Porsche 968 Coupé (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 968 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Aanschaf
- 203.000 km
Zo uiteindelijk een Porsche aangeschaft. Nu vraagt u: geen 911?? Nou dat komt omdat ik de 968 gewoon een mooie wagen vind. Niet om het even, maar deze auto is gewoon goed in balans.
203duizend km is niet veel voor zo'n motor, 3 liter en volledig uitontwikkeld door de jaren heen gaat deze motor makkelijk een half miljoen mee.
Maar….. gekocht van een particulier die reeds een fortuin eraan gespendeerd had om de stationair loop van de motor te fixen. Helaas was het hem niet gelukt. Wat was er aan de hand? Stationair liep de motor erg onregelmatig en men kon het euvel niet vinden. Wagen naar VOF De Loods in Den Dolder gebracht en door logisch na te denken vond men het onlogische probleem. Een vorige eigenaar had in zijn onmetelijke wijsheid besloten om een veertje uit het Variocam systeem te halen zodat de nokkenassen altijd op 15 graden stonden. Goed voor de hogere toerentallen, maar fnuikend voor stationair.
Gefixed voor een schappelijke prijs door De Loods en rijden maar!!!
Ik moet eerlijk zeggen dat de wagen snel is, retesnel. Zeker voor die leeftijd. Met goed 240 pk en 300 Nm koppel wil de wagen best van zijn plaats. Je merkt goed wanneer de Variocam erin komt en boven de 4000 rpm is het feest. Nog geen bon gehad (klopklop) maar dat komt nog wel.
Verbruik ligt nu gemiddeld op 1:10, netjes, gemiddeld dat wel. Wat wel opvalt is het verschil tussen 95,98 en b.v. Ultimate 102 van Aral. Met de laatste brandstof rijdt de wagen nog lekkerder.
Ben ik klaar met de wagen, nee! Er moet nog het eea gebeuren om de wagen weer in originele staat terug te brengen. Dakbekleding moet vervangen worden, spoiler moet gespoten worden, hier en daar rubbers en afdichtingen vervangen worden en ik wil de wagen een lakverzegeling geven.
Kosten tot nu toe
Banden 600 euries (CarCreative Lelystad)
Herstel motor en andere zaken + APK 1500
En verder alleen benzine :).
Samenvatting
- 223.000 km
Zo de nodige kilometers gemaakt en de nodige kosten gehad, maar dat was te verwachten. Eigenlijk viel het best mee daar de motor 100% is. Alleen wat oude slangen vervangen olie en normaal onderhoud.
Alleen... een grapjas vond het nodig om met de sleutel even over de lak te gaan... Dus spuiten en dat was een serieuze rib uit het lijf. Enfin de lak staat er weer goed bij.
Aardig wat dagtripjes gemaakt, zonder problemen. Eifel, Sauerland, Belgie, Limburge, Achterhoek allemaal leuke ritjes met wat lekker sturen.
En nergen lekkage :). Dus de oprit blijft netjes schoon.
2019 een nieuwe distributie erin. Je kan jezelf afvragen of ddat moet met 12.000 gereden kilometers, maar om de 5 jaar doen we het. Voorkomen is beter als genezen.
Intussen is de waarde van de auto verdubbelt. deze modellen zijn nog steeds in trek en er zijn er niet zoveel van gemaakt.
De auto staat inmiddels te koop ivm met een verhuizing naar het buitenland en kan niet mee (rechts stuur nodig straks). Dus voor de geinteresserde een goede en degelijke wagen!
Na 7 jaren
- 224.000 km
Na 7 jaren is het weer tijd om wat nieuws te schrijven. De auto staat inmiddels te koop ivm een verhuizing waar de auto helaas niet mee kan (snik). Het waren niet zoveel kilometers maar wel prettige kilometers. Fijn rijden in de Eifel in de haarspeldbochten en lange doorhalers. In D op de snelweg toch bijna de 280 aangetikt... Natuurlijk wel op een veilige manier. Naast het onderhoud eigenlijk geen extra kosten gehad. De wagen wordt klaargemaakt voor de verkoop, hopelijk nog wat kilometers scoren voordat de wagen vertrekt. Een fijne auto voor wie van rijden houdt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.