Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 441 km |
KM-stand laatst | 8.100 km |
Het begin
- 441 km
Zaterdag 11 september mijn nieuwe Renault Arkana opgehaald bij Terwolde Emmen. Een garage die ik iedere (toekomstige) Renaultrijder kan aanbevelen.
Ik heb gekozen voor een witte Arkana omdat ik vind dat hierbij de lijnen en accenten beter uitkomen. De uitvoering is een Intens, waar (voor mij althans) alles op en aan zit wat ik nodig heb.
In eerste instantie lijkt het een grote auto maar al rijdend valt dat reuze mee. Het hybride systeem is een systeem waar ik wel even aan moet wennen. Ik had verwacht dat de auto langer achter elkaar elektrisch zou rijden. Bij 86km/h op de cruise rijdt de auto ongeveer 1300 meter elektrisch, schakelt dan weer (nauwelijks merkbaar) over op de benzinemotor. Is de accu weer genoeg opgeladen (na 3 a 4 km) dan schakelt het weer over op elektrisch, enz. Hierbij moet ik wel zeggen dat de automaat in de B stand staat. Hierdoor remt de auto af als je het gas los laat. Ideaal voor het opladen van de accu maar weet niet of de mensen die achter mij rijden er zo blij mee zijn.
In de stad/woonwijk rijdt de auto wel volledig elektrisch (als de accu voldoende vol is natuurlijk).
1 echt minpunt van de auto is het gemis van een ruitenwisser op de achterruit en het niet uit kunnen zetten van de adaptive cruise control, dus alleen cruise control rijden, vindt ik onhandig. Op de snelweg moet je al redelijk ruim van de voren naar links om te zorgen dat de auto niet remt ivm voorligger.
Tot nu toe alleen maar lof over de auto. Verbruik na 441 km zou 4.8/100 zijn. Na een xx aantal km's een vervolg over mijn bevindingen.
De eerste 1000 km
- 1.002 km
De eerste 1000km zit er op. Auto bevalt goed, al heb ik wel een paar punten. Na 1000km kun je misschien nog niet zoveel zeggen maar het verbruik op benzine valt mij enorm tegen. Gemiddeld rij ik 4.9/100km. Rij ik bijv. 86km/h op de cruise dan is het verbruik tussen de 8.3 en 9.4/100km. Iets wat ik erg hoog vind. Ik merk ook dat de motor in een hogere versnelling blijft 'hangen" vooral als je net op weg bent. Ik heb daarvoor al wel een truckje gevonden alleen moet dat volgens mij niet nodig zijn. Ik rij gewoon tot 90km/h zet de cruise aan en laat deze in 2 stapjes terug gaan naar 86km/h. Dan zakt die wel in toeren.
Omdat het een CVT is zegt men dat je het gas moet "liften" maar dat werkt ook niet, vooral in de B stand niet, dan remt de auto extra af op de electromotoren (regeneratie) en verlies je heel veel snelheid. In D stand krijg ik het ook niet voor elkaar. Blijft dit zo dn zal ik de dealer eens vragen om naar de software te kijken.
Ook merk ik met de regen en ochtenddauw op de auto dat een ruitenwisser op de achterruit wel wenselijk is, het zicht is al minder door de kleinere achterruit maar ik heb toch liever zicht naar achteren via de binnenspiegel.
Verder is de auto een nekkendraaier, verschillende mensen zijn afgeleid als je voorbij rijdt :-). Duimpjes gaan omhoog en collega's willen er allemaal in kijken en zitten.
Op naar de volgende 1000km.
O,ja de eerste tankbeurt gaf 18.4 km per liter dus 5.4/100km
weer een update
- 3.400 km
De vorige update was bij 1000km. Nu staat er net 3400 op de teller, 2400km verder.
Auto bevalt goed, verbruik volgens boordcomputer is 5.5l/100km, dus ruim 1 op 18. Het echte verbruik ligt op 1 op 17.1, dus 5.8/100km. Aan de ene kant voor zo'n grote auto zuinig, aan de andere kant had ik van een hybride meer verwacht. Nu moet ik wel zeggen dat ik gewoon rij, dus gewoon optrekken, inhalen e.d. Wel rij ik in de B stand, wat lekker rijdt, vooral bij het gas loslaten. Bumperklevers nemen gauw afstand :-).
Wel blijf ik er bij dat de automaat vaak hoger in de toeren rijdt dan ik zou willen. Het kan een softwarematig iets zijn maar 9.3l/100km bij 86 op de cruise vind ik erg onzuinig. Even de cruise uit en aan zetten en de automaat zakt in toeren/versnelling. Maar volgens mij is dit niet de bedoeling en zou dit automatisch moeten gaan.
Ik had van de verkoper begrepen dat het een cvt was. Blijkbaar niet goed geluisterd. Het is een 4 traps automaat met een electromotor (2 eigenlijk) met 2 versnellingen. Zo komen ze op 8 versnellingen.
Misschien klinkt het negatief maar ik ben zeker wel tevreden met de auto. Vooral het rijden, gebruiksgemak en ruimte scoren goed. Het missen van een ruitenwisser op de achterruit heb ik al vermeld.
1 grote misser in het ontwerp is de kofferbakklep. Als daar water op ligt komt alles in de kofferbak terecht als je deze omhoog doet. Het water loopt dan via de zijkanten van het raam/de klep naar binnen. Voorzichtig openen is het advies. Alleen bij harde regen wordt dat nog weleens vergeten.
Over een km of 3000 komt er wel weer een update
Bordje te koop komt er aan
- 8.100 km
Op een paar dagen na heb ik de auto nu 5 maanden. Ruim 8000km mee gereden dus kan nu wel een goed oordeel vellen.
Zoals eerder gezegd is het qua comfort e.d. een fijne auto, alles wat ik nodig heb zit er op. Auto is lekker ruim. Een vrachtje hout ophalen bij de bouwmarkt is geen probleem. Ook 4 volwassenen met bagage hebben voldoende ruimte.
Maar waar ik mij wel enorm aan erger, en dat is dus ook de reden dat ik ga kijken naar een andere auto is de hybride techniek van de auto. Ik rij veel binnendoor. Heb de cruise dan op 68 staan, waarbij als ik op benzine rij het verbruik gemiddeld 9.2/100km is dus zeg maar 1 op 11!!!!! Het stukje wat ik dan elektrisch rij, ongeveer 1km maakt dat ik gemiddeld op 6.3/100km dus 1 op 15.8 rij. Regelmatig zet ik de cruis snel uit en weer aan, heel soms dan springt de auto in een andere versnelling en dan zakt het verbruik naar 7/100km. Dat helpt het algemene verbruik iets maar is volgens mij niet de bedoeling. Ook vind ik dat IK de baas over de auto en motor moet zijn en niet het printplaatje.
Op de doorgaande wegen (80 en 100km/u) ligt het verbruik tussen de 5.4 en 5.8/100km Dat vind ik wel acceptabel maar nog niet erg zuinig voor een hybride. Collega's met een Lexus rijden beduidend zuiniger.
Ik heb ook Renault Nederland en de dealer hierover gesproken en die geven aan dat het niet aan de software kan liggen. Ik zelf ben van mening van wel. Als de auto minder toeren maakt(om de accu op te laden) rij ik zuiniger. Dan duurt het misschien 1km langer voordat de auto overschakelt op elektrisch rijden maar dat is dan altijd nog voordeliger/zuiniger dan nu.
Mijn rekensom. Nu bij 68km/u 3km benzine en 1km elektrisch met verbruik van 1 op 11 = 9 liter de 100km
Dan bij 68km/u 4km benzine en 1km elektrisch met verbruik van +/- 1 op 16 = 6 liter de 100km.
Hier zal wel reacties op komen van jullie maar ik zou graag reacties van andere Arkana rijders willen zien. Ben ik de enige die hier op let, naar rijdt?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line | Panorama | Leer |
- 2022
- 62.014 km

Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line | BOSE | NL Auto | Elektrische Stoelen | Stoel + Stuurverwarming | Camera + Sensoren | Navigatie | Easy Park Assist | Climate Control | Apple CarPlay/Android Auto
- 2021
- 44.292 km

Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid Intens Camera Pano Virtual LED Carplay Clima Cruise Navi 18"LMV
- 2022
- 88.600 km