Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line (2022) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
eerste paar maanden
- 2.500 km
21 okt 22 Auto opgehaald.
Ongeveer 6 maanden na bestelling kon ik de Arkana RS line ophalen. Gekozen voor de kleur blauw kreeg ik vlak voor het wegrijden de opmerking dat de dealer blij was een keer geen wit, zwart of grijs te hoeven afleveren.
Waarom de RS Line? Vanuit mijn vorige auto was ik gewend geraakt aan een aantal opties die ik als prettig ervaar. Inklapbare spiegels (handig, ik woon langs een dijk waar regelmatig een spiegel sneuvelt), en draadloos opladen van telefoon. Begrijp meteen dat er mensen zijn die dit overdreven vinden, maar ik ben er aan gewend en vind het prettig. Aangezien Renault met pakketten werkt kom je dan bij de RS Line uit.
De eerste kennismaking met de auto tijdens de proefrit was zeer aangenaam. Een ruimtelijke auto die goed meekomt, zonder de pretentie te hebben stoplichtsprintjes aan te willen gaan. Hoeft ook niet meer, die tijd heb ik gehad. Ook mij was de harde rand ter hoogte van het rechterbeen opgevallen, maar ik heb mij er niet aan gestoord. Komende uit een Audi A3 sedan voelde het alsof ik heel hoog plaats nam. Maar de proefrit was meteen aangenaam.
Op de shortlist stonden een Peugeot 3008 plug-in, een Toyota RAV4 Hybrid, en de Renault Arkana. Toyota viel af door gevoel van grote auto. Wij zijn met z’n tweeën en ook al heb ik de afmetingen niet gecontroleerd, de RAV4 kwam echt op ons af.. Peugeot viel af door het kostenplaatje na de ‘minimale’ eisen te hebben bereikt (en de vreemde voorwaarden van de werkgever voor een gestekkerde auto). Bleef over de Arkana. Staand op het platform van de Captur dacht ik in een gelijksoortig formaat als de Citroën C4 te stappen, maar de ruimte was groot binnen.
Eerste kilometers
De constante samenwerking tussen accu en motor is even wennen. Het is een raar idee dat de motor veel toeren maakt en een gevoelsmatig enorm verbruik toont terwijl je 50 rijdt. Een paar honderd meter na de start valt dit weg en rijd je elektrisch. De continue wisseling tussen elektrische aandrijving en aandrijving door benzinemotor merk ik niet. Voor nu is het een sport om het gemiddeld verbruik omlaag te krijgen. Bij ontvangst was het 6.1lt/100km, en na 6 dagen staat hij al op 5.3lt. Doel is ruim onder de 5lt per 100 km te komen.
Dynamic cruisecontrol gecombineerd met active lane assistance vind ik nu al prettig. Mijn woon-werk is 95% snelweg, en dat is nu veel rustiger. Hiervoor had ik uiteraard cruise control, maar niet adaptief, dus telkens aan/uit/aan/uit.
Update na 2500km
Over het algemeen tevreden over de auto. Stoelen zijn heel prettig en goed verstelbaar. Zwart leer met een zwarte hemel geeft een bepaald cocongevoel. Even moeten denken over de oplossing voor de achterbank. Vanwege de hond ligt daar een speciale hondendeken, maar deze glijdt weg op het leer. Bij de bouwmarkt een stukje rubber gehaald en nu opgelost.
Filerijden is een heel stuk prettiger met het dynamic cruisecontrol systeem. In de file zet ik wel de lane assist uit zodat ik de zijkant van de rijbaan kan aanhouden, dat is makkelijker voor motorrijders.
Gemiddeld verbruik is gestegen naar 5.8lt/100km, ondanks dat ik standaard telkens de Eco stand kies. Dat is overigens wel vervelend, telkens bij het starten staat de auto in MySense, maar ik wil standaard in Eco stand. Wat ik wel vervelend vind is dat ik niet de mogelijkheid heb zelf een hogere versnelling in te schakelen. Er zit geen manuele stand op de automaat. De al eerder genoemde dijk is binnen de bebouwde kom, en met een snelheid van 53 km/u loeit de auto alsof we elk moment opstijgen. Aangezien ik dit stuk vaak rijd, vermoed ik dat hier het hogere verbruik vandaan komt. Heb de luxe dat het een leaseauto is waardoor ik niet zelf de benzine betaal, maar voor een hybride verwacht ik betere prestaties. Binnenkort op wintersport, dus een echt lange reis. Wellicht heeft dit een positief effect op het gemiddelde.
De 18inch velgen zijn comfortabel, de wegligging is prettig en ik heb het idee in een volledige auto te zitten. Doordat de stoel en het stuur goed verstelbaar is, kun je makkelijk een positie vinden die comfortabel is. Zelfs de harde rand ter hoogte van de knie is te omzeilen. De 2 sleutelkaarten zijn individueel instelbaar, jammer is alleen dat deze niet de herinnering van de stoel en spiegels meeneemt. Gelukkig zijn wij ongeveer even lang, en hoeft er voor korte ritten niets aangepast te worden, maar het zou gewoon gemakkelijker zijn.
Puntjes die opvallen
• Ruitenwissers maken snel geluid, en bij reinigen voorruit blijft er water achter
• Oplaadunit telefoon detecteert soms metaal, terwijl er niets in de buurt ligt
• Auto start in MySense, ongeacht laatste instelling
• Als je de stoel wat hoger zet, zit binnenspiegel snel in beeld
• Knipperlichten zijn klein, past niet bij huidige beeld auto’s met dynamische ledaanduiding
• Water op kofferbakklep valt in de auto bij snel openen
• Assistentiesysteem kan alarm slaan als je in de avond over een bochtige dijk rijdt. Denkt dan waarschijnlijk dat geparkeerde auto in bocht een gevaar is
• Helderheid schermen is aan te passen, maar knopje ingedrukt houden werkt niet, dus 10x klikken voor minder felheid (of juist meer uiteraard)
De keuze voor deze auto is bewust genomen, en daardoor ook de keuze van een Audi naar een Renault te gaan. Eerlijk gezegd, dat merk je wel. Er is net wat meer geluid dat binnenkomt, het is net wat minder luxe. Maar op geen moment is het een eenvoudige of goedkoop ogende auto. Ik vind de lijnen heel mooi, en waar ik in een andere review las dat wit de lijnen en details laat uitkomen, vind ik de blauwe kleur heel goed passen bij deze auto.
update 10.000 km
- 10.875 km
Update na 10.000km
Tijdens wintersport valt op dat de automaat onrustig blijft. Al eerder over gehad, maar waar je in een handgeschakelde niet de behoefte hebt terug te schakelen bij een cruise snelheid van rond de 130 km/h, is deze automaat van Renault van mening dat een kleine hellingshoek in de bergen ervoor zorgt dat hij terug moet schakelen, met de extra herrie van motorgeluid tot gevolg. DAB+ werkt niet in het buitenland, maar ik begreep dat dit niet direct een Renault issue is. Verbruik steeg door kou en bergen naar een 6.8lt, maar is inmiddels terug naar 5.5lt per 100km. Hier hebben de reageerders en andere berijders van een Arkana gelijk. We gaan nu richting zomer, dus wellicht wordt het nog beter. Ondanks de uitleg van de dealer blijken de bereidersprofielen niet gekoppeld te zijn aan de gebruikte sleutel. Profiel is alleen de eerste paar seconden aan te passen, en alleen bij stilstand. Geen onoverkomelijk probleem, meer een vervelende verrassing als je in de favorietenlijst van DAB+ komt, of je bij richting aangeven schrikt van het ingestelde volume… Zoekfunctie van navigatie (via Google) traag. Voice command omslachtig en ook traag bij ingeven navigatie. Eenvoudigweg direct inspreken ‘navigeer naar (naam hotel of restaurant) werkt niet zoals ik zou willen. Zal wel mijn eerdere ervaring met Audi zijn die zorgt voor een kille relatie met dit systeem. We gaan nog wel aan elkaar wennen. De emergency brake wil nog wel eens in de paniek schieten als ik op een bochtige dijk rijd. Een geparkeerde auto in de bocht is dan een gevaar. Aangezien ik aan een bochtige dijk woon, is het constant opletten of er spontaan geremd wordt.. De kleur wordt door meer mensen gewaardeerd. Zelf ben ik nog steeds blij met de wat hogere zit.
onrust gaat vervelen
- 32.500 km
Inmiddels boven de 30.000 km. Een aantal zaken blijven opmerkelijk. Vakantieritten zorgt voor een enorme toename van verbruik. Lang doorrijden met cruisecontrol op 135 maakt dat de auto ongeveer 1:12 rijdt. Je ziet het gemiddeld verbruik dan ook oplopen in je schermpje.
Het onrustige is bij de meest recente beurt niet weggenomen. Ik las in een andere review dat er een software-update mogelijk zou zijn. Dealer wist hier niet van. Ik speel maar met het gas in de hoop zo in een rustiger stand van de versnellingsbak terecht te komen.
Van het volgende punt kan ik de auto zelf niet de schuld geven. Onderhoudsinterval is 1x per jaar OF bij 30.000km. Het jaar was eerder bereikt dan de km stand, maar klaarblijkelijk doet Renault dan een kleine beurt waardoor je 3 maanden later alsnog een grote beurt moet laten uitvoeren. Kwam op mij omslachtig over.
Kleur blijft mooi om te zien. De kraakjes en trillingen neem ik inmiddels maar voor lief, maar prettig is anders.
Adaptieve CruiseControl pakt laat op als iemand voor je aan de kant gaat. Ik heb mijzelf inmiddels aangeleerd alvast gas te geven richting de ingestelde snelheid.
Zijn er dan ook nog positieve punten? Stoelen en stuur worden snel warm, hond ligt nog steeds comfortabel op de achterbank en de automatische rem is prettig.
update
- 50.000 km
Ruim een half jaar, bijna 20.000km en een paar vakantieritten verder.
Inmiddels is er een stukje beeldscherm defect, ik wacht tot de eerstvolgende beurt om dat na te laten kijken. Geen idee hoe het ontstaan is, maar raar is het wel. Zeker omdat er achter de donkere vlek nog gewoon te zien is wat er hoort te staan. Daarnaast is er in Denemarken een stukje bodembedekking onderuit gevallen. Een raar fluitgeluid vanaf 90km/h is het resultaat. Ook dat komt op het lijstje voor de volgende beurt.
Ik weet dat ik in herhaling val, maar die automatische bak zonder mogelijkheid tot zelf aanpassen is een slechte keuze. Tolweg Frankrijk een heel klein verschil in hoogte, en hij schakelt al terug.
Het gemiddeld verbruik tijdens langere ritten schiet omhoog. De auto is niet gemaakt voor uren doorrijden, dan komt het verbruik op ongeveer 1 op 14. Best een groot verschil met de fabrieksopgave van 1 op 20.8.
Maar goed, dat is een momentopname. Inmiddels weer braaf de Nederlandse maximum snelheid aan het rijden, en dan daalt het gemiddelde weer. Toch krijg ik de auto niet boven de 1 op 18.
De navigatie werkt erg traag. Waarschijnlijk heeft het systeem een softwareupdate nodig. Dit kan alleen stilstaand, en het zoeken naar die update duurt ook lang.
Wat afgelopen zomer ook is opgevallen is het kraken van het interieur. Het lijkt alsof de hitte ervoor zorgt dat onderdelen wat uitzetten. Bij iedere minimale hobbel kraakt het interieur. Zeker als je wat gevoeliger bent voor geluidjes komt dat storend over.
Ruimte voor 4 volwassenen is voldoende. Al een aantal keer mogen rijden voor een uitwedstrijd van de atletiekvereniging, en bij navraag geen opmerkingen over de ruimte achterin. Normaal zit de hond daar, maar die is al snel tevreden.
Prive een Kia e-Niro aangeschaft en dan ga ik toch even vergelijken. Wat opvalt is dat de ruimte voor draadloos laden zo groot is dat bij een remactie of snellere bocht de telefoon uit het bereik van het laadpunt schuift.
Verder is de stoelventilatie in de Kia een extra feature die je past mist als je hem ervaren hebt. Een langere vakantierit zorgt toch op enig moment voor een broeierig gevoel op de goede stoelen van de Arkana.
ingeleverd
- 52.000 km
Inmiddels de auto teruggegeven aan de werkgever en gekozen voor een andere oplossing. Geen lease maar een budget om zelf te kiezen wat voor manier ik woon/werk invul.
De Renault Arkana zal veel mensen blij kunnen maken met ruimte, uitrustingniveau en looks. Mij ook, maar het uiteindelijke rijplezier heb ik niet ervaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Arkana 1.3 MILD HYBRID 160PK TECHNO EDC | Panoramadak | Navi | Camera
- 2023
- 38.174 km

Renault Arkana 1.6 E-Tech full hybrid 145 techno GROOT NAVI / CAMERA / ADAPTIVE CRUISE / FABRIEKSGARANTIE TOT 04.2027
- 2022
- 43.372 km

Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line
- 2023
- 17.160 km