Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens (2021) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Ergonomisch gedrocht?
- 9.000 km
Stop de persen! Als je langer bent dan ongeveer 1.85 is deze auto helemaal niets voor jou. En ik heb spijt van mijn (weloverwogen) keuze. In oktober mocht ik mijn zwarte Renault Arkana Intens ophalen. Het is een leaseauto. Door maatschappelijk verantwoord ondernemen is er geen vrije autokeuze. Mijn vriendin wilde hoog en ik graag een wat groter auto. Op mijn shortlist stonden de Toyota Carolla en de nieuwe Skoda Octavia plus de Arkana die nog niet in de showroom stond.
Veel reviews gelezen (die waren er wel al), maar ik snap echt niet dat de recensenten een positief oordeel konden vellen. Ik ga proberen het uit te leggen.
Looks: Prima, you love it or you hate it. Ik vond het wel een prima model. Afmetingen: Lengte 4,55 meter; breedte 1.84, hoogte 1,57 met bijna 1400kg gewicht.
Zitpositie: Ellendig. Met mijn 1.92 zit ik gewoon niet goed, lange afstanden zijn niet te doen zonder kreupel uit de auto te komen. Er zit te veel ruimte tussen rechterknieholte en stoel en de stoel is te kort, waardoor je alle bewegingen vanuit je heup gaat doen. En daar gaat het dan ook knellen, letterlijk. Je kan de stoel niet hoger zetten, dan kijk je snel tegen het dak aan. Door de coupelijn is dit niet anders. Veel verschillende instellingen geprobeerd (meer naar voren, naar achter, stuur verstellen etc.). Alles wat ik probeerde was kansloos. Inmiddels zit er een aangepaste stoel in, fysiek probleem opgelost. Kosten voor de werkgever.
Verder zitpositie: ook ellendig. Wat hebben ze nl. gedaan bij Renault. We hebben een Captur, dit is 3 cm smaller dan de Arkana en daar zetten we het gehele interieur naar over. De uitkomst van deze keuze is, dat het gewoon niet lekker zit. Je kan met met je rechterarm wel lekker op de armsteun (hierover later meer) steunen, maar als je het stuur wilt vastpakken, met je arm nog steeds op de armsteun, dit moet gebeuren met het puntje van de elleboog. Dit ook zo met de deursteun. En dan kan je alleen de onderkant van je stuur vastpakken. En dit zit weer niet lekker.
Je zit overigens vrij dicht op het voorruit, zal wel model specifiek zijn.
Wellicht dat de eigenaren met een RS versie dit allemaal niet zo ervaren, geen idee hoe die stoelen zitten.
En hulde! Dit is de eerste auto ooit waarbij de deur armsteun significant lager zit dan de middenarmsteun. Dus voor goede steun aan de deurzijde moet je meer naar links hangen, waardoor je ook niet lekker zit.
Die 3 cm wreken zich in de zitpositie. De armsteun is cheap te noemen, te smal en wat je erin kan doen is een vakje van 10 bij 10 cm o.i.d..
En hulde 2! Dit is ook de eerste armsteun ooit voor mij waarbij je de deksel niet kan openen als de armsteun is uitgeschoven. Deze moet je dus eerst weer terugschuiven en dan open doen.
Hulde 3! Renault heeft het voor elkaar gekregen dat ik een kussentje moest, voor alles is een eerste keer zegmaar, plaatsen aan de zijkant waar je rechterbeen/knie tegenaan zit. Dit omdat er een scherpe hoek in het plastik zit waar dus je been/knie tegenaan rust. Dit is een vrij pijnlijke. Aliexpress was mijn vriend.
Overigens heb ik de autovoering zonder compleet digitaal display, vanwege chipproblemen. Daar begon het feest al mee. Het is dagelijks best een triest aanzicht.. Van de dealer uit kreeg ik als compensatie €200,- en alle accessoires tegen inkoop. Tsja.
De hendels achter het stuur zitten vrij ver weg vanaf het stuur, dat is wennen, omdat je iets verder moet reiken dan normaal. Heb zelf niet hele kleine handen, dus enigszins apart.
Ook zit er een hendel voor de audio/bron bediening. Dit is de Harry Houdini van de auto. Hij is er wel, maar je ziet hem niet. De hendel is totaal onzichtbaar vanuit de zitpositie. Dus je moet alles op gevoel doen. Alle basisbedieningen kan je daarmee uitvoeren. Ik klaag niet, want gelukkig hebben ze hiervoor gekozen en niet alles via een aanraakscherm. Dus ik klaag ook niet.
Cruise control: Die is er niet… Als ik beter opgelet had tijdens de proefrit, dan had ik de auto opzeker laten staan. De Arkana is alleen te verkrijgen met Adaptive Cruise Control (ACC). Dit is niet mijn ding, probeer het wel, maar Nederland is niet gemaakt voor ACC. De minimale (afstand is instelbaar van de ACC) afstand is nog te groot, waardoor men makkelijk er tussen invoegt. Resultaat is dan, dat de auto hard afremt, het in de normale rijstand staande, dan best wel laat weer oppakt waardoor het gat met je voorganger nog groter wordt. Kansloos dus. Ook irritant voor diegene die achter je rijdt. In de sportstand rijmodus gaat het oppakken al wat sneller. Ik mijn mijn normale Cruise Control. Overigens werkt ACC prima op een 1 baans B-weg, waar ik nauwelijks te vinden ben.
Display: Tsja, niet groot, zeker niet klein. Wel traag, niet super instelbaar. Heb nog steeds niet uitgevonden hoe je op een knappe manier je favo radiostations te zien krijgt. Het zit er in een bepaalde modus uit als een lijst uit 1980…
De navigatiekaarten zijn van TomTom, de kaartversie stamt uit maart 2020. Dealer gebeld, ze zijn niet zo snel met updates…. Hier kan je wat van vinden denk ik.
Ook duurt het vrij lang voor dat je achteruitrijcamera weer switcht naar het normale display. Dus van achteruit naar vooruit in de versnelling
Apple Carplay werkt wel weer top, maar helaas anno 2021/22 niet draadloos. Wat eigenlijk ook weer kansloos is.
Hoe rijdt ie dan. Nou, helemaal niet zo beroerd, het rijgedrag eigenlijk, dat is wel prima op orde. Ook relatief stil. Het systeem vermogen is 145 pk met uit mijn hoofd 230NM aan trekkracht. Het is geen strepentrekker, maar is ook niet langzaam. Toch ervaar ik vrij snel wielspin zonder bijzonder hard op te trekken, zowel bij mijn zomer- als winterbanden.
De omschakeling van motor naar elektrisch gaat nagenoeg zonder schokken, goed systeem naar mijn mening. Alleen als je de EV modus actief is, weet je dat je het volledige systeemvermogen tot je beschikking hebt. Wil je inhalen en de EV modus is uit, dan mag je hopen dat Houdini ingrijpt. Want dan heb je ineens te maken met maar een 1.6 motor met 94pk en dat op 1400kg is geen hele grote luxe.
Zicht naar achter is OK, niet heel groot, maar genoeg. Wel jammer dat de midden hoofdsteun niet te verwijderen is. Die zit eigenlijk een beetje in de weg.
Verbruik: Fabrieksopgave 5L / 100 km, mijn verbruik over 9000 km: 6,59L / 100km. Trekgewicht van zo’n 760kg. Ik heb een trekhaak eronder, niet voor een caravan overigens.
De achterklep: Is groot, zwaar en zonder ruitenwisser. Maar pas op, als de klep omhoog staat, steekt het slot er zo’n 8 cm onder uit. Ik heb mn hoofd al een paar keer gestoten. Hoe hebben ze het bij Renault kunnen verzinnen. Ook is er geen optie om dit geheel elektrisch te openen.
Kofferruimte is best groot en prima benaderbaar, ook door de dubbele bodem die je kan instellen.
Achterin zit je wel prima, de bank is lager geplaatst dan de voorstoelen, dus ik met mijn 1.92 kan daar prima zitten. Vind het niet echt een 5-zitter.
Ik ga afronden. Ik kan mij voorstellen dat er veel Arkana rijders zijn die veel meer enthousiast zijn dan ik. Maar dit is dan ook mijn ervaring met de Arkana en het is achteraf niet mijn auto. Natuurlijk heb ik een proefrit gemaakt, maar dan merk je niet alles. Ook had ik de kans om van de auto af te zien vanwege het ontbreken van het volledig digitale display. Had ik dat maar gedaan. Echter een rondje langs de velden bij de andere automerken op mijn shortlist, levertijden van 12-15 maanden door chipproblemen. Daar had ik ook weinig zin in.
Conclusie:
Wellicht dat ik en mijn Arkana nog naar elkaar toegroeien, dat is best mogelijk. Vind ook dat je best kritisch mag zijn op wat je krijgt voor je geld anno 2021/22. Ik vind de zitpositie en de ergonomie er omheen niet doordacht waardoor het (zit)comfort te wensen over laat. En ik denk dat de technieken die gebruikt zijn wat jaren achter lopen. Tevens is het jammer dat ervoor gekozen is om het interieur van de Captur 1-op-1 in de Arkana te plaatsen. Een bredere middenconsole bijvoorbeeld had wenselijk geweest.
Hiervoor heb ik oa. Een Volvo XC60 Summum, BMW 320D en 530D, Kia Ceed, Nissan Qashqai, Lexus IS250, Ford Fiesta, een Mini, en nog veel meer VAG auto’s gereden nieuwe en 2e hands. Genoeg vergelijkingsmateriaal dacht ik zo en bij elk merk is er wel iets, zo ook bij Renault. Dus lees deze review met een knipoog, alhoewel, ik ervaar het wel zoals het is geschreven.
Problemen waarvoor een afspraak is gemaakt bij de dealer:
• Auto houdt in bij 120 km/uur, alsof de carburateur verzuipt. Van 80 naar 130, houdt de auto in bij 120 km/uur, valt stil qua vermogen en na 1 – 1,5 seconden gaat hij er weer vandoor.
• Het kraakt waar de gordel aan de middenstijl vast zit, precies op oorhoogte.
• Ruitenwissers doen het niet zo goed meer vanaf 90 km/uur
• En heel irritant, de auto piept 2 keer als je deze afsluit. Terwijl het vinkje in het menu wel uit staat. Houdini?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Arkana 1.6 E-Tech hybrid 145 E-Tech engineered
- 2023
- 17.777 km

Renault Arkana 1.6 E-Tech hybrid 145 E-Tech engineered / All Season Banden / Navigatie / Climate Control / Cruise Control Adaptief / Stoelverwarming /
- 2023
- 17.777 km

Renault Arkana 1.3 TCE MHEV 140PK AUTOMAAT TECHNO Navi | Adapt.Cruise | Keyless | Camera | Stoel/Stuurverw. | 17 inch Lm | Clima |
- 2022
- 13.703 km