Porsche Boxster S (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Boxster S |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
eigenlijk gek
- 18.000 km
Vroeger gaf ik helemaal niets om auto's. Het is echt begonnen rond 2000. Toen de audi TT uitkwam was ik helemaal verkocht. In 2004 een audi tt cabrio 225 pk aangeschaft, eindelijk een sportauto puur voor fun. Vanwege hoog oplopende kosten plus gezin met 2 kids min of bij toeval uitgekomen bij een mini in 2015; en wat voor een: cabrio jcw 211 pk met sportbutton; Echt een kartauto : wendbaar, snel , sportief, eigenlijk een super auto. Maar toch... dankzij internet blijf je kijken naar auto;s en natuurlijk ook naar de ultieme jongensdroom auto een Porsche. En ineens borrelde het.. je ziet een advertentie (Porsche Boxster S 2012) en nog twee ((Boxster S 2013 en 911 cabrio S 2007) en hebt een bepaald budget in gedachte en je gaat kijken en rijden. De eerste Boxster had alles maar als je een belachelijk lage inruil krijgt ....op de 911 zat weliswaar al een optie maar dat kon de verkoper wel proberen te managen maar dit exemplaar had geen sport exhaust knop en had best wel veel steenslagschade. De tweede Boxster S zag er super uit en was Porsche approved.. maar ja geen navi en stoelverwarming. En ineens valt je oog op een Boxster S uit 2014. Maar met een rood dak ....Eigenlijk op voorhand was dat een nee voor mij maar op de een of andere manier.. (de mini had ook rode accenten).. om te voorkomen dat je voor niets helemaal naar Maastricht rijdt eerst een indicatieve inruilprijs gevraagd. Daar zat zeker perspectief in. En wat doe je dan . dan rij je op een za middag ineens naar Eindhoven want in eerste instantie dachten wij dat de auto daar stond .. Vlak bij Utrecht belde de verkoper met wie ik contact had gehad op en zei .. de auto staat in Maastricht.. Gelukkig was hij bereid om langer open te blijven dus wij doorrijden naar Maastricht... en daar stond ie...(zie foto;s)... bijna als nieuw en dat rood ..dat stond bij de exterieur kleur (agaat grijs) geweldig en tegelijkertijd gewaagd... Gezien het tijdstip geen proefrit kunnen maken maar ja ik wist ondertussen wel hoe de Boxster kon rijden hoewel je de 1e keer je voorzichtig (te) rijdt... geen Sport of Sport plus gebruikt wel de sportuitlaat (was een eis). En hoewel je eigenlijk al bent verkocht heeft je ratio kant iets van.. denk nu even na. Anyway na onderhandeling waaronder een verlengde Porsche Approved garantie (nu tot 2020) een koopcontract getekend met daarbij een bedenktijd tot de maandag. En dan begint het...denken ...plussen minnen, de mini die zo beviel.. lastig moeilijk lastig, financieel onverstandig en eigenlijk boven budget, kids die een leeftijd hebben dat ze bijna nooit mee willen maar wel kunnen vs een Boxster waar het niet kan..
Eigenlijk kwamen we er niet uit. Pas op maandagmiddag laat doorgegeven van nee we doen het toch niet. Maar toen kregen we een nog hogere inruil terwijl we dachten al een scherpe prijs bedongen te hebben... uiteindelijk op de woensdag ja gezegd en nu eigenaar van een agaat grijze (exterieur en interieur) boxster S met een rode dak... . 2 weken later de auto opgehaald (super leuk gedaan : Porsche stond onder een doek die er vanaf werd gehaald). Nu 2 weken later en ruim 600 km verder kan worden gesteld: neem altijd een Boxster met sport en sport plus knop + sportuitlaat want dan barst de beest los in de Boxster. Wat een geluid en een acceleratie. Heerlijk (maar dan even niet letten op de bezine meter..). We kunnen niet wachten tot de temperatuur omhoog gaat in Nederland..
Wordt vervolgd !
Aanvulling (nav): "gelukkig" hebben we nog een auto.. kunnen de kids iig mee op vakantie etc :-) En nee... auto wordt niet dagelijks gebruikt..... voor woonwerkverkeer OV ter voorkoming van file s.h. t..
3 jaar verder
- 27.000 km
3 jaar verder, wel aardig om een korte update te geven. Allereerst antwoord op de vraag: spijt dat de Mini cabrio JCW is ingeruild voor een Porsche Boxster ? Mijn vrouw zegt dagelijks van wel :-) . Ik ben het daar (uiteraard) niet mee eens hoewel er verschillen zijn die in het voordeel van JCW zijn: Allereerst: de audio, die Bose boxen vind ik in vergelijking met de audio van Harman Kardon/ Mini echt veel minder: meer bass en minder helder.
Ten tweede: het windscherm. Deze was veel effectiever in de Mini dan in de Porsche. Is dat erg: nee, niet echt , betekent alleen maar dat je sneller iets warms aan moet bij de Porsche. Tot zover de positievere punten van de Mini hoewel het rijden in de Mini ook geweldig was. (en het een 4 persoons is..zie eerste review). Echt een kart gevoel bij de Mini. De Boxster rijdt uiteraard ook geweldig maar ik weet nog goed dat ik met redelijk koud weer (en het had geregend) de bocht uitschoot in de stad terwijl ik voor mijn gevoel niet echt een dot gas gaf (maar de auto wel op de sport stand stond). Dat was even wennen. In beide gevallen waren het zomerbanden. Ze zullen niet zomaar een wet stand hebben bij de nieuwe 911. Maar net als vele reviews op oa Youtube: het feit dat het een mid engine sportauto betreft maakt de Boxster een heerlijke drivers auto zelfs in Nederland. Helemaal met de toename van elektrische auto's ben je zeker niet de snelste in de acceleratie maar wij vinden het snel genoeg (5 sec naar de 100).
Terugkomende op het wel of niet spijt hebben: ik dus duidelijk niet. het geluid dat de atmosferische 6 cilinder motor fabriceert blijft elke keer een genot om te horen zeker icm de sport (of sport plus) stand. Hoewel de 911 natuurlijk meer power heeft en meer een icoon, is vind ik het persoonlijk ook wel leuk dat je gewoon weinig Boxsters ziet in vergelijking met de 911 (en helemaal met een Mini :-) . Ook grappig hoeveel bekijks je nog trekt. De merknaam Porsche doet het nog goed bij met name de (jonge) jeugd.
Ten aanzien van het onderhoud: 1x beurt gehad waarbij meteen alle banden vervangen moesten worden ivm droogte/scheurtjes. Dat tikt dan meteen wel aan. Daarnaast een abonnement voor track vehicle.. ook niet echt goedkoop. maar een eis van de verzekeraar. Aan de andere kant vermoed ik dat de afschrijvingen wel meevallen al helemaal als je die vergelijkt met de 718 4 cylinder Boxsters.
Al met al nog super happy met de Boxster. Jammer genoeg wonen wij niet in dat deel van Nederland waar je heerlijk kunt toeren zoals in Limburg maar dat mag de pret niet drukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.