Porsche Macan Electric (2025)

autoreview

Porsche Macan Electric (2025)
Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)Porsche Macan Electric (2025)

Signalement

UitvoeringMacan Electric
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop Porsche Macan

  • 1.500 km

Sinds twee weken zijn wij de eigenaar van de nieuwe Porsche Macan EV.
Net als bij mijn vorige auto’s ga ik deze review weer regelmatig updaten.

Even een inleiding; na jaren van cabrio rijden hebben wij het open rijden op moeten geven i.v.m. de longproblemen van mijn vrouw. Zij kreeg steeds meer last van de uitlaatgassen in het verkeer tijdens het open rijden met gevolg dat de cabriokap steeds vaker gesloten bleef. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten om na de BMW Z4 weer voor een “gesloten” auto te gaan.

Wat gaat het dan worden?
We hebben wat voorkeuren en eisen op tafel gelegd om alvast een schifting te maken. Daar wij niet meer de jongsten zijn een wat hogere instap, het moest een EV worden, een grote accu en met een snel laadvermogen. Dit omdat wij diverse keren per jaar naar ons appartement in Oostenrijk rijden en ik dus niet te lang onderweg wil stilstaan om te wachten totdat de accu weer vol is. De portemonnee liet het toe dus het maximum aankoopbedrag hadden we begrensd op ca € 110.000

Welke kandidaten passeerden de revue?
Als jarenlange BMW rijder natuurlijk ook bij de BMW dealer binnen gelopen. Allereerst de BMW iX3. Het model zelf dateert uit 2017 (de EV vanaf 2021). Viel af, model te oud. De opvolger van de Neue Klasse laat nog even op zich wachten.
Ook een proefrit gemaakt met de BMW i4 M50. Geen hogere instap maar wel een enorm dikke auto en met 544 pk erg snel. Proefrit gemaakt en toch afgevallen. Op één of andere manier had ik de wow factor er niet mee.

Dan wordt het elders rondkijken. Een Range Rover Evoque. Helaas geen EV, maar wel een mooie stijlvolle auto. Daarna de nieuwe Audi Q6-etron bekeken. Prachtige auto, vooral als sportback. Maar hier vond ik het interieur tegenvallen. Veel plastic panelen. De Mercedes EQC, ook een mooie auto maar dit model is uit productie. De Zeekr 001 dan? Prachtige auto, scherpe prijs en lijkt me ook goed gebouwd maar i.v.m. de onzekere toekomst qua merk en levering van eventuele onderdelen toch maar af laten vallen.

Daarna in september 2024 ook eens bij de Porsche dealer binnen gewandeld voor de nieuwe Porsche Macan EV. Proefrit gemaakt met de Turbo versie. Enorm snel maar voor ons is 639 pk niet nodig. Er stond op dat moment geen andere demo. Toch een goede indruk ervan kunnen krijgen. We laten het even bezinken. Eerst maar weer met de BMW naar Oostenrijk vertrokken en 4 weken later bij terugkomst wederom een proefrit gemaakt maar nu met de Macan 4 met 408 pk. Offerte laten maken en de inruilprijs op de Z4 was enorm goed en boven verwachting. Nog een plus van de Macan was de accu. Een capaciteit van100 kWh en een maximale laadsnelheid van 270 kWh. Op 21 oktober ’24 de bestelling geplaatst en 8 januari ’25 afgeleverd gekregen.
Even getwijfeld over de kleur. Vulkaan grijs of IJs grijs. De keus is gevallen op de Vulkaan grijs. IJs grijs is prachtig in fel zonlicht maar bij donker weer is het bijna gewoon wit.

Ik zal niet alles opsommen maar de belangrijkste opties die ik heb aangekruist zijn:
21” wielen
Panorama schuif/kantel dak
Lederpakket zwart/krijt
14-voudig elektrisch verstelbare stoelen i.p.v. 8-voudig
Luchtvering (prijzig maar zijn geld dik waard)
Led matrix verlichting
Adaptieve cruise control
Surround view
Elektrisch te openen laadpoorten (schuiven weg in de carrosserie)
Porsche emblemen op de hoofdsteunen
Enz.

Het verbruik is nu gedurende de winterperiode natuurlijk een stuk hoger en ik zit nu op een gemiddelde van 23,4 kWh/100km. Dus dat valt alleszins mee. Komende zomer verwacht ik toch wel zo rond de 20-21 kWh uit te komen. Bij een opgegeven bereik van 641 km verwacht ik in de praktijk zo rond de 450-475 km uit te gaan komen. Prima voor onze ritten naar Oostenrijk.
Het laden gaat enorm snel. Als je de accu pre conditioneert dan laad hij met max 270 kW en die hoge laadsnelheid houd hij ook lang vol. 10-80% in 21 minuten is wat Porsche opgeeft en die opgave klopt aardig is mijn ervaring na het laden bij een Ionity snellader en daarna nog een keer bij een Tesla Supercharger. Laden kan zowel aan de linker- als aan de rechterkant met 11 kW. Snelladen alleen aan de bestuurderskant.
De betrouwbaarheid nog niet op het maximum van 5 sterren gezet omdat dit nog bewezen moet worden.

Wordt vervolgd.

Kleine review update

In deze update zal ik wat specifieker ingaan op de auto zelf.

Allereerst de zitpositie. Je kunt bij het samenstellen van de auto kiezen uit 3 mogelijkheden. De 8 voudig verstelbare stoel, de 14 voudig en de 18 voudig verstelbare uitvoering. Ik heb gekozen voor de 14 voudig verstelbare stoelen. Je kunt bij deze uitvoering ook het zitvlak verlengen om de benen wat meer te ondersteunen wat met mijn 1.93m wel fijn is. Tevens is de lendesteun in vier richtingen te verstellen. Beide voorstoelen zijn elektrische verstelbaar met een geheugen functie voor 3 personen. Standaard is stoelverwarming aanwezig en stoelventilatie is een optie.

Het stuurwiel is ook elektrisch in hoogte en diepte verstelbaar. Bij het opslaan van het stoelgeheugen worden ook de stand van het stuurwiel en de buitenspiegels meegenomen in het geheugen. Bij het uitstappen gaat het stuurwiel omhoog en de stoelzitting naar achteren om het uitstappen te vergemakkelijken. Al met al is er een prima zitpositie te vinden.

Het display recht voor de bestuurder bestaat uit 3 segmenten waarbij iedere ronde klok apart is te configureren. Bij de linker heb je de keuze uit het accuniveau + accutemperatuur, de bandenspanning, een ronde snelheidsmeter of een G krachten meter, in het centrale gedeelte kan je de acceleratie/regeneratie krachten van de elektromotor zien, de rijbaan voor je met andere auto's of het navigatiescherm, de rechter klok geeft de dagtrip teller, navigatie aanwijzingen, de gegevens vanaf de laatste laadsessie zoals verbruik, accutemperatuur en accuniveau, de rijmodus of de radiozenders weer.
Dit alles is instelbaar via het stuurwiel. Op het stuur zit ook een knop waaraan je zelf een functie kunt toekennen. Zelf heb ik hier de akoustische waarschuwing ingeprogrammeerd voor de rijhulpfunctie die tegenwoordig alle auto's moeten hebben.

Het centrale display, ook wel PCM (Porsche Communication Management) genoemd, spreekt eigenlijk voor zich. Hierin zit de navigatie, telefoon, media en een hele vracht aan instellingen zoals de aanpassing van de rijhoogte van de auto, aanpassing van de luchtvering, sfeerverlichting, enz enz.
De klimaat bediening zit gelukkig niet in het centrale display verwerkt zoals je tegenwoordig bij veel merken ziet maar is gewoon fysiek aanwezig op de middenconsole. Dit werkt toch het fijnste.

Het rijcomfort is uitstekend. De auto is stil, de vering is met de luchtvering top en het zicht rondom is ook goed overzichtelijk. De rijhoogte van de auto is is 4 standen instelbaar en ook de hardheid van de luchtvering is in verschillende niveau's instelbaar. Je merkt goed het verschil tussen de diverse modi van de luchtvering. Zelf rijd ik het meest in de comfort stand met het het chassis op de normale hoogte. Zet je op het stuurwiel de rijmodus op Sport dan zet de luchtvering de auto ook wat lager. Op snelwegen laat ik de auto wat zakken i.v.m. de lagere luchtweerstand. Bijkomende functie van de luchtvering; bij laden van de kofferbak kan je de auto aan de achterzijde ca 7 cm laten zakken zodat het inladen wat makkelijker gaat. Bij het sluiten van de achterklep gaat de auto vanzelf weer omhoog.
De kofferbak is overigens ruim genoeg en mooi vierkant van vorm. Onder de vloer is nog een extra opbergruimte. Aan de voorzijde heeft de auto nog een frunk van 84 liter welke elektrisch en dus ook met de afstandbediening is te openen. Zelf heb ik hier de oplaadkabel in liggen. Het inparkeren is goed overzichtelijk met de surround view. De auto heeft aan de voor- en achterzijde camera's maar ook onder de buitenspiegels. Deze zijn zowel te richten op de voorwielen als op de achterwielen om velgschade te voorkomen.

Eén van de reacties onder mijn review gaat over de software issues zoals die ook bij de Audi Q6 etron zijn geconstateerd. De Audi Q6 heeft in enkele modellen dezelfde accu en elektromotoren maar de software schijnt op punten toch verschillend te zijn. Bij veel merken zijn er net na de introductie van een nieuw model issues of zelf terugroep acties. Dit is niets nieuws. Dit kan hardware en/of software gerelateerd zijn. Ook de Porsche Macan had kort na de eerste leveringen wat software problemen. Ik ben ook actief op een internationaal Porsche Macan EV forum en daar valt te lezen dat veel software probleempjes zich afspeelden bij de allereerste modellen die rond mei 2024 van de band liepen. Het ging in 9 van de 10 gevallen om spookmeldingen die vaak vanzelf verdwenen. Inmiddels zijn er in updates geweest en gaat het nu goed. Mijn Macan is half december 2024 geproduceerd en heeft toch nu toe geen enkel probleem of spookmelding gegeven.

Minpuntjes:
- De eerder genoemde achteruit rij camera is ondermaats qua beeldkwaliteit. Hopelijk komt daar nog een software update voor.
- De gesp van de gordel aan de passagierskant rammelt tegen de deurstijl. Dit opgelost door een kleine gordelklem te kopen waardoor de gesp nu hoger hangt en dit probleem zich niet meer voordoet.
- In mijn BMW's had ik in de opbergruimte in de centrale armleuning verlichting. De Porsche heeft dit niet. Toch lastig als je in het donker wat eruit wil pakken.

Wordt vervolgd.

Bijna vakantie

  • 3.000 km

Afgelopen tijd niet heel veel met de Macan EV gereden maar genoeg om wat meer praktijk ervaringen op te doen. Tot op heden allemaal positief. De auto blijft goed bevallen. Het heeft wel even geduurd voordat ik de juiste zitpositie heb gevonden. De stoelen zijn elektrisch 14-voudig verstelbaar en ook het stuur is elektrisch in alle richtingen te verstellen waardoor je blijft proberen hoe je het fijnste zit. Maar uiteindelijk de beste zit gevonden. De Macan heeft geen one pedal drive maar je kunt wel kiezen tussen coasting of recuperatie. Deze laatste stand heeft mijn voorkeur en bijkomende voordeel is dat bij het afremmen op de elektromotor de auto energie terugwint met 240 kW.

In een eerdere tussenstand gaf ik aan dat de kwaliteit van de achteruitrij camera niet geweldig was maar er wordt nu een software update uitgerold waardoor het beeld beter moet worden. Het beeld van de surroundview is wel in orde waardoor het inparkeren met het beeld van boven prima is. Op het navigatiescherm kan je eventueel met de camera, welke onder de buitenspiegel zit, inzoomen op de voor- of achterwielen waardoor het trottoir goed in beeld is en je velgschade kan voorkomen.

Het verbruik is de afgelopen tijd behoorlijk gedaald door de hogere voorjaarstemperaturen. De laatste laadbeurten zit ik gemiddeld op 17-18 kWh. Op de snelweg met 100 km/u zit het verbruik op ca 18-19 kWh maar bij 130 km/u zit je al snel op 23-24 kWh/100 km. De auto is vrij hoog en breed waardoor de luchtweerstand wat hoger is. De frunk voorin is best ruim en ik heb daar mijn laadkabel liggen. Deze heb ik tot op heden nog maar 1 keer gebruikt omdat ik altijd laad bij een snellader. Porsche geeft aan dat van 10-80% 21 minuten kost en dit klopt telkens weer vrij precies. Ik laad meestal van 25% naar 80% en ben dan met een kwartiertje weer weg. Leuke gimmick is de elektrische laadklep. Even met je hand aanraken en het laaddeksel schuift in het plaatwerk. De auto moet ontgendeld zijn anders zou iedereen deze klep kunnen openen ;-) Deze vrij dure optie kost € 600 maar leuk is het wel.

Over een paar weken rijden wij weer voor 2 maanden naar ons appartement in Oostenrijk en stoppen dan onderweg 3 keer om bij te laden. Ik zou het met 2 stops kunnen redden maar dan moet je niet te vaak boven de 130 km/u komen. Het is op deze ritten toch wel fijn dat de auto een flinke accu heeft van 100 kWh en met max 270 kW kan laden.

Qua (onderhouds)kosten kan ik uiteraard nog niet veel melden.
Ik rij de auto prive dus alle nevenkosten zijn voor mijzelf. De MRB kost op dit moment € 36 per maand maar gaat volgend jaar, wanneer de korting een stuk minder wordt, naar € 103 per maand. De verzekeringspremie loopt bij veel maatschappijen nogal uiteen. Ik heb 80% no-claim maar dan lopen de premies behoorlijk uiteen van ca € 90 per maand tot over de € 200 per maand. Er zit standaard een klasse 3 alarm op de auto maar alle maatschappijen verplichten je daarnaast de verzekering uit te breiden met een TV (terugvindsysteem) of een VTV (voertuigvolg) systeem d.m.v. een peilzender waarbij je daarnaast je moet aanmelden op een PAC alarmcentrale. Dit heb ik dan ook na aflevering nog uit laten voeren.

Al met al is de auto tot op heden 100% foutloos. Geen mankementen, geen software fouten.

Wordt vervolgd na onze vakantietrip.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.