het rijden in de regen is dat het zicht in de buitenspiegel een drama is. Het regenwater wat vanaf de A-stijl op de ruit komt belemmert echt het zicht, het loopt niet echt weg maar er ontstaat een soort van turbulentie waardoor het water niet goed afgevoerd wordt.
De motor: De benzinemotor laadt de elektromotor op met als idee om dan zoveel mogelijk elektrische kilometers te rijden. Vraag je meer vermogen springt de benzinemotor bij. Idee is goed, uitvoering niet altijd even logisch waardoor je die schokkerige ervaring krijgt. Wat dat nog extra raar maakt is dat vooral in de stad de motor heel lang hoog in dee toeren blijft tijdens dit laden. Motor maakt dan ook best wel wat herrie. Bij 50km/uur zou je al lang over schakelen als je een handgeschakelde auto zou rijden. Iets versnellen richting 57-58km/uur en de motor schakelt over. Niet perfect en zou eigenlijk softwarematig aangepakt moeten kunnen worden.
Verbruik is best goed. Ik hou het niet erg nauwkeurig bij maar gemiddeld zit het verbruik zo tussen 5,8 en 6,2 l/100km.
Voor een hoge, relatief zware auto is dit netjes. Ook omdat mijn rijstijl vlot te noemen is, ben geen schildpad.
Infotainment systeem. Draait op Google. Zou goed moeten zijn maar kent toch wel wat dingetjes. Allereerst kun je maar 1 telefoon aansluiten. Zakelijk en privé betekent switchen in het menu. Grootste ergernis voor mij is dat na een telefoongesprek vaak de radio stil blijft. Opnieuw het menu in en weer op de zender drukken en voila. Jammer is dat dit meerdere handelingen zijn in het systeem. Scherm gaat standaard eerst naar de zenderlijst en niet naar de favorieten.
Ontvangst DAB. Drama. Erg slecht. Rij je onder een viaduct door valt de zender weg. Had ik bij vorige auto's eigenlijk nauwelijks last van.
Heb ook al meerdere keren een zwart scherm gehad. Systeem resetten helpt dan.
Conclusie: allereerst is het geen auto die ik op een lijstje zou hebben bij de keuze voor een leaseauto. Maar goed, dat is persoonlijk.
Veel luxe en ruimte tegen een acceptabel verbruik en er staat wel een flinke auto op de oprit.
Het rijdt op zich goed maar is nu niet bepaald een rijdersauto.
Daarvoor is de E46 Cabrio.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Austral
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Austral 1.2 E-Tech Full Hybrid 200 Techno | 360 Camera | Panoramadak | Adaptieve Cruise Control
- 2025
- 11.035 km

Renault Austral Hybrid 200 E-TECH Techno esprit Alpine | Achteruitrijcamera | Cruise control met snelheidsbegrenzer | Elektrisch verwarmbare voorstoelen
- 2025
- 52.223 km

Renault Austral 1.2 mild hybrid advanced 130 techno |Navi|Camera|
- 2023
- 113.050 km
Lees ook

Praktijkervaring Renault Austral: wordt eigenheid gewaardeerd door gebruikers?

Test: Renault Austral - Scoort Renault nu wel met een SUV?

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’

Renault Austral vs. Hyundai Tucson - Vergelijkende Test


