Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Evolution (2022)

autoreview

Renault Arkana
Renault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault ArkanaRenault Arkana

Signalement

UitvoeringArkana E-Tech Hybrid 145 Evolution
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst18.247 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima Auto

  • 18.247 km

Op 1 augustus 2022 stond de Renault Arkana voor de deur. De auto is met 12 km op de teller geleverd als voorloopauto voor de in bestelling staande Polestar 2 (levering feb. 2023). Ik had de Arakana al zien rijden en was wel erg benieuwd naar de rijervaring hierin dus daarom ook totaal niet teleurgesteld dat dit de voorloop auto is. Na 5 maanden en ruim 18k op de teller heb ik een redelijk beeld van de auto.
Het eerste wat opvalt is dat ik veel leuke reacties op de auto krijg, er zijn aardig wat mensen in het gebeid waar wij wonen die de auto niet kennen en daardoor ook graag even binnenin willen kijken.

Dan de rijervaring, hier is niets mis mee, de auto is vlot genoeg om mee te kunnen doen en door de combinatie van EV en fossiel onderschatten medeweggebruikers de snelheid nog wel eens. Punt van kritiek is toch wel het vreemde geluid wanneer er in de sport stand gereden wordt, hierbij klinkt de automaat alsof er iets schuurt. Ik heb dit aangegeven bij de dealer en er is naar gekeken maar volgens de dealer niets raars. Aangezien ik hiervoor in een Passat Variant automaat heb gereden ben ik blijkbaar iets verwend met de DSG en de soepelheid hiervan.
In vergelijking met de Passat zijn er nog enkele zaken die mij opvielen, hierbij is het vooral de isolatie van het geluid of juist het ontbreken hieraan in de Arkana, het is een redelijk luidruchtige auto. Dit merk je bijvoorbeeld ook wanneer je naast de auto staat met de radio nog aan op normaal volume. Daarnaast heb ik zelfs onder de carpoort last van vorst op de ramen. Dit heb ik de afgelopen twee jaar in de Passat niet meegemaakt (en nee ik gebruikte hier geen voorverwarming). De Arkana kent daarnaast twee rij modus de bekende D en de B, in de B wordt de motor meer afgeremd om zo terug te leveren aan de batterij zodra het gas losgelaten wordt. Voorsorterend op het elektrische rijden vind ik dit persoonlijk prettig, het kan de auto echter soms wat schokkerig laten overkomen (vooral in de sport stand).
Als lease rijder kijk ik niet naar het verbruik dus zal ik hier verder ook niets over schrijven, ik merk wel dat het gecalculeerde bereik significant lager is wanneer de auto in de sport stand staat.
Qua rijcomfort zijn de stoelen op lange ritten (+2 uur) niet bijster comfortabel maar met mijn 1,75 heb ik meer dan genoeg ruimte. Met twee kleine kinderen achterin staat zowel de bestuurders als de bijrijdersstoel wel erg ver naar voren (dankzij de steeds groter wordende kinderzitjes) en vraag ik mij af of toekomstige bestuurders of passagiers van +1,85 met kleine kinderen een comfortabele zithouding kunnen vinden. Qua hulpsystemen is de auto goed voorzien, de adaptieve cruise control (ACC) werkt goed, het is hierbij alleen jammer dat de gekozen afstand niet onthouden wordt door de auto waardoor je deze meerdere keren per dag zelf moet instellen (wat overigens makkelijk gaat met een paar klikjes op het stuur). De overige rij hulp zoals lane departure en rij assistentie zijn minder strak als bij de eerder genoemde Passat welke bijna autonoom reed maar dit was ook niet mijn verwachting van de Arkana. Zodra deze functies aan staan is het helaas niet mogelijk om de ondersteunende piepjes uit te zetten.
Over het infotainment systeem kan ik niet veel zeggen aangezien ik Apple Carplay gebruik (let wel, met kabel). Tijdens de afgelopen maanden heb ik 1 keer een vastloper gehad van het systeem welke zich automatisch weer opstartte, dit is al een hele verbetering van het systeem in de Passat! De digitale klokken kunnen aangepast worden voor de verschillende rijstijlen, leuk detail.
Overal tevreden met de auto, ik weet echter wel heel goed dat het een tijdelijk auto is waardoor ik wellicht iets minder kritisch kijk. Zo had ik al na ongeveer 1500 km dat de klep voor de afdichting van de benzinetank blijft hangen, deze gaat niet meer open tenzij ik mijn tankpas er tussen wring. Ook is het ontwerp van de achterklep belachelijk, zodra de auto nat is stroomt het water langs beide kanten de kofferbak in, door het ontwerp van de achterklep blijft er ook altijd flink wat water op liggen. Over de achterkant gesproken, de achteruitrij camera is gemonteerd naast de opening van de achterklep, door dit genoemde ontwerp is de camera direct nat bij een beetje regen waardoor vooral in het donker de achteruitrijcamera geen toevoeging meer biedt. Een camera verstoppen achter een auto merk is zo gek nog niet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.