Porsche 993 C2 1993-1998 (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 149.500 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Eerste youngtimer/oldtimer
- 150.000 km
Naast m'n daily (volvo s60) en m'n sportieve GT (BMW M6 E63) was ik op zoek naar iets klassieks wat zeker zijn waarde ging behouden of liever nog stijgen...om dan ongeveer 5000km/jaar te rijden, vooral id lente/zomer/herfst... En liefst een Porsche.
Was altijd al fan van de laatste luchtgekoelde 911, de 993...en dan voornamelijk de RS variant maar die is redelijk onbetaalbaar en heeft allezins zo'n prijskaartje wat ik er niet wil aan uitgeven (250.000 euro en meer). Dus op zoek naar the next best thing, een C2 met sperdifferentieel zoals de RS om hem dan met originele Porsche onderdelen om te bouwen naar een RS.
Voornaamste verschillen van een C2 met een RS:
- voor, achter spoiler en zijskirts
- rode Turbo remmen
- RS wielen
- RS kuipzetels
- 3.8 motor ipv 3.6 motor met 300pk ipv 272 of 285pk
- lichtgewicht deurpanelen
- RS billstein PSS10 ophanging
Bedoeling is de C2 zo om te bouwen met originele Porsche RS onderdelen zodat hij ook makkelijk terug om te bouwen is naar originele staat...een full RS zal het dus nooit worden maar dat zal enkel een echte 993 RS kenner opmerken... Motor op termijn zowiezo ombouwen naar 3.8 met grote cilinders, dit is natuuurlijk niet iets wat je 1.2,3 terug ombouwt naar 3.6 maar hoeft ook niet....de normale C2 was nl verkrijgbaar met een X51 optie af fabriek of nadien door Porsche te installeren waardoor ie ook een 3.8 werd....optie van toendertijd 10.000 euro en heel zeldzaam! De huidige ombouwkits zijn echter zo geevolueerd dat men zelfs 340pk eruit haalt ipv de toenmalige 300pk voor de RS of X51 optie wat ook weer leuk meegenomen is...
Zoektocht:
Toch zeker een jaar bezig geweest totdat ik mijn ideale 993 C2 in polarzilveren kleur (originele RS kleur ook!) gevonden heb in duitsland bij een oudere man van 65. Volledig origineel met onderhoudsboekje en historiek...blauw interieur, lederen zetels maar spijtig genoeg geen lederen dashboard...wel met het zeldzame sperdifferentieel. In het jaar van de zoektocht zijn de prijzen van een 993 met maar liefst 10.000 euro gestegen gemiddeld!! Klassieke Porsches zijn echt een hype geworden al dan niet een belegging... 993 Turbo of RS zijn onbetaalbaar geworden...
Eerste rijervaringen:
- je zit heel laag bij grond, veel lager dan in mijn M6
- auto rijdt veel analoger dan mijn M6
- auto heeft ongelofelijk veel grip
- onder de 4000 toeren is hij wat tam, erboven barst hij los, had van een boxermotor meer koppel onderin verwacht,gaat wel veranderen bij ombouw naar 3.8
- heel zuinig in verbruik
- afwerking voor een auto van 21 jaar oud fenomenaal...deuren sluiten als bankkluizen....
Tegenvallend:
- geluid, er moet dringend een andere uitlaat onder, de originele is veel te braaf....ga gaan voor fister uitlaat...http://youtu.be/TCDs01THrMY
- de orginele cup 2 wielen zijn wat smal en vallen te veel naar binnen ...gaan ook als eerste vervangen worden door RS wielen of BBS LM wielen...
Ik zal deze review regelmatig updaten, ook met foto's...heb ondertussen al ontdekt dat de originele RS wielen van Speedline niet meer gemaakt worden en dat de originele snel richting 8000 euro gaan in uitstekende staat...maar de firma Tramont in Frankrijk is de enige firma ter wereld die in licentie van Porsche de RS wielen mag reproduceren ( voor de rest zijner nog namaak maar van mindere kwaliteit en dito afwerking)... Kosten daar nog steeds een heftige 3000 euro....deze ga ik me aanschaffen. Ook inmiddels de originele RS zwarte sideskirts op de kop knn tikken....nu de voor en achterspoiler nog en hij is ad buitenkant alvast een RS ( ga wel voor de gewone RS spoilers gaan, niet voor de clubsport spoilers omdat je dan ook een rolkooi moet hebben en zo ver wil ik niet gaan)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Paul Stephens Autoart 993R: Porsche 911 993 op zijn best?
Drie keer Porsche 911 Turbo: wat is de lekkerste luchtgekoelde versie?
Aston Martin DB7 - BMW Alpina B12 - Maserati 3200 GT - Porsche 911 Turbo - Vergelijkende test
Porsche 911 Turbo (1997) - 90's Helden
Klokje Rond - Porsche 911
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (5)
Reageren




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.