Porsche Boxster (2005) #2

autoreview

Porsche Boxster (2005)

Signalement

UitvoeringBoxster
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst159.652 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Streven naar perfectie? Koop een platgemepte kever

  • 103.000 km

Iedere petrolhead moet er een keer in z'n of haar leven aan geloven: een P. Ik heb wel even getwijfeld. Algemeen is bekend dat de Duitsers uit Stuttgart heel goede sportauto's kunnen bouwen. Maar is het ding niet te perfect? Ik vind juist kleine eigenaardigheden of imperfecties leuk. Met andere woorden: wat is het kever gehalte van Porsche nog?

De afweging ging tussen de 911 in 996 versie, of de Boxster.....
Niks ten nadele van de 911, maar Porsche heeft z'n huiswerk goed gedaan en het beproefde flat six boxer blok als middenmotor verplaatst in de Boxster (open) en Cayman (dichte) versie. Daarmee is de gewichtsverdeling perfect en het stuurgedrag fenomenaal. Een leuke bijkomstigheid is dat de zes cylinder boxermotor vlak achter je stoel zit. Er zit weliswaar een schotje met redelijk goede geluidsisolatie voor zodat je niet direct gehoorbeschadiging oploopt, maar het motorgeluid is geweldig.
Nu ik me er wat verder in verdiept heb, blijkt de zelfde flat six basismotor in alle 911/Boxster varianten te zitten, wel met een verschillende cylinderinhoud natuurlijk. De grotere cylinderinhoud heeft soms last van cylinderwand beschadiging, de kleinere (tm 2,7 liter) niet. Dus als je een P met een wat grotere cylinderinhoud overweegt, laat dan met een endoscoop de cylinderwand op beschadigingen controleren. Bij mijn auto met de standaard 2,7 liter is dat dus niet van toepassing.

Ik vindt dit 987 model persoonlijk wat mooier dan voorganger 986, (die met de spiegeleikoplampen), en ook de rest van de auto is naar mij idee net ietsje stoerder geworden. Ik kan in ieder geval gemakkelijker herkennen wat de voorkant is. Bij de opvolger, de 981, of nu de 718 is die trend voortgezet. Maar die hebben wel weer wat veel vouwen. Het dash van de 987 ziet er solide, wat zakelijk uit, evenals het interieur. Duits. Bijna saai.... De stoelen zitten perfect en er zijn overal bakjes, vakjes en maar liefst 3! 12 volt aansluitingen.

Een ander argument om voor de 987 te kiezen en de 986 te laten staan zijn (voor mij) de verhalen over het IMS lager. Dat is een centraal lager in de motor.
Dat gaat in de vroege bouwjaren van de 986 nog wel eens kapot naar het schijnt, en bij de 987 eigenlijk nooit. Toch is het iets om toch in de gaten te houden. Ik heb een magnetische carterplug en bij iedere oliewissel wordt het filter op metaaldeeltjes gecheckt om vroegtijdige slijtage op tijd op te sporen.

Mijn P heeft de tiptronic versnellingsbak en op die manier is zowel lui lange afstandscruisen als het snelle B weg werk mogelijk. Eerlijk gezegd rij je wel altijd achter iemand aan (op de linker baan). je bent namelijk vrijwel altijd sneller......
De grens van deze auto durf ik nog niet op te zoeken: 180+ voelt als 100, het ding plakt alleen maar beter aan de weg als je harder gaat. Gaat het toch nog fout dan is er het PSM (porsche stability management) dat standaard meegeleverd is. Je kunt het uitzetten, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Zijn er dan geen minpunten? Jawel. Ik heb het sound system plus (extra versterker en een bosje extra luidsprekers) maar de originele radio is echt brandhout. Ik heb er nu zo'n ultramodern navigatieding ingedaan (waarmee je kan bellen en bluetooth kan streamen) en nu komt dat SPP goed tot z'n recht.
Het is een auto die je moet leren kennen om hem te leren waarderen, en daarna laat hij je niet meer los. Ik denk dat dit een blijvertje wordt.

Het geluid van een flat six....

  • 112.000 km

Het is een verslavend ding, zo'n Boxster. Een van de leukste dingen is het motorgeluid in combinatie met de strakke wegligging en de uitstekende remmen. Van dat spelletje kan je geen genoeg krijgen. Het is inderdaad net zo verslavend als chocola. Als ik een paar dagen niet gereden heb gaat het kriebelen... Vandaar ook dat ik aardig wat kilometers maak in de Boxster, terwijl het eigenlijk als een auto voor erbij bedoeld was.
Zojuist is hij weer met vlag en wimpel door de APK gekomen. Als nieuw, was het oordeel van de keurmeester en dat heeft waarschijnlijk met de bouwkwaliteit samen met goed onderhoud te maken. Ik merk dat banden en remschijven wel vrij hard slijten door al die fun: ik was alweer toe aan nieuwe schijven voor.... Tevens heb ik de multiriem vervangen, meende dat dat na 100000 km wel eens tijd was, hoewel de oude er nog perfect uitzag. De Porsche is een heel makkelijke auto om aan te werken.
Ik heb ook het geheugen van de ECU uitgelezen met de specifieke Porsche software. Hiermee kun je zien hoeveel draaiuren de auto heeft, wat de gemiddelde snelheid was en of de motor over de toeren is gejaagd. Nou heb ik van mijn auto de volledige historie vanaf dag 0, maar het was toch een fijn idee dat dit in overeenstemming is met de data die in de ECU zitten. En het is ook geruststellend om te weten dat er netjes mee om is gegaan door de vorige eigenaar.
Laatst ben ik ook maar eens naar een evenement gegaan met heel veel andere Porsches... Daar lieten ze de nieuwe 718 horen: er komt toch een ander geluid uit een 4 cylinder boxer motor. Niet slecht, maar imho duidelijk meer sound engineered dan de flat six. Voorlopig mag deze blijven.

dak stuk

  • 114.000 km

In de Mazda ging het gewoon met de hand, het dakje open en dicht doen. Maar in een P. natuurlijk elektrisch. Nu is het mechaniek zo gemaakt dat er twee kogelgewrichtjes inzitten van wit plastic. Dat is de zwakste schakel om het dak zacht boven je hoofd open en dicht te laten zoeven. En het kan ook rijdend tot 50 km per uur, als je harder gaat zijn die plastic dopjes het punt met de minste weerstand (en ontwricht dus niet de hele kap). Hetzelfde gebeurt als je de kap openmaakt en de hendel niet goed ontgrendeld is.... mmmm, mea culpa. Een schrale troost is dat in de fora wordt gemeld dat het geen kwestie is van of, maar van wanneer, dus nu was ik aan de beurt. Ik vindt het ergens ook wel mooi, een ontwerp dat zo goed is doordacht dat er zo'n zwakste schakel inzit. Of is het misschien toch toeval. De plastic kogelgewrichtjes kosten 0,98 euro, P verkoopt alleen de hele arm voor 50 keer dat bedrag.... Maar goed, twee verse armpjes en we kunnen nog open , of dicht van de nazomer genieten.

motor kwijt, waar kan ik afkicken?

  • 124.975 km

OK. Stop maar met zoeken naar de ideale sportwagen. Dit is hem gewoon. Ik kan er geen genoeg van krijgen want wat is er nou leuker dan die 6 ROFFEL in je oor als excuus om SWAMBO in de stoel naast je net niet te kunnen verstaan...... maar er wel naar te kunnen kijken, of ga ik nu te ver? OK back on topic: Je rijdt en je rijdt en..... niets is te ver, vandaag ff naar Frankrijk op en neer? Pas de probleme.
Een van de (andere) geheime geneugten is dat je dus de front boot helemaal kunt volstapelen met typisch franse (vul maar in: Bordeaux doet het bij mij) en dat niemand snapt dat er zowel achter- als voorin een bagageruimte is..... En het 6 boxerblok daartussenin..... Dit had ik jaren eerder moeten doen. Aanrader.

winterbanden

  • 132.000 km

De meeste van zijn broertjes en zusjes gaan in de winterslaap.... veilig aan de druppellader al dan niet onder een hoes....maar ik ga het gewoon proberen..... De winter door in de P.
Speciaal hiervoor een origineel breedsetje met winterbanden (compleet met N codering, jaja) aangeschaft. Het zal me benieuwen. Het rijden in de P is wel zo leuk dat het een poging waard is, en hij is ervoor gemaakt toch?

de eerste 50000 km

  • 145.000 km

De eerste 50000 km zitten erop.
Probleemloos en met een heel grote grijns. Iedere keer. Qua onderhoud goed te doen: full disclosure:

De schade: 2 x nieuwe accu, 2 koppeldingetjes voor het dak, 2 H7 lampjes, setje zomerbanden (4), nog eens 2 verse achterbanden (zomer), setje winterwielen en banden (gebruikt, verse achterbanden gemonteerd), remblokken voor, nog eens remblokken rondom en schijven voor (met bijbehorende sensoren, die zitten rondom), paar keer olie, multi V snaar, en 2 frisse luidsprekers in de deuren, 2 x setje ruitenwissers (zit een bochtje in een van de twee dus orgineel Porsche).

Accu is opvallend, bij aankoop was hij aan zijn eind qua datum en het vervangend exemplaar was waarschijnlijk gewoon niet zo best, want toen het eerder dit jaar zo vroor had hij er ineens geen zin meer in. Ach waarom ben je anders lid van de ANWB, dat blijft toch een redder in de autonood. De dakkoppelingetjes waren mijn eigen schuld, de banden, tja, nu liggen er dus Conti's op, daarvoor de Michelins PS2, maar ik ben eigenlijk niet zo zeker meer of de N codering (speciale porsche homologatie) nou wel echt zo belangrijk is.
Voor de winter heb ik Toyo's achter gelegd, misschien is het vloeken in de kerk voor de echte P adepten, maar dat ging eigenlijk net zo goed..... zelfs toen het code rood was deze winter had ik geen tractieproblemen.
En verder blijft het natuurlijk een feestje om mee te rijden dus neem ik de wat hogere slijtage aan remmerij en banden maar voor lief. Het hoort er bij. En verder natuurlijk gewoon de reguliere beurten: olie, filters, etc. het is een makkelijk te onderhouden en goed gebouwd ding.
Op naar de volgende 50000 km hoop ik dan maar, de lol is er niet minder om. Een aanrader.

RIP

  • 159.652 km

Het was een wat regenachtige, kille februariochtend dat het einde van mijn geliefde Boxster zich aandiende. Kaboem! Gelukkig ben ik zelf OK maar mij P? Ik hoop dat hij nog eens een tweede leven krijgt of dat zijn onderdelen voortleven en andere P's op de weg houden. Het was mooi, alles wat we hebben beleefd de afgelopen jaren. Veel dank, ook aan je airbags en je zeer, zeer goede bouwkwaliteit, dank zij jou ben ik nog gewoon in staat deze update te typen met alleen een paar blauwe plekken.... en een mooie herinnering erbij.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.