Porsche 924 (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 924 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Die kan ik mooi afvinken.
- 151.000 km
Al vanaf de introductie van de Porsche 924 ben ik geïntrigeerd geraakt door dit model. De eenvoudige lijnvoering, sober en zakelijk geen poespas en een heerlijk eenvoudig maar stijlvol interieur.
Een oom van mij die bij Pon werkte nam destijds een brochure voor mij mee die ik later van voor tot achter wist te spellen. Als fervent Auto Motor und Sport lezertje kwam iedere uitvoering steevast op mijn netvlies en bleef daar op gebrand. Ook de creaties van Artz en andere Duitse tuners werden door mijn tienerhersenenen gretig opgeslagen.
Ook in de kritieke jaren van de verguisde 924 bleef de wagen mijn favoriete Porsche. Okay de 944 en later 968 stegen met de jaren op mijn voorkeurslijst, maar naarmate mijn leeftijd steeg wist ik dat er qua design geen puurdere versie van de transaxle Porsche is dan de 924
Ik wist dat de crisisjaren van de 924 in rap tempo zouden afnemen en dat de kans op het bemachtigen van een onverkloot exemplaar steeds kleiner zou worden. Mijn inmiddels vaste leverancier van leuke speledingetjes attendeerde mij op een door hem ingeruilde BMW Z3 en melde terloops de binnenkomst van een origineel Nederlands gekentekende 924. Een dag later stond ik bij Jan Nijkamp in Kampen oog in oog met de Z3 die alras werd overschaduwd door de betoverende eenvoud van een Zermattsilber 924 onopvallend stond het apparaat er op te vallen (als u begrijpt wat ik bedoel)
De body zonder opsmuk, de velgen origineel, het interieur vlekkeloos en zonder storende carkitgaten of ingebouwde boomboxen. Alle papieren netjes in het handschoenvakje.
Dissonant aanwezig was een Yoko Toko radio CD speler met afstandsbediening, alsof je potjandorie niet gewoon met je klauwen bij de radio kunt komen....... Verder was daar nog het origineel fabrieksgeleverde Bosch autoalarm en de overbodige startonderbreker van het befaamde Gemini.
De keus was snel gemaakt en de Porsche aangeschaft. De radio heeft plaats moeten maken voor een tijdsbeelgetrouwe Blaupunkt met cassettespeler en de Gemini startonderbreker is voor eeuwig verbroken.
De eerste rit was een mengelmoes van euforie over de wegligging en de zitpositie in de 924 en van angst om stil te geraken door de ras dalende stroomvoorraad getuige de stand die af te lezen was op de voltmeter.
Vlak voor de eindbestemming gestrand door kortsluiting in de dynamo. Een snelle inventaris leerde dat de dynamo gereviseerd diende te worden, de brandstofpomp moest vervangen worden en door de jarenlange stilstand zijn de flexibele pijpen in het uitlaatsysteem luidruchtige piepers geworden.
18 jaar is de Porsche door zijn vorige eigenaar netjes behandeld. Er is weinig mee gereden, en de stalling was droog. Naar ik heb begrepen moest de auto verkocht worden omdat de stallingsplek afgebroken ging worden. De vorige eigenaar kon het niet over zijn hart verkrijgen om de wagen buiten in weer en wind te laten verpieteren. Kijk dat soort auto's zijn in mijn optiek de waardevolle vondsten.
Ik weet zeker dat er nog het nodige aan standschade tevoorschijn gaat komen. De dynamo is gefixt, evenals een nieuwe brandstofpomp, de remmen zijn gangbaar gemaakt en de vloeistoffen vervangen. Vorig jaar is de distributieriem nog vervangen dus dat scheelt alweer. Nu wordt er eerst volop genoten van de wagen waardoor een verdere inventarisatie van de werkzaamheden kan worden gemaakt.
De zomer is er om te rijden, in de winter kan er weer verder gesleuteld worden.
En dat rijden is een genot. De Porsche is een zeer neutrale gast met een perfecte gewichtsverdeling. Motor voorin, en de versnellingsbak op de achteras. Dat schakelt een beetje met beleid en gewenning, maar het gaat allemaal prima.
Als de motor koud is bokt de Bosch Jetronic er flink op los, maar met het toenemen van de temperatuur komt er een lekkere smeuïge motorloop tevoorschijn met een lichte voorkeur voor hogere toerentallen.
De wagen wil graag een beetje op snelheid gereden worden en de zitpositie nodigt daartoe ook uit. Fijne harde stoelen, een mooi klein vrij rechtopstaand stuurwiel en de pook onder handbereik. Door het ontbreken van een stuurbekrachtiging rijdt het ding machtig scherp en direct. En wie heeft ooit bepaald dat een sportieve auto spijkerhard geveerd moest zijn? De Porsche rijdt als een scheermes maar is allesbehalve een zenuwachtig aanvoelende stuiterbak. Dat dit vroeger geen goedkope auto is geweest is na 31 jaar nog goed merkbaar. Er mogen dan de nodige onderdelen van mamma Volkswagen in toegepast zijn, maar de ingenieurs van Porsche hebben er een smakelijke hap van weten te bereiden.
Na een flinke hik tijdens de eerste rit blijkt de Porsche een betrouwbare metgezel. De 700 kilometer naar de Classic GP op de Nürburgring (om veertig jaar Porsche Transaxle te vieren) zijn probleemloos en snel onder de wielen doorgegleden en het gemiddelde verbruik schommelt zo rond de 11 kilometer per liter. Zeer acceptabele cijfers voor een tweeliter vierpitter van de oude stempel.
Ik meen met de kennis van nu rustig te mogen stellen dat ik een hoop lol van die Porsche zal gaan hebben.
En voor de enkeling die zich wellicht af gaat vragen of 125 peekaa nu wel genoeg is........ Snelheid heeft niets met sportiviteit te maken.
Dure broeder
- 155.000 km
Na also, dat viel niet mee het afgelopen jaar. Ik weet dat stilstand achteruitgang is maar het kan geen kwaad wat extra geld voor onderhoud opzij te leggen bij een langslaper.
Voor ik in een klaagzang beland wil ik de loftrompet toch even laten bazuinen over dit oude product uit het land van onze degelijke oosterburen. Want het blijft iedere keer een genot om je in de sportstoelen te laten zakken en uit te kijken over dat zakelijke maar complete dashboard. De geur op te snuiven die mij doet denken aan mijn oude VW K70, de Golf LS 1600 van mijn broer en de NSU Ro80 van een vriend. Duitse luchten uit mooie tijden. Het rijden is ook nog steeds een feest. De goede wegligging, de alerte motor en de sonore brom uit de uitlaat. Het is allemaal voortreffelijk.
Herr Doktor Porsche heeft tijdens de winterstop twee maanden doorgebracht bij een specialist om de puntjes op de i te zetten. Best prijzige puntjes, maar omdat e.e.a. in de verloren uren is verwerkt was het prima te behappen. Vertrouwen genoeg om een flinke trip naar Zweden te ondernemen. Tijdens de warme dagen viel het mij al op dat de Porsche wat slecht starte na een korte stop. Vapour lock kwam gelijk bij mij op. Luchtbellen in het brandstofsysteem door hitte-ophoping. Het probleem ging echter net zo snel weg als het was gekomen dus ik heb er verder geen aandacht aan besteed. Had ik dat echter maar wel gedaan want onderweg naar Zweden gaf de ware aard van het probleem zich bloot. De eerdere vervanging van de brandstofpomp kon niet verhinderen dat het relais van diezelfde pomp in de zekeringkast er tussen Bremen en Hamburg de brui aan gaf. De ADAC kwam met een sleepdienst en de Porsche ging met gebogen hoofd ab in die Werkstatt. Nou, daar weten ze wel van prijzen. Toen ik na enkele dagen mijn gehuurde Golf vanuit Zweden weer kwam inleveren wachtte mij een gepeperde rekening. Samen met het relais was er namelijk meer losgekomen uit de zekeringkast die wat broze ouderdomsverschijnselen liet zien. Enfin ik kon mijn weg naar huis in ieder geval voortzetten met mijn eigen auto en een deuk in het vertrouwen van de 924. Oh ja en een flink gat in de begroting.
Ik heb een jaar geleden zo'n € 3000 euro begroot voor het up to date brengen van de techniek en een paar kleine kosmetische aanpassingen aan de keienvanger en het uitdeuken van de onderkant van de voorschermen (hefbrugfoutje bedankt!!!). Inmiddels is het geld weg en moeten de cosmetische zaken dan nog maar even wachten.
Technisch is de 924 inmiddels helemaal up to date (hoop ik......)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.